Platyjen lisääntyminen

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Dude
Junior Member
Junior Member
Viestit: 86
Liittynyt: 22:37, 03.09.2007

Viesti Kirjoittaja Dude »

Juupajuu kirjoitti:
Dude kirjoitti:Minulla on kolme Platyä (kaksi naarasta ja yksi uros).Kyselisin vain että minkälainen on sellainen ihanne akva jossa Platyt alkavat lisääntymään helposti...vai onko sellaista.Olen vain ihmetellyt että miksi minun platyni ei lisäänny ollenkaan vaikka täällä aina puhutaan kuinka usein ne lisääntyvät:D Ajattelin vain että voiko sitä mitenkään edistää...:D
Oletetaan että kalat ovat terveitä, niin ei sitä lisääntymistä oikeastaan voi estää. Sopivat vesiarvot tietysti edistävät kalojen terveyttä, mutta kyllähän platy muutaman poikueen työntää huonoissakin oloissa. Minkäikäisiä kalasi ovat? Jos ne vain eivät ole vielä ehtineet aloittaa? Tai onko altaassa jotain sellaisia kaloja, jotka syövät poikaset niin pian syntymän jälkeen, ettet niitä ehdi nähdä? Siinä tapauksessa runsas suojaa antava kasvillisuus edistää poikasten eloon jääntiä.
Syynä varmaan on että ne ovat olleet minulla vasta reilun kuukauden.
Juupajuu
Member
Member
Viestit: 467
Liittynyt: 11:02, 19.12.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

Dude kirjoitti:Syynä varmaan on että ne ovat olleet minulla vasta reilun kuukauden.
Ok! Eli kyseessä on siis nuoret kalat, jotka tullessaan sinulle eivät välttämättä ole olleet vielä edes sukukypsiä. Nyt naaraat ehkä ovat jo kantavia. [;)]
tilli85
Senior Member
Senior Member
Viestit: 734
Liittynyt: 13:13, 27.11.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tilli85 »

Nyt kun platynaaraalleni on tullut se musta raskaus pilkku niin miten pitkään suunnileen menee että poikaset syntyvät?
1 kääpiöluppa, 3 gerbiiliä, Sekä tietysti 150l vettä sekä mieheke
Dude
Junior Member
Junior Member
Viestit: 86
Liittynyt: 22:37, 03.09.2007

Viesti Kirjoittaja Dude »

tilli85 kirjoitti:Nyt kun platynaaraalleni on tullut se musta raskaus pilkku niin miten pitkään suunnileen menee että poikaset syntyvät?
Mikä pilkku??En ole kuullutkaan..
tilli85
Senior Member
Senior Member
Viestit: 734
Liittynyt: 13:13, 27.11.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tilli85 »

joku on puhunut jostain raskasupilkusta/raskauslaikusta. Tulee kuulemma silloin kun synnyttävä hammaskarppi on pieniin päin
1 kääpiöluppa, 3 gerbiiliä, Sekä tietysti 150l vettä sekä mieheke
Juupajuu
Member
Member
Viestit: 467
Liittynyt: 11:02, 19.12.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

Raskauslaikku perustuu esim. platylla siihen, että kun emon sisällä on isot poikaset, niin ne kuultavat tummana möykkynä läpi.

Se kuinka hyvin laikku erottuu, riippuu tietysti emokalan väristä. Itselläni on Valikki-niminen naaras, jonka koko alapuoli ja laajalti kyljet ovat valkoiset. Siltä näkyy läpi jopa mätimunatkin keltaisina helminä. Tiinasta sen sijaan ei saa mitään selvää milloinkaan, koska sen takaosa peräevä-selkäevä linjasta taaksepäin on kokonaan musta.
tilli85
Senior Member
Senior Member
Viestit: 734
Liittynyt: 13:13, 27.11.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tilli85 »

taitaapi tulla poikasia jo tänä yönä. On naaras niin pulleena ja vatsa melkein täysin musta. Sasa nähdä minkä värisiä poikasia tulee. ainakin isukki on sininen ja naaras kanssa, mutta naaraan geeneissä löytyy myös tuota ihan tavallista oranssia ja punaista.
1 kääpiöluppa, 3 gerbiiliä, Sekä tietysti 150l vettä sekä mieheke
pahkis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 146
Liittynyt: 19:52, 23.03.2007
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja pahkis »

