pH:n alentaminen ja turpeen käyttä(yty)minen

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
VetyVoima
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 00:02, 07.01.2002
Paikkakunta: Oulu / Oulunsalo
Viesti:

pH:n alentaminen ja turpeen käyttä(yty)minen

Viesti Kirjoittaja VetyVoima »

Ajattelin, että kun turveuute, vesi, jossa on puuta, ym. nesteet ovat hapantuneita luonnollisten aineiden takia, niin miksei voisi esim. teetä kayttää pH:n alentamiseen? Tietenkin se tulisi kalliiksi, mutta eikö olisi mahdollista tehdä omaa "turveuutetta" uittamalla jotain orgaanista ainetta, esim lehtiä tms. [kuumassa] vedessä? Ainakin tee on aika tummentavaa, joten siitä tulisi mukavan näköistä "blackwateria"..

Laitoin neljä teepussia (vähempikin olis ehkä riittänyt) lasipurkkiin, jossa oli n. 45-50-asteista vettä. Aikani sekoiteltuani, mittasin pH:n ja se näytti 5,52. Täällä Oulunsalossa vesijohtovesi on aika pehmeää, pH mittarin mukaan 8,00. Siis laskua tapahtui merkittävästi...jos joku matematiika-kemianero voisi tästä värkätä jonkinlaisen taulukon, tms..:, minkä verran, esim 20 pussia teetä vaikuttaisi 165 litraan vettä, tms..

-Sale

Mun kalat ei osaa puhua. P*rkeleen valehteleva myyjä.

Muokattu - VetyVoima on 10/01/2002 19:14:08

Muokattu - VetyVoima on 14/01/2002 16:42:05
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Halvemmaksi tulisi varmaan ostaa puutarhaliikkeestä parinkymmenen litran säkki lannoittamatonta turvetta.

Minulla on aina sangollinen vettä jossa on jokunen kourallinen turvetta likoamassa, lisäilen tuota vettä/turveuutetta(pH n.3-4) sitten pikkuisen akvaarioihin. Liottamalla varmistaa sen, että saa mahdollisimman paljon niitä mömmöjä siihen veteen, keittämällä(joka vielä haiseekin hirveältä) saattaisi jotkut yhdisteet hajota.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Ja teestä vielä, se ei varmaan kovin terveellistä olisi kaloille.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Minä olen tyytynyt keittämään turpeen. Mitä yhdisteitä olen hajottanut?

-Holzig-
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Olen meinannut jo puolisen vuotta alkaa keittelemään tota mun 140 litran turvepaalia, mutta astian puuttuessa on sekin jäänyt tekemättä. Yritin varovaisesti ehdotella muijalle että kahvinkeittimelle olisi kerrankin hyödyllistä käyttöä, mutta ehdotus ei vaan valitettavasti meinannut saada vastakaikua...
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Eikö se turve sitten keittämättä vaikuta? Yleensä sitä "suositellaan" suodattimeen laitettavaksi, tai jossakin pussukassa akvaarioon lillumaan...

En ole tähän hätään mistään turvetta löytänyt, kun ilmeisesti talvisin ei ole menekkiä. Jusahan voi mulle ystävällisesti lahjottaa pienen "kokeiluerän"? Vanha kahvinkeitin joutaa meillä hyötykäyttöön, tai tarvittaessa lainaan äiteeltä 10 litran kattilan.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

quote:
Eikö se turve sitten keittämättä vaikuta? Yleensä sitä "suositellaan" suodattimeen laitettavaksi, tai jossakin pussukassa akvaarioon lillumaan...


Vaikuttaa se, kaikilla mainitsemillasi tavoilla.

Minulla parissa altaassa turvepohja hiekan alla ja käyhän se niinkin vaikken varmaankaan tulevaisuudessa enää kyseistä metodia käytäkään.


-Holzig-
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

quote:Vaikuttaa se, kaikilla mainitsemillasi tavoilla.

Tyhmänä täytyy kysyä, että mikä idea siinä keittämisessä sitten on? Tietysti tapansa kullakin...
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

quote:
Tyhmänä täytyy kysyä, että mikä idea siinä keittämisessä sitten on? Tietysti tapansa kullakin...


Ehkä minun tapauksessani päämotivaatio keittämiseen löytyy siitä, että aineet saa nopeammin liukenemaan kuumalla kuin kylmällä vedellä.

