Parvikäyttäytyminen

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
terra
Junior Member
Junior Member
Viestit: 152
Liittynyt: 13:38, 05.01.2002
Paikkakunta: Finland

Parvikäyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja terra »

Ostin aloittaessani harrastusta 128l altaaseeni 5 lyhtytetraa( kirkas oranssinpunainen piste poskessa ja pyrstön tyvessä, muuten aikalailla mustanharmaita). Usemmiten ne uivat aivan sikinsokin allasta eivätkä mitenkään parvessa. Onko normaalia? Mikä olisi tetra joka pysyttelisi tiukasti parvena (näyttävä) ja kuitenkin tykkäisi samanlaisista vesioloista kuin lyhty?
Elmiira
Member
Member
Viestit: 359
Liittynyt: 21:23, 05.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Elmiira »

Mikä olisi tetra joka pysyttelisi tiukasti parvena (näyttävä) ja kuitenkin tykkäisi samanlaisista vesioloista kuin lyhty?

Itselläni on 16 neontetran parvi 128 litrasessa ja hyvin ne parvessa liikkuu. Mulla on myös 9 sitruunatetraa, jotka myös harrastavat parvipolskimista. Jos hankit lisää lyhtytetroja, niin eiköhän silloin lajinomainen käyttäytyminen tule esille.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Tuota isoa parvea parveilun edistämisenä ei sitten kannata kokeilla esim. musta-aavetetroilla ;)
Muistan aina sen kun hankin parikymmentä sellaista puolitoistametriseen altaaseen... Ajattelin, että tuostapa tulee kaunis parvi.

No, ensimmäisenä päivänä ne olivatkin parvena. Seuraavana päivänä pojat olivat valinneet kaikki itselleen pienen reviirin ja tytöt uiskentelivat siinä välissä kuka missäkin. Olivathan ne mahtailunäytökset toki ihan hienoja =)

Lyhtytetroista ei minulla ole minkäänlaisia kokemuksia, joten en siitä osaa sanoa mitään. Neontetraparvi olisi mahdollinen parvioleilija, mitä enemmän niitä on, sen varmempaa että ainakin jokunen uiskentelee vierekkäin ;)

Minulla on tuolla parikymmentä mustaneontetraa ja vähän vähemmän kardinaalitetroja, molemmat parveilevat omissa parvissaan.

Eipä sitä paljon pysty ehdottelemaan näin vähäisillä tiedoilla, joten... Minkäslaiset vesiolot siinä altaassa sitten on? Ja millaisia muita kaloja?
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1129
Liittynyt: 11:39, 02.11.2001
Paikkakunta: Espoo HAS, Monniklubi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Tetrat eivät yleensä pysy tiukoissa parvissa, ellei joku uhkaa niitä. Jos niitä on tarpeeksi paljon (kymmeniä) ja akvaario iso(satoja litroja) niin ehkä sitten. Jos haluaa koko ajan parveilevia pikkukaloja, kannattaa katsella enemmän tuonne rasborapuolelle.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Omat punapyrstöni eivät ainakaan ole kovin parvitiiviitä, joka sinänsä kummastuttaa, koska olen usein lukenut erilaisista julkaisuista, että rasborat viihtyvät ja myös pysyvät parvessa.

Mutta tyytyväisen oloisia ovat ja eivät säiky, joten samapa tuo.

"Henkilökohtaisesti olen aina valmis oppimaan, vaikka en välittäisikään tulla opetetuksi."
aku
Member
Member
Viestit: 291
Liittynyt: 16:56, 18.10.2001
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja aku »

Suosittelen seeprakalaa (aino tuntemani´´varma´´ parvessa pysyjä)

ja se on todella vikkelä ja hauska katseltava ja muista myös tiikeribarbi ja kongontetra!

Meitä on moneen junaan, mutta jotkut jäävät jo asemalle.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Minun seeprakalani menivät kukin omia menojaan (parvesta ei ollut tietoakaan). Lähes ainut hiukan enemmän parvessa pysyvä kala on ollut neontetra enkä ole parempaa löytänyt (ainakaan tähän mennessä).

"Henkilökohtaisesti olen aina valmis oppimaan, vaikka en välittäisikään tulla opetetuksi."
makeljan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 13:15, 04.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto (Turun seutu)

Viesti Kirjoittaja makeljan »

Itselläni on romminokkia eli punapäätetroja, jotka pysyvät varsin hyvin parvessa (varmaankin noin 80 prosenttia ajasta). Tällä hetkellä niitä altaassani uiskentelee kahdeksan kappaleen parvi. Romminokat todellakin uiskentelevat hyvin vilkkaasti ympäri akvaariota, ilmeisesti ne "saalistavat" yhdessä. Romminokkien näyttävyydestä voidaan olla
erimieltä. Omasta mielestäni kirkkaanpunaisena hehkuva pää hopeisen kropan kera on todella näyttävä.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Olen samaa mieltä punapäätetrojen näyttävyydestä. Varsin upea kala asultansa ja vaikuttaa myös käytökseltään aika ihanteelliselta. Jossain päin tietolähteitä olen bongannut sellaista tekstiä, että romminokka olisi hiukan hankalampi hoidokki; mitähän se mahtaa tarkoittaa? ruokajuttuja? vettä?

