Miljoonakalojen kasvattaja ilmoittautuu

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Miljoonakalatyyppi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 15:32, 26.01.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani

Miljoonakalojen kasvattaja ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja Miljoonakalatyyppi »

Hei!
Kasvattelen Kajaanissa pääpiirteissään kolmea miljoonakalakantaa.
Olen pitänyt miljoonakaloja jo n. 1992 vuodesta ja vanhimmat geenienrippeet ovat varmaan sieltä saakka. Aloittelin harrrastustani punaisella deltalla, jolla oli sininen tuxido. Jossain vaiheessa mukaan kuvioihin tuli vihreä ja keltainen koobra. Sitä kantaa olen vaalinut ja jalostanut siitä astetta hienomman, kuin mitä näkee kansainvälisten messujen kuvakoonneissa.. :) Silloin vielä ennen vuosituhannen vaihdetta tuli haalittua vihreää väriä omaava pitkäjalosteinen muunnos etelä-amerikasta... Ja lopulta kävi niin, että jalostuskokeiluinnoissani sain valmistettua oman alkukannan. Siis sen peruskalan mikä kantaa kaikkien värien dominoivia alleeleja. Se on toinen kanta jota olen hyysännyt. Se näyttää siis semmoiselle hohtomiljoonakalalle, jolla päävärinä laikuissa on punainen, miekoissa näkyy punaisen lisäksi parhaimmillaan valkoinen ja musta viiru, pyrstön tyvessä sininen tai vihreä pallo ja musta pallo masussa. Äärimmäisen tärkeä hahmo jalostajalle, joka haluaa tehostaa oman ikivanhan kantansa värikylläisyyttä. Se on myös lähtökohtana, jos mielii tehdä jonkun oman hienon tyypin. Kolmas muoto mitä minulla on: on tuxido-muunnos. Joskus muinoin olin ylpeä kannasta, jolla oli musta reuna punaisessa pyrstössään ja musta sydän! Se niinkuin mikätahansa tyyppi oli yks yhteen periytyvä geenitekijä. Valitettavasti tuli muuttoja ja kannat menivät sekaisin.. Tätä nykyä tuxidotyypillä on erilaisia variaatioita mustaa pyrtössään...

Kaikki tyypit ovat iloisia, eloisia, aktiivisia, sosiaalisia ja todella älykkäitä... Ne on kasvatettu aika (7,5-7,8) kovassa vedessä ja kalkkipitoisuus on äärirajoilla. Mutta sitä myöten saa hyviä kaloja. Olen itse kokenut ja toisilta kalanpitäjiltä kuullut että kantani ovat olleet kestäviä, mutta pari kertaa on urani aikana käynyt niin, että akvaariokaupassa ovat kalojani onnistuneet tappamaan. Ja se on kyllä uskomaton saavutus! Kasvattamiani kaloja on pidetty jopa myös lammikkokaloina... Olen kalan kasvattaja, en kuvaaja, mutta laittelen kuvia, kuhan valon määrä täällä Kainuussa hieman lisii ja saan rohkeutta tuhlata taas pari tuntia, kuvaamiseen, mikä ei välttämättä tuota yhtään mitään...

Ja koska kyseessä on Miljoonakala olisin iloinen, jos joku haluaisi muutaman ostaa. Niitä on eri arvoisia. Euron kalat (Joilla en näe massiivista jalostusarvoa) ovat vähentyneet jo pariin hassuun, ja muuten hinnat menevät niin, että Perus/lähtökohta-kala on 4€, tuxidotyypit 6€ ja kobrat 8€/kpl. Keväällä ja kesällä on varmasti paremmat mahdollisuudet kalatoimituksille, joten nyt voin alkaa ottamaan varauksia vastaan kasvavan nuorison varalle.
Miljoonakalatyyppi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 15:32, 26.01.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani

Re: Miljoonakalojen kasvattaja ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja Miljoonakalatyyppi »

