Evät halki

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Merihevonen17
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 17:39, 23.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Evät halki

Viesti Kirjoittaja Merihevonen17 »

Eviran alustava vastaus tuli tänään (saan siis vielä myöhemmin tarkempia tietoja). Ja pöpö on mykobakteeri. Suosittivat koko akvan desinfioimista ja kalojen hävitystä, jos nyt oikein ymmärsin? 8O Veteen ei ainakaan saa paljain käsin koskea.

Googlailulla paljastui, että siis kalatubista kyse ja ilmeisesti asian kanssa voi myös elää. Paljon näyttää siitä mielipiteitä olevan. Koko harrastuksen lopettamistakin on tullut mietittyä, ihan järjetön homma se desinfiontikin olisi, ainakin näin laiskemmalle ihmiselle. [;)] Onneksi päätin vasta ensi viikolla käydä maksamassa uuden akvan, jospa en sitten kuitenkaan tilaisi toista.

Olen kyllä tyytyväinen, että sain taudille nimen, kiitos Fisutar10 kannustuksesta kalojen viemisestä Eviralle, parempi kuitenkin olla asiasta tietoinen. Mutta muuten olo aika ristiriitainen...
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Evät halki

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Tuo mykobakteeri jyllää ihan jokaisessa akvaariossa. Toisissa oireilee, toisissa ei. Hyvä ja tasainen vedenlaatu on siihen paras lääke. Muuta lääkettä ei sitten olekkaan.

Mykobakteeri on myös luultavimmin yleisin bakteeri, mitä maa päällään kantaa. Niitä on monta eri kantaa. Makeassa vedessä vaikuttaa M. Piscium ja suolaisessa M. Marinum. Jos bakteeria ei saa synnytyksen yhteydessä omalta äidiltä, niin viimeistään se tulee silloin kun äiti vie ensi kertaa luonnonveteen uimaan. Sen puolesta ei siis tarvitse pahemmin huolehtia. Se bakteeri on meissä jokaisessa. Suomessa oireilevat mukobakteeritapaukset ihmisellä taitaa olla laskettavilla kahden käden sormin. Itse kuulun tähän joukkoon. Siitä selvisi puolen vuoden antibioottikuurilla. Muistona siitä pienet arvet sormien päällä bakteerin aiheuttamista granuloomista.

Kaloja ei siis tarvitse lopettaa eikä akvaariota desinfioida. Se on täysin turhaa koska akvaarion uudelleen käynnistyksen jälkeen ensimmäisten elävien tuonnin yhteydessä samainen bakteeri on siellä taas. Sen kanssa pitää vaan oppia elämään.

Tsemppiä sinne akvaarionharrastukseen. Kalat stressittömäksi ja vedenlaatu kuntoon. Siitä se lähtee.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Evät halki

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Merihevonen17 kirjoitti:Eviran alustava vastaus tuli tänään (saan siis vielä myöhemmin tarkempia tietoja). Ja pöpö on mykobakteeri. Suosittivat koko akvan desinfioimista ja kalojen hävitystä, jos nyt oikein ymmärsin? 8O Veteen ei ainakaan saa paljain käsin koskea.
Just. No, kalatubia joo. Kalatubi on sinnikäs sissi, mutta vaikka kuinka etsin tutkimustuloksia, niin päädyn siihen, että se on sikayleinen eli tyyliin 50-70% jopa kaloista kantaa sitä. Joten luultavasti jokaisessa akvatalousessa sitä löytyy. Ja tosiaan mitään hyvää lääkettä siihen ei ole - puhumattakaan kun antibiootitkaan eivät usein tehoa ja Suomessa niitä vain eläinlääkäriltä saa.

Tekevät vielä varmasti bakteeriviljelyitä ja se vie aikaa. Myös bakulajeja muita vilisee akvat täynnä ja odottavat uhria (mm Columnaris, Aeromonas ja ovat yleismpiä patogeenejä kaloilla akvaariossa). Kun yksi baku jyllää, muita lajeja myös änkeytyy osingolle. 0-toleranssiahan ei ylipäätään saa patogeenibakuille ja ihmisellä esim. normaaliflooran bakukin voi tulla patogeeni, kun immuunipuolustus heikkenee...
Googlailulla paljastui, että siis kalatubista kyse ja ilmeisesti asian kanssa voi myös elää. Paljon näyttää siitä mielipiteitä olevan. Koko harrastuksen lopettamistakin on tullut mietittyä, ihan järjetön homma se desinfiontikin olisi, ainakin näin laiskemmalle ihmiselle. [;)] Onneksi päätin vasta ensi viikolla käydä maksamassa uuden akvan, jospa en sitten kuitenkaan tilaisi toista.
Itse ostaisin sinuna uuden kipon. Ja sinne kaikki uutta. Pitäisin vanhan kipon enkä sinne hankkisi uusia kaloja. Pyörittelisin sitä vuoden ja ne tippuu, ketkä luultavasti sairastuu jne. Pitäisin hyvän veden laadun. Sieltä ei mitään uuteen kippoon ja huoltaisin sen omilla välineillä tai dessuaisin välissä ja huoltaisin sen aina uuden kipon jälkeen. Virkon S pitäisi tuhota bakut ja virukset hyvin ja kuuma vesi auttaa myös. Itse en ehkä tekisi tästä paniikkia. Kaverinikaan ei tehnyt asialle muuta kuin tiedosti asian ja piti veden hyvälaatuisena.

Kalatubin 100% kitkeminen lienee käytännössä mahdotonta. Saat sen taas uusista kaloista, kasveista yms. märkätuotteista. Antaisin siis vanha kipon pyöriä ja pitäisin sen hyvässä kunnossa. Sairaat, kalatubiset kalat deletoisin, jotka oireilee varmemmin. Partis esim. voi saada helpommin tartunnan, kun menee kuollutta kalaa mutustelemaan ja muutenkin sairas kala toki tartuttaa muita selkeämmin.
Olen kyllä tyytyväinen, että sain taudille nimen, kiitos Fisutar10 kannustuksesta kalojen viemisestä Eviralle, parempi kuitenkin olla asiasta tietoinen. Mutta muuten olo aika ristiriitainen...
Aika harva analysoi kaloja, kun ne kuolee (ei ole mikroskooppia) ja esim. akvaliikkeet ihan samaa sarjaa...jos ei analysoi, mistäpä tietää varmasti, onko tubi. Ja sitähän liikkuu varmasti paljon kalakaupoista kippoihin ja harrastajalta toiselle....oireista kun ei voi sanoa varmasti, ennen kuin analysoi mikroskoopilla.

Olen itse pohtinut asiaa, jos löytäisin mikroskoopilla varman kalatubin. Minulla kun näitä kippoja riittää ja kaloja. Olisi ihan mahdoton ja järjetön tehtävä tappaa kaikki kalani ja dessuta 10 kippoa. Pitäisin kyseisen kipon karanteenissa vain puolisen vuotta ja stabiloisin tilanteen. Kun kalat ovat oireettomia eikä kyseistä tubia ole mikroskoopin alla moniin kuukausiin, niin sitten aukeaa akvaario...pidän muutenkin omat kipponi aika puolikaranteenissa toisiinsa nähden.

Kalatubi on hyvin huonosti ihmisessä muhiva. Jos olisi paha immuunikato tai muuten immuunipuolustus huonossa hapessa, voisi se avohaavojen takia tarttua. Ihmisen ruumiinlämpö on niin korkea, ettei yleensä kalatubi viihdy. Aivan erikoistapauksissa se voi avohaavaan iskeytyä ja tosiaan lääkkeet huonosti siihen puree. En siitä paniikkia ottaisi vaan varovaisuutta jonkun verran.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Merihevonen17
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 17:39, 23.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Evät halki

Viesti Kirjoittaja Merihevonen17 »

Teemu Salonen kirjoitti:Tuo mykobakteeri jyllää ihan jokaisessa akvaariossa. Toisissa oireilee, toisissa ei. Hyvä ja tasainen vedenlaatu on siihen paras lääke. Muuta lääkettä ei sitten olekkaan.