Dude kirjoitti:Minulla on kolme Platyä (kaksi naarasta ja yksi uros).Kyselisin vain että minkälainen on sellainen ihanne akva jossa Platyt alkavat lisääntymään helposti...vai onko sellaista.Olen vain ihmetellyt että miksi minun platyni ei lisäänny ollenkaan vaikka täällä aina puhutaan kuinka usein ne lisääntyvät:D Ajattelin vain että voiko sitä mitenkään edistää...:D
Minulla on syksyllä ainakin 4 kk jakso, jolloin ei tullut yhtään pientä platyä vaikka aikaisemmin oli tullut ja kalani olivat siis jo synnytysiässä. Joulun jälkeen pieniä on alkanut taas ilmestyä, lähes joka päivä bongaan uusia pieniä altaasta.
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viestit: 662
Liittynyt: 13:18, 10.02.2008
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

Seeprapleko kirjoitti:Kaikenväriset platyt voivat lisääntyä keskenään ja tavalliset platyt voivat risteytyä myös kirjoplatyjen kanssa.
Mutta olen ymmärtänyt, että platyt/kirjoplatyt voivat lisääntyä myös miekkapyrstöjen kanssa. 8O
Onko tämä totta?
On se aivan totta, eli jos haluaa pitää lajit puhtaina älä ota platyjä ja miekkiksii samaan altaaseen.Itselläni on platyjä ja pari vuotta sitten oli sekä platyjä ja miekkiksii ja ne lisäänty keskenään.Eli varoitan!!!!!
suvi2
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 15:33, 25.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja suvi2 »

Kuinka kauan platy naaras on tiineenä eli kuinka pitkä aika hedelmöittymisestä menee poikasten syntymiseen?
520L ja 400L akvaariot
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viestit: 662
Liittynyt: 13:18, 10.02.2008
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

Raskaus aika on noin 4-6 vko
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
cherry-
Junior Member
Junior Member
Viestit: 145
Liittynyt: 18:34, 30.06.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Platyjen lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja cherry- »

Jos poikaset näkyy jo naaraan sisältä, niin milloinhan ne syntyvät?
Retuliini
Member
Member
Viestit: 359
Liittynyt: 20:54, 05.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Siuntio

Re: Platyjen lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja Retuliini »

cherry- kirjoitti:Jos poikaset näkyy jo naaraan sisältä, niin milloinhan ne syntyvät?
Olen joskus siirtänyt tällaisia naaraita erikseen ja synnyttävät yleensä parin kolmen päivän sisällä.
Miksi tehdä samat virheet uudelleen,
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
roomalainen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 13:24, 06.07.2008
Sukupuoli: Nainen

Re: Platyjen lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja roomalainen »

Kuva
Klikkaa! Klikkaa!Klikkaa! Kiitos jos klikkasit ;-)
NinZe
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 21:31, 25.04.2007
Paikkakunta: Pori

Re: Platyjen lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Meil kans pari päivää sit räjähti platy naaras. Ei tullu kylläkään ku kaks poikast. :D
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
Pikku-MiCi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 166
Liittynyt: 11:09, 24.05.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Platyjen lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja Pikku-MiCi »

Kysytään nyt täälläkin, että minkä ikäisenä Platy tulee sukukypsäksi?
Sekalainen seurakunta kalaa ja äyriäistä isoissa ja pienemmissä vesiastioissa.
akvafani14
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 15:54, 23.07.2008

Re: Platyjen lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja akvafani14 »

Miten saan pidettyy mun 60 l altaassa platyi ettei niitä tuu räjähdysmäisest? :D
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Platyjen lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Hankit vain koiraita. Parikin naarasta voi saada poikastulvan aikaan jos poikaset selviytyvät ruokalistalle päätymiseltä.
Akvarismia 1992-2014
tilli85
Senior Member
Senior Member
Viestit: 734
Liittynyt: 13:13, 27.11.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Platyjen lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja tilli85 »