Ja myös kasvipuolella minulta pesee Jaavan sammalta, mikä viihtyy hyvin miljoonakaloille sopivissa vesissä. Se on erinomainen poikasten piilopaikkakasvi ja rapuharrastajat pitävät siitä myös.
Miljoonakalatyyppi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 15:32, 26.01.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani

Re: Miljoonakalojen kasvattaja ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja Miljoonakalatyyppi »

Tämmöiset räpsäisyt sain tähän hätään. Kyseessähän on siis vihreä cobra, että mielikuvitusta hyvät ystävät: kyljet siftaavat ihanasti vihreälle, vaikka perussävynä onkin keltainen. Ja selkäranka ei näytä noin sairaan punaiselle normaalioloissa.
Liitteet
cobra.jpg
cobra.jpg (62.77 KiB) Katsottu 22730 kertaa
cobra 2.jpg
cobra 2.jpg (45.18 KiB) Katsottu 22730 kertaa
Miljoonakalatyyppi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 15:32, 26.01.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani

Re: Miljoonakalojen kasvattaja ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja Miljoonakalatyyppi »

Ja ehkä pitää vielä lisätä, että suurimmalle osalle noita nuoria cobria tulee vielä tuohon pyrstön ylähuitulaan reippaasti pituutta, niin että kun liike loppuu pyrstönpää läpsähtää sivulle.
Miljoonakalatyyppi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 15:32, 26.01.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani

Re: Miljoonakalojen kasvattaja ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja Miljoonakalatyyppi »

Tässä lisää näitä nuoria
Liitteet
Perus Miljoonalakatyyppi.jpg
Perus Miljoonalakatyyppi.jpg (29.6 KiB) Katsottu 22613 kertaa
Kirjava Tuxedo.jpg
Kirjava Tuxedo.jpg (80.34 KiB) Katsottu 22613 kertaa
Sininen tuxedo.jpg
Sininen tuxedo.jpg (39.41 KiB) Katsottu 22613 kertaa
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Miljoonakalojen kasvattaja ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja Verna »

Olisipa aikaa perehtyä noihin periytyvyysasioihin... Kun on sekaparvi kaloja, niin ainakaan minulla ei ole aavistustakaan, mikä naaras kävisi (vai kävisikö mikään) jonkin tietyn koiraan pariksi, että saisi aikaiseksi edes jonkin verran tietynnäköisiä kaloja. Omien kalojeni joukossa lempparini oli alun perin keltainen tuxedo, mutta mukana tulleista poikaista yhdellä on nyt komea cobraväritys. En lakkaa hämmästelemästä värin monipuolisuutta. Musta väri pysyy koko ajan ennallaan, mutta muuten pyrstö on välillä kirkkaan auringonkeltainen, seuraavassa hetkessä hehkuvan oranssi. Pyrstön tyvellä olevasta värilaikusta en ikinä ehdi saada selvää, se vaihtaa niin nopeasti sinisestä vihreään ja takaisin. Ja samaa väriä näyttää olevan kyljilläkin, se vain näkyy ainoastaan tietystä kulmasta. Ihan käsittämätöntä, miten kalan väri vaihtuu, kun se ui eri valaistuksissa ja se näkyy eri katselukulmista. Noita täytyisi ehdottomasti saada lisää.

Minulla syntyneistä poikasista osalle näyttäisi tulevan tuxedoväritys. Odotan mielenkiinnolla. Ovat vielä kyllä niin pieniä, että on vaikea sanoa mitään varmasti. Tuo cobra tekisi mieli laittaa kaikkien mahdollisten naaraiden kanssa samaan boksiin, jos tuloksena olisi jotain vastaavaa...
Miljoonakalatyyppi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 15:32, 26.01.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani

Re: Miljoonakalojen kasvattaja ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja Miljoonakalatyyppi »

Värin vaihtelu ja se miten se näkyy on kiintoisa aihe. Minun noilla punasävyisillä tuxedouroksilla on vielä semmoinen taipumus, että kun ovat rauhallisia ja normioloissa puuhastelevat, etsivät siis ruokaa; niin tuo musta väritys on miltei poissa pyrstöstä, niin kuin esimerkiksi suurimmalla osalla kuvaushetkellä. Mutta sitten kun jahtaavat naaraita tai pelaavat kuplapalloa, musta väri voi olla hyvinkin intensiivinen. Yhdellä melkein koko pyrstö muuttuu mustaksi.