Mykobakteeri on myös luultavimmin yleisin bakteeri, mitä maa päällään kantaa. Niitä on monta eri kantaa. Makeassa vedessä vaikuttaa M. Piscium ja suolaisessa M. Marinum. Jos bakteeria ei saa synnytyksen yhteydessä omalta äidiltä, niin viimeistään se tulee silloin kun äiti vie ensi kertaa luonnonveteen uimaan. Sen puolesta ei siis tarvitse pahemmin huolehtia. Se bakteeri on meissä jokaisessa. Suomessa oireilevat mukobakteeritapaukset ihmisellä taitaa olla laskettavilla kahden käden sormin. Itse kuulun tähän joukkoon. Siitä selvisi puolen vuoden antibioottikuurilla. Muistona siitä pienet arvet sormien päällä bakteerin aiheuttamista granuloomista.

Kaloja ei siis tarvitse lopettaa eikä akvaariota desinfioida. Se on täysin turhaa koska akvaarion uudelleen käynnistyksen jälkeen ensimmäisten elävien tuonnin yhteydessä samainen bakteeri on siellä taas. Sen kanssa pitää vaan oppia elämään.

Tsemppiä sinne akvaarionharrastukseen. Kalat stressittömäksi ja vedenlaatu kuntoon. Siitä se lähtee.
Kiitos paljon tsemppauksesta! Lähinnä tässä tuo pöpö huolettaa, kun kotona on kuitenkin pieniä lapsia, pienin alle 1v. Vaikka kuinka huolellinen yrittää olla, niin aina sitä vettä vähän jonnekin roiskuu, kunhan ei vaan lapset sitä saisi räpylöityä...

Monessa paikassa mistä asiasta olen netistä selaillut, on maininta että hyvissä oloissa tauti ei (välttämättä) puhkea. Väkisinkin miettii, että mitä minä teen väärin? Ei niillä minusta pitäisi olla stressiä(?) ja vesikin minun nähdäkseni ok, että en tiedä, mitä pitäisi parantaa. Välillä tuon uusia kasveja ja koristeita ja otan edellisiä pois, lähinnä siksi että edellisiin kertyy levää, mikä lie sen stressiaste.
Fisutar10 kirjoitti:
Merihevonen17 kirjoitti:Googlailulla paljastui, että siis kalatubista kyse ja ilmeisesti asian kanssa voi myös elää. Paljon näyttää siitä mielipiteitä olevan. Koko harrastuksen lopettamistakin on tullut mietittyä, ihan järjetön homma se desinfiontikin olisi, ainakin näin laiskemmalle ihmiselle. [;)] Onneksi päätin vasta ensi viikolla käydä maksamassa uuden akvan, jospa en sitten kuitenkaan tilaisi toista.
Itse ostaisin sinuna uuden kipon. Ja sinne kaikki uutta. Pitäisin vanhan kipon enkä sinne hankkisi uusia kaloja. Pyörittelisin sitä vuoden ja ne tippuu, ketkä luultavasti sairastuu jne. Pitäisin hyvän veden laadun. Sieltä ei mitään uuteen kippoon ja huoltaisin sen omilla välineillä tai dessuaisin välissä ja huoltaisin sen aina uuden kipon jälkeen. Virkon S pitäisi tuhota bakut ja virukset hyvin ja kuuma vesi auttaa myös. Itse en ehkä tekisi tästä paniikkia. Kaverinikaan ei tehnyt asialle muuta kuin tiedosti asian ja piti veden hyvälaatuisena.

Kalatubin 100% kitkeminen lienee käytännössä mahdotonta. Saat sen taas uusista kaloista, kasveista yms. märkätuotteista. Antaisin siis vanha kipon pyöriä ja pitäisin sen hyvässä kunnossa. Sairaat, kalatubiset kalat deletoisin, jotka oireilee varmemmin. Partis esim. voi saada helpommin tartunnan, kun menee kuollutta kalaa mutustelemaan ja muutenkin sairas kala toki tartuttaa muita selkeämmin.
Uuden kipon suunnittelin perustavani eri kalalajeille +eri kasveille ja koristeille. Välineitä mietin jo ennen tätä diagnoosiakin, että pitäisin niitä mahdollisuuksien mukaan erillään kun jotain vikaa tuossa ekassa akvassa näytti olevan, mutta lähinnä mietin esim. jotain kasvisaksia, että tuntuisi vähän hölmältä ostaa niitä toiset, kun saisi vissiin aika helposti putsattua? Mutta riittääköhän vaan kuuma vesi vai pitääköhän ne aina tuolla aineella desinfioida? Lapposysteemiä mietin myös. Mulla on siis puutarhaletku, jossa lappo kiinni ja samaa letkua kulkee kätevästi uudet ja vanhat vedet. Toki sen lappo-osan, joka koskee akvaan enemmän, voisi hankkia toisen mutta aika paljon vie kyllä tilaa säilytellä sisätiloissa kahta monimetristä puutarhaletkua. :?

http://akvaario-tietopankki.blogspot.fi ... -fish.html

Tämän linkin tyypilliset oireet -kohdasta löysin kyllä paljon yhtäläisyyttä kalojeni kanssa... Noiden platyjenkin pitäisi ilmeisesti koko ajan olla tiineenä, sitä olen ihmetellyt että kun alussa poikaisia tuli varsin useaan, nyt oikeastaan pitkään aikaan vaan yksi naarasplaty näyttää olevan "kunnolla" raskaana. Ongelmaksi tulee siis myös se, että missä vaiheessa tautia kalan päästää päiviltä, kun liki kaikilla on jonkunlaisia lieviä oireita.

No, jospa sitä välillä keskittyisi muuhun ja lähtisi etsimään juhannuskokkoa. Kiitos kommenteista, tosi kiva lukea asiaa tietävämpien juttuja ja mukavaa juhannusta! :)
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Evät halki

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

http://jukuri.luke.fi/bitstream/handle/ ... sAllowed=y

Löytyy kohdasta deinfiointiohjeet todella asiantuntevaa juttua. Sinäänsä tubi on kestävä baku. Löysin kalatautioppaasta juttua sen nistimiseen. 2 v. pitäisi olla ilman isäntää, niin häviää, näin olin ymmärtävinäni, joten se on himppu pitkä aika odottaa :)

Toki pitkävartiset käsineet on hyvä hankkia, vaikka itse olen ollut hieman huoleton tämän suhteen ja jopa kaloja laboroidessa...

Virkon S lupaa kyllä tuhota hyvin bakut ja virukset.

Kuumaa vettä voi toki laskea letkun läpi, sekin osaltaan auttaa, mutta ehkäpä ei ihan 100% apu, jos ei kauaa laske letkun läpi. Kuitenkin itse letku toki on myös bakupesä, jos ei vedä minuutteja kuumaa vettä sen läpi. Myös omalle huolimattomuudelle pitää tehdä varasuunnitelma. Itse esim. en säilyttele sairaalavehkeitä niin, ettenkö heti käytön jälkeen dessuaisi ja kuivaisi. Näin dementialle jää hieman pelivaraa.

Sakset toki ei ole vaikea dessuta. 10 minsaa virkon S. Ja kuuma vesi varmasti yes. Itse hieman pistän astianpesukoneen kauttakin akvavälineitä. Sellaiset dropit tiksikoneessa, että eiköhän delaa. Toki elintarvikkeista pidettävä erossa :).

Juu, uusi erillinen kippo hyvä idis. Ja karanteenikippo on hyvin suositeltava. Joskaan kaikki kalat eivät siellä näytä sairauden merkkejä. Osa loisistakin menee kalassa kauankin, ennen kuin tauti stressissä puhkeaa. Toki ne stressittömät olot tärkeitä.