Eli on sitten kyse miljoonakaloista,platyistä tai milliksistä yms niin hyvin todennäköisesti ovat naaraat jo raskaana liikkeestä ostettaessa. Kolme kertaa platyjä, ja miekkiksiä ostettaessani on poikasia ilmestynyt jo pussiin.
1 kääpiöluppa, 3 gerbiiliä, Sekä tietysti 150l vettä sekä mieheke
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Platyjen lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Tai sitten kannattaa ostaa kalat nuorina suoraan kasvattajalta jos ei halua valmiiksi kantavia naaraita. Nuorissa kaloissa vaan on se riski toisaalta ettei niiden sukupuoli ole vielä täysin varma, saattaa ostaa nuoria koiraita jotka näyttävät ostohetkellä naarailta, mutta voipa näin käydä kaloja kaupastakin ostaessa.
Akvarismia 1992-2014
Veeraa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 08:29, 08.08.2008
Sukupuoli: Nainen

Re: Platyjen lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja Veeraa »

Oisko kellää kuvaa raskaana olevast platyst ku epäilisin yhtä meijän plätyy ja sit mitä se tekee erilailla kun muut kun se on raskaana?? [;)]
Akvaharrastaja
Member
Member
Viestit: 465
Liittynyt: 19:43, 28.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Re: Platyjen lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Nostan nyt tän viestin ylös, kun pitäisi saada omaan kysymykseenkin vastaus.

Eli, mistä tunnistaa milloin platyn synnytys on ihan superlähellä? Minun platynaaraallani on punainen raskaustäplä, josta minulle on sanottu että silloin kun naaras on synnyttänyt, se täplä muuttuu punaiseksi. Näin kävi toisella platyllani. Tämä kyseinen platy jolla tämä punainen täplä on, on kuitenkin vielä niiin paksuna, että uskon että se ei ole synnyttänyt. Se ei ole eristäytynyt muista vielä hirveästi, mitä nyt välillä menee koiraita piiloon. Siitä on tullut hieman arka, eli menee piiloon kun yritän tiirailla näkyykö masusta poikasia.
54 litraa läträilyä
Kaikapoika
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 10:53, 09.11.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Salo

Re: Platyjen lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja Kaikapoika »

Viesteistä selviskin jo se, että platyt ja miekkapyrstöt voivat lisääntyä keskenään, sen jo tiesinkin, mutta entäs millisten ja mustamollien kanssa? Ostin taannoin 9 platy-vauvaa, osa jymähti milliksen kokoon, hieman platyn näköiseksi, osa muistuttaa mustamollia ja osa miekkapyrstöä.. Osto-hetkelläkin kalat olivat eri kokoisia kylläkin...
2 koiraa, 108l allas
Nirkkuli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 18:21, 27.12.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lehmo

Re: Platyjen lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja Nirkkuli »

Pääsin juuri äsken todistamaan, kun platy synnytti poikasiaan suodattimen taakse! Siellä on lasin ja suodattimen välissä sellainen pieni lokero jossa poikaset näyttäisivät majailevan :) Nyt pitää vain toivoa että lajitoverit antavat pienten kasvaa rauhassa eivätkä pistele poskeensa ihan äkkiä :-/ ehkä lisään suodattimen viereen jotain tuuheaa, pinnalle yltävää kasvia jotta poikasilla olisi mahdollisimman hyvät piilopaikat ;)
Koiria, kissoja ja hevonen, lisäksi 100 l ja 54 l kalasoppaa :)
Sebulon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 103
Liittynyt: 16:20, 07.09.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Platyjen lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja Sebulon »

Moikkelismoi,

Mulla on akvaarioon ilmestynyt joku 7 platyn poikasta. 8O Osa on jo alkanut hieman saada oranssia väriä, mutta kymysys kuuluukin, että kun niillä poikasilla on sellaiset mustat raidat kyljissä, niin häviävätkö ne niiden kasvaessa?
112l Akvaario: 13 kääpiöpallokalaa ja 5 täplänuolimonnia
+ Lihansyöjäkasveja
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”