Wannabe-aloittelijan pohdintoja

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pikkupurkki
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 16:45, 10.09.2017
Sukupuoli: Nainen

Wannabe-aloittelijan pohdintoja

Viesti Kirjoittaja Pikkupurkki »

Minulla (ja alakouluikäisellä pojallani) on haaveena akvaarioharrastuksen aloittaminen. Itse olen tästä haaveillut jo pitkään, joten mikään lapsen "oikku" ei ole kuitenkaan kyseessä. Kaikki on vielä hyvin alkutekijöissään, olemme vasta miettimässä akvaarion hankintaa. Olen täältä ja muualtakin netistä lueskellut jo jonkin aikaa vinkkejä akvaarioharrastuksen aloittamiseen, mutta vielä olisi muutama täsmäkysymys, joihin haluaisin saada vastauksen.

Tosiaan, akvaariota ei ole vielä hankittu. Olen katsonut olohuoneesta sille sopivaa paikkaa, ja oikeastaan olisi kaksi vaihtoehtoa. Toiseen saisi enimmillään n. 100 litraisen akvaarion, toiseen paikkaan taas voisi mennä vähän isompikin allas (pituus voisi olla noin 100 cm). Jos olen ymmärtänyt oikein, tuo isompi allas voisi olla helpompi aloittelijalle vesiarvojen yms. puolesta. Eli ehkä päädymme kuitenkin purkamaan vähän kirjahyllyä, ja sijoittamaan akvaarion sen paikalle. Näin ihan aloittelijana haluaisin kuitenkin kohtuuhintaisen ja hyvän akvaarion (ja voi olla, että silloin pitäisi ostaa kaksi - se kohtuuhintainen ja sitten se hyvä :D ). Tietysti koon mukana kasvaa se hintakin. Olemme katsoneet akvaariopaketteja, mutta kannattaako niihin ryhtyä? Entä kannattaako mieluummin ottaa kalliimpi pieni paketti vai kasvattaa akvaarion kokoa (pysyen kokolailla samassa hintaluokassa)?

Vaikka siis akvaariotakaan ei vielä ole, olen miettinyt jo mahdollisia kaloja. Akvaario voi siis olla nopealla vilkaisulla jotakuinkin 80 - 180 litraa, eli nyt ei varmaan kannata puhua määristä vielä mitään. Vesiarvoja en ole vielä myöskään selvittänyt, se tietysti ehkä jonkin verran vaikuttaa mahdollisiin lopullisiin valintoihin. Lähinnä nyt siis mietin yhteensopivuuksia ja sitä, mikä miellyttää silmää. Alustavat mietinnät ovat:

- Taistelukalauros
- Kardinaalitetroja
- Katinkultamonneja muutama

Taistelukala on minulla ollut sellainen "haave" jo pitkään, mutta tästä haaveesta voin tarvittaessa luopuakin, jos se osoittautuu liian hankalaksi toteuttaa. Jos allas olisi sen alle 100 litraa, niin olisiko tuohon edellä mainittuun listaan vielä mahdollista lisätä jotain kaloja? Lapsiperheessä joku kirkasvärinen ja/tai touhukas kala olisi varmasti kiinnostava. Kävisikö joku kääpiöahvenpari? Vai tuleeko ongelmia katinkultamonnien kanssa?

Kasveja, hiekkaa ja muuta alan pohtia varmaan vasta sitten, kun se akvaario alkaa muuten materialisoitua haaveesta todellisuudeksi...
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Wannabe-aloittelijan pohdintoja

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Suosittelen hankkimaan vähintään sen 180 litrainen, siihen saa jo ihan kivan kokoiset parvet kaloja ja useanlaisia kasveja.
Oletkos muuten vilkaissut esim. tori.fi:n allastarjontaa.
Ainakin minun mielestäni käytettykin allas ajaa ihan saman asian kuin uusi, hinta vaan on toisinaan huomattavastikkin edullisempi.
Tietenkin kun käytettyä on hankkimassa, kannattaa todella olla tarkkana ja tarkistaa että tekniikka varmasti toimii ja allas on ehjä.
Kaiken parashan olisi, jos altaan pääsee ennen ostopäätöstä näkemään kun se on toiminnassa.
Tietty akvaario asioissakin makuja on monia, itselläni on juwelin allas ja olen ollut tyytyväinen, varsinkin valaisinkansi on minusta tosi kätevä, sen kun voi tarvittaessa vain työntää syrjään, jos jotain altaassa haluaa muokata.
Herman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 21:19, 29.06.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kainuu

