Taistelukalat äkisti huonoon kuntoon

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
helsu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 22:54, 13.05.2016
Sukupuoli: Nainen

Taistelukalat äkisti huonoon kuntoon

Viesti Kirjoittaja helsu »

Mikähän mahtaa olla murheena? Noin kuukausi sitten ostamani taistouros kuoli juuri täysin yllättäen ja naaras näyttää tekevän kohta saman :(. Perjantaina vaihdoin vajaan kolmanneksen vettä ja lisäsin kaksi catappa-lehteä. Akvaario oli omillaan kaksi päivää ja tänään palattuani kotiin oli tilanne tämä. Myös vallisnerian lehtiin oli ilmestynyt jotain rihmastoa.
Akvaario on 129 L. Sinineontetroja ja hehkutetroja on yhteensä noin 15 kpl, albiinomonnisia kuusi, ottoja neljä sekä yksi pieni pleko ja kolme leväsukarapua. Lisäksi sulawesi-kotiloita, kolme aikuista ja 1500 kpl pieniä, ovat innostuneet jostain syystä lisääntymään yhtäkkiä järkyttävällä tahdilla.
Lämpötila 26-27. Tein äsken liuskatestin, jossa muuten kaikki ok paitsi ph 6,4 ja KH 3. Lisäsin noin teelusikallisen ruokasoodaa ensi hätään.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taistelukalat äkisti huonoon kuntoon

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Liuskatestit näyttää mitä sattuu. Miten sillä ylipäätään noin tarkasti sait ph-arvon? Kun laitoit ruokasoodaa teelusikallisen, ph nousi...paljonko se on nyt? Ja kaikenlisäksi jos säätelet ph:ta, tippatestit pitää olla, sillä saatat modailla vesiarvoja ihan miten sattuu, koska ph-arvot eivät ole tarkkoja liuskalla - eikä muutkaan arvot.

Hoitorutiinit ja veden laatu oleellinen tekijä. Et niistä kertonut. Itse vaihtaisin ennemminkin vettä reippaaastikin (50%) kun ongelmia tulee, enkä kippaisi ruokasoodaa sinne. Jokin syy, jos ph laskee paljon. Usein typpiyhdisteet esimerkiksi eli kuormittunut vesi.

Jos koltilot lisääntyvät reilusti, voi kieliä yliruokinnasta....

Mutta vaikea arvailla....

Kuitenkin vaihtaisin nyt ensihätään sitä vettä vedenparannusaineen kanssa. Mikään ruokasooda ei korvaa hyvää veden laatua....Ja hypyt ph:ssakin voivat rasittaa kalaa. Toki jos hyvin matala ph, jotain ensiapua kehiteltävä, mutta veden vaihto yleensä järkevintä.

Mikä suodatus ja oletko laponnut pohjaa? Kuinka usein vaihdat vettä? Entä putsaat suodattimia?

Nitriittiarvo tippatestillä olisi myös tärkeä arvo.

Toisaalta, jos pleko on yes pohjalla, ei luulisi ihan hapeton tai huonot vesiarvot olevan. Mutta taistot ovat herkkiä....ovatko evät kunnossa? Yleensä ongelma lähtee evärutosta, jolloin uroksen evät erityisesti syöpyvät ja sulavat. Värimuutokset ja rispaantuminen alkuoireita.

Ruokkiko joku kaloja näiden parin päivän aikana? Lomaruokaa? Tai lähtiessä laitoit reilusti ruokaa?
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Taistelukalat äkisti huonoon kuntoon

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Kuten Fisutar sanoi vaikea arvailla. Paljon enemmän pitäisi tietää mitä nyt meille kerroit. Hoitorutiinit ja ne vesiarvot olisi tärkeä kertoa.
Tähän hätään voi antaa ohjeen, luovu liuskatesteistä ja hanki tippatestit tilalle. Ole varovainen tuon ruokasoodan käytön kanssa. Muista mitata ph ennen ja jälkeen ruokasoodan lisäyksen. Ph mittauskin voi olla todella epäluotettavaa. Oman kokemuksen mukaan eri mittaustapojen välillä voi olla todella suuria eroja. Ole varma mikä ph on ennen kuin muutat sitä. Mitenkäs vallisnerian ja mahdollisesti muiden kasvien ravinnon saanti on hoidettu. Voihan olla että akvaariossa on kaikki hyvin. Eihän kalat aina selviä siirrosta uuteen akvaarioon vaikka sen tekisi kaikkien ohjeiden mukaan.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
helsu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 22:54, 13.05.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Taistelukalat äkisti huonoon kuntoon

Viesti Kirjoittaja helsu »

