Parvi 120l akvaarioon

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
AVJ
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 15:12, 20.08.2019
Akvaarioseurat: Jyväskylän akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Parvi 120l akvaarioon

Viesti Kirjoittaja AVJ »

Moi!

Minulla on uudehko 120-litrainen akvaario, jossa asustelee tällä hetkellä parvi kuparimonnisia, perhoskirjoahven-pariskunta sekä pieni partamonni. Nyt olisi hakusessa vielä joku parvikala, joka sopisi kyseisten kalojen kanssa. Ensisijaisesti kiinnostaisivat joko (litroihin ja vesiarvoihin tietenkin sopivat) näyttävän kokoiset/malliset ja/tai värikkäät parvikalat, jotka olisivat myös mieluusti rohkeita käytökseltään.

Vesiarvot altaassa ovat Tetran tippatesteillä suunnilleen:

Lämpötila 26'C
Nitriitti <0.3 mg/l
Nitraatti 12.5 mg/l
pH 7.5-8
Kokonaiskovuus 6 dH

Mikä parvi minulle sopisi tuonne? Olen toki tutkinut kirjallisuutta, nettiä, muiden akvaarioita sekä eläinliikkeitä, mutta olisi mukava kuulla myös täällä ehdotuksia, jotta tulisin miettineeksi mahdollisimman laajasti eri lajeja. Esimerkiksi joku punertava tai mustahko laji olisi kiva.

Huom. Muissa akvaarioissani asustaa tällä hetkellä mm. neontetroja, kääpiörasboroita, taistelukaloja, hunajarihmakaloja, kääpiömonnisia sekä ruskohara, eli samoja en mieluusti laittaisi tähän 120-litraiseen akvaarioon. Neontetrojen kanssa hyvin samankaltaisia ovat myös sinineontetrat, mustaneontetrat sekä kardinaalitetrat, eli ei myöskään niitä. En myöskään ole eri kiilakyljistä kovinkaan innostunut.

Kiitos jo etukäteen kovasti avusta ja mielipiteistä!
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1966
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Parvi 120l akvaarioon

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Moi!

Minä lähtisin listaamaan vaihtoehtoja ensisijaisesti sen pohjalta, mitkä lajit sopivat vesiarvoihin, akvaarion kokoon, sisustukseen ja muihin asukkaisiin ja vasta toissijaisesti sen pohjalta, minkä värisiä ovat. Sun vesiarvoissa minulle pistää ensiksi silmään korkea pH. Useimmat tetrat, rasborat ja barbit ovat parhaimmillaan happamassa ja pehmeässä vedessä. Mites joku sinisilmä (Pseudomugil)? Monet niistä on parhaimmillaan hiukan emäksisessä ja keskikovassa vedessä. Ne ovat myös todella vilkkaita ja elegantteja isoine (luonnollisine, ei jalostettuine) evineen. Ja viihtyvät lähellä pintaa, kun sun muut kalat ennemminkin lähellä pohjaa.
AVJ
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 15:12, 20.08.2019
Akvaarioseurat: Jyväskylän akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Re: Parvi 120l akvaarioon

Viesti Kirjoittaja AVJ »

Moikka!

Kiitos paljon vastauksesta kr70! :) Hmm, sinisilmät vaikuttavat kyllä oikein hyvältä ja kiinnostavalta vaihtoehdolta, täytyypä tutustua niihin! Ja kyllä, olen jonkin verran tehnyt itselleni tuota listausta sen mukaan, mitkä sopisivat altaani arvoihin yms (enkä tietenkään pelkän värin perusteella), mutta ajattelin täälläkin kuitenkin kysellä, koska parhaiten tietyistä kaloista tietää, jos niitä on vaikka ollut itsellä. Ja hyvä huomio tuo altaani pH, se täytyy toki huomioida kaloja valitessa. Suunnitelmissa on kyllä mahdollisesti laskea sitä, koska moni kala viihtyisi paremmin matalammassa pH:ssa. Olisiko jollakin hyviä vinkkejä pH:n laskuun? Ja toki edelleen saa ehdotella noita parvikaloja.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Parvi 120l akvaarioon