Uusi kala on aina stressissä, kun tulee siirroksesta uuteen ympäristöön, jossa vanhan kalakannan tyypit ovat tottuneet vallitseviin vesiarvoihin ja bakukantaan. Uusi kala voi sairastua tai päinvastoin, kun kalojen erilaiset mikrobikannat kohtaavat, erityisesti kun kala on stressaantunut.

Ja turha soimata vain itseään. Kalan historia on pitkä, ihan kasvatuksesta, kuljetukseen, tukkuun ja kalakauppaan...stressiä on voinut pukata jo useamman kerran ja esim. kidukset vaurioituneet ja uudessa kodissa sitten sairastuvat...

Sinäänsä nyt kipossa voi olla usealla kalatubi, mutta toisaalta ilman mikroskooppia vaikea olla varmakaan. Useimpien tautien finaalivaihekin muistuttaa kalatubia. Kalatubi käsittääkseni voi itää jopa 90 vuorokautta. Osa kaloista voi olla hyvinkin oireettomia, osalle sitten puhkeaa kuolemaan johtava tauti. Joskus tosiaan tubi voi koteloitua kalan sisään ja kauankin kala porskutella kun selviää kriisistä.

Kalatubin kystät pitäisi nähdä suht helposti jo ihan suurennuslasillakin jopa - ainakin isommasta kalasta. Kudosnäyte on sitten varmempi. Joten kun kala kuolee, ehkä avaisin kalan ja katsoisin jollain suurentavalla välineellä (erityisesti maksa ja munuaiset).

Ainakaan en päästäisi kalaa kuolemaan, jolloin veteen vapautuu paljon bakteereita ja kalat kun mutustelevat kuolleita kaloja, tartunta on varmempi. Myös kuollut kala toki pilaa veden. Toki sairaala on hyvä idis yleensäkin.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Merihevonen17
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 17:39, 23.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Evät halki

Viesti Kirjoittaja Merihevonen17 »

Masentava tauti kyllä tämä tubi, joka päivä saa pohtia että onko kukin kala mennyt huonommaksi vai ei ja mikä pitäisi seuraavaksi lopettaa. Onkohan täällä kenelläkään tämän hetken aktiivikäyttäjällä ollut aktiivista tubia purkissa, olisi mukava lukea kokemuksia että miten kukin on päätynyt elämään asian kanssa? Itse juuri pohdin, kuinka hysteerisesti kamojen ja omaan putsauksen kanssa pitäisi toimia. Ja toki jossain tulevaisuutta varten miettii, että milloinkanhan uskaltaa uusia kaloja lisätä. Ei nyt varmaan pitkään aikaan. Ja että kuinka herkästi tarttuu muihin kaloihin? Netistä löytyy kyllä paljon lyhyempää juttua, mutta mieleellään perehtyisin asiaan syvällisemmin. Eipä taida ainakaan suomeksi asiaa löytää?

Lopullisessa Eviran vastauksessa ei mainittu kummempia eikä eritelty mykobakteerikantaa. Viime viikolla jouduin lopettamaan kaksi platya ja yksi tuolla on myös tullut sen verran huonoon kuntoon, että se pitää lopettaa pikaisesti. Eli platyparat vähentyneet kovasti. Monniset vaikuttavat olevan kohtuullisessa kunnossa, mutta ihan kuin olisivat vähän tummuneet, joten saa nähdä, miten heidän käy.
Fisutar10 kirjoitti:http://jukuri.luke.fi/bitstream/handle/ ... sAllowed=y

Löytyy kohdasta deinfiointiohjeet todella asiantuntevaa juttua. Sinäänsä tubi on kestävä baku. Löysin kalatautioppaasta juttua sen nistimiseen. 2 v. pitäisi olla ilman isäntää, niin häviää, näin olin ymmärtävinäni, joten se on himppu pitkä aika odottaa :)
Hirmu pitkiä desinfiointiaikoja tuolla. Ja aloin jo miettiä, että uskaltaako (ruoka)kalaa enää syödä? [;)]

Fisutar10 kirjoitti:Juu, uusi erillinen kippo hyvä idis. Ja karanteenikippo on hyvin suositeltava. Joskaan kaikki kalat eivät siellä näytä sairauden merkkejä. Osa loisistakin menee kalassa kauankin, ennen kuin tauti stressissä puhkeaa. Toki ne stressittömät olot tärkeitä.
Karanteeniallasta harkitsen, mutta jos siellä pitäisi olla taas eri putsausvälineet kuin kahdessa muussa akvassa, niin taitaa homma kaatua siihen että en missään nimessä kolmea puutarhaletkua/lappoa ala nurkissa säilyttelemään. Tietenkin pienestä altaasta olisi ehkä mahdollista vaihtaa vesi vaikka koussikalla, mutta kai sitä pohjaa nyt pitäisi edes vähän lapota.
Ssalla
Junior Member
Junior Member
Viestit: 142
Liittynyt: 18:22, 01.02.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Evät halki

Viesti Kirjoittaja Ssalla »

Mahdollista kalatubikokemusta:
Täällä on 240-litraisessa pehmeän veden akvaariossa ilmeisesti kalatubiepidempia. Diagnoosia ei ole varmistettu Evirasta, mutta tällaisia oireita on mustaneontetroilla ollut jo reilun kahden vuoden ajan: turpoavat vähitellen vatsan kohdalta ja osa myös vääntyy selkärangasta. Kerrallaan on sairaita kaloja yhdestä kolmeen ja oireet kehittyvät hitaasti. Minulla on leopardimonnisia ja perhoskirjoahvenia mustaneontetrojen lisäksi, mutta vain tetroilla on oireita, kukaan ei tosin kude monnisten kovasta harjoittelusta huolimatta.
Nyt jos joku tunnistaa oireista taudin joksikin muuksi kuin kalatubiksi niin saa mielellään ilmoittautua! :)

Akvaario on ollut käytössä jo viisi vuotta, mutta oireet alkoivat vasta muuton jälkeen keväällä 2015. Kalat olivat silloin ehtineet olla minulla jo hyvän aikaa. Akvaariossa vesi on hyvin pehmeää ja lämpötila noin 26 astetta ympäri vuoden. pH seitsemän kieppeillä, nitriitti nollassa ja myös nitraatti nollassa ilman nitraattilisää. Yritän pitää veden puhtaana ja vaihdan sitä noin neljän tai viiden päivän välein 80 tai 100 litraa riippuen siitä, miten kauan edellisestä vedenvaihdosta on. Meillä eletään taudin kanssa niin, että tosiaan vesi pyritään pitämään hyvänä vedenvaihdoilla, minkä lisäksi kalat saavat normihiutaleiden ja pellettien lisäksi surviaisia kerran viikossa (mitkään muut kokeilemani pakasteet ei mahdu pikkusuista alas). Uusia kaloja en ole muistaakseni hankkinut epidemian alkamisen jälkeen. Kaikista näistä toimista huolimatta kaloja silti sairastuu jatkuvasti. Pyrin poistamaan sairaat tetrat akvaariosta ennen kuin ne kuolevat. Varmaan pitäisi poistaa sairastuneet kalat heti, mutta pieni pyöristyminen ei kalaa juuri haittaa ja ovat tosi nopeita, enkä ikinä saisi niitä metsästettyä tuolta viidakosta.