Jotta tietää minkälainen kukin naaras on geeneiltään, jos ei siis tiedä, pitää poikue aina erottaa. Ja silloin oma allasmäärä vaan lisii ja lisii.. Jos sekoittaa tarkoituksella cobra uroksen satunnaisten naaraiden kanssa näkyy tulevassa pesueessa sen naaraan "piilossa" olevat geenit. Mutta myös näkyy muiden kosijoiden vaikutus asiaan 8 poikas joukkioon asti... Mutta joukkio on siis varsin kirjava. Siitä pesueesta pitää sitten aloittaa etsimään sopivan näköisiä tyyppejä, joita haluaa lisää. Ja pitää myös satsata siihen että tyypit ovat terveen ja vahvan näköisiä. Yleensä hyvien kalojen sekoitus lisää juurikin hyviä ominaisuuksia. Ja sitten miljoonakaloista tietää sen, että samaa ulkonäköä on saatavissa lisää tasalaatuisena sen pesueen halutun ulkonäköinen poikanen (aikuisena) ja toinen vanhemmista sekoituksella. Sitten kun siitä seuraavasta poikasporukasta on vakiintunut ulkonäkö voi yhdessä altaassa olla jo useampi hahmo samaa kantaa.. Eli tyypin jalostus kestää itseasiassa aika kauan lyhyimmilläänkin.
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Miljoonakalojen kasvattaja ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja Verna »

Ajelen kesällä Kajaanin läpi. Täytyy varmaan painaa jarrupoljinta sillä kohdalla. [;)]
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Miljoonakalojen kasvattaja ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Osui silmä näihin kuviin, niin piti pitkästä aikaa kirjautua kirjoittamaan!

En hahmottanut, että ovatko kalasi siis Poecilia wingei vai Poecilia reticulata? Tuossa kuvassa, missä on kuvatekstinä perusmiljoonakalatyyppi, kala näyttää hohtomiljoonakalalta (P. wingei) mikä siis on eri laji kuin tavallinen miljoonakala. Keskimmäisen kuvan kalat näyttävät hybrideiltä ja alimmassa näyttäisi olevan tavallinen miljoonakala, mutta ilman tietoa kalojen taustasta ja vanhempien sukulinjasta on mahdoton sanoa varmaksi. Hohtomiljoonakala menee luonnossa aika kurjasti, joten olisi tosi huippujuttu, jos joku paneutuisi sen kasvatukseen Suomessa! Kasvatuksen kannalta olisi tietysti hyvä juttu jos kalat ovat alkuperältään tunnettua kantaa ja ne pidettäisiin visusti erillään hybrideistä ja tavallisista miljoonakaloista. Ruotsissa taitaa olla lähimmät kasvattajat, sieltä voisi saada kaloja, jos on asiasta kiinnostunut ja varmaan tilaamaalla muutenkin kauppoihin.

Hohtomiljoonkalojen kasvatuksesta löytyy paljon tietoja mm. tämän amerikkalaisen kasvattajan sivuilta http://www.swampriveraquatics.com/ . Tuolta löytyy mm eri värityyppien nimet ja muuta periytyvyyteen liittyvää tietoa.

