Neuvoja pumppu asioihin

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Oskupoika
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 23:42, 10.04.2018
Sukupuoli: Mies

Neuvoja pumppu asioihin

Viesti Kirjoittaja Oskupoika »

Eli tuli nyt hankittua pojalle akvaario kun on niistä kovin kiinnostunut. Hetken etsimisen jälkeen löytyi 100l siisti kannellinen versio. Mitään siis en noista ymmärtänyt kun ostin ja akvaarion perustaminen onkin tapahtunut pitkälti Googlen ja älypuhelimen voimin...
Mukana tuli siis kassillinen kaikkea tarpeellista ja hintaa oli huimat 50e.

Seuraavat toiminpiteet on takana.

- vanhojen hiekkojen pesu
- sisustus
- kypsytys

Nyt on vesiarvot kohdallaan ja minun käsityksen mukaan alkaisi olemaan kaloja vaille.

MUTTA toi vanha pumppu vetelee viimeisiään. Välillä sammuu itsestään yms. Totesin että tarvitsee uuden, joten kävelin itämerenkadulle ja ostin ulkosuodattimen. Myyjälle kerroin että akvaario on 100l ja sanoi että osta poika Eheim eXperience 250. Ja minähän ostin. Tässä kahvia juodessani (olutta) huomaisin kuitenkin jotta se on tarkoitettu 120-250l altaaseen.

Arvon ammattilaiset, kysynkin teiltä onko tuo liian tehokas? Ja tarviiko tuon lisäksi sisäsuodattimen? Ja jos niin riitäskö ihan pieni?

Kiitokset jo etukäteen
Karim
Junior Member
Junior Member
Viestit: 237
Liittynyt: 20:42, 24.12.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Neuvoja pumppu asioihin

Viesti Kirjoittaja Karim »

Suodatustehoa ei ole koskaan liikaa. Ongelma voi olla, että pumppu aiheuttaa liian suuren virtauksen. Se ei varmastikkaan ole teidän ongelma. On vaikea sanoa tarvitsetteko sisäsuodattimen, tuskin. Katsele rauhassa miten uusi härveli toimii.
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Neuvoja pumppu asioihin

Viesti Kirjoittaja GTX »

Hyvän suodattimen olet ostanut. Valmistajat ilmoittavat tehot ja suositukset aina yläkanttiin, joten kun vähentää mainosmiesten marginaalit, niin on just sopivan tehoinen akvaarioosi. Jos virtaus tuntuu liian kovalta/pistemäiseltä, niin suihkuputkeen voi porata lisää reikiä pehmentämään/jakamaan virtausta.

Sisäsuodattimelle en näe mitään järkevää käyttöä tai tarvetta. Ostamasi ulkosuodatin on varmasti riittävä yksinään hoitamaan 100 litraisen akvan suodatuksen.
Oskupoika
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 23:42, 10.04.2018
Sukupuoli: Mies

Re: Neuvoja pumppu asioihin

Viesti Kirjoittaja Oskupoika »

Kiitokset vastauksista. En siis hanki erillistä suodatinta. Tarviiko mun huomioita happitilanne jotenkin? Olen käsittänyt että sisäsuodatin rikkoo pintaa ja sitä kautta tankkissa pysyy hyvä happi. Olenko ymmärtänyt asian väärin, vai miten siihen pitää varautua?
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Neuvoja pumppu asioihin

Viesti Kirjoittaja GTX »

Akvaarion vesi hapettuu käytännössä pintaveden kautta, siksi on hyvä laittaa suodattimen virtausta pinnan tuntumaan kierrättämään pintavettä muualle akvaarioon. Tähän riittää, että suodattimen ulostuloputki on muutaman sentin pinnan alla, niin siitä virtaus imaisee hapekasta pintavettä mukaansa. Sillä ei ole merkistystä tehdäänkö virtaus pinnan tuntumaan sisäsuodattimella, ulkosuodattimella, kiertovesipumpulla, streampumpulla tai pintaimurilla. Pääasia on, että edes pieni virtaus pinnan tuntumassa sekoittaa pintavettä akvaarion muuhun veteen.
Oskupoika
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 23:42, 10.04.2018
Sukupuoli: Mies

Re: Neuvoja pumppu asioihin

Viesti Kirjoittaja Oskupoika »

Kiitokset vielä vinkeistä. 4 tuntia asensin ja täytyy todeta että on fiksu laite. Siinähän tuli mukana reikä putket ja kaikki mahdollinen.