Tällaisia kokemuksia siis (oletetusta) tubiakvaariosta. Toivottavasti saat tilanteen haltuun eikä kaloja enää jatkossa sairastuisi!
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Evät halki

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Ssalla kirjoitti:Mahdollista kalatubikokemusta:
Täällä on 240-litraisessa pehmeän veden akvaariossa ilmeisesti kalatubiepidempia. Diagnoosia ei ole varmistettu Evirasta, mutta tällaisia oireita on mustaneontetroilla ollut jo reilun kahden vuoden ajan: turpoavat vähitellen vatsan kohdalta ja osa myös vääntyy selkärangasta. Kerrallaan on sairaita kaloja yhdestä kolmeen ja oireet kehittyvät hitaasti. Minulla on leopardimonnisia ja perhoskirjoahvenia mustaneontetrojen lisäksi, mutta vain tetroilla on oireita, kukaan ei tosin kude monnisten kovasta harjoittelusta huolimatta.
Nyt jos joku tunnistaa oireista taudin joksikin muuksi kuin kalatubiksi niin saa mielellään ilmoittautua! :)

Akvaario on ollut käytössä jo viisi vuotta, mutta oireet alkoivat vasta muuton jälkeen keväällä 2015. Kalat olivat silloin ehtineet olla minulla jo hyvän aikaa. Akvaariossa vesi on hyvin pehmeää ja lämpötila noin 26 astetta ympäri vuoden. pH seitsemän kieppeillä, nitriitti nollassa ja myös nitraatti nollassa ilman nitraattilisää. Yritän pitää veden puhtaana ja vaihdan sitä noin neljän tai viiden päivän välein 80 tai 100 litraa riippuen siitä, miten kauan edellisestä vedenvaihdosta on. Meillä eletään taudin kanssa niin, että tosiaan vesi pyritään pitämään hyvänä vedenvaihdoilla, minkä lisäksi kalat saavat normihiutaleiden ja pellettien lisäksi surviaisia kerran viikossa (mitkään muut kokeilemani pakasteet ei mahdu pikkusuista alas). Uusia kaloja en ole muistaakseni hankkinut epidemian alkamisen jälkeen. Kaikista näistä toimista huolimatta kaloja silti sairastuu jatkuvasti. Pyrin poistamaan sairaat tetrat akvaariosta ennen kuin ne kuolevat. Varmaan pitäisi poistaa sairastuneet kalat heti, mutta pieni pyöristyminen ei kalaa juuri haittaa ja ovat tosi nopeita, enkä ikinä saisi niitä metsästettyä tuolta viidakosta.

Tällaisia kokemuksia siis (oletetusta) tubiakvaariosta. Toivottavasti saat tilanteen haltuun eikä kaloja enää jatkossa sairastuisi!
Jos asut Espoossa, kiikukatko minulle kuolevia fisuja mikroskoopin alle. Tutkin mielelläni ihan ilmaiseksiksin? Ihan kokemuksen kannalta. Uskon tunnistavani tubipallerot mikroskoopilla. Tosin 100% varmaa ei toki ole ennen kuin teksi gram-värjäyksiä yms. tarkempia diagnooseja. Katson toki samalla kidusten kunnon, muita bakutulehduksia selä loiset. Asun Hki, Oulunkylä.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Ssalla
Junior Member
Junior Member
Viestit: 142
Liittynyt: 18:22, 01.02.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Evät halki

Viesti Kirjoittaja Ssalla »

Fisutar10, toki voin tuoda sinulle tutkittavaksi kalan :) Tällä hetkellä altaassa on yksi käyräselkäinen ja toisella alkava mahan pyöristyminen... Pitäisi varmaan sopia etukäteen että toisin esim tuon käyristyneen, se on ollut jo aika kauan käyrä ja varmaan pian sen saisi kiinnikin ilman, että sisustus menee aiva uusiksi. Sovitaan tarkemmin yksityisviesteillä!
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Evät halki

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Ssalla kirjoitti:Mahdollista kalatubikokemusta:
Täällä on 240-litraisessa pehmeän veden akvaariossa ilmeisesti kalatubiepidempia. Diagnoosia ei ole varmistettu Evirasta, mutta tällaisia oireita on mustaneontetroilla ollut jo reilun kahden vuoden ajan: turpoavat vähitellen vatsan kohdalta ja osa myös vääntyy selkärangasta. Kerrallaan on sairaita kaloja yhdestä kolmeen ja oireet kehittyvät hitaasti. Minulla on leopardimonnisia ja perhoskirjoahvenia mustaneontetrojen lisäksi, mutta vain tetroilla on oireita, kukaan ei tosin kude monnisten kovasta harjoittelusta huolimatta.
Nyt jos joku tunnistaa oireista taudin joksikin muuksi kuin kalatubiksi niin saa mielellään ilmoittautua! :)

Akvaario on ollut käytössä jo viisi vuotta, mutta oireet alkoivat vasta muuton jälkeen keväällä 2015. Kalat olivat silloin ehtineet olla minulla jo hyvän aikaa. Akvaariossa vesi on hyvin pehmeää ja lämpötila noin 26 astetta ympäri vuoden. pH seitsemän kieppeillä, nitriitti nollassa ja myös nitraatti nollassa ilman nitraattilisää. Yritän pitää veden puhtaana ja vaihdan sitä noin neljän tai viiden päivän välein 80 tai 100 litraa riippuen siitä, miten kauan edellisestä vedenvaihdosta on. Meillä eletään taudin kanssa niin, että tosiaan vesi pyritään pitämään hyvänä vedenvaihdoilla, minkä lisäksi kalat saavat normihiutaleiden ja pellettien lisäksi surviaisia kerran viikossa (mitkään muut kokeilemani pakasteet ei mahdu pikkusuista alas). Uusia kaloja en ole muistaakseni hankkinut epidemian alkamisen jälkeen. Kaikista näistä toimista huolimatta kaloja silti sairastuu jatkuvasti. Pyrin poistamaan sairaat tetrat akvaariosta ennen kuin ne kuolevat. Varmaan pitäisi poistaa sairastuneet kalat heti, mutta pieni pyöristyminen ei kalaa juuri haittaa ja ovat tosi nopeita, enkä ikinä saisi niitä metsästettyä tuolta viidakosta.

Tällaisia kokemuksia siis (oletetusta) tubiakvaariosta. Toivottavasti saat tilanteen haltuun eikä kaloja enää jatkossa sairastuisi!
Minulla itselläni oli neon- ja kardinaalitetroista ikäviä kokemuksia ja niissä taisi olla neontetratautikin. Jengiä tosiaan tippui. Siihen aikaan en omistanut mikroskooppia, joten määritys jäi puutteelliseksi. Mutta jutustasi kuitenkin ilmenee, että ongelma voisi olla lajispesifinen ja kalatubi ei sitä ole. Joskin joku kala voi olla vastustuskykyisempi kuin toinen. Toisaalta kuitenkin heikkokuntoiset, jotka ovat väärissä vesiarvoissa sairastuvat luonnollisesti hieman tautiin kuin tautiin.

Mutta tutkisin myös neontetrataudin mahdollisuutta. Pahemmin kunnon hoitoa siihen ei ole, mutta se tieto voisi helpottaa muiden lajien suhteen....löysin viitteitä myös siitä, että se aiheuttaa selkärangan käyryyttä ja tavallaan tubin oireet ovat usein monen taudin perusoireita finaalivaiheessa ja olisin varmempi asiasta vasta kun kaloja tutkitaan mikroskoopilla. Pienen kalan tutiminen on haastavaa, kun sisuskalut voivat olla melko surkastuneet eikä ole pahemmin mitä tutkitaan. Mutta useamman kalan näytteestä kyllä saataneen selville kaikenlaista ja voidaan tehdä myös poissulkemisia.

http://www.aquarium-pond-answers.com/20 ... sease.html
http://aquahoitoinfo.kasvikauppa.fi/suo ... eontau.php
http://www.theaquariumguide.com/article ... ra-disease
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
mhm
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 13:25, 14.02.2016
Paikkakunta: Tampere

Re: Evät halki

Viesti Kirjoittaja mhm »

kertokaa sitten muillekin mikä oli diagnoosi :-)
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Evät halki

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

https://goo.gl/photos/4wuQpA48A6duboBb6
Nämä kuvat olivat yhdestä kalasta (iso ahven, ei oma), jota itse epäilen hyvin vahvasti kalatubiksi. Sisäelimet olivat täynnä vaaleanruskeankeltaisia pesäkkeitä ja kalan muutkin oireet viittasivat kalatubiin. Tosin kalatubin oireita on monen taudin finaalivaiheessa ja yksilöllisiä eroja on runsaasti miten oireet päälle päin ilmenevät ja toki taudin vakavuusastekin ratkaisee.