Itselläni siis hybridejä, ja poikia pelkästään, mutta joskus olisi hienoa päästä kasvattamaan hohtomiljoonakaloja, ovat niin hauskoja tyyppejä että ansaitsisivat tulla paremmin tunnetuksi! Tsemppiä siis kasvatukseen!
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Hejoki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 13:41, 06.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu/kempele

Re: Miljoonakalojen kasvattaja ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja Hejoki »

Moi!
Vieläkö kasvattelet miljoonakaloja? Tuleeko myyntiin asti? Olisin kiinnostunut ja muutenkin olisi kiva kuulla kasvatusjuttuja! :)
Kotona 2 allasta, borzoi ja skotlanninhirvikoira,
3 kissaa, jyrsijöitä, käärmeitä ja mies:)
ttarumarika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 13:17, 14.09.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Miljoonakalojen kasvattaja ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja ttarumarika »

Mitä syötät ihan pienille poikasille ettei kuole nälkään? Syötän itse murennettua hiutaleruokaa, mutta tuntuu ettei kaikkien suuhun siltikään mene. On siis miltei jauhoa.

Täällä siis kanssa aloitteleva kasvattaja ja myyntiin asti tulee mikäli kiinnostaa. :)
180L+ 96L+ 60L
Myytävät kasvit;
- Kierteisvallisneria
- Tiikerivallisneria
- Rusolehti
- Vedensuosikki
- Taiwanin lumme
- Tiikerilumme
- Vesimiekat
- Anubias nana
- Anubias, isompi lajike
- Salvinia, pistia
ttarumarika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 13:17, 14.09.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Miljoonakalojen kasvattaja ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja ttarumarika »

On muuten hienoja kaloja! Erityisesti tuo valkea hintupyrstöinen! Varmaan ihan myytkin näitä?
180L+ 96L+ 60L
Myytävät kasvit;
- Kierteisvallisneria
- Tiikerivallisneria
- Rusolehti
- Vedensuosikki
- Taiwanin lumme
- Tiikerilumme
- Vesimiekat
- Anubias nana
- Anubias, isompi lajike
- Salvinia, pistia
Miljoonakalatyyppi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 15:32, 26.01.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani

Re: Miljoonakalojen kasvattaja ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja Miljoonakalatyyppi »

Hei taas, pitkästä aikaa. Kasvatan edelleen ja myyn niitä toki myös.

Tuosta hohto kalasta - se on aika hauska myyvä legenda se että se olisi puhdas luonnon muoto. Kun mitä tahansa miljoonakaloja alkaa risteyttämään keskenään alkaa pulpahdella esiin perusmuotoa eli hohtomiljoonakalaa. Se omaa useita geenejä ja sisältää siis taas mahdollisuuksia jalostaa siitä ties mitä.
Miljoonakalatyyppi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 15:32, 26.01.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani

Re: Miljoonakalojen kasvattaja ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja Miljoonakalatyyppi »

Täällä mun tulee käytyä aniharvoin.

Mulle saa laittaa viestiä heli.joela at gmail.com jos haluaa ostaa miljoonakaloja tai tulla muuten vaan ihmettelemään mun kalankasvatusta. Ja jos ei pääse Kajaaniin niin tulee kyllä autokyytejä muualle ja etelä-suomeenkin kesällä sitten taas.

Mukavaa KalaHarrastusta Kaikille!
Miljoonakalatyyppi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 15:32, 26.01.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani

Re: Miljoonakalojen kasvattaja ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja Miljoonakalatyyppi »

Ja tässä vielä kuvamateriaalia. Kalan kuvauslaitteistoon en ole edelleenkään satsannut.
Liitteet
Naaraita
Naaraita
Miljoonakalatyyppi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 15:32, 26.01.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani

