Lehtikalan katkennut evä

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
skare
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1784
Liittynyt: 13:26, 08.10.2001
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala / TAS

Lehtikalan katkennut evä

Viesti Kirjoittaja skare »

Ostin muutama päivä sitten uuden lehtikalan joka vaikutti kaupassa ihan terveeltä. Nyt kuitenkin huomasin, että siltä on yön aikana katkennut toinen pitkä, rihmamainen vatsaevä. Evästä ei ole jäljellä kuin noin puolet.

Voiko evä kasvaa takaisin vai pärjääkö kala tuollaisena? Miten evä ylipäätään on voinut katketa? Samassa altaassa on monnisia ja muutama partis, muttei mitään isoja/vihaisia kaloja.

Tässä on taas mysteriä kerrakseen.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

quote:

Ostin muutama päivä sitten uuden lehtikalan joka vaikutti kaupassa ihan terveeltä. Nyt kuitenkin huomasin, että siltä on yön aikana katkennut toinen pitkä, rihmamainen vatsaevä. Evästä ei ole jäljellä kuin noin puolet.

Voiko evä kasvaa takaisin vai pärjääkö kala tuollaisena? Miten evä ylipäätään on voinut katketa? Samassa altaassa on monnisia ja muutama partis, muttei mitään isoja/vihaisia kaloja.

Tässä on taas mysteriä kerrakseen.



Ei tuossa ole mitään ihmeellistä, näin käy useinkin. Akvaarioliikkeen ja sinun altaassasi tuskin on juuri samanlaiset vesiarvot ja bakteerikantakin on erillainen. Tämä asia tekee useinkin kirjoahvenille (näistä minulla on kokemusta, mutta varmasti muillekkin kaloille) niinsanotusti evien/rihmojen "sulamista" eli ei hätää se rihma kasvaa ajan kanssa normaaliksi.






-------------------------
Koirat haukkuvat, mutta karavaani kulkee.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Vaikkei minulla varsinaista omakohtaiosta kokemusta tuollaisesta niin sen verran olen pitänyt korviani auki, että olen kuullut jonkun joskus kertovan samanlaisia juttuja kuin Timppa evien ja varsinkin lehtikalojen vatsaevien sulamisesta ja parantumisesta. Eli tällä painoarvolla vahvistettakoon.


-Holzig-
n/a

Viesti Kirjoittaja n/a »

Ei se mitään, meidänkin yhdeltä lehtikalalta oli katkennut evä, (kun kerran syntyi pientä käsikähmää) mutta ei kauaakaan, kun se oli jo kasvanut takaisin. Näin ainakin meillä kävi, mutta en uskalla varmaksi sanoa, että sinulla käy samoin. Toivotaan onnea!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”