Vettä olen normaalisti vaihtanut vajaa puolet noin 1,5-2 viikon välein. Tähän asti tuntunut olevan sopiva. Lopetin naaraan viime viikolla, kun se ei vedenvaihdoista huolimatta alkanut toipua. En vielä silloin päässyt tippatestiä hakemaan. Tänään kävin Tampereen Akvaariokalassa hakemassa uuden taistohaaremin ja samalla tippatestejä. Selitin, mitä oli käynyt ja kummastuksekseni kuulin, että Tampereella oli käynyt joulun tienoilla samalla tavalla myös monelle muulle :O Epäily kohdistuu vesilaitokseen, mutta tietenkään mitään voi varmuudella sanoa. Testasin nyt ennen kalojen kotiuttamista KH:n ja pH:n. KH oli täysin nollassa ja pH n. 7. pH-arvoa oli ehkä hieman haastava tulkita täysin oikein ilman luonnonvaloa. Lisäsin akvaarioon vähän yli teelusikallisen ruokasoodaa ja KH nousi heti viiteen. pH muuttui 7,5. KH-arvoa lienee nyt syytä seurata tiiviisti.

Kasveina mulla on juurikin vallisneriaa ja taiwaninlammikkia. En tiennyt, että vallisneria vaatii jotain erityistä. Olen verrattain uusi akvaarioharrastaja. Tuttua on vain lapsuuden miljoonakala-akvaario, jonne kaadettiin raanasta vettä ilman mitään parannusaineita tai testejä...
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Taistelukalat äkisti huonoon kuntoon

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

helsu kirjoitti:Vettä olen normaalisti vaihtanut vajaa puolet noin 1,5-2 viikon välein. Tähän asti tuntunut olevan sopiva.
Miten olet tullut siihen tulokseen että tuo on sopiva jos et ole mitannut kuin KH ja PH arvot. KH ja PH arvoista ei vedenvaihto tarvetta voi päätellä. Mikään akvaario kasvi ei kasva kunnolla hanavedessä. Kasvit tarvitsevat ravinteita. Vesilaitosta en lähtisi syyttämään ennen kuin akvaariossa on muuten kaikki kunnossa ja kaikki tiedossa mitä siellä tapahtuu.Nämä taas selviää testeillä. Ei Tässä kuitenkaan suurempi hätä tunnu olevan kun vastausväli on toista viikkoa.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Taistelukalat äkisti huonoon kuntoon

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Helsu: elä huoli, kyllä Siperia opettaa. Ja aivan loistavaa että kysyt tietoa. Kyllä niin elävästi muistan kun itse aloittelin akvahommat joskus.... ööh, silloin... ja aiempi kokemus oli juuri ne lapsuuden platy ja miljisaltaat, suoraan hanaveteen ja 80 litrainen allas oli megakokoa. [;)]

Toivottavasti altaassasi on asiat jo paremmin, vai onko?

Ensimmäisiksi apuohjeiksi olisin varmastikkin antanut tuon vedenvaihdon ja Easylifen vedenparannusainetta perään. Se on hyvä aine olla aina kaapissa. Itse olen saanut sillä pelastettua kalapoloja kuoleman porteilta takaisin. Mitään tautejahan tuo ei paranna, mutta heikkokuntoisen, ehkä pikkaisen liikaa nitraattia hotkaisseen, limakalvo- tai evärepeytymien ja stressistä happea haukkovan huohottajan saattaa hyvinkin hoitaa kuntoon. Evärutto on sitten jo eri asia, jos evät ilman telomista repaloituu tai sulaa pois.

Mutta älä lannistu, kaikkea sattuu ja tapahtuu ennenkuin se tasapaino löytyy, ja tapahtuu vielä useiden vuosien harrastajallekkin :twisted: Ps: tiedän mistä puhun :roll:
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Taistelukalat äkisti huonoon kuntoon

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Hmm. Kyllä se on tiedossa, että vesilaitokset joskus aiheuttaa ongelmia akvaristeille. Ja liikkeestähän tuo tieto oli peräisin, joten turha mollata aloittajaa. Kyllä täälläkin eräänä keväänä varmaan parisenkymmentä harrastajaa yhtäkkiä paini samojen ongelmien kanssa samalla alueella. Eli on mahdollista.

Mitä tulee kasveihin, niin osa kyllä selviää vesijohtovedellä ja sillä mitä kaloista tulee ulos. Sekin kun lannoitteesta käy, vaikka ei kaikille kasveille riitäkään.

