Kerritetrat poikivat säännöllisesti

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
klarissa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 17:16, 27.02.2004

Kerritetrat poikivat säännöllisesti

Viesti Kirjoittaja klarissa »

Mulla kerritetrat poikivat itsekseen säännöllisesti. En ole koskaan nähnyt kutua tai ihan pieniä poikasia, mutta aina välillä jostakin ilmestyy semmoisia vajaan sentin mittaisia nuorukaisia. Tämä on tapahtunut jo ainakin puolenkymmentä kertaa. Vesiarvoja en ole nyt pitkään aikaan mitannut kun kalat ja kasvit ovat menestyneet. Kerrien kuhertelu tuntuu kuitenkin lisääntyvän aina vedenvaihdon jälkeen, joten olen olettanut että kutevatkin silloin. Vaihdan vettä 1/3 kahden viikon välein ja lisään joukkoon tuolloin aina turveuutetta. Koska vanhoja kerrejä on välillä kuollut, olen yleensä tuonut lisäpopulaa parveen myös eläinkaupasta. Viimeksi kun toin naaraita, kerriukot innostuivat välittömästi ja alkoivat hohtamaan hyvin sinisinä.

Minua kiinnostaisi pelastaa enemmänkin kerrinpoikasia. Akvaarioliikkeestä sanottiin, että kerrit eivät kude kovin helposti. Kuteeko kerritetra pimeässä, kun en kutua ole koskaan onnistunut näkemään? Millaiseen paikkaan? Kasvipöheikköön? Mulla on esim. karvalehteä ja jaavansammalta. Kerrien lisäksi akvaariossa on kuparimonnisparvi ja albiinopartamonnipariskunta. Mahtavatko ne syödä kudun vai kerrit itse? Miten saisin kudun talteen? Kuparimonniset kuhertelevat myös vedenvaihdon jälkeen, mutta ne eivät ole koskaan todistettavasti lisääntyneet. Albiinopartamonnien lisääntymistä odottelen, kunhan naaras kasvaa aikuiseksi. Hyvin nuo ainakin yhdessä viihtyvät...
Ei kannata uskoa kaikkea, mitä paperiin on kirjoitettu.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Kerritetrat poikivat säännöllisesti

Viesti Kirjoittaja bj »

Kiintoisaa, saisinpa mäkin nuo omani lisääntymään, mutta kaitpa se on kauppaan mentävä.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
maltsa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 173
Liittynyt: 19:36, 03.01.2007
Akvaarioseurat: Ciclidistit
Sukupuoli: Nainen

Re: Kerritetrat poikivat säännöllisesti

Viesti Kirjoittaja maltsa »

Meillä myös yhdessa seurakavassa on itseuudistuva kerripopulaatio. Näitä en ole kudettanut erikseen, mutta ruusu- ja musta-aavetertoja kyllä tuloksekkaasti. Olen laittanut 60 litran akvaarioon, (kypsä allas, hiekkaa ja kotiloita on ) veteen turveuutetta, tuoretta vettä, jaavansammalpöheiköna ja hiukan nostanut lämpötilaa. Pariskunta sinne 2-3 päivää ja pois. Kutua en viimeeksi nähnyt, kun musta-aaveita oli siellä viikko takaperin, mutta kyllä siellä nyt poikasia on. Ne ovat toosi pieniä, likoeläimiä ja nestemäistä poikasruokaa olen antanut.
Ruusutetroja sain samalla tapaa 60 kpl kasvatetua, elokussa syntyivät ja nyt ovat sen kokoisia, mitä kaupassa.
Ensimmäisen kerran tetrat (ruustutetrat) kutivat meillä karanteenialtaassa, eli heti pian kaupasta tulleena, kirjankin mukaan tetroissa pitäsi kudettaa nuoria yksiköitä.
576 L Sekala, 240 L Malawi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”