Jos vielä viikon vielä antas tekeytyä. Ihan varuiksi kun suodatin vaihtui. Sitten pojan kanssa kalakauppaan. Siinäkin pitää ilmeisesti olla tarkkana, jotta ottaa keskenään toimivat kalat. Jos ei Googlesta apua löydy niin tulen taas hattu kädessä teiltä apua pyytämään.
Oskupoika
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 23:42, 10.04.2018
Sukupuoli: Mies

Re: Neuvoja pumppu asioihin

Viesti Kirjoittaja Oskupoika »

Nyt menee väärän otsikon alle. Kuitenkin kun tuossa yllä näkyy niin hyvin tämä mun tilanne tällä hetkellä niin jatkan tähän. Jos vaikka joku konenut tänne eksyisi ja noviisia neuvoisi. Antakee anteeksi siis väärä paikka kirjoittaa. Mikäli moderaattorit kokee asian tärkeäksi, voivat toki siirtää oikeaan paikkaan, tai poistaa.


Elikkäs pyysin tänään tarjouksen kaloista. Kerroin akvaarion koon ja tilanteen. Elikkä kokemusta ei juuri ole ja pehmeän veden kaloja etsitään ja plää plää plää.

Äsken sähköpostiini tuli sitten tarjous. Joka oli seuraavanlainen

Kardinaalitetra 8kpl
Viisiraitabarbi 8kpl
Partamonni 1kpl
Perhosahven pariskunta
Taistelukala 1uros 3 naarasta
Piikkisilmä 2kpl (joku yksivärinen)

Miltäs tuo kuulostaa?

Mun mielestä aika paljon kalaa. Myyjä sanoi että mahtuisi enemmänkin kun olosuhteet on niin hyvät. Totesi vielä että sinne ne häviää.
Kuulosti hieman oudolta tuo että olosuhteet on hyvät. Eikös 100l tankki ole aina 100l tankki?

Kertokaa mielipiteitä. Ja jos oikein vaativaksi heittäydyn niin olisi kiva saada rakentavia ja perusteltuja mielipiteitä.
Kalaxy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 09:41, 01.03.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Neuvoja pumppu asioihin

Viesti Kirjoittaja Kalaxy »

Itse teen mielummin niin, että hankin sen lajin ensin, josta olen eniten kiinnostunut. Jos se on ylempänä uiva parvikala, niin voihan siihen ottaa samalla jonkun pohjakalankin. Sitten tutustun niihin vähän aikaa ja selailen rauhassa kalalistoilta sopivaa seuraa. Maltti on useimmiten hyväksi. Teilläkin on uusi akvaario, niin on hyvä seurata sen kehittymistä; viihtyvätkö kasvit, pysyykö levät kurissa vai tuleeko niistä ongelmia, pysyykö vesiarvot hyvinä jne. Aina ei mene niin kuin Strömsössä. Minusta on myös kivaa käydä katselemassa kaloja liikkeissä ja voi myös odottaa, jos joltain harrastajalta tulisi myyntiin sopivia kotikasvatettuja. Silloin harrastus pysyy sopivassa vireessä. Mutta ei tämä ole ainoa oikea vaihtoehto, jos haluaa kerralla kalasopan valmiiksi. Liikkeissä haluavat usein myös myydä paljon ja nopeasti. Ehkä kuuntelisin itseäni ja muita harrastajia ensin. Minulla on muuten edelleen vain yksi laji akvaariossa :mrgreen: . Taidan olla jossain määrin saamaton :roll: .
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Neuvoja pumppu asioihin

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Itse olisin Kalaxyn kanssa hyvin samoilla linjoilla ja sitä mieltä, että miettisin rauhassa oman "pääkalani", ehkä joku persoonalinen, minkä ympärille alkaisi kehitellä muuta kalastoa.

Varjon Akvaariokalat 2.0 on muuten hyvä perusteos. Helppo käsikirjamainen, josta hyvä itse hieman lueskella dataa.

Ulkkari antaa hyvän pohjan kipollesi: nitriittipiikkiä ei helposti tule ja akvaario kypsyy nopsaan. Mutta maltti on valttia. Menee 2-3 kuukautta aikaa, että akvaario on suhteellisen kypsä uuden suodattimen kera.

Tippatestit sinulle lienee myyty:)). Erityisesti nitriittiä seurailisin akvaarion alkutaipaleella. Kun runsaasti ottaa kaloja kerralla, helposti kuormitus nousee ja klassikko on hankkia nitriittipiikki kippoon. Jos kaloja tulee paljon kerralla, sairastumisriskikin kasvaa.

