Kalasto 300l akvaan

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
dopa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 18:57, 21.01.2018
Sukupuoli: Nainen

Kalasto 300l akvaan

Viesti Kirjoittaja dopa »

Meille olisi piakkoin tosiaan tulossa n. 300l akvaario mitoilla 120cmx50cmx50cm. Ollaan (poikaystävän kanssa) uusia akvaarioharrastajia, minä ihan kokonaan, mutta hän on kasvanut akvaarion parissa kuitenkaan sitä hoitamatta. Tämä akvaario on meille tulossa hänen perheeltään, sillä heillä ei riitä aika akvaarion hyvään hoitoon ja me poikaystäväni kanssa ollaan molemmat kiinnostuneita akvaarioista ja yritettiin tuossa juuri keksiä yhteistä uutta harrastusta meille ja tässä nyt olisi!

Suodattimesta ei ole tietoa, koska siihen on juuri tulossa uusi. Lämmitin löytyy sun muut härpäkkeet. Jos olen nyt lukenut ja opiskellut oikein niin kypsytystä ei tarvita, koska akvaario tulee meille suoraan käytöstä ja mm. suodatin pysyy vedessä ja käytössä koko tämän vaihdon ajan (tilapäis''akvassa'' nykyisille kaloille). Pohjalle meille tulee hienoa hiekkaa, koristeeksi kiveä ja juurakoita sun muita piilopaikkoja sekä suht runsaasti kasvistoa. Kasvistosta ei ole vielä hirveästi hajua, saa vinkata hyviä, kauniita ja suht helppoja kasveja!

Lämpötilaksi olen miettinyt n. 25-26 astetta, vesi on täällä meillä keskikovan paikkeilla ja pH n. 7-8 väliä.

Akvaarion mukana tulee tuntematon määrä luultavasti tätä maatiais- eli täpläpartamonnia? Arviolta ehkä 6-8kpl, kaikki suht pienikokoisiksi jääneitä. Sekä jotain toista tuntematonta kalaa, keskikokoista arviolta 6-8kpl. En onnistunut tunnistamaan kun itse yritin :D Saattaa olla jotain ahventa.

Olen itse tehnyt jo jotain suunnitelmaa, joka menisi jotenkin näin

ALAOSAAN
kirsikkasukarapuja ? kpl
näitä akvan mukana tulevia monneja, niille voisi ottaa muutaman kaverin lisää
jotain monnisia tai piikkisilmää ? kpl

KESKIOSAAN
kardinaalitetraparvi ? kpl (tai muu pienemmän kalan parvi)
rubiinitetraparvi ? kpl (tai muu pienemmän kalan parvi)
helmirihmakala uros + 2-3 naarasta (tai muu kaunis haaremi)
sinikirjoahvenpariskunta (tai muu isompi, kaunis kalapariskunta)
akvan mukana tulevat kalat n. 6-8kpl

YLÄOSAAN
kääpiötapparakala 10? kpl
tai jokin muu yläosassa viihtyvä laji?

Muutamia mietteitä on näistä omista suunnitelmistani, mm. piikkisilmän viihtyvyys näissä meidän tulevissa oloissa. Ne kiinnostaisi minua paljon. En myöskään osaa arvioida ollenkaan kuinka iso määrä rapuja olisi hyvä meidän altaaseen, tässä apuja? Perusideana olisi kuitenkin se, että olisi muutama iso pienemmän kalan parvi ja sitten pariskuntia ja haaremeita sen mitä sopii altaan kokoon ja olosuhteisiin. Yritin etsiä muita akvaarion yläosassa viihtyviä lajeja, kuin tapparat, mutta tämä oli hankalaa. Meillä on 3 kissaa, joista ainakin yksi on anoppilassa tykännyt kalastaa tästä akvaariosta, joten tapparat saattaisivat olla vaarassa. Akvassa on kyllä suojalasi pienellä syöttöaukolla, jonka ajattelimme aina peittää, kun ei olla ruokaa antamassa. Olisikohan tämä ok ja tapparat tai muut mahd. yläosan kalat pysyisivät turvassa? Kuitenkin olisi mukavaa, että jokaisessa akvaarion osassa olisi elämää.

