Kalaston huoltoa (Lippukirjoahven, lehtikalat)

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kankaanp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 18:16, 06.01.2002
Paikkakunta: Kuopio, Finland
Viesti:

Kalaston huoltoa (Lippukirjoahven, lehtikalat)

Viesti Kirjoittaja kankaanp »

Olen ruotinut uuteen 400 l akvaariooni liittyvää valaisin ongelmaa akvaariotekniikan ryhmässä, mutta nyt ajatukseni ovat siirtyneet siihen, mitä teen kun saan altaan sisustus kuntoon.

Tällä hetkellä minulla on 200 l akvaario jossa uiskentelee hyvin sekalainen seurakunta kaloja:
Lippukirjoahven pariskunta
2 Hunajarihmakala pariskuntaa
Loistobarbi pari
4 Tiikeribarbia (2+2)2 Kirsikkabarbia (naaraita)
3 Leväbarbia
2 Kuparimonnia
1 Partamonni (ilmeisesti koiras)Miten tähän on tultu on pitkä ja monivaiheinen tarina, mutta joka tapauksessa kalasto on kaikkea muuta kuin optimaalinen.

Minulla on siis toivottavasti pian 400 l akvaario johon ajattelin osan kaloista siirtää ja sitten täydentää vähän molempia altaita.
Ajatukseni oli siirtää barbit (pl. leväberbit) uuteen isoon altaaseen ja täydentää kalastoa uusilla leväbarbeilla ja kuparimonneilla. Sopisiko tähän akvaarioon myös lehtikaloja?
Vanhaan altaaseen jäisivät siis Hunajarihmakalat, Leväbarbit ja Kuparimonnit. Tätä allasta voisin täydentää Helmirihmakaloilla ja Kuparimonneilla.

Ratkaisematta on Lippukirjoahventen ja Partamonnin kohtalo. Kumpaan altaaseen ne sopivat paremmin? Lippukirjoahven naaras on hyvin huonovointinen nykytilanteessa, mutta siinä ei ole mitään selviä sairauden merkkejä. Värit ovat tummat, ehkä hiukan sameat, mutta kala on ennen muuta voimattoman oloinen. Kesällä tämä pari teki kuitenkin samassa altaassa yllätyspoikaset. Kaloilla tuskin on mammabluesia...

Muita ehdotuksia kalojen suhteen? Molemmissa altaissa on vielä tilaa uusille tulokkaille. Barbeja olen kurkkuani myöten täynnä! Hirveämpiä häiriköitä en ole altaassani ennen nähnyt... (Ja kaikkia oli alunperin enemmän, Kirsikkabarbit jopa tekivät poikasia onnistuneesti.) Lippukirjoahvenet sen sijaan ovat herättäneet kiinnostusta kirjoahvenia kohtaan. Olisiko niissä muita helppohoitoisia?



---
Tero Kankaanperä
fisufani
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 18:28, 22.01.2002

Viesti Kirjoittaja fisufani »

Minun mielestäni siinä 200 l. akvassa on nyt vähän liikaa kaloja... Hyvä, että saat sen 400 l, mutta en ole varma, että onko siihen 200 l. akvaan hyvä ottaa enempää kaloja.
P.s. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Fisufani
sendie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 87
Liittynyt: 19:47, 30.01.2002

Viesti Kirjoittaja sendie »

Ihan sopivastihan siinä 200-litraisessa tuntui kaloja olevan
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”