Kuvat ovat sekä valo- että stereomikroskoopilla kuvattuja.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Merihevonen17
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 17:39, 23.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Evät halki

Viesti Kirjoittaja Merihevonen17 »

Voi #¤&%3 !!! [}:)] Ei kai seuraava uhri ole partis? Joo, tubin siis pitäisi olla hitaasti etenevä tauti, mutta täytyy sanoa että tätä tahtia mulla ei ole syksyllä yhtään kalaa... Partis ei siis tullut iltaruoalle. Oli muuten eka kerta saapumissäikkyilyn jälkeen. Se aina tulee ja nappaa pohjatabun alleen, niin ettei muut saa syötyä. [;)] Kyllä se vielä hengissä on, mutta kököttää suurimmaksi osaksi yhdessä paikassa evät supussa, eikä suu siis käy niinkuin yleensä. Ruoka-aikaan se oli niin pitkään paikallaan kannossaan muiden syödessä, että tökkäsin sen pyrstöä haavilla selvittääkseni, onko se hengissä. Ei reaktiota. Kyllä ketuttaa. Ja stressistä jos puhutaan, niin sitä varmaan on platynaarailla. Alunperin platyja oli 9n+3u, nyt jäljellä täysikasvuisia 2n+3u. Ja useilla monnisilla on vähän niinkuin turvotusta selkäevän edessä, joka punotta. Kyllä masentaa ja mietin, että mitä mä teen näin väärin. Ulkosuodatin on kyllä ehkä kieltämättä pakko putsata, näyttää letkut aika likaisilta. Mutta senkin putsasin n. 2,5 kk sitten, vaikka käsittääkseni ei niitä kaikkien näin usein tarvi putsata?

Ssalla harmillisia oireita myös sinulla... Toivottavasti olisi joku muu tauti, toivottavasti asia selviää ! :) Masentavaa tuollaiset vähittäiset poistumat.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Evät halki

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Jopas on ikävää. Harmi, kun asuit muistaakseni kaukana. Mikä se paikka about olikaan? Sinun tapauksessasi jopa itse investoisin yksiokulaariseen simppeliin valomikroskooppiin. Itse myin sen heureka-tasoisen kaverilleni pilkkahintaan. Hän saa sillä irti varsin kiitettävää settiä. Tosin itse en niin taitavasti osaa kännyllä napata kuvaa ja videota kuten hän okulaarin kautta. Mutta sillä sitten hyvä kysellä muiltakin juttuja. Tubipalleroitakin hän löysi sillä ihan selkeästi, mutta toinen kala ei niitä sitten omannutkaan, joka delasi. Luultavasti ihan esim. yksi yleisimmistä bakuista Columnaris...

Tokkopa mitään radikaalin väärin teet. Hmm...mitäs tuon partiksen kanssa tekisi. Jos olisin minä, nappaisin partiksen haavilla valkoiseen ämpäriin (minulla on kalakäytössä pelkästään niitä niin erotan kalat ämpäristä aina :))). Ja partis vaikka tarkempaan syyniin läpinäkyvään muovirasiaan tai kippoon yms. missä helpompi ehkä tutkia, mutta niin ettei rääkkäydy ja hyppää pois. Katsoisin ihan suurennuslasilla evät (ei syöpymiä, pyrstöevät ja selkäevä). Tarkasti katsoisin, ettei partiksella ole verenpurkaumia ja millainen on hengitys. Onko nopea nykyttävä.

Jos olet madottanut, yksi riesa vähempi onneksi ja niitä ei tarvitse epäillä. Eikös tehty Trema-kuuri ainakin, mahdollisesti sisäloismadotuskin? Jos näet ulosteet niin hyvä, mutta sairas kala ei usein ulosta tai on rähmää, vaikka ei välttämättä olisi sisäloismatoja. Ehkä tätä en epäile, mutta silti, hyvä tsekata.

Ainakin tutkisin ihon tarkasti.

Ei tuohon voi muuta kokeilla kuin Baktopur direkt -kylpy ja sekin hakuammuntaa. Mutta tutkaile kalaa tietysti ennen ja oireet tarkemmin. Ehkä se eristäminen ei pahenna muidenkaan tilannetta.

Mutta toki tutki ensin tarkasti, että kala ylipäätään on sairas. Mutta tuskin noin käyttäytyisi, jos ei olisi sairas. Jos laitat sairaalaan, varo tietysti ammoa ja nitriittiä ja happea pitää saada ja lämmöt samat kuin kipossa.

Tubiin tietysti ei mitkään tropit auta sinäänsä....maksa voi olla jo valmiiksi huonossa kunnossa lääkitys vain stressata toki. Mutta jos on suuri riski kuolla, yleensä itse otan suuremman riskin toiminnan kannalta.

https://www.bresser.de/en/Microscopes-M ... scope.html
Itse näen tuon huimana tarjouksena. Netissä on muodissa dynaaminen hinnoittelu ja joku voi ehkä nähdä muutakin. Nopeasti katsottuna taitaa olla aika hyvä tarjous oikeasti (90€). Tuossa ei 1000x suurennusta, mutta harvemmin se on tarpeen....ja kuva usein aika sumea. Tuon laadusta en toki tiedä, mutta näyttäs olevan jopa sisäänrakennettu kamera....
Liitteet
Kuva1bressu90e.jpg
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Merihevonen17
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 17:39, 23.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Evät halki

Viesti Kirjoittaja Merihevonen17 »

Mikroskooppi voisi olla hyvä ajatus, mutta ongelmana on vaan etten _missään_ nimessä halua/uskalla käsitellä kuolleita kaloja sen enempää kuin välittömästi viedä ne ulkoroskikseen, kun olen varmistanut että ovat varmasti kuolleita. Asiaan voisi kai yrittää suhtautua objektiivisesti, mutta en kykene... Mutta jos täällä Etelä- tai Pohjois-Savon nurkilla on mikroskooppitaitajia, niin minulta kyllä saisi materiaalia. [;)]

Mittasin varmuuden vuoksi vesiarvot (nitriitti, nitraatti, KH, GH ja ph) ja ne näyttävät olevan ennallaan.

Partis näyttää itseasiassa vähän paremmalta kuin eilen. Sillä kyllä kestii, että se tuli sapuskalle, mutta tuli hetkeksi kuitenkin. :D Toivottavasti sillä oli vain joku väliaikanen pökertyminen eilen. Jotenkin vaan järkytyin kovasti, kun luulin että se nyt viimeisenä noista olisi vielä hengissä. Tremazolin ovat siis saaneet, ja sen jonkun yleisbakteerilääkkeen. Jotenkin mulle ei ole vielä selvinnyt, mikä on normaalia kalankakkaa ja mikä ei, ja mikä kenenkin pötkö on... Tosin sen olen kyllä huomannut, että partiksen tuotanto lie kaikkein runsainta noihin muihin kaloihin verrattuna. :roll:

Pitääpä jatkaa hänen (ja muidenkin) tarkkailua. Kun noilla tuo perusdiagnoosi on, niin päätin etten niitä enää lääkitse, vaan sitten kun joku on oikeasti kuolemaisillaan, nappaan pois. Tuosta partiksesta on vaan hankalin sanoa kaikista noista, kun se näyttää osaavan olla niin puolikuolleen näköinen pitkiä aikoja...
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Evät halki

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Kannattaa ostaa ihan kertakäyttöhanskat ja mikäpä niillä ei ole käsitellä kalatubikalaa. En lähtisi ylihysterisoimaan asiaa :). Johan luonnonvedetkin on täynnä kaloja, joilla tauteja ja tuskinpa ruokakalojakaan kaikki tutkitaan edes kalatubin varalta ennen lautaselle menoa :). Suurempi riski lienee esim. tuhkarokkorokotteen puuttuminen omasta repertuaarista, joka sekin mahdollista, jos on syntynyt hieman varhaisemmalla aikakaudella :). Tai jäykkäkouristusrokotteen puuttuminen yms. vastaava.

