Auttakkee aloittelijaa!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Krototiili
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 21:48, 23.11.2017
Sukupuoli: Nainen

Auttakkee aloittelijaa!

Viesti Kirjoittaja Krototiili »

Meikäläinen se otti varaslähdön akvaarioharrastukseen. Kaksi päivää sen jälkeen kun olin tuumaillut akvaarion olevan kaunis ja mielenkiintoinen projekti, tajusinkin sattuman kautta omistavani semmoisen ja nyt on menossa vähän sormi suuhun.

Ostin tuttavaperheeltä hyvään hintaan akvaariopaketin, ja tuolla se nyt seisoo. Merkistä ei ole hajua mutta oletan sen olevan semmoinen Giant, kun on 317 litrainen. Mukaan tuli oma, alkuperäinen jalusta. Haluaisin tietää uskaltaisiko tuota akvaariota pitää pelkästään tuolla jalustalla, vai pitäisikö väliin tehdä filmivaneri ja solumuoviviritelmät? Saako edes, kun niitä ei saa kaikkien jalustojen ja akvojen väliin tehdä? Oman järjen mukaan jalustan pitäisi kestää mutta halusin varmistaa ja kysyä että mitä mieltä kokeneemmat olisi?

Ohessa kuva akvaariosta ja sen tuomasta sekasorrosta, pahoittelen sotkua :D

https://drive.google.com/file/d/1vBdsS5 ... LSfa_/view
pirjoh
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 17:10, 09.07.2012
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Auttakkee aloittelijaa!

Viesti Kirjoittaja pirjoh »

Moi! Ja tervetuloa harrastuksen piiriin!
Ihan voit tuon jalustan päälle laittaa ilmabn mitään väliviritelmiä :) . tarkistat vaan että akva on mahdollisimman vaaterissa, jos ei niin sitten jalustan jalkojen alle jotain millä oikaiset. Mulla on lattian ja jalustan välissä vesivaneri ihan vaan lattiaa suojaamassa ja painoa tasaamassa..
Krototiili
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 21:48, 23.11.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Auttakkee aloittelijaa!

Viesti Kirjoittaja Krototiili »

Kiitos :) Alle on toki tulossa lattiaa suojaamaan ainakin solumuovia. Ja mä toki olen kyllä itsekin sitä mieltä että pitäähän tuon kestää, vähän vaan kuumottelee kun on pohja lasia vain mutta kestämäänhän se on tehty. Ja kun niin monella on ties millasii viritelmiä niin halusin varmistua. :D
oopee
Junior Member
Junior Member
Viestit: 75
Liittynyt: 11:50, 07.01.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Re: Auttakkee aloittelijaa!

Viesti Kirjoittaja oopee »

Solumuovi ainakin jalkojen alla on melko turha teko.Se menee vaan littuun eikä hyödytä juuri mitään.Noin 5-10 cm levyiset ja noin sentin paksuiset vanerilaput toimivat paremmin.Ja jos ovat vielä pyöreät niin helpottaa imurointia. [;)] Tuon kokoinen akvaario painaa sentään jonkun matkaa yli 300 kiloa joten kuvan mukaiset jalat voivat jättää lattiaan pienet neliön muotoiset montut ajan saatossa.Ja kuten jo mainittiin niin mahdollisimman hyvin vaateriin niin saat yöt nukuttua eikä lasiloota vääntele mihin sattuu.Vatupassi on tuo 'salainen ase' tässä. :)
Krototiili
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 21:48, 23.11.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Auttakkee aloittelijaa!

Viesti Kirjoittaja Krototiili »

Totta, täytyypä vaikka Starkista käydä kyselemässä olisiko jotain jämäpaloja heillä myydä :D
pirjoh
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 17:10, 09.07.2012
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Auttakkee aloittelijaa!

Viesti Kirjoittaja pirjoh »

20171221_125041[1].jpg
Mulla on tällainen viritys tuolla alla ja kaikenlaista kamaakin tuonne mahtuu..
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Auttakkee aloittelijaa!

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Krototiili kirjoitti: Merkistä ei ole hajua mutta oletan sen olevan semmoinen Giant, kun on 317 litrainen. Mukaan tuli oma, alkuperäinen jalusta. Haluaisin tietää uskaltaisiko tuota akvaariota pitää pelkästään tuolla jalustalla, vai pitäisikö väliin tehdä filmivaneri ja solumuoviviritelmät?
Kyllä akvaariota uskaltaa sen omalla alkuperäisellä jalustalla pitää :)
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
ElisaKK
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 18:59, 24.01.2018
Paikkakunta: Kauhava

Re: Auttakkee aloittelijaa!