Re: Miljoonakalojen kasvattaja ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja Miljoonakalatyyppi »

ttarumarika olikin kysellyt myös jo muinoin, että mitä syötän ihan pienille poikasille. Hiutaleruokaa myös, esim. Spiruliinaa kanssa sormissa muhennan, mutta sitten annan muita hiutaleruokia missä on kaikkia tarpeellisia aineita, mutta toivon, että pystyisin käyttämään sellaisia, mihin ei ole lisätty väriaineita. Mutta useimmiten kuitenkin ruokin poikasia vahvoiksi kasvattavalla artemia ötökkämuonalla. Kananmunaa menee joskus, mutta se suttaa vettä. Isommat nauttivat kovasti kesäkurpitsasta.
Liitteet
20180122_015550.jpg
20180122_015731.jpg
Pultsu Päärynä
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 16:41, 04.02.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Miljoonakalojen kasvattaja ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja Pultsu Päärynä »

Ihana etenkin tuo "perus miljoonakalatyyppi" sekä "cobra"! Todella hyvä, että joku kasvattaa miljoonakalakantoja, jotka ovat kestäviä! Suututtaa ostaa hieno kaukoidän kala akvaariokaupasta, ja huomata, ettei pärjääkään kotiakvaariossa lainkaan. Saanko kysyä mikä on altaasi Ph, kh, ja gh? Vielä minulla on tutkiskelemisen paikka, millainen olisi "ihanteellinen" vesi jossa jopa fiiineimmät kaukoidästä tulleet millikset viihtyisivät. Itse olen pyrkinyt sekoittamaan eri kantoja keskenään toivoen saavani sillä kestävyyttä. Kestävyyttä olenkin saanut aikaan, mutta värit ovat kaloissa sangen randomeja ja vaatimattomia. Jos sinulla tulee käyntiä turkuun, niin ostaisin kyllä mieluusti sinulta noita kahta kaunista kantaa, jos sillä saisi omaan "kasvatteluuni" hieman enemmän väriä, kestävyyden siitä kärsimättä [;)]
Miljoonakalatyyppi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 15:32, 26.01.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani

Re: Miljoonakalojen kasvattaja ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja Miljoonakalatyyppi »

Ph on alle 7 kaikissa altaissa, KH on 6 -10 altaasta riippuen ja GH on poikasilla 6 ja vanhemmilla 14.

Uskon, että retkeillään Turkuunkin sitten kesällä. Laita mulle yhteystietoja gmailiin ja laittakaa rohkeasti kyselyjä ja kalatoiveita te muutkin. ☺

Nyt on aika pitkälti varattu nuo millä on kroppa tummansininen ja huntupyrstö vaalean kirjava. Mutta toivotaan huikeaa poikastuotantoa, niin lisään altaita ja kaikki halukkaat saisivat nuita söpöliinoja.
Liitteet
20180122_113730.jpg
Miljoonakalatyyppi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 15:32, 26.01.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani

Re: Miljoonakalojen kasvattaja ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja Miljoonakalatyyppi »

Harrastus etenee.

Koska täytyyhän sitä tehdä jotain muuta kun kaikki muut, niin olen halkaissut sinisten linjani: keltasinisiin (yritän turkoosia, mutta kun ne mokomat värit ilmestyvät rinnakkaisina alueina) ja talvisen yötaivaan sävyisiin. Se talvinen yötaivassävy on siis sininen, missä on pinkkiä ja keltaista. Ne pysyvät onneksi tasaisena sävynä hunnussa. Mustia pisteitä ilmestyy ja mustaa reunaa. Mutta onhan tässä aikaa, jos tähtää mummona saksaan kisaamaan. :D Punaisen kirjavat näyttävät samoille melkein kuin nuo kuvat yllä, mutta ehkä niihinkin on alkanut ilmestymään hieman keltaisia kohtia.

Vesiarvoissa on tapahtunut myös muutosta, olen nostanut taas hieman kovemmaksi vettä noilla sinisillä. Yritin ryhtyä laskemaan kovuutta... no ympäristön paine, mutta ei. 7:n alle ei parane päästää. Nuo siniset alkoivat olla aika hinteliä. Ja heti kun kovetti vettä tuli pojille hartiat ja rohkeus takaisin. Punaisilla taas en ole kovettanut vettä takaisin siinämäärin, koska tuntuu, että ne on niin rotevia muutenkin, että parempi, kun pysyvät altaassaan, eivätkä tule auttamaan minua ruoka-astian kanssa, tai hae sitä omatoimisesti.

