Pantterikiipijä?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Hasutaistelukala
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 16:49, 25.09.2017
Sukupuoli: Nainen

Pantterikiipijä?

Viesti Kirjoittaja Hasutaistelukala »

Kertokaas noista. En siis tietenkään ole vielä piitkäääännn aikaan hankkimassa näitä, enkä tiedä niistä oikeastaan mitään kun tietoa ei ole löytynyt... :D

Kertokaa kaikki mitä tiedätte, saatavuus? Seura? Ruokinta? Akvan minimi koko? Lämpötila? Ph? Dh? YMS
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Pantterikiipijä?

Viesti Kirjoittaja Verna »

Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Pantterikiipijä?

Viesti Kirjoittaja Taju »

Jatkan kyselyä tähän: Meneekö aikuinen hohtoseeprakala (7cm) pantterikiipijän kitusiin?
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Pantterikiipijä?

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Kokonsa puolesta mahtuu kyllä aikuisen pantterikiipijän suuhun, mutta kokemusteni mukaan niillä ei ole kovin vahvaa saalistusviettiä muita kaloja kohtaan, olen pitänyt niitä menestyksekkäästi esim. pallokalojen kanssa. Sukaravuista kiinnostuivat kyllä heti, niitä kun on muutamia tuolla tiheiden kasvipusikoiden ja kiviröykkiöiden välissä niin hyvässä turvassa haavilta etten ole niitä pois saanut.
Pantterikiipijöille kannattaa tarjota monipuolisesti pakasteötököitä, surviaisen lisäksi esim. krilli on niiden suurta herkkua ja ruokakaupasta voi etsiä pakastettuja sinsimpukoita ja leikata niitä saksilla pienempiin osiin.
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Pantterikiipijä?

Viesti Kirjoittaja Taju »

Kiitän! Harkitsen pantterikiipijöitä, ja on nyt vielä hiukan auki, mahtuuko jonnekin nurkkaan kimalaispalloille ja hohtoseeproille oma allas (ollaan juuri isompaan muuttamassa.) Olisi kyllä melko kommeeta, jos pallot ja hohtoseeprat uskaltaisi jättää tuohon samaan pyttyyn. Allas on siis 450-litrainen, kaitpa noita pieni porukka sinne mahtuu. Kysäisenpä vielä: kasvavatko pantterikiipijät täyteen kokoonsa kuinka nopsaan?
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Pantterikiipijä?

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

En osaa tuosta kasvunopeudesta sanoa kun mulla oli pantterikiipijöitä ekan kerran n. 15v sitten ja silloin ne oli lähes täysikokoisia tullessaan, ja pidin niitä muuten just kimalaispallokalojen kanssa.
Nyt ostin muutama viikko sitten parven pantterikiipijä-poikasia, joista pienimmät on ehkä 4cm mittaisia eikä tänä aikana ole mielestäni kasvaneet vaikka syötän monipuolisesti pakasteruokia, joihin lisään vielä vitamiiniliuostakin. Tuskin venähtää samantien isoiksi jos jostain löydät pieniä yksilöitä.
Kannattaa vaan sitten huomioida että pallokalat ja kiipijät kilpailee samasta ruoasta, joten survaria ainakin voi joutua antamaan aika paljon että pallotkin saa osansa. Pantterikiipijöillä on sellainen erikoinen tapa syödä, että tuijottelevat ensin ruokaa pitkäänkin vierestä kunnes "imaisevat" isonkin klöntin kokonaan suuhunsa, ja sitten ovat monttu auki pitkään kun yrtittävät niellä ahnehdittua ruokaa. Varsinkin jos niitä ihmisravinnoksi myytäviä sinisimpukoita ja katkarapuja ostaa niin kannattaa aika pieneksi pilkkoa ruoka. Ei ne siihen oikeasti tukehdu vakka välillä siltä näyttääkin, sylkäisevät palan ulos ja yrittävät uudestaan jos eivät saa sitä nieltyä.
Mulle kävi silloin aikoinaan kerran niin että kun pantterikiipijä imaisi survareita suuhunsa, siihen olikin tielle ehtnyt pieni kimalaispallo, joka meni imun mukana kiipijän suuhun, pullistui heman, kiipijä oli silminnähden hämillään kuin olisi kysynyt "mitä mä nyt nappasin?!" ja sylkäisi pallon suustaan, ja pallo jatkoi menoaan vahingoittumattomana. :mrgreen:

Sisustuksen suhteen sellainen vinkki että kannattaa olla juurakoita ja kasvipöheikköjä reilusti, ne tykkää lymytä siellä varjoissa ja liikkuu hitaasti eli eivät tarvitse paljoa avointa uimatilaa. Mulla on 8kpl parvi nyt 240litraisessa, aikeissa on kans joskus myöhemmin hankkia isompi allas johon ne siirtäisin, mutta ainakin nyt ne näyttää viihtyvän okein hyvin tuolla.
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Pantterikiipijä?

