1000L + 1000L Paludaria

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Ryusuzaku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 17:26, 15.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Länsi-Pasila

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Ryusuzaku »

Lemppari threadi täällä. Saanut vähän ideoita suodatuksen osalta kun meinaan rakentaa tommosen vanerilaatikon ehkä siihenkin paludaario yläosan saas nähä mutta ainakin isohkon vanerilaatikon mihin kaikki fisut sisään ihmettelemään.


Toi tuleva allas kuulostaa aika massiiviselta :D
Yhteensä 2200 litraa vettä. Lisää tulossa. Amerikkalaisia ahvenia, madagaskarilaisia ahvenia ja muita jänniä otuksia.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Pikku päivitystä.

Tänään kävi vahinkotarkastaja tekemässä jälkitarkistuksen vesivahingon johdosta. Sain vihreät paperit, että nyt saa alkaa laittaa seiniä takaisin kuntoon.
Kalaston puolesta huonompia uutisia, nimittäin ampujat päättivät, että kolme on liikaa ja pistivät yhden teuraaksi yhden yön aikana! Jumaliste siis, yhden yön aikana! Tänään olin koko päivän tuolla tekemässä remonttia ja huomasin, että nuo kaksi jäljelle jäänyttä ampujaa jahtaa toisiaan pahat mielessä ihan jatkuvasti. Rauhottuvat ainostaan kun kävin heittämässä sinne jotain sapuskaa. On nimittäin kalliita kaloja ja vähetessään käyvät jatkuvasti kalliimmiksi. [sensuroitu] aika rankasti.
Kysyin veljeltä jos ottaisi ainakin hetkeksi toisen hoitoon kunnes saan tuon huoneen remontoitua, mutta hänen onnelaan onkin iskenyt jokin tauti joka vaivaa vain lehtikaloja. Joten sinnekään ei voi toista ampujaa viedä rauhoittumaan. Toisekseen se saattais raadella velipojan lehtikalat jos päättäisi, että tuo näyttää lajitoverilta.
Jouduin virittämään vanhat ulkosuodattimet ja DIY sisäsuodattimet tuon vesivahingon takia. Joudun siis käynnistämään tuon K1 Kaldness suodattimen uudestaan mikä tulee olemaan ihan oma projektinsa.

Uusia kuvia!
Näissä ampujat poseeraa niin nätisti vierekkäin kun luulevat, että saavat ruokaa.

Kuva

Kuva

Kuva
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Mitään ei tunnu tapahtuvan jos jatkuvasti päivittelee. (seli, seli)
Jos huomenna muistan ottaa kuvia niin otan, jos en niin muistuttakaa.

Ekaksi huonot uutiset, ampujia on jäljellä enää yksi. Ne [sensuroitu] oikeasti tappoi toisensa. Nyt tuo viimeinen napsii välillä isoja paloja itseään isompien kirjoahvenien selkäevistä. Turpiinsa se siinä touhussa ottaa, mutta....en tiedä mitä sen päässä liikkuu.

Smaragdikirjoahvenet kutee non-stop vaikka olen niitä erinäisin keinoin yrittää lopettaa. Lopettaa sen tähden, ettei se naaras kuole rasitukseen. Se naaras alkaa olemaan kohta akvaarion pienin fisu sen tähden, että se ei poikasten vahtimisen tähden raaski edes ruokaa hakea kun sitä annetaan. Aikamoista omistautumista.
Olen antanu niiden hoitaa omat kersansa, niin minäkin tein yli 20-vuotta, ja pikkuhiljaa niistä alkaa tulla parempia ja parempia. Tähän asti kuitenkin jossain vaiheessa poikaset ovat aina menneet parempiin suihin.

Akvaarion vieressä oleva ikkuna meinasi pentele homehtua, ja homehtuikin todella pahasti ennen kuin huomasin sen. Tapanani on ollut laittaa kellarin ikkunoiden eteen juuri ikkunan kokoiset styrokslevyt. olin sitten laittanu määrämittaiset styrokslevyt vääriin ikkunoihin ja akvaarion viereinen levy oli aavistuksen pieni. Siitähän seurasi se, että kaikki akvaariosta tullut kosteus/vesihöyry meni kuin magneettina styroks leyn rakojen välistä ja tiivistyi ulkoikkunaan. Siellä se sitten suli, jäätyi, suli, jäätyi.... Kunnes huomasin mitä tapahtui.
Ei kuitenkaan ehtinyt tulemaan mitään korvaamattomia vahinkoja, mutta olisi voinut tulla. Tuuria matkassa.

Kuten tulevista kuvista näette niin paludarion kasvit kasvaa kuin rikkaruohot. Tuota oikealla olevaa minttua ei varmaan saa tapettua edes yrittämällä. Ostin poppamiehestä kaikenlaista kasvatettavaa, mutta ne on jääneet toteuttamatta. Yksi mielenkiintoisimmista poppamiehen siemenistä on vesimeloni :D En elätä suuria toivoja, mutta onpahan mielenkiintoista katsoa miten käy.

