Akvaariosilikonien soveltuvuus meriveteen

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: 180-litrainen allas makeasta suolaiseksi

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Sharkyone kirjoitti:Joo eivät suosittele käytettäväksi merialtaissa eivätkä ota minkäänlaista vastuuta, sillä tuote ei ole meriveteen tarkoitettu.
Siitä huolimatta eräät käyttävät noita merialtaisiin, vaikka valmistaja sanoo että ei sovellu.
Kun eihän niitä silikoneja ole kuin mustaa ja väritöntä... :roll:
Ketkä eivät suosittele? Kuka ei ota vastuuta? Mikä tuote ei ole meriveteen tarkoitettu? Ketkä käyttävät? Kuka valmistaja sanoo ettei sovellu?
Sun jutuissa on liian monta kysymysmerkkiä? Arvaariokäyttöön ei ole kuin mustaa ja väritöntä silikonia niin kauan kunnes toisin todistetaan.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Akvaariosilikoonien soveltuvuus meriveteen

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Tämä on kyllä mielenkiintoinen keskustelu. Tulee ihan mieleen ihmetellä, että miksi kaupoissa myydään punaisessa, sinisessä ja vaalensinisessä purkissa olevaa maitoa, vaikka maitohan on kaikissa valkoista.
Onhan se nyt selvää, että silikoneista löytyy muitakin erilaisia ominaisuuksia ja koostumuksia kuin vain se väri. :)
Sharkyone
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 19:27, 03.02.2014

Re: Akvaariosilikoonien soveltuvuus meriveteen

Viesti Kirjoittaja Sharkyone »

Niin ja kermaa, viiliä, rahkaa, piimää... Mutta ne on oikeesti kaikki samaa tavaraa, ja samasta lehmästä!
Ne tulee samasta meijeristä, ja tilaaja vain ottaa omat leimat purkin kylkeen! Minä kyllä tiedän, olen nähnyt lehmän kerran...

Voisiko joku ottaa tämän ketjun pois minun "nimistäni"? Silikoni on ensinnäkin kirjoitettu otsikossa väärin, kusipää voin olla kyllä kernaasti, mutta en idiootti...
mickey2004
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 12:20, 12.04.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Akvaariosilikoonien soveltuvuus meriveteen

Viesti Kirjoittaja mickey2004 »

Ja minä kai tämän silikoooooni-keskustelun oikeasti aloitin ;)...
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaariosilikoonien soveltuvuus meriveteen

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Kalakaverit kirjoitti:Onhan se nyt selvää, että silikoneista löytyy muitakin erilaisia ominaisuuksia ja koostumuksia kuin vain se väri. :)
Muistaakseni täällä on kirjoiteltu myös kirkkaan silikonin muuttumisesta valkoiseksi. En kyllä haulla löytänyt keskustelua.
Mika Karjalainen
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1693
Liittynyt: 10:41, 31.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Akvaariosilikonien soveltuvuus meriveteen

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Tässä ainakin sanotaan ihan selvästi silikonin soveltuvan sekä meri- että makeavesiakvaarioon. http://fi.danalim.com/fileadmin/editors ... fi/579.pdf Kaikissa akvaarioon soveltuvissa silikoneissa, jotka olen nähnyt on sanottu joko että se sopii molempiin vesiin tai mainintaa sopivuudesta ei ole erikseen ollut, eli luulisi niidenkin sopivan kumpaan vain, kun ei erikseen kielletäkään. Ja edelleenkin olisi mukava kuulla mitä sille mystiselle makeavesisilikonille tapahtuu merivedessä.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Sharkyone
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 19:27, 03.02.2014

Re: Akvaariosilikonien soveltuvuus meriveteen

Viesti Kirjoittaja Sharkyone »

Danalim onkin korvannut ammattikäytössä Perennatorin, jota ei enään tuoda maahan mustana. Väritöntä saa edelleen. Sitä olis tossa kaksi lavallista itseasiassa, jos joku tarvitsee :mrgreen:
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Akvaariosilikonien soveltuvuus meriveteen

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Jos ei kyse olekaan siinä suolassa vaan niissä muissa aineissa, jota riuttasuolaseokset sisältää ja joita harrastajat tunkevat altaisiinsa.
Omat silikoniset ilmaletkut balling-aineilla on ainakin tasaisin väliajoin vaihdettava, koska värjääntyvät , kovettuvat ja hapertuvat.
Akvaariovalojen sisältämä UV-valo on myös aika tehokas silikonien tappaja.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaariosilikonien soveltuvuus meriveteen

