Eroon ahvenista

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ttarumarika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 13:17, 14.09.2015
Sukupuoli: Nainen

Eroon ahvenista

Viesti Kirjoittaja ttarumarika »

Miten pääsen eroon ahvenista?
Mulle tuli poikasia kaverilta, ja niitä oon kasvatellu. Nyt ollu tilapäisesti seuralassa osa, ja tänään huomasin että mun 15 päinen tiikeribarbilauma on harventunut neljää ! Siis NELJÄÄN!

Nyt siis kysyn, miten näistä ahvenista eroon?! Tikrut oli mun lemppareita.
Oon tarjonnu eläinkauppoihin, mutta eivät ota. On ollut myynnissä muualla netissä, muttei menekkiä ollut kun muutamalle.

Arka kysymys, talossa kaks kissaa... oiskohan vaarallisia kynsiin...?
180L+ 96L+ 60L
Myytävät kasvit;
- Kierteisvallisneria
- Tiikerivallisneria
- Rusolehti
- Vedensuosikki
- Taiwanin lumme
- Tiikerilumme
- Vesimiekat
- Anubias nana
- Anubias, isompi lajike
- Salvinia, pistia
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Eroon ahvenista

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Kysymykseen vastaamiseen varmaan helpottaisi jos kertoisit, mistä ahvenista on kysymys.
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1899
Liittynyt: 09:47, 26.05.2004
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Re: Eroon ahvenista

Viesti Kirjoittaja Micke »

Joo Teemua komppaamalla jatkan hiukan...

Laita kaloista kuvia ja niiden nimet.
Sitten tietysti koko ja lukumäärä.

Kerro vielä kalojen käyttäytymisestä....
Repiikö kasveja tms.

Ja tietysti paikkakunta missä kalat majailee ja jos oot lähdössä reissuun ja voit viedä kalat mukanasi jonnekin niin sekin olis hyvä mainita.


T: M
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
ttarumarika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 13:17, 14.09.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Eroon ahvenista

Viesti Kirjoittaja ttarumarika »

Oon myynyt ja ostanut yksityisille/yksityisiltä jonkun verran kaloja, ja nämä vaan jää siis käsiin.
Ilmoituksiin oon tarjonnut kuljetusta bensakuluja vastaan, ilmoittanut maakunnan akvaariotarvikkeiden myyntipalstalle koska olen tulossa lähikaupunkiin, mutta ei tuloksia.

Kyseessä siis on Punatimanttikirjoahven, näitä on nyt noin 60kpl 5 sentistä noin 10 senttiin on koot.

Nyt siis jäljellä enää yksi tiikeribarbi, 6 kuparimonniselta on syöty pyrstö, osa evistä ja jopa viikset. Oon näitä nyt siirrelly toiseen altaaseen rauhaan.

Kasveja ei oo mulla syöneet, muita kaloja kiusaa, ainakin itseään pienempiä, myös nälkäsinä näin isossa porukassa menee omatki lajitoverit.

Niin ja kalat sijaitsee Kaustisella, Keski-Pohjanmaalla, ja kulkeutuu Kokkolaan ja Tuurin kyläkauppaan lähiaikoina
180L+ 96L+ 60L
Myytävät kasvit;
- Kierteisvallisneria
- Tiikerivallisneria
- Rusolehti
- Vedensuosikki
- Taiwanin lumme
- Tiikerilumme
- Vesimiekat
- Anubias nana
- Anubias, isompi lajike
- Salvinia, pistia
Oujees
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 23:18, 02.06.2004

Re: Eroon ahvenista

Viesti Kirjoittaja Oujees »

Mä voisin ostaa kahdeksan, mutta en viitsisi maksaa bensasta. Yksi sivu on 400km, eli 800 kilometrin bensat on helposti tankillinen... Voin ajella vastaan esim. Tampereelle, mutta sittenkin Sulla on matkaa on yhteen suuntaan vielä yli 250km.

Harmittavaa on huomata, että nämä napsivat pienempiä kaloja suuhunsa. Ehkä ahventen hankkimisen ensimmäisestä päivästä alkaen olisi pitänyt totuttautua siihen ajatukseen, että tilaa pitäisi olla paljon ja että nää tarvitsevat ehkä oman altaan tai isompia kavereita. Pesänrakennusta on kiva seurata, ei siinä mitään. Ja se ensimmäinen poikue, kyllä se jollain tavalla sykähdyttää aina. Kovin kummallisia ennustajan lahjoja ei tarvitse, kun voi todeta, että tämä poikue ei varmasti ole viimeinen, vaan lisää on tulossa. Toisaalta onhan se totta, että lehtikaloja tai joitain muita lajeja, pikku tetroja ja muita sellaisia on paljon helpompi myydä.