Tekniikasta ja suodatuksesta olin aikoinaan ihan pähkinöinä.
Se oli suurin yksittäinen syy miksi halusin palata akvaarioiden pariin.
K1 Kaldness suodatus oli se mikä kolahti ja kovaa. Mitä siitä sitten sanomaan?
Eipä paljoa. Kuten aiemmin kerroin niin mulla kävi tuolla iso vesivahinko missä kaupungin vesijohto tulvi meidän kellariin. Sen tähden mun piti lähestulkoot lopettaa koko harrastus koska kaikki mun akvaariot oli ja on edelleen kellarissa. Tuon vesivahingon takia mä jouduin kuivattamaan mun K1 Kaldnes suodattimen enkä ole sitä sen jälkeen saanu aikaiseksi käynnistää uudelleen. Siinä on oma työ ja oli asioita jotka masensi niin, että se ei ollut päälimmäinen asia mikä piti korjata.

Nyt saa eläinsuojelijat hepulin kun mä kerron kuinka mun kalat on eläneet viimeiset kuukaudet.
Kuvien kokispullosuodattimet on pöhöttäneet yhtä mittaa parhaiten 2kk ilman pesua, samoin 2kpl 600L ulkosuodatinta. Noiden lisäksi yksi 300L pumppu pöhöttää vettä noille paludaarion kasveille. Mitään muuta ei ole kukaan tehny paitsi lisänny vettä haihtuneen tilalle.
Joku voisi ottaa hepulin, mutta ennen kun otat niin lue tämä. Kirjoahvenet kutee kilpaa ja appelsiiniplekotkin alkoivat kutemaan joten ei asiat voi olla kovin paskasti. Vesitestit on aina olleet samat, ei koskaan optimaaliset, mutta aina samat. Kalat on siis tottuneet nykyiseen elinympäristöönsä niin hyvin, että ne lisääntyy siellä (kutee).

Tuosta aasisiltana palaan harrastukseni alkuaikoihin kun neuvottiin akvaario pesemään aina kunnolla vähintään 2-3 kertaa vuodessa. Se pesu olikin sitten semmoista, että kalat ämpäreihin ja painepesurilla hiekat ja akvaario kristallinkirkkaaksi. Lopuksi altaan pohjalle pestyt hiekat ja hanavettä päälle. Kalat tietty heti perään kun siellä oli vettä sen verran, että ne mahtui uimaan.
Loppuvuosina mulla ui siellä 3kpl smaragdikirjoahvenia ja pari oskaria, kaikki 25-30cm. Oli ne vaan aika sissejä kun ne aina kesti tuon pesurääkin. Valoina oli 4kpl 100W hehkulamppua klipsikiinnikkeillä. Hehkulamppuja välillä meni rikki sen tähden kun kalat roiski vettä niiden päälle kun innoissaan hakivat pinnasta annettua ruokaa.

Kävin äsken kuvaamassa, mutta en saanu mitään näytettävää. Tuolla kellarissa on ollu ihan oma maailmansa kohta 2-vuotta. Valaistus on ajastettu, osa suodattimista on ajastettu, sumutin on ajastettu...kaikki on ajastettu. Sama huone on myös mun mancave jossa uudet vieraat usein iltaisin kysyy, että laita valot tuonne akvaarioon, että me nähdää mitä siellä on. Sitten mä vastaan, että "noiden ajastimien säätämisessä on niin iso homma, että käytä kännykkäs taskulamppua tai jää yöksi niin aamulla näät".
Olishan siellä kytkin mistä mä voisin laittaa valot päälle koska vaan mä haluan, mutta mulle kalat ei ole näyttelykohteita. Jos se on minusta kiinni niin nukkukoot viattomat luontokappaleet kaikessa rauhassa. Välillä vaimokin tulee mancaven metelistä motkottamaan, mutta hän ei olekaan viaton luontokappale :D

Pyydän anteeksi kun ajatus taas rönsyili ja punainen lanka katosi, en lupaa ettenkö ensi kerralla sortuisi samaan.

Mukavaa viikonloppua kaikille tämän tekstiseinän lukijoille!
T: Kaituli
7Pete
Member
Member
Viestit: 316
Liittynyt: 19:50, 07.02.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja 7Pete »

Tuosta kalojen kutemisesta tuli mieleen että olisiko vesi sen verran happamoitunut vs. hanavesi niin alkoivat kutemaan? Ootko mitannut altaan veden ja hanaveden pH:ta?
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

En ole niitä keskenään vertaillut. Olen lähinnä pyrkinyt pitämään vesiarvot tasaisina ilman mitään heittelyitä.
En esimerkiksi koskaan tee vedenvaihtoja koska ne heittelee vesiarvot hetkellisesti sekaisin.
Viikossa lisään tuonne noin 100L vettä ja se kadonnut vesi on joko haihtuvaa tai kasvien ruokaa.
7Pete
Member
Member
Viestit: 316
Liittynyt: 19:50, 07.02.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja 7Pete »

Kannattaa seurata sitä pH:ta, mikäli alhainen veden kovuuskin. Tähän kun lisätään ulkosuodattimiin pikku hiljaa kertyvä jaska niin saattaa tapahtua pH:n romahdus ja tulla ongelmia. Tosin vakaat olot siellä vaikuttaa olevan ja nitrifikaatio toimii. Mulla kävi kerran näin (pH romahti) vaikka vettä vaihdoin usein, mutta altaassa oli iso kuorma. Tosin mulla saattoi olla nitrifikaatiokin epävakaassa tilassa, en ole varma. Niin että suosittelen vähän seurailemaan vaikka näyttää olevan ok, kun et varsinaisia vedenvaihtojakaan tee.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