"Henkilökohtaisesti olen aina valmis oppimaan, vaikka en välittäisikään tulla opetetuksi."
KAri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 00:52, 30.12.2001
Paikkakunta: Tampere / TAS

Viesti Kirjoittaja KAri »

Itselläni uiskentelee 13 punapäätä, pysyvät melko hyvin parvessa ja ovat todella näytävän näköisiä. Olleet vasta hetken aikaa, hoidon vaikeudesta en osaa sanoa. Itselläni olleet ainakin "onnellisia"

Punapäitä vaan käy surku, kun pitäis nostaa lämpötila kiekoille sopivaksi ja epäilyttää punapäiden lämmönkesto. Olko kellään kokemusta punapäistä vähintään +28:ssa?

-KAri-
Tanja
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 14:21, 30.12.2001

Viesti Kirjoittaja Tanja »

Minulla on 8 neontetraa ja ne pysyttelevät ainakin koko ajan yhtenä parvena (ovat pysytelleet jo vuoden).
satunnainen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 20:44, 11.12.2001
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja satunnainen »

Meillä seeprakalat uivat tasaisesti levittäytyneenä ympäri akvaariota ja jahtailevat toisiaan, eivätkä tunnu säikkyvän paljoa mistään... eivätkä tunnu parvessa pysyvän. Silloin, kun akvaarioon tuli uusi, niitä hieman isompi kala, ne pysyivät parvessa jonkin aikaa.

Toisessa akvaariossa olevat sitruunatetrat näyttäisivät kimppailevan paljon tiiviimmin ja säikkyvätkin helpommin... ovat tosin olleet paljon lyhyemmän aikaakin täällä.

Näin meillä, mutta mistäs sen tietää miten muilla

Edit: saaprakalat->seeprakalat /sam
Kawai
Member
Member
Viestit: 275
Liittynyt: 14:24, 05.12.2001
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kawai »

Minulla on tällä hetkellä 250-litraisessa altaassa 10 mustatetraa ja 9 (yhden hypättyä pois) keltabarbia. Kumpikaan kaloista ei varsinaisesti parvena liiku, mutta jos jompi kumpi näyttäisi olevan enemmän parvessa, niin sitten mustatetrat. Kenties tämäkin on vain silmänlumetta, kun ovat hiukan suurempia ja näkyvät altaassa paremmin.

Itselläni ainakin aikoinaan oli melko kookas (liekö ollut n. 15) tiikeribarbia, jotka viihtyivät mukavasti parvessa eivätkä pahemmin hätyytelleet muitakaan kaloja. Se on komea näky, kun niinkin vilkasliikkeiset kalat parvessa mennä viipottaa.
makeljan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 13:15, 04.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto (Turun seutu)

Viesti Kirjoittaja makeljan »

KAri:
Romminokkani ovat vuoden verran viihtyneet noin 27-29 asteisessa vedessä ja ongelmia en ole havainnut.

Lisäsin viimeviikolla punapäiden määrää kymmenellä yksilöllä (nyt siis 18kpl) ja täytyy todeta sen olleen järkevä teko. Nyt parvi on vielä entistäkin enemmän parvina ja näyttävyys vielä moninkertaistui
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Seeproista pitänee sen verran sanoa, että mulla on niistä pelkkää huonoa sanottavaa. Viimeisimmät kokemukset niistä ovat 270 litran altaasta. Useampaan otteeseen on niitä tullu kokeiltua, mutta meillä ne on kiusannu muita kaloja, ja usein parvi kuolee, ja jäljelle jää vain 1 . Taas ostetaan "parvikalalle" kavereita, joista kaikki muut kuolee ja taas on vain 1, joka sitten elääkin vuosikausia...

Mulla taas kardinaalitetrat liikkuvat välillä parvessa, välillä sikin sokin, voi tietysti riippua aika pienestä altaasta ja siitä, että niitä on vain 5. Toisessa altaassa mustaneontetrat ja kulmatetrat on tavattu samassa parvessa, syy mikä lie. Nyt kuitenkin päätin siirtää mustaneontetrat kardinaalien kavereiksi koska tämän hetkisessä akvaariossa tuntuisi olevan näille tetroille liian vilkkaita kavereita (mustaneontetrat uivat pääosin akvaarion takaosassa, ja oleskelevat paljon kasvien seassa).

-Chyental-
dsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1387
Liittynyt: 11:41, 22.12.2001
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja dsl »

Jossain päin tietolähteitä olen bongannut sellaista tekstiä, että romminokka olisi hiukan hankalampi hoidokki; mitähän se mahtaa tarkoittaa? ruokajuttuja? vettä?

Hmm. Punapäätetrat ovat hienoja, kauniita, mutta aiheuttavat omistajalle liiaksi harmaita hiuksia. Ne ovat minusta - omien noin 6 kk kokemuksien perusteella - herkkiä typpiyhdisteille ja laiminlyönneille. Lisäksi niillä oli alkuun vaikeuksia tajuta syödä eri ruokia kuin kaupassa oli käytetty.