Myös tuossa peruskalan hybridin linjassa, on ehkä tapahtunut kaventuma ja olen saanut pelkkää violettia omaavan tyypin esiin. Mutta katsotaan, parempi, etten vielä nuolaise, jos hyviä sattumia vaan on ollut siihen suuntaan ja se on saanut minut luulemaan...

Minun Puodissa Kajaanin keskustassa, Koivukoskenkatu 12 (ma 9-19, ti-ke 10-14) on nyt yksi allas kaloille ja toinen kasveille! Siellä on joitain kaloja, mutta jos noita päälinjoja haluaa, niin kannattaa ilmoittaa, koska kaikki kasvatustyö tapahtuu kotona, ja tuon sitten paikan päälle toivotut kalat näytille erikseen. Myyn myös sellaisia vedenhoitoaineita ja ruokia, jotka olen itse kokenut tässä kalanhoitourani aikana parhaiksi (ja helpoimmiksi). Ja myös kannattaa viestittää, jos on aukioloajoistani poiketen esim. viikonlopuilla liikenteessä, niin katsotaan, josko joku pääsee avaamaan.

Ja koska on tosiaan puoti, niin noi itse kasvattamat kasvit ja Sukaravut eivät oikein riitä. Niin jos joku niiden kasvattaja haluaa lämpimän vastaanoton, niin tervetuloa! Ja myös minun tulee joskus joissain päin suomea ajeltua, niin ottakaa toki yhteyttä! heli.joela at gmail.com , 044 3344040 tai miljoonakalatyyppi@gmail.com
Miljoonakalatyyppi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 15:32, 26.01.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani

Re: Miljoonakalojen kasvattaja ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja Miljoonakalatyyppi »

Tilannepäivitys

Uusi turkoosi linja on onnistunut. Olen siitä hyvin iloinen. Muuten tunnen nyt hieman olevani pattitilanteessa sinisävyisten linjojen kanssa. Minulla on sellainen hempeä vaaleasininen mikä vivahtaa pinkille ja keltaiselle. Ja koko sininen. Molemmissa on tavallinen delta ja mustareunainen hapsupyrstövariaatio. Tavallinen delta on aika tavallinen. Taidan tällä hetkellä enemmpän pitää tuosta mustareunaisesta. Mutta koska tämä homma ei tästä tunnu etenevän päätin sotkea taas pakkaa. Miksaan hempeisiin sinisiini nyt yhdessä koealtaassa hempeää moniväri alkukantatyyppiä millä on monivärinen delta. Katsotaan mitä luonto keksii. Olen aina huomannut, että luonto keksii paljon mielikuvituksekkaampaa kuin minä. Tässä tilanteessa minä keksin vain 'Pingun'. Näin sellaisia vaalea kroppaisia vaaleanpuna, kelta, violetti mixejä, jollain saksalaisella kasvattajalla joskus.

Punakirjava linja on edelleen astetta kirjavampi ja keltaisen laikun omaava. Naaraat ovat nyt paljon upeampia kuin urokset. Koska naaraat ovat suuria ja niillä on myös suuri pääosin vaaleansininen huntupyrstö ja sen tyvessä punainen/keltainen/oranssi osio. Ja niillä on myös pitkä sininen selkäevä.

Olen alkanut viime vuosina etsimään Jaavansaniaiselle kavereita, jotka viihtyisivät samoissa miljoonakalavesissä. Nanat ovat viihtyneet ja niin ovat myös Bucephalandra pygmaeat, ne ovat iiiihania. Sitten on joku tavallinen kasvi, mikä tekee kirjeveitsen muotoisia 1cm ohkaisia 7cm pitkiä tumman vihreitä lehtiä ohkaiseen punertavaan 3-4cm varteen. Lisätuntomerkkinä noin 3 vaaleaa raitaa pitkin lehteä. Ja niitä pulpahtelee uusia juurivesoista. Mutta se on sivuseikka. Pääasia lienee, että brutaalin kalankasvatuksen sijaan haluan, että kukin yksilö nauttii samalla elämästään. Ja niin nauttii niiden hoitajakin.