Myös keuhkotubi on himppu ikävämpi. Eräs vanhempi sukulaiseni joutui keuhkokuvauksiin vuosiksi, koska sattui matkustamaan keuhkotubipotilaan kanssa samassa eläkeläisbussissa...onneksi kuvauksissa ei ole paljastunut mitään ikävää. Mutta ehkä noita enempi pelkäisin ainakin itse:).

Ja tokkopa akvaarioliikkeen pitäjätkään ihan ylivarovaisia tubin suhteen ovat kun käsittelevät kaloja. Itse en mielelläni kosketa kaloja jo ihan sen vuoksi, että kalat voivat saada minusta myös pöpöjä, mutta näyttää olevan yleistä, että kaloja käsitellään ylipäätään paljakin käsin. Ja harvapa on tutkinut sitä ennen, onko tubi vai ei, koska se voi olla suht piilevänäkin.

Olen aika neuroottinen luonne, mutta tämän asian suhteen ehkä en kuitenkaan :).

Teen keikan Etelä-Savoon, mutta voi olla himppu kaukana. Ehkä akuutti ongelma partiksella. Syötäthän partikselle runsaasti spiruliinaa, leväpitoista ja vältät karnivooripellettejä yms. säännöllisenä. Kesäkurpitsa on poikaa. Partis voi saada ihan ähkyn ahmattina, jos syö hyvin eläinpitoista muonaa. Hyvä antaa kasvipitoista pöperöä.

Vaihtele vettä myös himppu enempi niin ei ehkä pahitteeksi. Toki rajansa silläkin.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Merihevonen17
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 17:39, 23.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Evät halki

Viesti Kirjoittaja Merihevonen17 »

Lisätäänpäs nyt tuohon edelliseen, että sillä, että kaloilla on tubi, ei ole mitään tekemistä sen kanssa, etten halua käsitellä kuolleita kaloja. :D En siis pelkää, että saan jonkun taudin tms., vaan kerta kaikkiaan minusta tuntuu etten halua koskea niihin. Itseasiassa harrastuksen alkuvaiheessa minua arvelutti koskea edes veteen, jossa on eläviä kaloja. Meinasi jäädä uudet kasvit istuttamatta... [:I] Lähinnä kai pelotti, että jos ne puraisee tai jos muuten vahingossa osun niihin. Mutta minusta on siis tosi kiva katsella kaloja vaikka nenä kiinni lasissa, mitä kalat puuhaa, mutta muuten yritän pysyä kaukana. :mrgreen:

Hanskoja itseasiassa hankin akvan putsaukseen ja niitä olen pari kertaa käyttänyt. Ja ei voi muuta sanoa, että kylläpä elämä muuttui taas varsin paljon hankalammaksi... Harkitsen kyllä, että jos kuitenkin luovun hanskoista ja putsaan akvan paljain käsin, on ne sen verran epäkäytännölliset. Ja jos on kuitenkin aika epätodennäköistä saada kyseistä tautia itse, niin hyöty-haitta suhde on aika huono. Markku Varjon Akvaarion perusoppaasta itseasiassa luin, että hanskoja ei tarvitsisi tubin pelossa käyttää. Mutta toisaalta siinä taidettiin puhua altaasta, jossa ei tubia ole todettu, että en tiedä olisiko Varjonkin mielestä tilanne eri aktiivisen tubitartunnan aikana.
Fisutar10 kirjoitti:Teen keikan Etelä-Savoon, mutta voi olla himppu kaukana. Ehkä akuutti ongelma partiksella. Syötäthän partikselle runsaasti spiruliinaa, leväpitoista ja vältät karnivooripellettejä yms. säännöllisenä. Kesäkurpitsa on poikaa. Partis voi saada ihan ähkyn ahmattina, jos syö hyvin eläinpitoista muonaa. Hyvä antaa kasvipitoista pöperöä.
Tuo ruokinta itseasiassa on sellainen asia, jossa minulla voisi olla petraamisen varaa. Siihen en ole kummemin perehtynyt. Toki sen, että siis 2 kertaa päivässä saavat sapuskaa ja yksi paastopäivä viikossa, ja on mulla jotain 6-7 purkkia mistä vuorotellen kippaan sapuskaa (liki kaikki taitaa olla Tetran, ehkä yksi Seran). Mutta ruuan laatuun en ole hirveästi kiinnittänyt huomiota ja suurin osa pohjatabuista taitaa olla monnisten (lähinnä purkissa olevan kuvan perusteella ole ne valinnut [;)] ). Vai mitä nuo karnivooripelletit on? No, tämän päivän ostoksissa tilasin muutaman purkin, jotka mainostivat sisältävänsä spiruliinaa. Lisäksi surviaisesta täällä tosi moni puhuu, niitäkin tilasin ekaa kertaa (jos nyt tajusin tilata oikeaa). Pitäisi tähän aiheeseen perehtyä kyllä paremmin. Mutta mahdollisesti saattaisi olla ruokinnastakin johtuva? Nyt olen itse parin päivän reissussa, toivottavasti kaveri on palatessa hengissä. Joskus annoin herneitä, mutta niitäkään en ole muistanut(...) antaa pitkään aikaan. [:I]
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Evät halki

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Ihmettelen kyllä tohtorikalahoitoa, jossa kalat kuorivat ihoa. Entä, jos niillä olisi kalatubi ja järsivät jalkapohjiani? Tai edellisellä asiakkaalla hiv?...Tosin jälkimmäistä enempi pelkään - todellinen riski tai ei. :twisted:
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Evät halki

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

https://photos.app.goo.gl/h2CXvcEgiI8yXh1q2
Tuollaista settiä tuli mustaneontetrasta, jolla oli vatsaonhtelossa nestettä, joskaan ei käpysuomutusta. Selkäranka oli käyrä. Kalalla oli sisuskaluja pieneksi kalaksi yllättävän paljon, mutta kidukset olivat lähes täysin tuhoutuneet ja kuoliossa.

Mitään liikkuvaa örkkiä ei nähty, vaikka kidukset olivat heikossa hapessa. Bakutulehdus luultavasti tuhonnut ne. Kuoliota oli runsaasti.

Hyvin vaikea oli erottaa sisäelimiä pienestä kalasta, mutta mitä luultavammin bongasimme maksan, pernan ja melkoisen suuren vihreän sappirakon. Suolistoakin näkyi kiitettävästi. Maksasta bongasimme tubipalleroita muistuttavaa ja hyvin todennäköinen perna oli täynnä kystiä, jotka tutlkitsin tubipalleroiksi, mutta 100% en uskaltaisi toki sanoa. Suuresti muistutti kyllä tubipalleroita. Pitää vielä tarkistaa joltain viisaammalta. Kuvat ovat hyvä apu.