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Eihän tässä taas ollut kuin yhden maahantuojan Sharkyonen tarkoitus sekoittaa pakkaa. Mieli teki varmasti kehua omaa Perennator ja Danalim tuotemerkkejä mutta ei onneksi lähtenyt julkisesti kehumaan omia ja haukkumaan kilpailijan tuotteita. Siksi kysymyksiin ei saatu vastauksia kun ei vissiin uskaltanut kertoa mitään ettei henkilöllisyys paljastu. Yv puolella jo kilpailijaa haukuttiin. Niinhän se on aina että kilpailijan tuotteita haukutaan ja omia kehutaan.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Sharkyone
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 19:27, 03.02.2014

Re: Akvaariosilikonien soveltuvuus meriveteen

Viesti Kirjoittaja Sharkyone »

Kyllä minä olen sen Cascon haukkunut ihan julkisesti, ei ole ongelma!
Eikä Danalim ole missään tekemisissä minun kanssani :P Älä viitsi häpäistä itseäsi enään enempää hei...
Sharkyone
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 19:27, 03.02.2014

Re: Akvaariosilikonien soveltuvuus meriveteen

Viesti Kirjoittaja Sharkyone »

Ja kyllä nää ihmiset tietää kuka minä olen...
pekkara
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 18:33, 05.05.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Akvaariosilikonien soveltuvuus meriveteen

Viesti Kirjoittaja pekkara »

Kana +-yksipantteri kirjoitti:Tässä ainakin sanotaan ihan selvästi silikonin soveltuvan sekä meri- että makeavesiakvaarioon. http://fi.danalim.com/fileadmin/editors ... fi/579.pdf
Mahtaisiko lainaamasi soveltuvuus tarkoittaa lähinnä tuotteen myrkyttömyyttä erilaisessa akvaariokäytössä.

Olematta asiantuntija mielestäni lujuuteen liittyvät ominaisuuserot löytyvät teknisten ominaisuuksien luettelosta. Kovuus, venyvyys jne. Ehkä myös kovettumisaika: hitaammin kovettuvilla syntyy kuulemma lujempi liitos lasiin, pohdiskelevat jenkit.

Googlasin kokeeksi sanalla "akvaariosilikoni". Kuudesta ensimmäisestä kuvasta

- Tuotetta myytiin nettikaupassa akvaariosilikonina, mutta valmistajan teknisissä tiedoissa ilmoitettiin, että tuote ei sovi akvaariokäyttöön
- Tuotetta myytiin akvaariosilikonina. Valmistajan speksesissä suositeltiin, että sitä käytettäisiin alle 1000 litran tai 60 cm korkeaan akvaarioon
- Loppujen spekseissä oli toisista poikkeavia ominaisuustietoja, joiden vertailua tosin vaikeuttaa se, että ne oli ilmoitettu eri standardin (mittausmenetelmien) alla.

Ei ole identtistä kamaa akvaariosilikoni vaikka saman väristä olisikin.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Akvaariosilikonien soveltuvuus meriveteen

Viesti Kirjoittaja Heska »

Mielenkiintoinen ketju tämä, saako sen verran häiritä että osaako joku silikoni asiantuntijoista sanoa mitkä ovat hyvät silikonimerkit makeaanveteen ja mitkä huonoja joita ei kannata ostaa? Noissa kun tuntuu olevan eroja ainakin kestävyyden suhteen.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaariosilikonien soveltuvuus meriveteen

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Sharkyone kirjoitti:Ja kyllä nää ihmiset tietää kuka minä olen...
Mistä me Aqua-Webiläiset sinut tunnetaan? Olet ollut täällä kirjoilla muutaman kuukauden ja kirjoittanu muutaman viestin.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Akvaariosilikonien soveltuvuus meriveteen

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Ei kaikkien aina tarvitse olla kirjoittanut tuhansia viestejä tai olla rekisteröitynä foorumeille vuosien ajan, jotta he eivät olisi aloittelijoita, osaamattomia tai muuten harrastajapiireissä tuntemattomia. Täältäkin kun saa poistettua oman nimimerkkinsä ja kirjoituksensa, ja rekisteröityä uudelleen eri nimellä ja aloitettua kaiken puhtaalta pöydältä.
Ja mitä sillä suuremmin on väliä.

Silikonien ominaisuuksiin voisi vielä lisätä sen, että tiettyjä voi käyttää myös veden alla. Tämä eroaa koostumukseltaan "perus silikonista", vaikka ne molemmat on mustia. Tämän turvallisuuskäyttöön liittyy myös se vesimäärä jossa sitä käytetään. Sekään ei ole ihan sama minkäkokoisessa akvaariossa tuota vedenallasilikonaamista suorittaa.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Akvaariosilikonien soveltuvuus meriveteen

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

No olihan ketju, piti ihan sairastuvalta lukea tää kokonaan kun oli niin viihdyttävä :D ...voi kiesus. Eikä yhtään viisammaksi kukaan tullut asiaan vaikka kysyttiin moneen kertaan... huhhuh ja *reps.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaariosilikonien soveltuvuus meriveteen