PH ei ole koskaan ollut ongelma.
Alussa oli niiden nitriittien tai nitraattien kanssa vähän häslinkiä (en muista kumpi oli kumpi), mutta mun stabiileilla ylläpito-olosuhteilla nekin on pysyneet samoina. Joskus kun viitsin niin nappaan tippatestit ja aina kaikki on ollut jos ei priimaa niin melkein.
Enkä todellakaan ole tehnyt mitään veden ladun hyväksi kun ei ole ollut tarve.
Mun metodi on katsoa lasin läpi kuinka kalat voi ja jos ne viihtyy niin ..."if it's not broken why fix it?"
Kuitenkin, kiitos huolehtemisesta <3
Jspetke1
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 19:42, 13.03.2016
Sukupuoli: Mies

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Jspetke1 »

Mielenkiintoinen projekti sulla. Miten juurakoiden kanssa on mennyt? Onko ilmennyt mitään ongelmia?
Itse suunnittelen kuusen juurakon laittamista akvaarioon ja hieman huolettaa mahdolliset liukenevat myrkyt. Kyseessä ei ole pelkkää juurta vaan myös pätkä runkoa. Mielelläni käyttäisin jotain "turvallista" puuta, mutta kun en ole löytänyt yhtä hienoa. Sahasin tyven kaatuneesta ja hyvin kuivuneesta kuusesta. Halkaisin kannon pystysuunnassa ja harmikseni puu olikin sisältä vielä tuore. Koversin tuoretta puuta mahdollisimman paljon pois, mutta jäi sitä väkisin vielä vähän.
Mistään en löydä relevanttia tietoa haitoista. Vahvoja mielipiteitä kyllä löytyy, mutta faktaa ei?
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Jspetke1 kirjoitti:Mielenkiintoinen projekti sulla. Miten juurakoiden kanssa on mennyt? Onko ilmennyt mitään ongelmia?
Itse suunnittelen kuusen juurakon laittamista akvaarioon ja hieman huolettaa mahdolliset liukenevat myrkyt. Kyseessä ei ole pelkkää juurta vaan myös pätkä runkoa. Mielelläni käyttäisin jotain "turvallista" puuta, mutta kun en ole löytänyt yhtä hienoa. Sahasin tyven kaatuneesta ja hyvin kuivuneesta kuusesta. Halkaisin kannon pystysuunnassa ja harmikseni puu olikin sisältä vielä tuore. Koversin tuoretta puuta mahdollisimman paljon pois, mutta jäi sitä väkisin vielä vähän.
Mistään en löydä relevanttia tietoa haitoista. Vahvoja mielipiteitä kyllä löytyy, mutta faktaa ei?
Kuusen rungosta en osaa sanoa mitään varmaa, mutta sellainen mutu on, että siinä on jotain puuta suojaavia aineita jotka saattaa vaikuttaa veden laatuun.
Omasta kokemuksesta voin kyllä vahvistaa, että männyn juurista ei liukene veteen ainakaan mitää myrkyllistä. Alussa niiden pinnalle tuli sellaista vaaleaa läpinäkyvää "limaa", mutta sitä ainakin pohjakalat tykkäsi syödä. Nyt ne juuret on tummuneet hurjan paljon ja on väriltään aika lähellä sitä mitä eläinkaupoissa myytävät mangrovejuuretkin.
Aluksi pesin niistä painepesurilla kaikki kuoret pois koska epäilin, että muuten ne irtoilee vedessä ja tukkii suodattimet.
Tommi S
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 12:00, 08.08.2002
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Tommi S »

Jspetke1 kirjoitti:Mielenkiintoinen projekti sulla. Miten juurakoiden kanssa on mennyt? Onko ilmennyt mitään ongelmia?
Itse suunnittelen kuusen juurakon laittamista akvaarioon ja hieman huolettaa mahdolliset liukenevat myrkyt. Kyseessä ei ole pelkkää juurta vaan myös pätkä runkoa. Mielelläni käyttäisin jotain "turvallista" puuta, mutta kun en ole löytänyt yhtä hienoa. Sahasin tyven kaatuneesta ja hyvin kuivuneesta kuusesta. Halkaisin kannon pystysuunnassa ja harmikseni puu olikin sisältä vielä tuore. Koversin tuoretta puuta mahdollisimman paljon pois, mutta jäi sitä väkisin vielä vähän.
Mistään en löydä relevanttia tietoa haitoista. Vahvoja mielipiteitä kyllä löytyy, mutta faktaa ei?
Tuoreessa havupuussa voi olla pihkaa, joka puolestaan sisältää eteerisiä öljyjä. Nämä ilmeisesti voivat olla myrkyllisiä ainakin joillekin kaloille. Joskus yli 10 v. sitten eräs kaverini laittoi ison männyn tai kuusen juurakon akvaarioonsa, ja seuraavan yön aikana kaikki plekot olivat kuolleet. Muut kalat, en muista mitä lajeja, eivät olleet kärsineet. Jäi selvittämättä olisiko ajan kanssa tullut muille kaloille ongelmia, sillä juurakko sai lähteä.

