Aloittelija kyselee kispsistä.

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Anyame
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 17:08, 10.06.2018
Sukupuoli: Nainen

Aloittelija kyselee kispsistä.

Viesti Kirjoittaja Anyame »

Hei vaan! Tämä onkin ensimmäinen kerta, kun uskaltaudun kyselemään täällä jotain.
Minun pitäisi alkaa nostamaan akvaarion kokonaiskovuuttaa ja lueskelin, että kipsi sopii asiaan. Millaista kipsiä käytätte? Mistä ostatte? Asun Jyväskylässä, jos joku heti osaa sanoa mistä löytää. Onko väliä onko askarteluun vai rakennusjuttuihin?
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Aloittelija kyselee kispsistä.

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Itse käytän askartelukipsiä jonka osta Sinellistä tai Suomalaisesta Kirjakaupasta.

Eiköhän nuo kipsit ole samaa tavaraa. Raksapuolen kipsit myydään isoissa erissä ja halvemmalla. Tästä sitten sama kipsi pussitetaan pienempiin pusseihin ja myydään kalliimpana askartelukipsinä. Tästä mennään vielä pienempiin ja vielä kovempiin hintoihin ja kipsi myydään akvaario käyttöön. Näin siis luulen en tiedä. Itse olen aina käyttänyt askartelukipsejä.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Aloittelija kyselee kispsistä.

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

kipsi on hyvä kovetusaine, se on kalsiumsulfaattia ja sitä on valtaosa myös akvaariokäyttöön tarkoitetuissa laadukkaissa kovetusaineissa.

kerrotko vielä minkälaiseen akvaan olet laittamassa. minkä kokoinen ja paljonko GH on nyt ja paljonko pitää nostaa? kaloja vai kasveja varten, vai molempia?

tuossa kipsissä on tosiaan vain kalsiumia, joten jos sillä nostaa niin varsinkin kasveja jos on niin on lisättävä lisäksi magnesium sulfaattia tai kloridia ja mahdollisesti myös kaliumia. noissa laadukkaissa valmiissa kovetusaineissa, esim. equilibriumissa on myös nuo magnesiumit ja kaliumit oikeassa suhteessa+ hieman rautaa.

mutta "sutta ja sekundaakin" on noissa valmiissakin akvaario kovetteissa. itse tilasin yhden kovetteen (grotech) joka lupasi reilua GH nostoa pienellä annoksella. en löytänyt mistään tietoa mitä se sisältää, joten mittasin itse. no eihän siinä ollut magnesiumia ollenkaan ja kaliumiakin tosi vähän. liukenemisen helppoudesta ja "sihinästä" kastuessa päätellen se oli lähes pelkkää kalsiumkloridia. sitä jos kauemmin käyttäisi niin kyllä varmasti sulaisi kaikki kalsiumkloridille herkät kasvit esim. jaavansaniaiset pois :cry:
Anyame
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 17:08, 10.06.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Aloittelija kyselee kispsistä.

Viesti Kirjoittaja Anyame »

Kiitos vastauksista!
Kasvit ovat saaneet ravinteet erikseen. Meille siis työnnettiin kaksi vanhaa platya ja nille vettä pitää alkaa kovettamaan. Löysin Kärkkäiseltä kipsiä ja alan kovettamaan asteittain. Akvaario on 150litrainen. Meidän hanavesi on todella pehmeää. Tavoittelen siis platyille sopivaa kovuutta. Sitten, kun kovuus on kohdillaan (ja muut arvot) niin hankin sitten platyille kavereita. Nämä kaksi platya ovat olleet edellisellä omistajalla tosi huonolla hoidolla.
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Aloittelija kyselee kispsistä.

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

hyvä että löysit kipsiä, tuohon tarkoitukseen juuri oikea aine :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”