Itse hankkisin aluksi pioneerikalan: kestävän tyypin, joista näistä olisi tämä leväpoliisi partis. Partisksia saat harrastajalta tyyliin ilmainen- muutama euro ja ovat suoraan viljelijältä Suomen vesioloista. Itseltänikin löytyy albiinopartiksia (2€/kpl.), super redejä 5 €/kpl. jne....Maatiaiskuosia joltakin saanee ihan lahjoituksena :).

Partikselle 100 litraa on nafti, mutta menee kun siinä eleskelee ja ottaa yhden. Naaras voisi olla parempi valinta, kun yleensä pysyy säyseämpänä ja ehkä ei kasva ihan niin isoksi kuin herra (tosin joskus minulla on toisinpäinkin selkeästi, riippuu yksilöstä). Yksi herra voi vanhemmiten 100 litran kipossa olla melkoinen persoona. Partis on biokatesyöjä ja kakkaa pukkaa, joten se ulkkarisi on tähän hyvä valinta :):

Kun rakentelisin itse kokemuksen valossa uuden kipon, miettisin valinnassa toki kova-/pehmeä-vesisysteemin lisäksi erityisesti virtausta. Kun pieneen kippoon yrittää laittaa puhurikaloja ja sitten lempeeän virtauksen kaloja, niin joutuu tekemään lehmänkauppoja. Esim. pieni pleko tai monniset vaatisivat kunnon virtauksen, kun taas taistelukalat ovat inhoavat virtausta kuten myös rihmakalat. Näiden yhteenlaittaminen niin, että kummatkin nauttii, voi olla vaikeaa.

Taistelukalat: Ovat nykyään hyvin herkkiä ylijalostettuna ja roudattuna tukun kautta liikkeeseen ja harrastajille. Ovat lajina myös hyvin lyhytikäisiä "kertakäyttökaloja". Lapset varmasti rakastuvat niihin ja nimeä pukkaa. Erittäin suuri riski on, että näistä joku tai jotkut saavat eväruton tms. ja kala delaa. Miettisin hankintaa myös kalojen herkkyyden suhteen. Jos vähänkin haluaa pysyä erossa kalojen sairasteluista, miettisin pariin kertaan hankkisinko taiston. Taisto voi olla liikkeessä jo esim. vajaa vuoden vanha, ne elävät maksimissaan muutaman vuoden, yleensä 1,5-2 vuotta....vanhana kala myös sairastuu herkästi. Jos kipossa on evännyppijöitä (viisiraitabarbi voisi napsia pahimmillaan...), taisto on ensimmäisenä napsaisulistalla ja huolta lisää. Taistolle hyvä olla 26-28 astetta lämpöä, joten huomioisin myös lämpövaatimuksen. Jollekin lajille taas se voi olla liikaa. Ylipäätään suosittelisin itse taistolle omaa akvaariota, koska seuralassa voi elämä olla sille melkoisen haastava.

Piikkisilmät ovat helppoja ja vähän kuormittavia ja harmittomia. Varmasti oivia vipeltäjiä tuohon. Ne ovat parvikaloja, joten ehkäpä itse ottaisin niitä useamman kuin kaksi. Itselläni ne myös kutevat ja olen saanut perheenlisäystä vauhtiveikoista.

Itse henkilökohtaisesti pysyn erossa useimmista tetroista, erityisesti neontetroista - joskin myös kardinaaleista, koska niissä on aika runsaasti tetroille ominaisia tauteja, jotka eivät lähde kuin sakset avuksi -tyylisesti pois kalasta. Mutta hyvällä tuurilla saat terveet ja nätit kalat. Onhan kardinaalitetra akvaarioiden klassikko ja valitisin sen neotetran sijaan (jo lämpöjensäkin suhteen ja se on kestävämpi neontetrataudille). Kestää myös korkeampia lämpöjä kuin neontetra ja nätti parvessa toki ja säyseän rauhallinen kala.

Perhoskirjoahvenet ovat kauniita, mutta elinikä maksimissaan pari vuotta. Ovat käsittääkseni myös hyvin herkkiä. Miettisin toki niiden suhteen, ja taistojen, että olenko valmis pitämään veden laadun niin, että ei tapahdu herkän kalan sairastumista. Parhaimmillaan saat komeat värit ja kutua ja pentuja kippoon.

Mitä tiukempi kalasto ja pienempi kippo, sen tarkempaa on oltava veden laadun suhteen. Kuormitus kasvaa ja vedenvaihtojen tarve toki kasvaa. Ulkkari helpottaa huoltoa (tosin sitten isompi projekti muutaman kuukauden välein). Mutta vedenvaihtoihin ja lapontaan on sitten satsattava enempi.