Valitettavasti valokuvaushermoja löytyy tällä hetkellä vielä vähemmän kuin aikaisemmin, joten hyviä kuvia saatte odotella.
Miljoonakalatyyppi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 15:32, 26.01.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani

Re: Miljoonakalojen kasvattaja ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja Miljoonakalatyyppi »

No tässä on yksi esimerkki kauhean huonosta valokuvaustaidostani, taas.
Se on sieltä kokeilu MIX-altaasta.
Voitte kysyä Miks?
Ja muutakin voi kysyä
Liitteet
Kalat.jpg
Kalat.jpg (52.09 KiB) Katsottu 6480 kertaa
Miljoonakalatyyppi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 15:32, 26.01.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani

Re: Miljoonakalojen kasvattaja ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja Miljoonakalatyyppi »

78A2789D-CD9E-4FC4-8149-2E202E702AFA.jpeg
811B92CC-3455-42F1-8855-6B7CD736AF65.jpeg
45DCADD5-1207-4DB3-B19F-BB742AF48D99.jpeg
7BD41C24-31BF-4257-B931-6CC0AB7FA1F5.jpeg
639BB62B-3DD4-485E-A4F4-FA0D0C8C33E6.jpeg
Hei!
Hienoa stabilisoitumista on alkanut tapahtumaan. Linjat alkavat selkiytymään ja uusia mielenkiintoisia samanlaisena ja voimistuvina piirteinä olen saanut esiin esim. keltaisia tummarajaisia sivueviä, ja polkadot-pyrstöjä. Dmbojakin muutama ilmestyi, mutta ne eivät pyrstöiltään olleet kummoisia, joten ne eivät päässeet jatkoon. Musta väri näyttää aika vahvalta ja koska yksi sekoitushahmo on moskovalainen, se on useissa kaloissani se aktiivisuutta ilmentävä tapa. On myös ihan sinisiä, sinisillä sivuläpsyillä ja niissä olen satsannut hapsupyrstöön, jottei ihan tusinakalaan uppoa.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Miljoonakalojen kasvattaja ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Täällä kans toinen milliskasvattaja. Homma on mulla vasta alussa, mutta etumaksu on jo maksettu räkistä, jossa kuusi 63l allasta. Youtubesta stalkattu filmejä miten maailmalla miljoonakaloja kasvatetaan.
Eli tuon em. räkin lisäksi on tulossa myös matalampia altaita, johon naaraat voi siirtää synnyttämään.
Koko systeemi tulee yhteen ja samaan suodattimeen uv-sterilisaattorin kanssa, joka helpottaa kasvavien kalojen lajittelua altaasta toiseen. Tuotannon loppusijoituspaikka on myös sovittu kotimaisen tukkuliikkeen kanssa.
Olen keskittynyt pelkästään Moskovan Siniseen kasvatuksessa.
Miljoonakalatyyppi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 15:32, 26.01.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani

Re: Miljoonakalojen kasvattaja ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja Miljoonakalatyyppi »

Mukavaa! Toivottavasti raportoit kuvamateriaaleineen!
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Miljoonakalojen kasvattaja ilmoittautuu

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Tässä on nyt ollut matkan varrella niin monta muuttujaa, että homma on vielä vaiheessa. Räkkikään ei ole tullut vielä. Emokaloja kuitenkin on tullut hankittua kahdesta eri maasta ja kolmesta eri kannasta. Uroksia on kuusi ja naaraita kaksikymmentä joten jäbillä pitäis riittää hommia :)

Voin päivitellä hommaa tänne kun se etenee.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”