Myöskään näiden akvan mukana tulevien tuntemattomien kalojen tulevaisuus ei ole vielä selvä, yritän sitä tunnistaa ja jos esim käy ilmi, ettei sovi näihin meidän olosuhteisiin niin sitten luovutaan niistä. Mutta ideoita kasveista ja kaloista saa heittää! Minua ei sinänsä nyt tässä threadissa tarvitse mistään kouluttaa, olen kyllä opiskellut ja ottanut asioista selvää hyvin (mm. siitä kypsyttämisestä) ja teen sitä yhä. Kiitokset jo etukäteen!
dopa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 18:57, 21.01.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalasto 300l akvaan

Viesti Kirjoittaja dopa »

Lisäksi,

kävisikö pohjan hiekaksi esim Kekkilän leikkihiekka? Materiaalina luonnonhiekka ja koko 0-4mm
Pintuliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 17:10, 11.12.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Kalasto 300l akvaan

Viesti Kirjoittaja Pintuliini »

dopa kirjoitti:Kasvistosta ei ole vielä hirveästi hajua, saa vinkata hyviä, kauniita ja suht helppoja kasveja!
Kannattaa käydä Tropican sivuilla, ja tutkailla sieltä "Easy"-kategorian kasveja. Ne on helpoimmasta päästä, pärjäävät perusvaloilla ja ilman hiilaria. Löydät suomenkieliset nimet, kun esim. akvaariokauppa.fi:n listaa selailet.

Sukaravut saattavat joutua rihmakalojen eväiksi, tai ainakin pysyttelevät piilossa. Jos akvaarion mukana tulevat monnit ovat partamonneja, niitä ei kannata ottaa lisää, vaan antaa pois ennemmin. Jätä vain yksi, koska muuten lisääntyvät tehokkaasti. :D Monniset on hyvä ajatus, niitä kunnon parvi. :) Rubiini ja kardinaalit kuulostaa hienolta yhdistelmältä, varsinkin, jos otat reilusti molempia. Nuo helmirihmathan hengailee aika paljon akvan yläosassakin, ja toimii kivana pääkalana. Ahvenista en osaa sanoa mitään, enkä piikkisilmistä. Otot olis kivoja leväputsareita?

Tuosta hiekasta sanotaan, että puhdas luonnontuote, sen suhteen kai kävisi...mutta raekoko on vähän kysymys. 4mm on jo aika isoa monnisille ja piikkisilmille, 0-koko taas tukkii pohjaa. N. 1mm-kokoinen sopisi kaloille ja kasveille. :)

Kalaston suunnitteluun voi käyttää suuntaa antavana apuna aqadvisoria, esim. näin: http://aqadvisor.com/AqAdvisor.php?AquT ... ode=simple
Hauki On Kala
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 17:52, 17.03.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Kalasto 300l akvaan

Viesti Kirjoittaja Hauki On Kala »

Hiekaksi voisi ajatella myös rautakaupoista saatavaa puhallushiekkaa. Käytän itse altaassa, jossa on monnisia ja haarniskamonneja, raekokoa 0,5-1,2 mm.
dopa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 18:57, 21.01.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalasto 300l akvaan

Viesti Kirjoittaja dopa »

Kiitoksia, hyviä vinkkejä ja ajatuksia, tosiaan tämä ei ollut mikään päätetty suunnitelma vaan vähän testausta, että minkälaisia mahdollisuuksia olisi. Rapuihin on poikaystävä kyllä ihastunut, ne olisi kiva pitää suunnitelmassa. Mikähän kävisi sitten kauniiksi pääkalaksi, jotta ravutkin säilyisivät?
dopa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 18:57, 21.01.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalasto 300l akvaan

Viesti Kirjoittaja dopa »

Pintuliini kirjoitti: Otot olis kivoja leväputsareita?
Otoilla tarkoitetaan vissiin juovanuolimonnia? On kyllä sööttejä ja sopisi meidän vesioloihin! Täytyy ottaa tämä vaihtoehdoksi myös, kiitos :)
dopa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 18:57, 21.01.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalasto 300l akvaan

Viesti Kirjoittaja dopa »

Uutta suunnitelmaa samoilla vesiolosuhteilla, mutta ilman rapuja! Jotakin tällaista ajattelin

6x otto
15x mustaselkämonninen tai pandamonninen
1x akvan oma monni

20-25x kardinaalitetra
20-25x punapäätetra
2x perhoskirjoahven (pariskunta)

4x helmirihmakala (haaremi)

Hiekaksi nyt ajattelin sitä Bilteman isomman raekoon hiekkaa, jota ei kuulemma tarvitse edes pestä? Kiviksi tulee (uusia) kiuaskiviä ja sitten tietenkin kasvistoa ja juurakkoa ym. Akvassa on myös valmiina iso kivi, joka on kiinni taustalasissa.