Projektiin meni pari tuntia ja kalan omistaja oli sinnikäs sissi ja mukana tutkimuksissa. :P :mrgreen:
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Merihevonen17
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 17:39, 23.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Evät halki

Viesti Kirjoittaja Merihevonen17 »

Onpas harmi, jos tosiaan sielläkin altaassa tubi. Noista kuvista ei tottumaton osaa kyllä sanoa mitään. :) Olisi kyllä hauska tietää taudista enemmän ja kuinka yleistä se oikeasti on. No, itse lakkasin putsaamasta akvaa hanskat kädessä, kun se oli niin julmetun hankalaa ja lisäksi kahdeksan hanskaa kymmenestä meni rikki, vaikka en mielestäni mihinkään terävään osunut. Jospa se nyt ei ihmiseen hevillä tartu...
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Evät halki

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Merihevonen17 kirjoitti:Onpas harmi, jos tosiaan sielläkin altaassa tubi. Noista kuvista ei tottumaton osaa kyllä sanoa mitään. :) Olisi kyllä hauska tietää taudista enemmän ja kuinka yleistä se oikeasti on. No, itse lakkasin putsaamasta akvaa hanskat kädessä, kun se oli niin julmetun hankalaa ja lisäksi kahdeksan hanskaa kymmenestä meni rikki, vaikka en mielestäni mihinkään terävään osunut. Jospa se nyt ei ihmiseen hevillä tartu...
Yritin noita enkunkielisitä tutkimuksista löytää ja päädyin, että hyvin yleinen. Myös kaikki enkunkieliset melko varteenotettavat akvakalatutikirjat pitävät kalatubia hyvin yleisenä. Sitten löytyy joitakin tauteja, johon sen voisi ihan mikroskoopilla sekoittaa, mutta nekin harvinaisempia ja useimpiin ei ole lääkettä, joten kirjoittajan mukaan samapa tuo sitten sinäänsä, kun lopputulema on ihan sama.

Miten partiksesi voi? Mitä sille kuuluu?

Laitan lainauksia ja hieman selvitystä.

Mycobacteriosis (Mycobacterium Infection, “Fish Tuberculosis”) Prevalence Index WF - 1, WM - 3, CF - 4, CM - 3

Ratings are as follows: (1) very common; (2) common; (3) uncommon; and (4) rare.
WF = warm freshwater eli juuri trooppinen lämminvesi (akvaario)

Noga, Edward J.. Fish Disease: Diagnosis and Treatment (Kindle Locations 2257-2258). Wiley. Kindle Edition.

Noga, Edward J.. Fish Disease: Diagnosis and Treatment (Kindle Locations 7490-7492). Wiley. Kindle Edition.

Mycobacteriosis is probably the most common chronic disease that affects aquarium fish. Virtually all freshwater and marine aquarium fish are probably susceptible,

Noga, Edward J.. Fish Disease: Diagnosis and Treatment (Kindle Locations 7506-7507). Wiley. Kindle Edition.

Warm Freshwater (WF)—These include fish that are submitted from freshwater environments that are warmer than approximately 20°C (68°F). Ranking is based on prevalence of the problem in tropical freshwater aquarium fish and/or prevalence in warm water food fish such as tilapia, ictalurids, and cyprinids, as well as many warm water sport fish, such as centrarchids and striped bass.

Noga, Edward J.. Fish Disease: Diagnosis and Treatment (Kindle Locations 2269-2271). Wiley. Kindle Edition.

http://vri.cz/docs/vetmed/48-3-71.pdf
Jos oikein ymmärsin, Tsekin tukussa superyleistä.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Evät halki

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

http://fisheries.tamu.edu/files/2013/09 ... f-Fish.pdf
Kyllä joka paikassa viitataan yleisyyteen. Tuolla viitattiin myös siihen, että ihan 100% ei löydy kaikista tartunnoista noita mikroskooppigranuloomia. Ja toki esim. Evira varmistaa mycobakteerin vielä värjäysmenetelmin ja geeniteknologisin menetelmin. Mikroskoopilla saa yleensä hyvin suuntaa-antavan tuloksen, mutta aina ei varmaa, jos niitä granuloomia ei edes löytyisi (useimmiten löytyy) tai pitäisi toki tutkia useampi kalakin varmuudeksi.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Evät halki

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Kiinnostaa Virkon S:n teho mycobakteeriin ja luultavasti ei ole kovinkaan tehokas. Löysin toisen tutkimuksen myös, jossa sanottiin että ei tehoa erityisesti bakteerien lepomuotoihin ja ole ylipäätään kovan tason dessuaine. Lienee kuitenkin sieltä vaarattomimmasta päästä itse käsittelijälle ja kaloille.

Yleensä kuuma vesi käy minulla ensin (tosin vain hanakuuma). En ihan aina jaksa höyrypesurilla dessuta, mutta haavit liotan aina kuumassa vedessä jonkun aikaa lisäksi....Kuivaan myös kaikki välineet aina talouspaperilla heti pesun jälkeen.

http://www.vin.com/apputil/content/defa ... 22&print=1
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Merihevonen17
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 17:39, 23.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Evät halki

Viesti Kirjoittaja Merihevonen17 »

Kiitos Fisutar10 lisätiedoista. Englanniksi varmaan löytäisi lisätietoa tosiaan... Kyllähän sitä toki osaa, mutta noissa jutuissa paljon erikoissanoja joita ei tiedä ja laiskuuskin vaivaa. ;) Eläinlääkärilehdessä v. 2005 on ilmeisesti joku juttu asiasta suomeksi, pitäisi yrittää saada se käsiin. Luinkohan jostakin, että jollekin sen oli Evira lähettänyt laskun mukana. Mulle ei ole vielä laskua tullut (mihin lie jäänyt?), toivottavasti laittavat mullekin artikkelin.
Fisutar10 kirjoitti:Kiinnostaa Virkon S:n teho mycobakteeriin ja luultavasti ei ole kovinkaan tehokas. Löysin toisen tutkimuksen myös, jossa sanottiin että ei tehoa erityisesti bakteerien lepomuotoihin ja ole ylipäätään kovan tason dessuaine. Lienee kuitenkin sieltä vaarattomimmasta päästä itse käsittelijälle ja kaloille.

Yleensä kuuma vesi käy minulla ensin (tosin vain hanakuuma). En ihan aina jaksa höyrypesurilla dessuta, mutta haavit liotan aina kuumassa vedessä jonkun aikaa lisäksi....Kuivaan myös kaikki välineet aina talouspaperilla heti pesun jälkeen.

http://www.vin.com/apputil/content/defa ... 22&print=1
Voi voi...Virkon S:llä olen desinfioinut kasvisakset + tippatestien ne testattavan veden kupit jotka jaoin puoliksi vanhaan ja uuteen akvaan. Mutta jos se ei ole tehonnut, niin lieköhän olen jo uudenkin altaan tartuttanut. Vettäkin keitin jo vedenkeittimessä, kunnes huomasin että sankot kestää max 65 astetta. Mitenköhän lie ihan alkoholipohjaiset desinfiontiaineet?

Fisutar10 kirjoitti: Miten partiksesi voi? Mitä sille kuuluu?
Jaa-a, arvioni mukaan ei kovin hyvää, vaikkapa mistä minä nyt varmaksi tiedän. Kaikki muut kalat itseasiassa tällä hetkellä aika ok, mutta partis jotenkin apaattisen oloinen ja pitää pyrstöä lytyssä. Ohessa tämänpäiväinen kuva, tuossa oikeassa poskessa jotain valkoista? Toinen poski "normaali". Voi parkaa. Kyllä se jonkun verran syö ja liikkuu.
Liitteet
kuva4.gif
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Evät halki

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Merihevonen17 kirjoitti:Kiitos Fisutar10 lisätiedoista. Englanniksi varmaan löytäisi lisätietoa tosiaan... Kyllähän sitä toki osaa, mutta noissa jutuissa paljon erikoissanoja joita ei tiedä ja laiskuuskin vaivaa. ;) Eläinlääkärilehdessä v. 2005 on ilmeisesti joku juttu asiasta suomeksi, pitäisi yrittää saada se käsiin. Luinkohan jostakin, että jollekin sen oli Evira lähettänyt laskun mukana. Mulle ei ole vielä laskua tullut (mihin lie jäänyt?), toivottavasti laittavat mullekin artikkelin.
Eiköhän kesälomien jälkeen laskut tule :mrgreen: . Ja jos ei tule, ei kovin harmillista. :P Itse aion tehdä kalataudesta omaa blogia, kunhan aika antaa myöden. Näiden kippojen hoito vaatii aika paljon duunia, joten kirjailuun ei meinaa aika riittää. Myös kuvia on tullut napsittua jonkun verran, mutta kun oma kala sairastuu, tuntuu hurjalta ylipäätään ottaa niistä kuvia. :( Ainakin, jos epäilee jo vahvasti, ettei kala selviä. Joskus kala on aika hurjan näköinen, jos esim. vesipöhö tai veripurkaumia runsaasti....Mutta netissä on hurja määrä pätevää tietoa ja kuvia, videoita, kunhan jaksaa lukea. Myös muutama enkun kielinen kalatautiopus on myös hankittu. Mutta jokaisessa on omat hyvät ja huonot puolensa. Ja lopulta melko haastava aihepiiri. Liikkuvat loiset sinäänsä ovat melko helposti löydettävissä ja määriteltävissä.