Uivat kyllä yleensä parvessa, mutta ilmeisesti isoin uros välillä hätistelee muita uroksia pois. Nukkuvat pitkin ja poikin allasta ja vaikuttavat pelkäävän vauhdikkaita kaloja.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Minulla neontetrat eivät myöskään parveile. Nykyään myös rubiinitetrat kun lisäsin akvaarion kasvillisuutta jo lähes hollantilaiseksi, ajautuvat pois parvimuodostelmasta.

Ja tosiaan minäkin olen kokenut Satuj:n tapaan musta-aavetetrojen keksinnön "hei me ollaankin nyt reviirikaloja" Olenkin ne jo kiskonut pois parvikalojen nimikkeen alta.

Kawaita säestääkseni keltabarbeja ei myöskään kannata hankkia jos siistin parven haluaa.

Kun ei mikään enää nykynuorisolle kelpaa - tetratkaan
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Mulla on 21kpl lyhtyjä 412l altaassa ja kyllä ne enimmän osan ajasta parvessa pysyvät,,yleensäkkin parven koosta voi jokainen olla omaa mieltä..mutta kyllä tuo 20kpl tai ylikin alkaa jo näyttää paremmalta!
Orthilia
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 16:42, 29.05.2002
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Orthilia »

Omat sitruunatetrani ainakin uiskentelevat suurimman osan ajasta nätisti parvessa. Viimeisten laskujen mukaan heitä on yhdeksän kappaletta, tiedä häntä minne se kymmenes on kadonnut. Lisäksi kaksi timanttitetra-parkaa uiskentelevat samassa parvessa. (Pitäisi kyllä miettiä uskaltaisiko niitä ottaa muutaman lisää, vai pitäisikö luopua kokonaan. Nättejä kyllä ovat.)

Sitruunatetroja muutenkin suosittelen, ovat mielestäni todella kauniita. Kaupoissa vaan usein ovat niin kalpeita, ettei niitä edes huomaa, vaan viihtyessään (tai näin ainakin oletan) ovat hyvinkin viehättävän keltaisia.
Quartz
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 20:11, 24.05.2002
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Quartz »

Sillon kun lyttytetroja oli vain kolme ne uivat jonkilaisessa parvessa. Sittenkun tuli seitsemän lissää, niin sanaa "parvi" ei voi käyttää enää ollenkaan. Kaksi ui altaan reunassa, muutama lähellä pohjaa, suurin osa odottaa ruokaa aivan kiinni etulasissa. :roll:
Eiköhän se ole aivan normaalia, ettei ne muodosta mitään "kunnon" parvea. :mrgreen:
t: Quartz
Jessi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 168
Liittynyt: 15:22, 24.09.2001

Viesti Kirjoittaja Jessi »

Meilläpäin myöskin musta-aavetetrat ovat "reviirikaloja". Porukassa on kaksi poikaa, ja 6 tyttöä. Kahden pojan kisailua on hauska seurailla, harmi, vaan että evätkin tahtovat repeillä siinä touhussa. Myös tyttöset nahistelevat keskenään reviireistään. Huvittavinta on kuitenkin seurata kun poikatetrat värisyttelevät itseään tyttöjen ympärillä, koittavat saada tyttöjä kiinnostumaan itsestään, ilmeisesti SE mielessä. Aika veijareita tosiaan! :P
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 10:30, 10.08.2001
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

24 kpl sinineoneja 160 litraisessa. Vaikka ne useimmiten ovatkin levittäytyneet pitkin poikin akvaa, väittäisin niiden silti olevan silloinkin löyhässä parvessa. Nokat osoittavat meinaan useinmiten kutakuinkin samaan suuntaan.

Hätyyteltyinä porukka vetäytyy tiiviiksi parveksi, joka sitten varsin yksituumaisesti "singahtelee" akvaarion päästä päähän.
sahe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 01:57, 13.05.2002
Paikkakunta: Turku, TAY

Viesti Kirjoittaja sahe »

Tetroista puhuttaessa ainoa melkein alvariinsa parvessa oleva tetra on punapäätetra eli romminokat. Joskus ovat lepäillessään hieman levittäytyneinä, mutta liikkuvat yhdessä eli mulla 6 tai 8 kpl. Herkkiä ovat joskus, koska ostin satsin eli 8 kpl romminokkia liikkeestä ja niistä selvisi karanteenin yli vain yksi. Muistaakseni jotain hometta tai bakteeria eli tuli valkoistä nöftää?? päähän ja vähitellen kalat tippuivat.

Timantti, kerri, neon, mustaneon, musta-aave, keisari ainakin ovat levittäytyneenä ympäri erikokoisissa altaissa. Tai näistä kokemuksia, samoin kupari. Yhdistyvät parveksi vain ruokaa saadessaan tai pelästyessään. Muuten eritasoisia "reviiritietoista" touhua.
Ikuisuus on aina läsnä. Elämme sitä nyt. -C. Gilman
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”