Tämä nyt ei ehkä kovaa kovaa faktaa ollut, mutta ainakin käytännön havainto. Pihka voi tämän perusteella olla haitallista ainakin joillekin kaloille.
Jspetke1
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 19:42, 13.03.2016
Sukupuoli: Mies

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Jspetke1 »

Kiitos vastauksista. Käyn tiukkaa dialogia itseni kanssa onko sitä karahkaa pakko sinne akvaarioon tunkea. Se on juuri sellainen minkä olen mielessäni sisustukseen piirtänyt. En tietenkään halua leikkiä kalojen kustannuksella. Täytyy puntaroida kuinka suuri riski on. Pölkky on kuiva rungon keskustaa lukuun ottamatta, tuoreen osan veistelin moottorisahalla pois. Kaikkea tuskin sain pois, mutta lähes. Allas on n. 850l ja melkein tuoretta puuta vähän, eli riski pieni!? Ehkä minäkin päädyn testaamaan muutamalla kulmatetralla. :)
Jspetke1
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 19:42, 13.03.2016
Sukupuoli: Mies

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Jspetke1 »

Lajimäärittely olikin pelkkää mutua. Kävin metsässä katsomassa puuta josta juurakon pätkäsin ja se onkin mänty. En tiedä muuttaako tilannetta!? Pahoittelut kun tungin sun tontille ongelmiani ratkomaan.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Jspetke1 kirjoitti:Lajimäärittely olikin pelkkää mutua. Kävin metsässä katsomassa puuta josta juurakon pätkäsin ja se onkin mänty. En tiedä muuttaako tilannetta!? Pahoittelut kun tungin sun tontille ongelmiani ratkomaan.
Ei haittaa, kyllä tänne saa tulla kyselemään =)
Jos muuten moottorisahalla sitä veistelit niin kannattaa tsekata ettei siihen puuhun jää teräketjuöljyä.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Heippa!

Mikä on projektisi nykytila, onko siitä yhtään julkaisukelpoisia kuvia? :D

Ja terkkuja Jspetke1, tästä ketjusta löytyy juurakkojuttuja:
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=25&t=215097
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Riveriana kirjoitti:Heippa!

Mikä on projektisi nykytila, onko siitä yhtään julkaisukelpoisia kuvia? :D

Ja terkkuja Jspetke1, tästä ketjusta löytyy juurakkojuttuja:
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=25&t=215097
Olen ottanu joitain kuvia, mutta kun tuo mun kännykamera on täysi pska niin ei niitä suttusia kuvia ole tänne viittiny laittaa.
Nyt hommasin uuden kännyn jossa pitäisi olla parempi kamera, vanha känny hukkasi kentät eikä ettiny niitä takaisin ellet huomannut ja käynnistänyt sitä uudelleen.
Nyt kun on parempi känny ja kamera niin kävi pieni moka kun "uitin" ledivaloille virtaa antavan tietokone powerin. Se siis sanoi poks savujen kera, nyt siellä ei ole valoina kuin katossa olevat loisteputket. Niillä putkilla ei juuri kaloja näe, ei ainakaan kännykameralla kuvattuna.
Muutenkin tässä hieman laiskottanut niin en ole sitä poweria vaihtanu vaikka toinen mokoma tuossa olisi joutilaana.

Tuttu tuo vinkkaamasi ketju. Postasin sinne itsekin.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Pientä päivitystä.

Kävi tässä alkuvuonna semmoinen takaisku, että kirpaisee vieläkin.
Minulla on oma vesihana tuolle akvaariolle jotta sinne ei tarvitse letkuilla ja ämpäreillä kantaa vettä.
Kävipä sitten niin, että kun olin lisäämässä sinne vettä niin töistä soi puhelin ja asiakas halusi mut heti auraamaan lumia rivitalon pihalta.
Läksin sitten hommiin siltä istumalta ja unohdin, että akvaarion hana jäi auki.
Kun tulin kotiin aloin tekemään sapuskaa ja rupesin pesemään jotain pannua kun ihmettelin kuinka on huono veden paine.
Muistin sillä välittömästi, että se vesi jäi valumaan ja juoksin kellariin katsomaan mitä on tapahtunut (vanha autotalli).
Siellä oli vettä lattialla semmoiset 15cm, kaikki jatkojohdot yms. lilluivat vedessä.
Äkkiä takaisin yläkertaan ja talon pääkatkaisija pois päältä, sitten taas alakertaan taskulampu kera ja kaikki johdot irti ja pois vedestä.
Takaisin yläkertaan sähköt päälle ja valot päälle, takaisin alakertaan ihmettelemään.

Kaikki kalat makasi hengettöminä akvaarion pohjalla koska talvella kylmästä hanasta tulee jääkylmää vettä.
Olivat olleet siellä jäävedessä semmoiset 4-5 tuntia.