Mielestäni melkoisen reilu setti. Aloittaisin kuitenkin asteittain lisäämään kaloja ja olisin tarkka, etten saa sairaita kaloja akvaarioon. Monen harrastajan hieno harrastus on tyrehtynyt siinä. Karanteenaus toki olisi järkevää jokaisen uuden kalan kohdalla (jos ei kerralla hanki samasta paikasta). Isot kalastomuutot ja siirrot kerralla ovat usein aika härdelliä, kalat stressaa ja joku siinä sairastuu. Harvallapa on karanteeni, ennen kuin tulee ensimmäiset tilanteet "että enpäs karanteenannut". Mutta onnea hyvän ja antoisan harrastuksen pariin :): Ei ole tarkoitus ahdistaa näiden asioiden suhteen, mutta pieni varovaisuus on paikallaan.

Mitä tiukempi kalasto ja pienempi kippo, sen tarkempaa on oltava veden laadun suhteen. Kuormitus kasvaa ja vedenvaihtojen tarve toki kasvaa. Ulkkari helpottaa huoltoa (tosin sitten isompi projekti muutaman kuukauden välein). Mutta vedenvaihtoihin ja lapontaan on sitten satsattava enempi. Hankkisin fisuja rauhassa asteittain ja katsoisin tilannetta sitten, miten kalat tulevat toimeen ja mahtuuko lisää. Iso ulkkari toki antaa pelivaraa suurempaan kuormitukseen, mutta 100 litraa on kuitenkin suhteellisen pieni kippo ja tila myös ratkaisee.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Neuvoja pumppu asioihin

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Itse olisin Kalaxyn kanssa hyvin samoilla linjoilla ja sitä mieltä, että miettisin rauhassa oman "pääkalani", ehkä joku persoonalinen, minkä ympärille alkaisi kehitellä muuta kalastoa.

Varjon Akvaariokalat 2.0 on muuten hyvä perusteos. Helppo käsikirjamainen, josta hyvä itse hieman lueskella dataa.

Ulkkari antaa hyvän pohjan kipollesi: nitriittipiikkiä ei helposti tule ja akvaario kypsyy nopsaan. Mutta maltti on valttia. Menee 2-3 kuukautta aikaa, että akvaario on suhteellisen kypsä uuden suodattimen kera.

Tippatestit sinulle lienee myyty:)). Erityisesti nitriittiä seurailisin akvaarion alkutaipaleella. Kun runsaasti ottaa kaloja kerralla, helposti kuormitus nousee ja klassikko on hankkia nitriittipiikki kippoon. Jos kaloja tulee paljon kerralla, sairastumisriskikin kasvaa.

Itse hankkisin aluksi pioneerikalan: kestävän tyypin, joista näistä olisi tämä leväpoliisi partis. Partisksia saat harrastajalta tyyliin ilmainen- muutama euro ja ovat suoraan viljelijältä Suomen vesioloista. Itseltänikin löytyy albiinopartiksia (2€/kpl.), super redejä 5 €/kpl. jne....Maatiaiskuosia joltakin saanee ihan lahjoituksena :).

Partikselle 100 litraa on nafti, mutta menee kun siinä eleskelee ja ottaa yhden. Naaras voisi olla parempi valinta, kun yleensä pysyy säyseämpänä ja ehkä ei kasva ihan niin isoksi kuin herra (tosin joskus minulla on toisinpäinkin selkeästi, riippuu yksilöstä). Yksi herra voi vanhemmiten 100 litran kipossa olla melkoinen persoona. Partis on biokatesyöjä ja kakkaa pukkaa, joten se ulkkarisi on tähän hyvä valinta :):

Kun rakentelisin itse kokemuksen valossa uuden kipon, miettisin valinnassa toki kova-/pehmeä-vesisysteemin lisäksi erityisesti virtausta. Kun pieneen kippoon yrittää laittaa puhurikaloja ja sitten lempeeän virtauksen kaloja, niin joutuu tekemään lehmänkauppoja. Esim. pieni pleko tai monniset vaatisivat kunnon virtauksen, kun taas taistelukalat ovat inhoavat virtausta kuten myös rihmakalat. Näiden yhteenlaittaminen niin, että kummatkin nauttii, voi olla vaikeaa.