Re: Wannabe-aloittelijan pohdintoja

Viesti Kirjoittaja Herman »

Jos asunnon lattia ei ole ihan tasainen, niin säädettävillä jaloilla oleva akvaariojalusta olisi kiva. Nykyisen asutoni lattiassa on epätasaisuutta ja jouduin asettamaan 180 litaraisen Juwelin vähän eri paikkaan, kuin alun perin suunnittelin.
Voidakseen tehdä oikean kysymyksen on tiedettävä suurin osa vastauksesta.
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Wannabe-aloittelijan pohdintoja

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Akvaariopakettien suhteen kannattaa tehdä laskelmia, kumpiko kannattaa osta:a ''palat erikseen'' vai paketissa. Katinkultamonnista en osaa sanoa mitään. Litroista riippuen, mihin päädyt tuohon voi mennä samaan keltakääpiöahven, muut kääpiöahvenet tuppaava olemaan hieman pippurisempaa sorttia ja vaativat siten suuremman altaan. Taistelukalat ovat upeita, mutta valitettavasti olen huomannut laadussa ainakin osittaista heikkenemistä, lisäksi tietysti suhteellisen lyhyt ikä.

Riippuu vähän mitä etsii.. monet apistogramma suvun ahvenkoiraat vetävät värikkyydessä vertoja taistelukalakoiraalle ja ovat varauksin seura-akvaariokelposia. Vaadittava litramäärä riippuu kalan koosta ja luonteesta.
Ahvenia ja monneja.
Pikkupurkki
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 16:45, 10.09.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Wannabe-aloittelijan pohdintoja

Viesti Kirjoittaja Pikkupurkki »

Kiitos vastauksista!

Päädyimme kuitenkin pienempään akvaarioon, kun vastaan tuli 100 litrainen käytetty paketti sopivaan hintaan. Katsotaan kuinka pulassa olen aloittelijana sitten noiden vesiarvojen kanssa.

Akvaarion mukana tuli vesitestiliuskoja, mutta en ihan tiedä uskallanko luottaa niiden tuloksiin. PH:n testaan vielä uudestaan digimittarilla, kunhan ehdin. Mietin myös pitäisikö ostaa uudet testit vielä tässä akvaarion perustamista aloitellessa. Mutta liuskat näyttivät yhdessä testauksessa veden olevan pehmeää, pH seiskan tuntumassa.

Kalapohdinnoissa olen ehkä hieman hylkäämässä tuon taiston, nyt kiinnostaisi ahvenpari. Näin siis:

- Keltakääpiöahvenia pari
- Parvi kardinaalitetroja/neontetroja
- Partaimumonni tai monnisia (esimerkiksi helmimonnisia)

Nyt vain mietin sopivatko keltakääpiöt kardinaalitetrojen kanssa? Olisiko lämpötilan puolesta neontetra oikea valinta? Nuo kardinaalitetrat ovat meillä suosikkeja, mutta luonnollisesti kalojen hyvä edellä kuitenkin olisi tarkoitus yrittää mennä.
Norhie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 667
Liittynyt: 14:26, 18.01.2016
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Imatra

Re: Wannabe-aloittelijan pohdintoja

Viesti Kirjoittaja Norhie »

Borelliit pitää viileämmästä vedestä, joten melkein ottaisin ennemmin neontetroja ja säätäisin lämpötilan johonkin 24 asteen pintaan. Toki on varmaan hyödyllistä tietää pH mutta talousveden pH on harvoin kovinkaan paljon alle seiskan. Yleensä se on pikemminkin yli seiskan. Tuolla ei kuitenkaan ole keltakääpiöiden kannalta mitään merkitystä, kun ne viihtynevät yhtä hyvin yli seiskan vedessä kuin alle seiskankin. Olettaen ettei pH nyt ihan kokonaisella asteella heitä.