Koska mitään ei ollut tehtävissä kalojen hyväksi niin päätin ensin hoitaa vedet pois lattialta.
Siinä meni kolmelta ihmiseltä 2 tuntia.
Seuraavaksi oli illan kolein tehtävä eli kuolleiden kalojen kerääminen joka veti mielen todella matalaksi :cry:
Yllätys oli mitä suurin kun kaksi kalaa olikin vielä elossa! 8O
Akvaarion suurin ja pienin kala eli osku ja helmikirjoahven alkoivat potkimaan kun heitin ne ämpäriin.
Heitin äkkiä kalat pienempään akvaarioon (150 litraa) lämpiämään vaikka olin ihan varma, ettei ne kauan enää hengissä pysyisikään.
Yllätys vieläkin suurempi kun seuraavana aamuna molemmat oli edelleen elossa.
Nyt ne kaksi polskivat täysin tyytyväisinä samassa altaassa, tosin oskulta taisi pudota pari mutteria kilo ruuveja koska siitä tuli todella outo käytöksinen. Se alkaa iltaisin uhittelemaan etulasille ja tekee välillä kutukuoppia ympäri akvaariota.

Nyt kun saatiin saunaremontti tehtyä sain siinä samalla lopultakin akvaarion oman viemäröinnin käyttöön eikä samanlaista vahinkoa enää pitäisi päästä tapahtumaan. Akvaarioon siis lorottaa koko ajan hieman vettä ja ylimääräinen vesi valuu akvaarion oman viemärin kautta pois.
Ei siis enää vedenvaihtoja tai lisäämisiä.

Meinasi käydä hassusti kun virittelin akvaariota takaisin käyttökuntoon. Ihmettelin kun laitoin käteni veteen, että mitä on tämä outo kihelmöinti ja totesin samassa, että nyt on jokin sähkölaite vedessä.
Aluksi luulin, että se oli sähköliikkeen tekemän lednauhan syy koska se pulahti veteen kun vedet tulivat akvaariosta yli joten nappasin sen pois käytöstä. Vika ei ollutkaan siinä koska sama sähköinen efekti toistui kun laittoi käden veteen.
Vika löytyi lämmittimestä. En löytänyt siitä mitään näkyvää vikaa, mutta se sisälle oli päässyt vettä ja kun otin sen pois niin ylimääräiset kihelmöinnit loppui. Oma arvioni on, että kun akvaario oli täynnä jääkylmää vettä niin lämmitin oli siinä sivussa poksahtanut ja lopulta halkeama löytyikin yhden sauman alta.

Nyt kasvattelen uutta kalastoa ja kasvillisuutta.
Terraario näyttää nyt todella pliisulta koska jouduin sinnekin uusimaan kaiken kasvillisuuden, paitsi sammaleet.
Toisaalta sain samalla syyn vaihtaa lekasorat vesiviljelyyn tarkoitettuun lekasoraan joka ei sotke yhtä paljon. Samalla viritin kukkalaatikoita helpommin huollettaviksi.
Laitoin sinne muutama päivä sitten pari kaupasta ostettua mintturuukkua jotka kasvavat mieletöntä vauhtia ja täyttävät varmaan koko terraarion yläosan parissa kuukaudessa. Mintussa on vain yksi huono puoli, jostain syystä sen kaverina ei tunnu viihtyvän mikään muu kasvi, en tiedä miksi. Olisi kiva laittaa tuonne myös jotain kukkivaa, mutta ei voi mitään, tärkeintä on, että mintun juuret suodattavat tehokkaasti vettä ja pitää vesiarvot kohdillaan.

Projekti #2

Nyt on tulossa 250cm pitkä akvaario tuon nykyisen kaveriksi, mutta sille pitää tehdä "pieni" operaatio ennen kun sen saa paikalleen. Paikka mihin se on tulossa on vain 240cm leveä (seinästä seinään) joten mun täytyy lyhentää tuota uutta tulokasta semmoiset 15cm.
Taisi olla jopa Eheimin akvaario, mutta ei voi mitään. Eli ensin täytyy purkaa kaikki listat eikä niitä saa aikaisempien kokemuksieni mukaan ehjinä irti. Seuraavaksi täytyy kaikki lasit irroittaa toisistaan ja viedä pisimmät lasit lasiliikkeeseen lyhennettäviksi koska en niitä ala itse lyhentämään. Jos lasi murtuu väärästä kohtaa niin parempi, että se tapahtuu alan ammattilaisen käsissä jolloin korvaus vastuu siirtyy heille :twisted:
Akvaarion alumiinijalustaa pitää myös lyhentää saman verran kuin akvaariotakin, mutta se ei ole onneksi kovin vaikeaa.
Lopuksi akvaario pitää kasata uudelleen ja lisätä akvaarion päälle lasiset tuet koska alumiinilistoja ei enää saa takaisin paikoilleen.
Jossain vaiheessa teen tämänkin akvaarion päälle kattoon asti yltävän terraarion ja sisälle 3d taustan.
Tällekin tulee oma viemäröinti ja vesiliitäntä joka tarkoittaa: ei vedenvaihtoja eikä lisäämisiä ellen itse niin halua.

Saapi nähdä kauan tuon projektin valmistumiseen menee.
Nyt alkaa töissä paras sesonkin jolloin on pakko painaa pitkää päivää, joten aika ja jaksaminen on vähän niin ja näin seuraavat 4-5kk.
Ei tässä onneksi ole mikään kiire, ei ennen kun nuo uudet kasvatit kasvavat nykyisistä lasikopeistaan yli.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

8O Mykistävää!

Aika järkky juttu! En yhtään ihmettele, jos veti vähän mielen matalaksi. Onneksi ne kaksi jäivät sinne polskimaan, olipa syy jatkaa allasta!
Hurja juttu, kieltämättä!

