Kirsikkabarbit kutevat - miten saan poikaset selviytymään?

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Turska2
Junior Member
Junior Member
Viestit: 120
Liittynyt: 21:40, 27.06.2006

Kirsikkabarbit kutevat - miten saan poikaset selviytymään?

Viesti Kirjoittaja Turska2 »

Olen kovasti yrittänyt etsiä kirjastosta ja internetistä tietoa kudettamisesta ja muutenkin kalojen viljelystä, mutta en ole löytänyt mitään hyvää teosta. Siispä kysyn muutaman kysymyksen täällä, mutta vinkatkaa, jos tiedätte hyvän kirjan/nettisivun aiheeseen liittyen. Kirsikkabarbini kutevat ja haluaisin kovasti, että poikaset selviytyisivät. Missä lämpötilassa ja kuinka nopeasti poikaset kuoriutuvat? Miten ruokin niitä (saako ruuan tehtyä itse?)? Voivatko poikaset selviytyä akvaariossa, jossa on vain muuutama kirsikkabarbi? Tarvitseeko kutuakvaario kypsyttää? Kuinka kauan noin suunnilleen kudetettavia kaloja pidetään kutuakvaariossa? Kuinka suuri osa mädistä kuoriutuu? Oikeastaan ihan kaikki tieto on tervetullutta, koska en tiedä tästä melkein mitään.
Screed
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 20:50, 28.10.2008

Re: Kirsikkabarbit kutevat - miten saan poikaset selviytymään?

Viesti Kirjoittaja Screed »

Kuinka monen tunnin päästä kirsikkabarbien kutuakvaariossa voi nähdä elämää kudun jälkeen? Kirsikkabarbien kuoriutumiseen menee kuulemma 1-2 päivää, mutta kuinka suuria ne ovat kuoriutuessaan eli voiko niitä nähdä heti kuoriutumisen jälkeen?
ninniw81
Senior Member
Senior Member
Viestit: 700
Liittynyt: 09:11, 18.09.2003
Paikkakunta: Kaustinen

Re: Kirsikkabarbit kutevat - miten saan poikaset selviytymään?

Viesti Kirjoittaja ninniw81 »

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 7&t=123718" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossa omia kokemuksiani kirsikkabarbitirriäisten kasvattamisesta. Lähtivät juuri viime viikolla koko sakki (siis myös emokalat) uuteen kotiin.
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
jero
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 09:01, 27.11.2003
Paikkakunta: Hamina

Re: Kirsikkabarbit kutevat - miten saan poikaset selviytymään?

Viesti Kirjoittaja jero »

Minä en ole koskaan siirrellyt kirsikkabarbeja/kutuja erillisiin purkkeihin, mutta koko ajan noita poikasia tuntuu ilmestyvän :D Ennen ainakin keltabarbit ilmeisesti söivät kaikki kudut joita altaaseen tuli mutta suuren karvalehti-puskan tultua altaaseen on kirsikkabarbeja (ja muutama keltabarbikin :D ) selviytynyt jatkuvasti aikuiseksikin saakka :D Poikasia en ole myöskään ruokkinut erikseen vaan ovat selviytyneet sillä sapuskalla millä aikuisetkin. Erillisellä kudetusaltaalla poikasmäärä olisi varmaan suurempi... minulla pikkupoikasia on oikeastaan koko ajan vain 1-2.
Screed
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 20:50, 28.10.2008

Re: Kirsikkabarbit kutevat - miten saan poikaset selviytymään?

Viesti Kirjoittaja Screed »

Sain haavittua 2 naarasta ja yhden koiraan kutupurkkiin. Koiraas kutuinto säilyi, mutta naaraat taisivat vähän järkyttyä siirrosta, joten kudusta ei tule mitään. Pääakvaariossa kirsikkabarbit kutevat jatkuvasti. Kuinka kauan minun kannattaa pitää kaloja tossa kutupurkissa, jos ne kuitenkin innostuisivat kutemaan? Nyt ne ovat olleet siellä noin tunnin.
ninniw81
Senior Member
Senior Member
Viestit: 700
Liittynyt: 09:11, 18.09.2003
Paikkakunta: Kaustinen

Re: Kirsikkabarbit kutevat - miten saan poikaset selviytymään?

Viesti Kirjoittaja ninniw81 »

Itselläni kalat olivat purkissa suunnilleen kolme-neljä tuntia. Purkki oli hämärässä paikassa ja koko talo itseasiassa hiljaisena kun olin navetassa. :roll: Purkissa oli todella reilusti karvalehteä, niin, että hyvä kun sopivat enää uimaan välistä. Siihen karvalehtipöheikköön kutivat.
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
Screed
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 20:50, 28.10.2008

Re: Kirsikkabarbit kutevat - miten saan poikaset selviytymään?

Viesti Kirjoittaja Screed »

Nyt mulla on muutamia 6 päivää vanhoja poikasia. Kuuluisiko niiden jo uida altaassa? Noi mun vaan pääasiassa makoilee pohjalla, joskus saattavat ottavat uintipyrähdyksen.

Laitoin eilen akvaariovettä lasipurkkiin ja sinne kuivatun banaanin palan. Nyt vesi on muuttunut (valkean) sameaksi. Onko likoeläinviljelmäni siis onnistunut? Milloin ja kuinka paljon sitä pitäisi laittaa 15 litran poikasakvaarioon?
tilli85
Senior Member
Senior Member
Viestit: 734
Liittynyt: 13:13, 27.11.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Kirsikkabarbit kutevat - miten saan poikaset selviytymään?

Viesti Kirjoittaja tilli85 »

Täällä huomattiin akvan siivouksen yhteydessä että kirsikkabarbit olivat saaneet perheenlisäystä. Eka kerta mun akvassa samoinkun neontetrat olivat jakaantuneet :D Aikasta mahtava tunne. Suurimman osan poikasista siirsin 150litraiseen kasvamaan ja muutamia jätin isoon akvaan kasvien joukkoon. Saas nähdä selviytyykö yksikään aikuisesksi asti.
1 kääpiöluppa, 3 gerbiiliä, Sekä tietysti 150l vettä sekä mieheke
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”