Viesti Kirjoittaja Taju »

Voihan pallokalasnack! :mrgreen:

Kyllä mä alan noiden kiipijöiden puoleen kallistua. Mistä löysit pientä pantterikiipijää? Missä hintaluokassa ne mahtavat liikkua? Täällä Turun suunnalla olen nähnyt nyt vaan isokokoista myynnissä, mutta en haluaisi niitä aikuiskokoisena ostaa jos kokeilen noiden pienempien asukkien kanssa yhteiseloa. Haluan mieluummin todeta mahdolliset vaaniskelutaipumukset siinä vaiheessa, kun "saalis" on niin suuri, että pistää miettimään kahdesti, jolloin on vielä mahdollista miettiä uusia asumisjärjestelyjä palloille ja seeproille. [;)] (Lisäksi noilla aikuiskokoisilla on liikkeessä hintaakin aika reippaasti, olikohan 35€/pyrstö...) Tietysti liikkeet pyynnöstä tilaa.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Pantterikiipijä?

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Tampereelta Zoopet:ista, en muista tarkkaa hintaa kun sain akvaarioseuran jäsenkortilla alennusta ja vieläpä yhden kaupan päälle ettei olisi jäänyt yksin sinne 1-2 parvikalaa, ostin siis kaikki mitä heillä tällä kertaa oli. Olisko ollut 12€/kpl normaalihinta, jotain sen suuntaista muistan nähneeni muissakin liikkeissä, ei ainakaan yli kahtakymppiä kuitenkaan. Monet tukut ilmoittaa tilauslistoissaan saatavilla olevien kalojen koon suunnilleen, kun eri kokoiset voi olla eri hintaisia, usein niinpäin että ihan pienet on halvempia kuin isot, ehkä jossain lyhytikäisillä lajeilla voisi olla toisinkinpäin, en tiedä. Joten suosittelisin kurkkaamaan Helsingin Akvaariokeskuksen sivuilta löytyviä tukkulistoja ja jos siellä on sopivia niin kysy paikalliselta liikkeeltä tilaavatko sieltä tukusta kaloja tai sitten teet päiväretken Helsinkiin, Onnibussilla ei montaa euroa matka maksa ja sen palvelun laadun takia minä asioin mielelläni siellä silloinkin kun olen asunut vähän kauempanakin.
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Pantterikiipijä?

Viesti Kirjoittaja Taju »

Kiitos kun jaksat mua valistaa, Pallokala! Nimittäin tuo 12€ kuulostaisi melko osuvalta, mulla oli hämärä mielikuva että joskus vuonna nakki olen nähnyt jopa 8€/pyrstö pieniä kiipijöitä. Vaan kun en muista missä. Turun Uusi Akvaario tilaa kyllä varmasti pyynnöstä jos vain jostain tukusta löytyy. Ja luultavasti löytyykin, eihän tämä kai sinällään mikään varsinainen harvinaisuus ole. Nyt näyttää kyllä siltä, että saadaan isompaan kotiin toinenkin suurehko allas pystyyn (325l), joten luulenpa monnisten, barbien ja pallokalojen muuttavan siihen. Tuohon isompaan saavat sitten jäädä ripsimonnit pantterilätysköjen seuraksi. Tästä tää lähtee tää moped... siis suunnitelma. :)
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Pantterikiipijä?

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Tuli tämä hiukan jo vanhentunut viestiketju vastaan, ja nyt kun tuo ostamani parvi on venähtänyt aikuiskokoon niin perun puheeni niiden saalistusvietistä, ilmeisesti pieninä poikasina ei vaan ole muita kaloja yrittäneet syödä mutta aikuiskoossa oleville menee kyllä ruoaksi kaikki mikä suinkin suuhun mahtuu, tai vaikkei mahtuisikaan. Valojen sammuessa alkaa saalistus. Esimerkiksi täysikasvuiset loistobarbitkin ovat helppoja saaliita asettuessaan yöllä nukkumaan, vaikka päivällä niitä ei vilkuilla ollenkaan sillä silmällä. Syövät myös pieniä pantterikipiijöitä joten jos parvea haluaa kasvattaa pitäisi ne ja muutkin allaskaverit, minulla esimerkiksi lehtikalat, kasvattaa toisessa altaassa kyllin suuriksi ennen niiden laittoa isojen pantterikiipijöiden kanssa samaan.
Halusin tämän lisätä tähän siltä varalta, että muutkin törmäävät näihin vanhoihin ketjuihin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”