Onneksi nyt on kevät jo kohta kesässä asti, tulee muutenkin pientä mielen piristystä.

Laita nyt jotain kuvia tuosta miten lähtee taas liikkeelle. Ja uusi projekti kiinnostaa kovasti myös! Itse haaveilen parimetrisestä altaasta, joka ei olisi liian syvä tai leveä omiin tarkoituksiin. Mieluummin tuommoinen 200x45x50 (p x k x l). Mutta yleensä noin pitkät altaat on varsinkin korkeampia, enkä halua sellaista.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Tässä hieman kuvia mun mancavesta/akvaariobaarista kuvateksteineen ja löpinät sitten lopussa.
Vaikka ostin vasta äskettäin uuden kännykän niin paskahan siinäkin on tuo kuvanlaatu tai sitten olen vain yksinkertaisesti surkea kuvaaja, koittakaa kestää =)

Eka panoraamakuvat huoneesta missä kaikki sijaitsee.
https://www.dropbox.com/s/qd5q0k80a9qip ... 1.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/a0k9riw5txs4f ... 2.jpg?dl=0

Sitten kuva 1000+1000 paludaariosta.
Ovesta vuotaa törkeästi valoa joka pilaa kuvan, mutta koittakaa kestää =)
https://www.dropbox.com/s/t4zs02xht0zgz ... 0.jpg?dl=0

Superselviytyjä Osku, tai kuten veljen 2 ja 5 vuotiaat tyttäret sanoo "Simo", vaikka tuo on kylläkin Simotar.
https://www.dropbox.com/s/kycf7k4htqmhbr9/osku.jpg?dl=0

Sitten hopeakirjoahven joka oli veljellä kun kaikki mun luona olleet menehtyi. Tämäkin on naaras kuten Simo.
Hopea on myös koko akvaarion kiistaton pomo ja kuningatar.
https://www.dropbox.com/s/qtviu1pl2rx8f ... a.jpg?dl=0

Kuvia paludaarion kasveista.
https://www.dropbox.com/s/y4uukewmkjgas ... 1.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/pb0cwtbytoad9 ... 2.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/1bu1c6e3eaka4 ... 3.jpg?dl=0

Kuva kasvatusaltaasta missä venytän pienokaisia isoa akvaariota varten.
Tässäkin on aquaponics systeemi, tosin en ole sinne vielä paljoa kasveja laittanut kasvamaan. Tällä hetkellä kokeilussa vain kokkauksen jälkeen jäänyt ruukkutimjami joka ei ole parissa viikossa kuollut, mutta ei ole myöskään alkanut kasvamaan. Todennäköisesti valoa on liian vähän.
https://www.dropbox.com/s/emuecu92zo8bg ... i.jpg?dl=0

Kuvausyritys teksasinkirjoahvenesta joita on akvaariossa kaksi, eivät pysy yhtään paikoillaan kuvia varten. En ole varma onko nämä Herichthys carpintis vai Herichthys cyanoguttatus ostin molempia lajeja kaksi, joista yksi kuoli ja yhden annoin veljelleni.
https://www.dropbox.com/s/eq9we9r57306d ... 2.jpg?dl=0

Mulla on edelleen nuo isot kokispullot tuolla 1000 litraisessa koska olen todennut ne älyttömän tehokkaiksi roskan kerääjiksi. Sunnitelmissa on tehdä jokin naamioitu kotelo joka toimittaisi samaa virkaa kuin nuo, nuo kun ei maisemaan kaunista.
Tuon lisäksi suodattimina toimii kaksi Eheim Pro2 tason ulkosuodatinta sekä tuo aquaponics systeemi tuossa akvaarion terraario osassa. Terraarion kasveina on enimmäkseen minttua joka on ollut yrteistä se mikä on parhaiten viihtynyt. Itseasiassa minttu kasvaa ihan sekopäänä ja sitä joutuu leikkaamaan joka viikko puoli ämpärillistä pois.
Tuohon vesiputoukseen hommasin aikoinaan erilaisia geelissä kasvatettuja akvaario-/terraariosammalia.
Ne ei ole vielä palautuneet siihen mitä ne oli ennen onnettomuutta, ne nimittäin kasvoi todella rehevästi enkä nyt meinaa niitä saada yhtä upeiksi. Ne on tuosta vesiputouksesta levinneet aika laajalle ja aina välillä kun tuo vesiputous päättää muuttaa suuntaansa niin nuo sammaleet kuivuu/kuolee jostain kohtaa ja sitten kun vesi taas alkaa virrata kuivuneiden yli niin ne heräilee uudelleen. Tuota virtausta pitäisi oikeastaan säätää rankemmalla kädellä jotta saisi nuo sammaleet kasvamaan koko takaseinässä.