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Kalakaverit kirjoitti:Ei kaikkien aina tarvitse olla kirjoittanut tuhansia viestejä tai olla rekisteröitynä foorumeille vuosien ajan, jotta he eivät olisi aloittelijoita, osaamattomia tai muuten harrastajapiireissä tuntemattomia. Täältäkin kun saa poistettua oman nimimerkkinsä ja kirjoituksensa, ja rekisteröityä uudelleen eri nimellä ja aloitettua kaiken puhtaalta pöydältä.
Ja mitä sillä suuremmin on väliä.
Vaikka mulla on täällä viestejä ties kuinka paljon en silti pidä itseäni ammattilaisena. Suurin osa viesteistäni on pelkkää diipadaapaa. Eli ei viestien määrä todellakaan kerro ammattitaidosta. Mutta jos väittää silikoneista jotakin mikä kumoaa kaiken aikaisemman tiedon mitä on pidetty oikeana voisi hieman laittaa faktaa väitteille. Kenties kertoa omasta ammattitiedosta jotakin. Vai tietääkö joku Sharkyonesta jotakin kuka hän on. Kysyt mitä tahansa hän vastaa jotain aivan muuta ja kiertää kysymyksen eikä perustele tai näytä todeksi väitteitään millään tavalla. Mut ihan kivaa juupas eipäs keskusteluahan tämä on.

Tästä keskustelusta tuli mieleen Kim Borg ja Topi Kärki. Paljon samoja piirteitä.
https://www.youtube.com/watch?v=G5QSjx99tOM
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Sharkyone
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 19:27, 03.02.2014

Re: Akvaariosilikonien soveltuvuus meriveteen

Viesti Kirjoittaja Sharkyone »

Parahin Koomikko ja muut narrit. Kuten kuka tahansa, koen minäkin imartelevana sen, että pidät minua noin kiehtovana.
Ehdottaisin kuitenkin, että hankit jonkun muun mielenkiinnonkohteen. Osta vaikka Platyja, ne voisi olla sinulle tosi kivoja!
Valitettavasti tunteeni sinua kohtaan eivät vastaa omiasi :cry:
Sharkyone
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 19:27, 03.02.2014

Re: Akvaariosilikonien soveltuvuus meriveteen

Viesti Kirjoittaja Sharkyone »

Toisekseen, minulla ei ole mitään velvollisuutta täyttää sinun tietämyksessäsi olevaa tyhjiötä vain siksi, että sinä käsket.
Kiukuttelemalla tuskin saat tahtoasi läpi, joten get over it!
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaariosilikonien soveltuvuus meriveteen

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

En minä ketään käske vaan pyydän kuten muutkin ovat tässä keskustelussa tehneet. En pidä sinua kiehtovana enkä mielenkiinnonkohteena vaan sinun väitteitäsi. Toki täällä jokainen saa väittää mitä tahansa eikä väitteitä tarvitse oikeiksi todistaa. Minä yritän lopettaa tämän tähän jos vain pystyn. Yrittäkää te muut saada Sharkyonelta vastauksia minä en siinä onnistunut.
Teemu Salonen kirjoitti:Mistäs tällänen tieto on peräisin?
Teemu Salonen kirjoitti:Tai onko tässä tapahtunut nyt joku muutos parin viime vuoden aikana? Makeavesisilikoniin lisätty joku myrkky jota merivedessä ei voi käyttää tms?
Kana +-yksipantteri kirjoitti:Minuakin kiinnostaisi kovasti tietää, mitä tälle makeaan veteen tarkoitetulle silikonille tapahtuu merivesialtaassa ja ennenkaikkea miksi sille tapahtuu siellä se jokin juttu, jonka vuoksi se ei sinne sovi? Alkaako suola liuottaa sitä? Kovettaa sitä? Entä jos laittaa merivesisilikonia makeaan pyttyyn?
jaakkim kirjoitti:Dokumentit tiskiin, jos jostakin väitellään. Näin vältytään erimielisyyksiltä. Silikonialalla työskentelevän luulisi antavan sitä tietoa eikä vain kärjistää tätä silikoni hässäkkää. Lukeeko niissä tuubeissa, jotka ovat makean veden akvaarioon soveltuvia, että ne eivät sovellu merivesialtaaseen? Suonen anteeksi mutta epäilen että näin lukee.
jaakkim kirjoitti:Luulisin Teidän antavan sitä dataa kun kerran työskentelette alalla ja jo ihan ammattisi puolesta antaisit sitä dokumenttia näkyviin, eikä vain sanoa vastaan ilman että antaisi sitä dokumenttia. Näin vältytään juuri tämmöiseltä juupas eipäs asioilta [;)] .
Heska kirjoitti:Mielenkiintoinen ketju tämä, saako sen verran häiritä että osaako joku silikoni asiantuntijoista sanoa mitkä ovat hyvät silikonimerkit makeaanveteen ja mitkä huonoja joita ei kannata ostaa? Noissa kun tuntuu olevan eroja ainakin kestävyyden suhteen.
Kim Borg ja Topi Kärki
https://www.youtube.com/watch?v=G5QSjx99tOM
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Sharkyone
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 19:27, 03.02.2014