Voi voi...Virkon S:llä olen desinfioinut kasvisakset + tippatestien ne testattavan veden kupit jotka jaoin puoliksi vanhaan ja uuteen akvaan. Mutta jos se ei ole tehonnut, niin lieköhän olen jo uudenkin altaan tartuttanut. Vettäkin keitin jo vedenkeittimessä, kunnes huomasin että sankot kestää max 65 astetta. Mitenköhän lie ihan alkoholipohjaiset desinfiontiaineet?
Kasvisakset varmasati voisi ihan amisept-tyyliin tai vahvalla muulla dessulla pestä ja huutoa hyvin. Jäämiä tuskin jää. Minulla on amisept-dessua, jota joskus käytän. Kuitenkin ei ole mitään järkeä laajempia juttuja, kuten kalaämpäreitä dessuta alkoholilla. Tuo Virkon S on mikäli tutkimuksiin uskoo, niin hyvin vaaraton ihmiselle ja kaloille. Pienet jäämätkään ei sikavaarallisia ja syöpävaaraakaan ei pitäisi olla. Pidän sitä suuretuna ja se on hyvä aine yleensä baku- ja virusdessuna.

Arvelinkin, että kalatubi on vaikea nujerrettava. Mutta sinäänsä kun lukee noita tutkimuksia, sairaalat ja suurkalanviljelylaitokset ovat ihan eri tason dessuhommaa kuin kotihommat. Niissä vaaditaan enempi 0-toleranssiakin. Autoklaavi olisi hyper, mutta epärealistinen:). Pidän kuumaa vettä myös matojen ja alkueliöiden kannalta hyvänä dessuna. Kuitenkin jo hanakuuma ja kun jaksaisi antaa sen vaikuttaa 10 min. on aika hyvä ja lienee riittävä. Myös hyvä kuivaus ja paperilla pyyhintä niin, että kaikki orgaaninen aines lähtee ja välissä kuivuminen varmasti on tosi hyvä jo. Orgaaninen aines kuitenkin ja kosteus saa bakut aktiiviseksi. Lepomuodot ehkä säilyvät kuivassa kauemmin, mutta ihan eri tason tarttuvuus, jos on itse tubikala, tai leikattu kala mikroskoopissa ja sitä levittelee. Itse vesi ei varmasti sikana tubia sisällä, joskin ei 0-toleranssia. Pohjahiekka, suodatin ja bakupinnat (mikrofilmit) jo pahempia. Hyvä hygienia jo kuuman veden kera yes minusta.

Ruukut ja kututuubit voi laittaa toviksi sähköuuniin :):

Itse yritän säästää hieman vettä ja pimeäksi tulen, kun ämpäreitä on parisenkymmentä. Jos on sairaala, yritän pitää niitä himppu erossa, mutta pyrin heti dessuamaan ne. Hyvä olisi varmaan sairaalaan nimetä omat ämpärit täysin tai vaikkapa eri väriset, jotka erottuu sakista, niin ei sekoitu. Tosin suosin valkoisia ämpäreitä, niin näen jätökset ja kalanpennut hyvin.

Itse en koskaan ota suoraan tippatestivesiä akvasta ruiskuilla. Aina oma kippo, joka dessutaan ensin ja sitten menee astianpesukoneen kautta 60 astetta ja huudon pesuainejämät vielä kuumalla vedellä ennen käyttöä taas. En ole saanut itse tubia ja tuskin astianpesukoneen läpi kun menee tulee mitään ongelmaa. Kasvisakset tekisin samoin. Toki kalanleikkaussakset (mikroskopointi) ja ne välineet ei mene pesukoneen kautta edes - ja ne on täysin oma setti labratarvikkeissa. Niissä on korkean tason tarttumisvaara. Nekin dessutaan kuumalla ja usein vaikka tiskiaineelle ja kuivataan.

Hansikkaita toki myydään vahvoja akvakäyttöön. Pitkä varsi on aika usein tarpeen kun korkeat kipot. Itse puljailen paljain käsin kyllä vedessä, kun tuntuu, että eri riski kuin kuolleen kalan käsin otto (sitä toki en tee). Haavit, joilla napsin kuolleita kaloja likoaa ämpäri täynnä kuumaa vettä ja vielä virkon S. Taidan kuitenkin ottaa taas kuumahöyrypesurin käyttöön. En täysin luota siihenkään, mutta kuumaa höyryä pukkaa. Melko suuri homma näin. Tosin en ole diagnosoinut kalatubia akvoista, mutta onko vielä alidiagnosoinnin syy. Kalatubiahan ei ole, jos sitä ei diagnosoi :). Eipä mitään epidemioita ole ollut, mutta kop kop...

Itse pidän myös eri akvat puolikaranteenissa. Sekin auttaa. Siirtelen tosi vähän ja kuivaan kädet joka kurpitsan laiton jälkeen eri kippoon. Joskaan aina en jaksa saippuavedella dessuta käsiä.

Ja, jos muka saippualla hyvin pesu kädet on hyvä ja estää taudit, niin miksi käsissä ei säilyisi kuten ämpärissä kalatubit... jotenkin yritän olla varovainen, mutta en ylihysterinen :).

Jaa-a, arvioni mukaan ei kovin hyvää, vaikkapa mistä minä nyt varmaksi tiedän. Kaikki muut kalat itseasiassa tällä hetkellä aika ok, mutta partis jotenkin apaattisen oloinen ja pitää pyrstöä lytyssä. Ohessa tämänpäiväinen kuva, tuossa oikeassa poskessa jotain valkoista? Toinen poski "normaali". Voi parkaa. Kyllä se jonkun verran syö ja liikkuu.
Partiksella joillakin on himppu tuollainen sumppumainen pyrstö. Jos ei mitään rispaa, niin en pitäisi pahana. En usko mihinkään alkueliöinfektioon suppuklimppipyrstönä. Partiksen kidukset voivat olla herkät ja bakut voivat iskeä suuhun ja kiduksiin. Löytyykö ihan suurennuslasia, jolla katsot partiksen ihoa ja valkoista kohtaa? Näkyy muuten aika hyvin.

Partis on himona Tropical super spirulina forte granulat - ruokaan. Löytyy akvaarioon.fi pieninä purkkeina. Itse tilasin Saksasta 2 kpl. 450 g foliopussia - osa menee pakkaseen. Tuo super-sana on tärkeä, se ilman superia on aika bulkkia. :).a

Toivottavasti partis on kunnossa. Joskus kun tauteja pukkaa, voi olla hieman ylihuolestunutkin, vaikka kala on ok. Mutta toivotaan, että se on ok. Tämän tutun, jolta tutkin tubikalan, kuulemma tautitapaukset vain vähenevät. Hän tehosti vedenvaihtoja ja hyvää ruokaa antaa kaloille. Oli vain yksi tutkittava mustaneontetra. Yleensä kuulemma paljon useampia oireili...
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”