Harmillisesti joudun ainakin toistaiseksi luopumaan tuosta kakkosprojektista.
Työt rupesi puskemaan pahasti niskaan ettei ole aikaa sen kanssa säätämiseen ja kun vaimokin vielä paheksui niin jääkööt nyt toistaiseksi.
Olen kyllä jatkuvasti katsellut sopivan mittaista akvaariota (230cm pitkä ja muuten mahdollisimman iso), mutta eipä ole vielä näkynyt.
Hieman kiinnostaisi tehdä radikaali peliliike ja rakentaisi kiinteän akvaarion jolloin mun ei tarvitsisi löytää kuin suuri etulasi. Lasi voisi olla yli 240cm leveä koska sen voisi leikata sopivaksi, paitsi jos se on karkaistua. Korkeutta lasilla voisi olla 100cm ja jos akvaarion takaseinä olisi 100-120cm etäisyydellä niin tilavuudeksi tulisi apauttiarallaa 2400-2800 litraa.
Tilanne elää ja suunnitelmat muuttuu tilanteiden mukaan.

Tässä kuva paikasta mihin seuraava iso akvaario olisi tulossa. Tuossa on siis seinästä seinään 240cm.
https://www.dropbox.com/s/i8u4okmgttr6w ... 2.jpg?dl=0

Loppuun vielä muutama kuva päivän projektista mikä meni naurettavalla tavalla mönkään.
Oli nimittäin tarkoitus painepesurilla pestä uusia kantoja akvaarioihin, mutta ongelmaksi tuli ettei meidän pihan vesipisteestä tullut pisaraakaan vettä. Oli nimittäin naapurin putkimies saunaremontin aikana katkaissut senkin putken kun veteli kellarissa uusia putkia paikoilleen. Tuon pihan vesiliittymän haaroitus oli hieman piilossa niin eihän se sitä tajunnu kytkeä takaisin toimintaan.
Jotta sellasta =D

https://www.dropbox.com/s/ns21rjy3b2xtx ... 1.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/r14apfhma8k0b ... 2.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/5d26oz7emf2f7 ... 3.jpg?dl=0


PS: Tämä taitaa olla eka kerta kun käytän täällä dropboxia kuvien jakamisessa.
Antakaahan palautetta toimiiko tämä mielestänne näin ihan hyvin, vai palaanko aikaisempaan systeemiini jossa kuvat ovat omalla serverillä kuten aiemmissa kuvalinkeissä?
buttnekkid
Member
Member
Viestit: 292
Liittynyt: 21:50, 24.02.2014
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja buttnekkid »

Dropbox on hyvä. Käytetään sitä bändin musahommissa.
240 L Etelä-Amerikkaa
60 L Karanteeni/Väistötila/Bordelli
Aaronjaaiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 20:32, 07.07.2017
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Aaronjaaiti »

Wau, mitä rakentelua! Ja huh mitä vahinkoja! Toivottavasti jatkossa säästyt niiltä. Tekevälle sattuu. Mielenkiinnolla seurailen minäkin.
180 l
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

En tykkää dropboxista kun joutuu erikseen seikkailemaan ja sit jos pitäisi johonkin kuvaan kommentoida niin mikähän se olikaan ja sit jos pitäisi etsiä ketjusta nopeasti jotain ja kuvat joutuu jokaisen erikseen avaamaan niin ei yhtään kiva.

Teillä kyllä sattuu ja tapahtuu! Ymmärrän, ettei riitä jaksaminen kakkosprojektille, ainakaan vielä. Ehkä sitten jossain vaiheessa. Vastustaako vaimo nimenomaan allasta siihen, vaiko sen rakentelua ja muuta säätöä siihen liittyen?
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Kävin eilen hakemassa tilaamani 3 uutta Hopeakirjoahventa NL-Aquasta, eli nyt niitä on jälleen neljä.
Uudet tulokkaat oli jopa 15cm mittaisia eli ihan kalan kokoisia, vanha rouva on noin 20-25cm.
Samassa akvaariossa oleva Sitruunakirjoahven kiinnostui tulokkaista turhankin paljon ja ajaa niitä nyt takaa minkä ehtii. Täytyy varmaan hommata sitruunalle oma akvaario tai luopua siitä jollei se rauhoitu.

Noiden lisäksi kävin ostamassa Helsingin Akvaariokeskuksesta 3kpl Teksasinkirjoahvenia (Herichthys cyanoguttatus) ja yhden sinisen Helmikirjoahvenen jotka oli ihan pieniä poikasia. Niille on oma 250 litran akvaario jossa saavat kasvaa kaikessa rauhassa.
Taktiikkana on kasvatella kaloista isompia ja sitten näyttää vaimolle, että nyt tarvii toisen isomman akvaarion. Kun sekin on ehtinyt kiintyä kaloihin niin eihän se voi vastaankaan siinä vaiheessa sanoa [;)]
Jos joku tietää 230cm leveän akvaarion niin ilmoitelkaa, tuon levyinen mahtuisi sopivasti tuonne entisen autotallin peräseinälle. Muilla mitoilla ei ole väliä, paitsi isompi on parempi.

Noi pienet ahvenet tarvis kyllä akvaarioonsa jotain kasveja, mutta ostaakaan ei viitsisi kun ne kuitenkin pureskellaan hiljakseen palasiksi.
Täytyy varmaan eri palstoilla kysellä josko jollain olisi tosi halpoja tai ilmaisia kasveja joutilaana.