Luonnollisesti voit hieman happamoittaa tuota lisäämällä esim. lehtikariketta ja juurkoita akvaarioon. Keltakääpiöt tuskin panevat pahakseen noiden puutettakaan, mutta onpahan luonnollisempi ympäristö.
2x 240-litraa (seurala), 1x 180-litraa (evakkoallas), 1x 140-litraa (monnila), 1x 110 litraa (karanteeni), 1x 60 litraa (mysteerikuutio), 1x 60-litraa (taistoevakkola) ja aivan liikaa sekalaisia muovikippoja poikasille. Lue akvaariopäiväkirjaani.
buttnekkid
Member
Member
Viestit: 292
Liittynyt: 21:50, 24.02.2014
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Wannabe-aloittelijan pohdintoja

Viesti Kirjoittaja buttnekkid »

Pikkupurkki kirjoitti:Kiitos vastauksista!

Päädyimme kuitenkin pienempään akvaarioon, kun vastaan tuli 100 litrainen käytetty paketti sopivaan hintaan. Katsotaan kuinka pulassa olen aloittelijana sitten noiden vesiarvojen kanssa.

Akvaarion mukana tuli vesitestiliuskoja, mutta en ihan tiedä uskallanko luottaa niiden tuloksiin. PH:n testaan vielä uudestaan digimittarilla, kunhan ehdin. Mietin myös pitäisikö ostaa uudet testit vielä tässä akvaarion perustamista aloitellessa. Mutta liuskat näyttivät yhdessä testauksessa veden olevan pehmeää, pH seiskan tuntumassa.

Kalapohdinnoissa olen ehkä hieman hylkäämässä tuon taiston, nyt kiinnostaisi ahvenpari. Näin siis:

- Keltakääpiöahvenia pari
- Parvi kardinaalitetroja/neontetroja
- Partaimumonni tai monnisia (esimerkiksi helmimonnisia)

Nyt vain mietin sopivatko keltakääpiöt kardinaalitetrojen kanssa? Olisiko lämpötilan puolesta neontetra oikea valinta? Nuo kardinaalitetrat ovat meillä suosikkeja, mutta luonnollisesti kalojen hyvä edellä kuitenkin olisi tarkoitus yrittää mennä.
Kardinaalitetrat ovat loistavia poikasten syöjiä, jos apposet lisääntyvät.
Samoten monnisten kanssa voi tulla ongelmia. Ainoat pehmoset kohdat monnisilta löytyy silmistä.

Ongelmia ei välttämättä tule, mutta hyvä olla tietoinen. A. Borellia en ole pitänyt, joten en tiedä aggression tasosta kutupuuhien aikaan.
240 L Etelä-Amerikkaa
60 L Karanteeni/Väistötila/Bordelli
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Wannabe-aloittelijan pohdintoja

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Vesiarvot olisi hyvä selvittää, kaikki apistot ovat ns. herkkiä kaloja jos mennään '' seiskan väärälle'' puolelle. Keltakääpiöiden poikasmäärä on pieni lasketaan kymmenissä ja emo vahtii niitä erittäin hyvin. Tässä lajissa emon tiedetään jopa paimentaneen vesikirppuja kun munat eivät kuoriutuneet. Näiden vahtima alue on kuitenki pieni ja omat apistot (loistoja jotka sitten ovat tuon tempperamenti kohdalta ihan eri kategorioissa) yleensä komentavat poikaset pohjaan jos tulee isompi uhka. Osaavat tehdä sen evien merkein.. ahvenet ovat isommilla toiminnoilla ja sitä enemmän kaiketi myös älyllä varustettuja kaloja..
Yleensä muut kalat oppivat väistämään sitä kohtaa pohjassa jossa on ahven emo.. pois lukien monniset, joille ei ilmeisesti tule mieleenkään että pohjassa voisi alue jolla ne eivät voisi kulkea.
Ahvenia ja monneja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”