Tässä suunnitelmassa siis luovuttaisiin näistä akvan mukana tulevista tuntemattomista kaloista ja suurimmasta osasta monneista.
Norhie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 667
Liittynyt: 14:26, 18.01.2016
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Imatra

Re: Kalasto 300l akvaan

Viesti Kirjoittaja Norhie »

Otot tykkää viileästä vedestä. Niitä voi olla suhteellisen hankala saada pysymään hengissä yli 25 asteen vedessä nopeamman aineenvaihdunnan takia. Otoissa yhdistyy pari huonoa puolta: ne on pieniä, niillä on hidas ruoansulatus, ne syövät vain viherruokaa ja ne ovat ronkeleita syöjiä. Varaudu siihen, että otot ei koske mihinkään tarjoamaasi teolliseen ruokaan. Muista tarjoilla ainakin säännöllisesti kesäkurpitsaa ja muita vastaavia vihanneksia. Parasta olisi, jos saisivat napostella viher- ja ruskoleviä. Punaleviin ne eivät koske.

Tämä ihan sen takia, kun tänään taas minulle ihmeteltiin ääneen, että miten otot aina tuntuu kuolevan kuukauden sisällä. Itellä ei ole vielä kertaakaan kuollut ja niitä kuitenkin löytyy yhteensä tällä hetkellä 16 kpl.

Muutenkin sinulla on ehkä vähän ristiriitainen tuo kokoonpano kun monniset ja otot on 20-26 astetta ja helmirihmakalat, kardinaalit ja perhoskirjoahvenet on enempi sitten 26-30 astetta. Punapäät sellaisessa 23-26.

Tosin ite pidän perhosianikin 25-26 lämpötilassa ilman ongelmia. 26 astetta on muutenkin sellainen kompromissiläpötila. Jos kalat alkaa näyttää nuupahtaneelta tai ylivilkkailta, niin sitten pitää säätää.

Lisäksi kun sinulla on tuolla noita suurella todennäköisyydellä villejä kaloja, niin itse madottaisin ne. Tästä on täällä monet eri mieltä, mutta itse kannatan sitä. Ongelma vain on, että en tykkää madottaa noilla Seran tuotteilla, kun niissä on aika iso riski kalakuolemille. Toisin kuin flubendatsolin ja prazikvantelin kanssa, mutta niitä ei suomesta taida saada.

Muoks: Tuolla kokoonpanolla unhotaisin muuten rapuset, jos vielä niitä suunnittelet. Ne päätyy kardinaalien tai rihmakalojen ateriaksi.

Muoks2: Piikkisilmät menee erittäin hyvin 24-26 asteen lämpötiloissa kun sitä mietit.

Tärkeintä kuitenkin on, että et rysäytä niitä kaloja kerralla sinne, vaan annat akvan kypsyä rauhassa ja lisäilet pikkuhiljaa. Ite olen rakentanut kahden yhdistetyn 240-litrasen kalastoa nyt jo yli vuoden.
2x 240-litraa (seurala), 1x 180-litraa (evakkoallas), 1x 140-litraa (monnila), 1x 110 litraa (karanteeni), 1x 60 litraa (mysteerikuutio), 1x 60-litraa (taistoevakkola) ja aivan liikaa sekalaisia muovikippoja poikasille. Lue akvaariopäiväkirjaani.
dopa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 18:57, 21.01.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalasto 300l akvaan

Viesti Kirjoittaja dopa »

Kiitoksia neuvoista Norhie!