Re: Akvaariosilikonien soveltuvuus meriveteen

Viesti Kirjoittaja Sharkyone »

No LOL sentään!
Mitä noihin identiteetteihin tulee, niin nimimerkin Koomikko avulla löytyi ihan Googlaamalla henkilötiedot.
Et sinäkään ilmeisesti siis pelkän nimimerkin takaa koita vikistä...
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Akvaariosilikonien soveltuvuus meriveteen

Viesti Kirjoittaja Heska »

Foorumilla käy varmasti monen alan asiantuntijoita ihan koulutuksen ja ammattinsa puolestakin ja olisi kyllä kiva että hyödyllistä tietoa jaettaisiin kun diipadaapan ja mutu-mielipiteiden kirjoittajia kyllä riittää mutta informaation laatu välillä heikkoa ja en nyt yllä olevan keskustelun herroja tarkoita.
AW:ssa voisi olla joku osio jossa alan asiantuntijat voisivat.kertoa joitain vinkkejä tms. mikä hyödyttäisi harrastajia ja harrastajat voisivat tehdä mielellään asiallisia kysymyksiä joihin asiantuntija vastaisi.
Se nostaisi kyllä AW foorumin tasoa verrattuna muihin netin Diipadaapa Juupas-eipäs keskustelufoorumeihin :P
Itse ainakin arvostan kaikkia Asiantuntijoita ja heidän tietämyksiään ja itsekin opastan kyllä oman alan asioissa halukkaita.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Sharkyone
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 19:27, 03.02.2014

Re: Akvaariosilikonien soveltuvuus meriveteen

Viesti Kirjoittaja Sharkyone »

Heska olet ihan oikeassa kyllä... Mä olen joskus ihan kädestä pitäen kertonut näistä asioista, ja kun parhaat kommentit oli joltain Pekka perusharrastajalta, että "puhut läpiä päähäsi", niin päätin olla enää puuttumatta muiden silikonihommiin.
Ja sitten niitä vuotavia altaita voivotellaan, vaikka niin tiedettiin mitä tehtiin :D
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaariosilikonien soveltuvuus meriveteen

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Koomikko kirjoitti:Mutta jos väittää silikoneista jotakin mikä kumoaa kaiken aikaisemman tiedon mitä on pidetty oikeana voisi hieman laittaa faktaa väitteille. Kenties kertoa omasta ammattitiedosta jotakin. Vai tietääkö joku Sharkyonesta jotakin kuka hän on. Kysyt mitä tahansa hän vastaa jotain aivan muuta ja kiertää kysymyksen eikä perustele tai näytä todeksi väitteitään millään tavalla. Mut ihan kivaa juupas eipäs keskusteluahan tämä on.
Samaa mieltä Koomikon kanssa. Tietenkään ketään ei voi velvoittaa opastamaan. Mutta jos antaa ymmärtää olevansa jossakin asiassa asiantuntija, jotenkin sitä vaan odottaa lisätietoja. Muuten tulee mieleen koulupoika joka kehuu kavereille tietävänsä kaikkien jalkapallon MM-joukkueiden maalivahtien nimet. Kun kaverit sitten pyytävät kertomaan ne, poika sanoo ettei viitsi.
Mika Karjalainen
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaariosilikonien soveltuvuus meriveteen

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Sharkyone kirjoitti:Toisekseen, minulla ei ole mitään velvollisuutta täyttää sinun tietämyksessäsi olevaa tyhjiötä vain siksi, että sinä käsket.
Kiukuttelemalla tuskin saat tahtoasi läpi, joten get over it!
Onko tämä jollain tapaa sama asia kuin veneissä? Toisinsanoen ammattilainen käyttää oikeita massoja, nauloja ja niittejä ja se vene pysyy kasassa vuosikymmeniä. Ei ammattilaiset käyttävät massoja jotka pysyvät kiinni 2-3 vuotta ja alkavat sitten haperoitua ja irtoilla. Venepuolella olen kullut väitteen, jotta se mikä jostakin massasta tekee paitsi meriveden pitävän muis pakkasta ja aurinkoa kestävän on sen luokan liikesalaisuus että on turha kysellä. Samoin että takuu on voimassa vain jos ainetta käytettään sekä ohjeiden mukaan, että niissä olosuhteissa joissa sen luvataan toimivan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”