Mä olen joskus saanut akvaarioliikkeisiin menemään joitain kaloja, mutta ne eivät oikein maksa niistä mitään. Alennusta sitten omista ostoksista, nippa nappa sen. Liikkeet, jotka ovat ottaneet kaloja, hoitavat sivubisneksenään muutamaa yleisön näkyvillä olevaa allasta. Näihin yleisöaltaisiin on mahtunut helposti muutama suuri, näyttävä kala lisää.
ttarumarika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 13:17, 14.09.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Eroon ahvenista

Viesti Kirjoittaja ttarumarika »

Kun ahvenet mulle tuli kaverilta kasvatukseen poikasina, näille oli jo tiedossa myyntipaikka. Kun kasvoivat ja tuli aika jolloin niitä olisi pitänyt lähteä viemään, myyntipaikka perui, ja nämä jäi käteen.

Eli suunnitelmat meillä oli selvät silloin, mönkään meni meistä johtumattomista syistä.

En ilmaiseksi kyllä lähde ajamaan 250km.
180L+ 96L+ 60L
Myytävät kasvit;
- Kierteisvallisneria
- Tiikerivallisneria
- Rusolehti
- Vedensuosikki
- Taiwanin lumme
- Tiikerilumme
- Vesimiekat
- Anubias nana
- Anubias, isompi lajike
- Salvinia, pistia
Norhie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 667
Liittynyt: 14:26, 18.01.2016
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Imatra

Re: Eroon ahvenista

Viesti Kirjoittaja Norhie »

Itellä vähän sama ongelma ihan perus palettikalojen kanssa. Immeiset ei juurikaan ole kiinnostuneet peruskaloista tai suurista kaloista. Saksin niitä tuossa viikonloppuna jo puolitusinaa ja todennäköisesti sakset viuhuu kohta taas.

Nämäkään ei siis ole omia kaloja, vaan keräilin niitä sukulaisen hieman yli satalitrasesta jossa oli 37-palettikalaa. Kaupat ei nuita ota vastaan, joten sakset melkein ainoa mahdollisuus jos kukaan ei niitä osta tai ota.
2x 240-litraa (seurala), 1x 180-litraa (evakkoallas), 1x 140-litraa (monnila), 1x 110 litraa (karanteeni), 1x 60 litraa (mysteerikuutio), 1x 60-litraa (taistoevakkola) ja aivan liikaa sekalaisia muovikippoja poikasille. Lue akvaariopäiväkirjaani.
ttarumarika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 13:17, 14.09.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Eroon ahvenista

Viesti Kirjoittaja ttarumarika »

Osaisko kukaan nyt sanoa, uskaltaako nää syöttää kissoille?
180L+ 96L+ 60L
Myytävät kasvit;
- Kierteisvallisneria
- Tiikerivallisneria
- Rusolehti
- Vedensuosikki
- Taiwanin lumme
- Tiikerilumme
- Vesimiekat
- Anubias nana
- Anubias, isompi lajike
- Salvinia, pistia
Norhie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 667
Liittynyt: 14:26, 18.01.2016
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Imatra

Re: Eroon ahvenista

Viesti Kirjoittaja Norhie »

Kaipa ne menisi kissoillekin kohan ensin nirhaa ja perkaa, kun nuo taitaa olla kuitenkin sen verran isoja ettei perkaamatta mene. Jos on muikun kokoinen niin saattaa ilman perkaustakin mutta elävänä ei tietenkään. Ei kai niissä mitään sen kummempaa myrkyllistä ole. Toki matovaara aina on jos ei kypsennä/pakasta. Selkäevä terävä?
2x 240-litraa (seurala), 1x 180-litraa (evakkoallas), 1x 140-litraa (monnila), 1x 110 litraa (karanteeni), 1x 60 litraa (mysteerikuutio), 1x 60-litraa (taistoevakkola) ja aivan liikaa sekalaisia muovikippoja poikasille. Lue akvaariopäiväkirjaani.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”