Kalat todellakin tulee meille pikkuhiljaa ihan senkin takia, että mennään enempi sen mukaan, mitä sopivaa kalaa meidän paikallisista akvaarioliikkeistä löytyy. Nämä minun suunnitelmat on enempi suuntaa-antavia kuin sellaisia, että nämä on pakko saada :D
Norhie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 667
Liittynyt: 14:26, 18.01.2016
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Imatra

Re: Kalasto 300l akvaan

Viesti Kirjoittaja Norhie »

Muutenhan tuo on (minusta) hyvin suunniteltu, kun oot valinnu sekä pohjakaloja (punapäät, monniset), ympäri akvaa levittäytyviä (kardinaalit), ja enempi pintakaloja (rihmat). Noista listatuista lajeista rihmakaloista ei ole mitään omakohtaista kokemusta, joten niistä en sen puoleen kauhiasti osaa kommentoida.

Perhoset on kivoja tirrejä ja ahvenen tapaan todella rohkeita. Muista vaan, että vaikka saisit koiraan ja naaraan, niin se ei välttämättä takaa sujuvaa yhteiseloa. Nämä on niitä affenia jotka tykkää valita puolisonsa, mutta noin isossa altaassa toki löytyy elintilaa useammallekin, jos kemiat ei kohtaa. Pääosin viettävät aikaa pohjan tuntumassa noukkimassa ruoanjämiä hiekasta, mutta omat tykkää kyllä huidella myös ympäri allasta ihan katsomatta onko pohjassa vai pinnassa. En tiedä miten suhtautuvat helmirihmoihin ja päinvastoin, kun samoja värejä löytyy molemmista.

Punapäätetrat on omalla tavallaan kivoja. Ne pysyy aina kasassa, mutta ei nouse juuri koskaan puolta allasta korkeammalle. Pääasiassa ovat siis pohjassa. Kardinaaleja ei itellä ole ollu vuosikymmeniin, mutta neon tetran tapaan ne levittäytyy ympäri allasta. Ite pidän mieluumin neon teroja kun ne menee parempi samoissa lämpötiloissa monnisten ja otojen kanssa.

Piikkisilmiä et todennäköisesti näe, jos hommaat alle 20 fisua niitä. Itellä on yhdeksän ja olin ihan varma, että ne on heittäny henkensä. Eivät ole, vaan kaikki löytyivät. Akva sen verran täynnä pientä koloa, että niitä ei näy liikkuvan yleensä kun valojen ollessa pois. Toisinaan näkyy raita luikertelemassa kasvien lomassa - ja akva siis täynnä suojapaikkoja. :)
2x 240-litraa (seurala), 1x 180-litraa (evakkoallas), 1x 140-litraa (monnila), 1x 110 litraa (karanteeni), 1x 60 litraa (mysteerikuutio), 1x 60-litraa (taistoevakkola) ja aivan liikaa sekalaisia muovikippoja poikasille. Lue akvaariopäiväkirjaani.
dopa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 18:57, 21.01.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalasto 300l akvaan

Viesti Kirjoittaja dopa »

Niin, tuota lueskelinkin piikkisilmistä, että ne sitten vähän katoaa sinne akvaarioon kaiken sekaan, joten siinä mielessä monniset olisi mukavampia. Kuparimonninen olisi myös yksi vaihtoehto noihin mahdollisiin monnisiin, pH passaa meidän kanssa ja sopisi juuri ja juuri tuohon 25-26 asteeseen
dopa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 18:57, 21.01.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalasto 300l akvaan

Viesti Kirjoittaja dopa »

Vähän niinkuin arvelinkin niin mulla vaihtelee nää haaveet eivätkä varmaan tule olemaan moniin kuukausiin vielä päätettynä, mutta nyt koko illan videoita katselleena ja nettisivuja lukeneena ajattelen, että otettaisiinkin isompi parvi joko kardinaaleja tai punapäätetroja (itse tykkäisin enemmän punapäistä, poikaystävä taas kardinaaleista) ja näiden lisäksi pienempi parvi jotain isompaa kalaa, max 10cm aikuiskokoa ja sitten nämä 4x helmirihmakalat ja mahdollisesti se perhoskirjoahvenpariskunta, tai muu pariskunta. Ja pohjalle monnisia, monni ja ehkä jotain muuta (otto tms muuta levää syövää, ehdotuksia?)

Eli ideoita otetaan vastaan max. 10 senttisiksi kasvavista kaloista, jotka tykkäisivät olla pienenä parvena ja tietenkin tykkäävät meidän vesioloista (25-26C, pH 7-8, keskikova vesi, 300l akva). Jotain on jo tullut silmäiltyä, esim mustamolli tai miekkapyrstö.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”