-Holzig-
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Vihannekset pitäisi syödä aina viimeistään vuorokauden sisällä ostamisesta, muuten niiden vitamiinipitoisuus kärsii. Toisaalta esim. marjojen säilöntä pakastamalla tuhoaa enemmän (osin tietysti erilaisiakin) vitamiineja kuin keittämällä säilöminen. Miksi turpeen vitamiinit säilyisivät viikkokausien liotuksessa ja valolle altistuneina nopeaa keittämistä paremmin?



-maisu-
KAri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 00:52, 30.12.2001
Paikkakunta: Tampere / TAS

Viesti Kirjoittaja KAri »

Tuota, näin maallikkona kysyisin, että mitähän "vitamiinia" siinä turpeessa on? En oikein osaa verrata kasviksia turpeeseen, joka on maatunut satoja vuosia ja sen jälkeen kuivatettu. Normaalistihan turve nevalla on "jatkuvassa liotuksessa" ja näinollen ei ole verrattavissa kasviksiin.

Sinänsä turpeen "lisäämisniksit" akvaarioon kiinnostaa allekirjoittanuttakin, eli kertokaahan vaan vapaasti omat niksinne niin me muutkin opitaan.

-KAri-
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Heh, totta. Satuj käytti täsmällistä termia "ne mömmöt" jonka vaihdoin ajatuksissani vitamiineiksi, koska aiheesta on käyty keskustelua jo vuosikausia Jouni Jaakkolan kanssa. Hän on perustellut liotuksen paremmuutta nimenomaan vitamiinien säilymisellä. Ruotsin puolella käytetään keittomenetelmää, tai käytettiin ainakin joskus silloin kun itse jaksoin vielä kokeilla tällaisia. Viime vuosien trendejä ja keskusteluja lätäkön toisella puolella en ole seurannut.

Siellä nevalla turve taitaa olla aika hapettomassa tilassa, toisin kuin kotiämpärissä.



-maisu-
KAri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 00:52, 30.12.2001
Paikkakunta: Tampere / TAS

Viesti Kirjoittaja KAri »

Entäs nämä "helpot ja hintavat litkut", kuten Seran Morena? Ainetta saa kaataa suoraan pullosta altaaseen
Onko näistä aineista kokemusta, kauanko litku vaikuttaa PH-arvoihin ja mites muiden vaikutusten pitkäaikaisuus?

-KAri-

Ps. Maisu, nevan hapettomuus tosiaan vaikuttaa turpeen ominaisuuksiin
aku
Member
Member
Viestit: 291
Liittynyt: 16:56, 18.10.2001
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja aku »

Mää tarvitsisin tarkan telonseon turpeen käytöstä ja on minulle aivan hepreaa.:¤

Kun ois mul aikaa ostoihin niin lompakosta puuttuu rahakin.
Kheira
Member
Member
Viestit: 400
Liittynyt: 15:21, 04.10.2001
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Kheira »

Jos sä et sitä turvetta välttämättä halua laittaa niin wardleyn pH down niminen aine on todella tehokasta ja sitä käytetään kerralla vähän. Mulla ei pH ainakaan enää ole noussut vedenvaihdon yhteydessä ollenkaan. Lisään ainetta vain lisättävään veteen, en akvaarioon. Sain sillä laskettua yli 7 pH:n 6.5 . Että silleen.

Pää pilvissä, jalat maassa
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

quote:
Jos sä et sitä turvetta välttämättä halua laittaa niin wardleyn pH down niminen aine on todella tehokasta ja sitä käytetään kerralla vähän. Mulla ei pH ainakaan enää ole noussut vedenvaihdon yhteydessä ollenkaan. Lisään ainetta vain lisättävään veteen, en akvaarioon. Sain sillä laskettua yli 7 pH:n 6.5 . Että silleen.

Toisaalta saa niitä happoja apteekistakin, mutta vaativat hieman enemmän opiskelua oikean annostelukoon suhteen.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Täytyy tunnustaa, etten koskaan ole edes ajatellut kotitekoista turveuutetta tehdessäni, että olisi jotenkin tärkeää vaalia joitain vitamiineja joita turve mahdollisesti sisältää. Toisaalta tietäen sekä Jounin pintapuolisesti, että Maisun vähän syvällisemmin niin voisin todeta etten ole tuollaisista teorioista edes hämmästynyt.

-Holzig-
Kheira
Member
Member
Viestit: 400
Liittynyt: 15:21, 04.10.2001
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Kheira »

Sehän se onkin, että tarvis tietääkin jotain jos rupee jotain lorauttelemaan. Minä tosiaan käytän tuota edellämainittua tuotetta. Turpeet kokeiltiin ja ei ollu mainittavaa tehoa. Tää on niin kummallista tää Turun vesi, ettei siitä ota Erkkikään selvää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”