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mulle taas pistää silmään toi nitriittipitoisuus. Toimivassa akvaariossa kun sitä ei saisi olla yhtään. Tetran testit eivät kylläkään ole tunnettuja tarkkuudestaan, joten suosittelen testaamaan nitriittipitoisuuden esim. JBL:n testeillä. Sehän on siitä näppärä, että siinä käytetään tuloksen tulkintaan kahta vesinäytettä jolloin veden mahdollisen värjätytymisen aiheuttamat virhetulkinnat eivät vaikuta lopputulokseen. Myös toi korkea pH kannattaa varmistaa tarkemmalla testillä.
AVJ
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 15:12, 20.08.2019
Akvaarioseurat: Jyväskylän akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Re: Parvi 120l akvaarioon

Viesti Kirjoittaja AVJ »

Moikka!

Kiitos vastauksesta Teemu Salonen! Tetran testeissä alin nitriittipitoisuuden kategoria on tuo <0.3 mg/l, joten en osaa tosiaan sen testin perusteella sanoa, onko nitriittiä 0 vai esim. 0.29 mg/l. Täytyy siis mahdollisesti testailla sitä ja muita arvoja (ainakin nitriiitti ja pH) muillakin testeillä.

Tähän ketjuun saa ehdottomasti kommentoida ja vinkkailla myös noista vesiarvoista, mutta ensisijaisesti toivoisin kommentteja liittyen tuohon parvikalan valintaan. :) Minulla on pitkähkö akvaariotausta ja olen tietoinen akvaarioon sopivista vesiarvoista (myös koulutukseni puolesta) ja pyrin olemaan niissä tarkka ja valitsemaan vain sopivia asukkeja, joten tiedän esimerkiksi nuo aiemmissa kommenteissa esiin tulleet asiat (nitriittiä pitäisi olla 0 ja pH on tällä hetkellä monille kaloille turhan korkea). Halusin kuitenkin rehellisesti kertoa saamani tulokset vedestä, jotta ihmiset voisivat ehdotella kyseisiin olosuhteisiin sopivia lajeja, jos sieltä vaikka tulisi esille jotain lajeja tms, mitä en ole itse tullut ajatelleeksi.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1966
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Parvi 120l akvaarioon

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Minäkin suosittelen JBL:n testejä. JBL:n nitriittitestissä on 0,3 mg/l:aan asti peräti 5 kategoriaa:
<0,01
0,025
0,05
0,1
0,2
<0,3 mg/l on kyllä aivan liian epätarkka, kun 0,2:ta pidetään jo ehdottomana raja-arvona. Lisäksi tuo JBL:n kahden mittalasin systeemi, jonka Teemu mainitsi. Toisaalta kun sulla on pitkä akvaariotausta, tiedät varmaan miten akvaarion saa toimimaan, ja monethan ei juuri mittaile vaan luottaa siihen, että kyllä ne bakteerit työnsä tekevät.

pH:n alentamiseen parasta varmaankin käyttää turvesuodatusta. Paitsi, että se alentaa pH:ta, turve sisältää myös humushappoja. Jotkut ovat sitä mieltä, että monet "happaman veden" kalat eivät niinkään vaadi hapanta vettä vaan niitä humushappoja. pH alenee myös hiilidioksidilla.
AVJ
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 15:12, 20.08.2019
Akvaarioseurat: Jyväskylän akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Re: Parvi 120l akvaarioon

Viesti Kirjoittaja AVJ »

Kiitos vastauksesta kr70!

Hmm, täytyy kyllä varmaan hankkia tuo sinun ja Teemun suosittelema JBL:n nitriittitesti, jos se on noin tarkka! Ei siitä ainakaan mitään haittaa olisi, vaikka tosiaan (kuten tuossa mainitsetkin) olen pääasiassa "varmuuden vuoksi" mittaillut noita vesiarvoja akvaarioharrastukseni aikana (vaikkei Tetran omat niin tarkkoja olekaan niin antavat ne osviittaa) ja muuten luottanut bakteereiden toimintaan ja tähän asti kertyneeseen arviointikykyyni. :)

Ja kiitos arviosta tuon pH:n alentamisen suhteen! Itsekin olen tuota turvesuodatusta tai hiilidioksidin lisäämistä miettinyt, mutta kumpikaan ei ole minulla aiemmin ollut käytössä, joten täytyy ensin perehtyä hyvin :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”