Eikä kalan tai sen omistajan huolen tai hädän määrää voi arvioida nettiaktiivisuuden perusteella. Katsos kun ihmisillä on se ihan oikea arvaamaton elämä ruudun tuolla puolen... [;)]
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Taistelukalat äkisti huonoon kuntoon

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

No juu, veit jalat suusta... on sitäkin nähty, siis vesilaitoksen tuomaa jännitystä. Ja aina on helppoa olla jälkiviisas... Ikävä kyllä ne ongelmatilanteet taitaa opettaa eniten... mutta olen sitä mieltä että kukaan ei ole niin viisas, että voisi sanoa, ettei ole koskaan mennyt pieleen, kaikki kulkenut täydellisesti aloituspäivästä lähtien ongelmitta. Tämähän on jatkuvaa oppia ja aina voi sanoa että kyllä meillä vaan on asiat ollut aina hyvin, kunnes tulee sellainen ongelma tilanne joka vaatii ratkaisua, silloin aletaan puntaroimaan... Itse en vuosien ja vuosien erikoiskasvienkaan kasvattajana saanut ratkaistua kasvialtaani pulmaa jonka kanssa taistelin yli vuoden ja totesin että "piru perikööt"... kolmen vuoden tauko ja taas täällä... ja on muuten kiva olla. :D
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Taistelukalat äkisti huonoon kuntoon

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Anteeksi jos pahoitin taas joidenkin mielen mutta ketään ei ollut tarkoitus mollata. Itse en ole ainuttakaan kasvia saanut kasvamaan ilman lisättyjä ravinteita enkä ole syyllistänyt vesilaitosta en ainakaan ennen kuin olen selvittänyt oman akvaarion olosuhteet. Jos kysyy apua eikä kerkeä vastauksia lukemaan eikä niihin vastaamaan niin onko sille akvaariollekkaan aikaa. Pyydän anteeksi jos joku pahoitti mielensä minun vastausista ja kysymyksistä. Minä vaikenen.......
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Taistelukalat äkisti huonoon kuntoon

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Riveriana kirjoitti:Hmm. Kyllä se on tiedossa, että vesilaitokset joskus aiheuttaa ongelmia akvaristeille. Ja liikkeestähän tuo tieto oli peräisin, joten turha mollata aloittajaa. Kyllä täälläkin eräänä keväänä varmaan parisenkymmentä harrastajaa yhtäkkiä paini samojen ongelmien kanssa samalla alueella. Eli on mahdollista.

Mitä tulee kasveihin, niin osa kyllä selviää vesijohtovedellä ja sillä mitä kaloista tulee ulos. Sekin kun lannoitteesta käy, vaikka ei kaikille kasveille riitäkään.

Eikä kalan tai sen omistajan huolen tai hädän määrää voi arvioida nettiaktiivisuuden perusteella. Katsos kun ihmisillä on se ihan oikea arvaamaton elämä ruudun tuolla puolen... [;)]
Näin on viimeksi tänä vuonna Porvoossa 9.1 jouduttiin vettä keittämään. Vesiarvot heittelevät tällaisen jälkeen kun vettä muokataan vesilaitoksella ihmisille turvalliseksi. Tämän takia se hanastakin tuleva vesi pitää testata.
Ahvenia ja monneja.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Taistelukalat äkisti huonoon kuntoon

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Anteeksi jo etukäteen mutta on ihan pakko... :twisted: Joitakin vuosia takaperin ei tainnut ihan nokialainen vesikään sitä parasta altaaseen olla. Jos ihmiset testaisi juomavetensä yhtä tunnollisesti, niin vanhin tyttärenikin olisi välttänyt 2 viikon sairaalahoidon tuolloin... hyi, yäk...
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Taistelukalat äkisti huonoon kuntoon

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Koomikko kirjoitti:Anteeksi jos pahoitin taas joidenkin mielen mutta ketään ei ollut tarkoitus mollata. Itse en ole ainuttakaan kasvia saanut kasvamaan ilman lisättyjä ravinteita enkä ole syyllistänyt vesilaitosta en ainakaan ennen kuin olen selvittänyt oman akvaarion olosuhteet. Jos kysyy apua eikä kerkeä vastauksia lukemaan eikä niihin vastaamaan niin onko sille akvaariollekkaan aikaa. Pyydän anteeksi jos joku pahoitti mielensä minun vastausista ja kysymyksistä. Minä vaikenen.......
Äläs nyt noin niistä palkokasveista innostu! [;)] Vaativammat kasvit tietenkin tarvivat lannoitusta, valaistuksen säätöä, rummutusta täysikuun valossa ja herra ties mitä kaikkea. Mutta tosiasiassa jaavansaniainenkin meni ämpärissä monta kuukautta kesällä pihavarastossa mihin sen unohdin. Ja monellako harrastajalla valisneria tai karvalehti tukkii koko altaan täyteen pienimmästäkään mahdollisuudesta? Eli kaikenlaisia kokemuksia ja myös kasveja on olemassa.

Mitä tulee aikatauluihin, niin opiskeluvuosina oli semmoisia viikkoja, että syömään olisi ehtinyt mutta ruokaa ei ehtinyt viikolla tehdä. Eli tein sitten viikonloppuisin koko viikon ruuat kerralla. Eli annetaan jokaisen elää ajallaan ja tavallaan.

Ei vaan ole aloittelijan, harrastuksen, meidän eikä varsinkaan niiden kalojen etu, jos heti kalautetaan jokaista väärintekijää halolla päähän. Annetaan kaikkien altaiden kukkia, tai jotain sinnepäin ainakin... Joohan?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”