Viesti Kirjoittaja ElisaKK »

Hei ihan mainiota - painin nimittäin itse just tämän saman asian kanssa, eli; Kaivoin varastosta vanhan 240 litraisen (kehysakvaario) altaan jalustoineen. Olen muistaakseni käyttänyt altaan alla aina styrox-levyä ja hankin nytkin varuiksi n. 5cm paksun solumuovilevyn altaan alle. Tarvitseeko tuohon lisäksi vielä esim. vanerin? Ja tarkoitan siis nimenomaan altaan ja jalustan väliin. Jalusta on se perinteinen koottava alumiinijalusta.

https://www.instagram.com/p/Bd8M2uyDSzw ... _kristiina
hejohe71
Junior Member
Junior Member
Viestit: 59
Liittynyt: 21:20, 26.12.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Auttakkee aloittelijaa!

Viesti Kirjoittaja hejohe71 »

ElisaKK kirjoitti:Hei ihan mainiota - painin nimittäin itse just tämän saman asian kanssa, eli; Kaivoin varastosta vanhan 240 litraisen (kehysakvaario) altaan jalustoineen. Olen muistaakseni käyttänyt altaan alla aina styrox-levyä ja hankin nytkin varuiksi n. 5cm paksun solumuovilevyn altaan alle. Tarvitseeko tuohon lisäksi vielä esim. vanerin? Ja tarkoitan siis nimenomaan altaan ja jalustan väliin. Jalusta on se perinteinen koottava alumiinijalusta.

https://www.instagram.com/p/Bd8M2uyDSzw ... _kristiina
Tämä on ikuisuuskysymys :D . Toiset vannovat vanerin ja styroxin nimeen, toiset taas laittavat altaan suoraan jalustan päälle sellaisenaan ja kolmas pelkän styroxin/solumuovin. Sinä päätät. Mikään näistä ratkaisuista ei varsinaisesti ole oikea tai väärä. Olennaista asiassa on se että jalusta (ja siten myös akvaario) seisoo tukevasti niin että kaikille jaloille kohdistuu tasainen kuorma ja että allas on suurin piirtein vaaterissa.

Itselläni on 600 litraisen altaan alla pelkkä styrox ja 360 litraisen alla vaneri sekä styrox. :D. Paljaaltaan en ole koskaan rohjennut allasta alumiinikehikon/akvaariopöydän päälle laittaa. Ei sillä etteikö kestäisi vaan oman mielenrauhan vuoksi. Useimmiten jalustaa/pöytää ei saa millilleen vaateriin eikä sitä voi millään mitata kuinka paljon kuormaa kullakin yksittäisellä jalalla on kannettavaan. Näissä olosuhteissa olen itse katsonut parhaaksi laittaa hieman 'joustoa' altaan ja jalustan väliin mahdollisten lasiin kohdistuvien jännitteiden vaimentamiseksi.
ElisaKK
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 18:59, 24.01.2018
Paikkakunta: Kauhava

Re: Auttakkee aloittelijaa!

Viesti Kirjoittaja ElisaKK »

hejohe71 kirjoitti: Tämä on ikuisuuskysymys :D . Toiset vannovat vanerin ja styroxin nimeen, toiset taas laittavat altaan suoraan jalustan päälle sellaisenaan ja kolmas pelkän styroxin/solumuovin. Sinä päätät. Mikään näistä ratkaisuista ei varsinaisesti ole oikea tai väärä. Olennaista asiassa on se että jalusta (ja siten myös akvaario) seisoo tukevasti niin että kaikille jaloille kohdistuu tasainen kuorma ja että allas on suurin piirtein vaaterissa.

Itselläni on 600 litraisen altaan alla pelkkä styrox ja 360 litraisen alla vaneri sekä styrox. :D. Paljaaltaan en ole koskaan rohjennut allasta alumiinikehikon/akvaariopöydän päälle laittaa. Ei sillä etteikö kestäisi vaan oman mielenrauhan vuoksi. Useimmiten jalustaa/pöytää ei saa millilleen vaateriin eikä sitä voi millään mitata kuinka paljon kuormaa kullakin yksittäisellä jalalla on kannettavaan. Näissä olosuhteissa olen itse katsonut parhaaksi laittaa hieman 'joustoa' altaan ja jalustan väliin mahdollisten lasiin kohdistuvien jännitteiden vaimentamiseksi.
Selvä, kiitos! :) Ehkäpä luotan tuohon pelkkään solumuoviin ja etsin täältä muhkuraiselta parketilta jonkun kohdan, missä allas on varmasti vaaterissa!
Krototiili
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 21:48, 23.11.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Auttakkee aloittelijaa!

Viesti Kirjoittaja Krototiili »

Päädyttiin tämmöiseen ratkaisuun meillä. :)

https://aijaa.com/img/b/00795/14530462.jpg

(Yritin upottaa kuvaa niin ettei tarvitsisi klikkailla minnekkään mutta herjaa liioista pikseleistä, anteeksi!)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”