Taistelukalat: Ovat nykyään hyvin herkkiä ylijalostettuna ja roudattuna tukun kautta liikkeeseen ja harrastajille. Ovat lajina myös hyvin lyhytikäisiä "kertakäyttökaloja". Lapset varmasti rakastuvat niihin ja nimeä pukkaa. Erittäin suuri riski on, että näistä joku tai jotkut saavat eväruton tms. ja kala delaa. Miettisin hankintaa myös kalojen herkkyyden suhteen. Jos vähänkin haluaa pysyä erossa kalojen sairasteluista, miettisin pariin kertaan hankkisinko taiston. Taisto voi olla liikkeessä jo esim. vajaa vuoden vanha, ne elävät maksimissaan muutaman vuoden, yleensä 1,5-2 vuotta....vanhana kala myös sairastuu herkästi. Jos kipossa on evännyppijöitä (viisiraitabarbi voisi napsia pahimmillaan...), taisto on ensimmäisenä napsaisulistalla ja huolta lisää. Taistolle hyvä olla 26-28 astetta lämpöä, joten huomioisin myös lämpövaatimuksen. Jollekin lajille taas se voi olla liikaa. Ylipäätään suosittelisin itse taistolle omaa akvaariota, koska seuralassa voi elämä olla sille melkoisen haastava.

Piikkisilmät ovat helppoja ja vähän kuormittavia ja harmittomia. Varmasti oivia vipeltäjiä tuohon. Ne ovat parvikaloja, joten ehkäpä itse ottaisin niitä useamman kuin kaksi. Itselläni ne myös kutevat ja olen saanut perheenlisäystä vauhtiveikoista.

Itse henkilökohtaisesti pysyn erossa useimmista tetroista, erityisesti neontetroista - joskin myös kardinaaleista, koska niissä on aika runsaasti tetroille ominaisia tauteja, jotka eivät lähde kuin sakset avuksi -tyylisesti pois kalasta. Mutta hyvällä tuurilla saat terveet ja nätit kalat. Onhan kardinaalitetra akvaarioiden klassikko ja valitisin sen neotetran sijaan (jo lämpöjensäkin suhteen ja se on kestävämpi neontetrataudille). Kestää myös korkeampia lämpöjä kuin neontetra ja nätti parvessa toki ja säyseän rauhallinen kala.

Perhoskirjoahvenet ovat kauniita, mutta elinikä maksimissaan pari vuotta. Ovat käsittääkseni myös hyvin herkkiä. Miettisin toki niiden suhteen, ja taistojen, että olenko valmis pitämään veden laadun niin, että ei tapahdu herkän kalan sairastumista. Parhaimmillaan saat komeat värit ja kutua ja pentuja kippoon.

Mitä tiukempi kalasto ja pienempi kippo, sen tarkempaa on oltava veden laadun suhteen. Kuormitus kasvaa ja vedenvaihtojen tarve toki kasvaa. Ulkkari helpottaa huoltoa (tosin sitten isompi projekti muutaman kuukauden välein). Mutta vedenvaihtoihin ja lapontaan on sitten satsattava enempi.

Mielestäni melkoisen reilu setti. Aloittaisin kuitenkin asteittain lisäämään kaloja ja olisin tarkka, etten saa sairaita kaloja akvaarioon. Monen harrastajan hieno harrastus on tyrehtynyt siinä. Karanteenaus toki olisi järkevää jokaisen uuden kalan kohdalla (jos ei kerralla hanki samasta paikasta). Isot kalastomuutot ja siirrot kerralla ovat usein aika härdelliä, kalat stressaa ja joku siinä sairastuu. Harvallapa on karanteeni, ennen kuin tulee ensimmäiset tilanteet "että enpäs karanteenannut". Mutta onnea hyvän ja antoisan harrastuksen pariin :): Ei ole tarkoitus ahdistaa näiden asioiden suhteen, mutta pieni varovaisuus on paikallaan.

Mitä tiukempi kalasto ja pienempi kippo, sen tarkempaa on oltava veden laadun suhteen. Kuormitus kasvaa ja vedenvaihtojen tarve toki kasvaa. Ulkkari helpottaa huoltoa (tosin sitten isompi projekti muutaman kuukauden välein). Mutta vedenvaihtoihin ja lapontaan on sitten satsattava enempi. Hankkisin fisuja rauhassa asteittain ja katsoisin tilannetta sitten, miten kalat tulevat toimeen ja mahtuuko lisää. Iso ulkkari toki antaa pelivaraa suurempaan kuormitukseen, mutta 100 litraa on kuitenkin suhteellisen pieni kippo ja tila myös ratkaisee.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”