Googlen kuvalinkit:
Hopeakirjoahven / Vieja Argante (https://www.google.fi/search?rlz=1C1MSI ... =873&dpr=1)
Sitruunakirjoahven (https://www.google.fi/search?hl=fi&q=Am ... gws_rd=ssl)
Teksasinkirjoahven (https://www.google.fi/search?hl=fi&q=He ... gws_rd=ssl)
Helmikirjoahven (https://www.google.fi/search?hl=fi&q=Ro ... gws_rd=ssl)
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Kuvapäivityksiä
Huomasin vasta koneelle kuvat siirrettyäni, että täytyy siivota tuo etulasi.
Joten pahoittelen ison akvaarion kuvissa etualalla olevia levätupsuja.


Kaikki hopeakirjoahvenet, osku, kaksoiskirjoahven, kyhmytonkija, tuntematon tonkija, seeprakirjoahven, teksasinkirjoahven (herichthys carpintis) ja tulijuovakirjoahven (nandopsis salvini).
Kuva

Pari uusinta hopeakirjoahventa.
Kuva

Naaraspuolinen oskari jolle veljentyttäret antoi nimeksi Simo, hopeakirjoahven ja kaksoiskirjoahven.
Kuva

Simo ja hopeakirjoahven.
Kuva

Sitruunakirjoahven.
Kuva

Yleiskuvaa koko systeemistä. Harmillisesti en koskaan ole onnistunut saamaan valotusta toimimaan niin, että tuo yläpuoli ei ylivalottuisi.
Kuva

Siksi yläpuolesta oma kuva. Minttu se siinä rehevästi kasvaa, noin viikko sitten tuo pensas oli niin hemmetin iso, että se täytti melkein koko yläosan.
Kuva

250 litrainen uusin akvaario.
Kuva

Sininen helmikirjoahven.
Kuva

Teksasinkirjoahvenia (Herichthys cyanoguttatus)
Kuva

Nahistella pitää vähän väliä :)
Kuva

Onnistuin kerrankin saamaan kaikki kolme teksasilaista samaan kuvaan, tosin yksi vain peilaten.
Jahtaavat ja nahistelevat keskenään niin, että vauhtia piisaa.
Tuossakin taas menossa yllätyshyökkäys kaverin kimppuun :)
Kuva


Naapurin putkimies sai lopultakin pihan vesiliittymän taas toimintakuntoon ja pääsin painepesurilla pesemään koko kesän kuivuneet juurakot.
Suurin osa on männyn juuria, mutta mukana on myös ainakin yksi koivun ja lepän juuri.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Saaplari kun innostuin eBayn ja akvaarioon.fi kanssa ostoksille, mutta tarpeeseen tulee :)
Tilaukseen lähti seuraavia tuotteita:

Yhden akvaarion päällä olevat yrtit ei oikein jaksa kasvaa parin 15W akvaariovalaisimen toimesta joten seuraavaksi kokeillaan tätä.
http://www.ebay.co.uk/itm/T5-LED-Grow-L ... 2749.l2649

Nämä oli halpoja ja näissä on normaalin hehkulampun kanta joten näistä edellä mainitulle vaihtoehto. 4kpl tilauksessa.
http://www.ebay.co.uk/itm/E27-200LED-Gr ... 2749.l2649

Näitä en ole suomesta löytänyt vaikka olen joka puolelta kysellyt. Nyt loppui etsiminen, tulossa on 20kpl.
http://www.ebay.co.uk/itm/Black-White-G ... 2749.l2649

En ole koskaan ollut tyytyväinen noihin magneetti lasinputsareihin kun ne ei ole riittävän karheita ja ne menee ison akvaarion kanssa nopeasti tukkoon. Eiköhän tämä 66cm pitkä ruostumattomasta teräksestä tehty partakoneenterä hoida homman paremmin.
http://www.ebay.co.uk/itm/AQUARIUM-FISH ... 2749.l2649

Lisäksi akvaarioon.fistä lähti tilaukseen Eheim Compact 300 ja 600 kiertovesipumput, sekä kasvipellettejä hopeakirjoahvenille, joka on luonnossa pääasiallisesti kasvissyöjä.
Pienemmästä pumpusta (300) teen 250 litraiseen mattosuodattimen ja isommasta (600) teen saman akvaarion päälle kukkalaatikoista samantapaisen systeemin kuin alla olevassa kuvassa, mutta paremmilla valoilla. Tuo viritys on 200 litraisen akvaarion päällä jonka molemmissa kerroksissa on vanhat 15W vanhat akvaariovalaisimet eikä ne oikein tehota kasvattamaan yhtään mitään.
Tuohon kuvassa systeemiin laitan noiden valojen lisäksi tilaamani T5 led valot.
Miksikö laitan ne vanhojen kaveriksi enkä vain vaihda niitä? En halua, että poliisipartiot alkavat kyttäämään talon ulkopuolella, eikä noiden kasvivalojen violetti väri itseänikään oikein viehätä :D

Kuva
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

No eipä olekaan mitään pikkurisuja nuo sun oksasi! :o Aikamoisia. Ja itse kun olin niin tyytyväinen, että omaan altaaseen mahtuu kasvien sekaan joku 60 cm pitkä ilman että näyttää paukkuvan päädyistä läpi. Tosin se on semmoinen sutjakampi malli.

Juu, ei ne kasvilamput mitään miellyttävän värisiä ole. Mutta itsellä tökkii eniten ne peruskeltaiset (jotain 2800 kelviniä), jotka näyttää siltä kuin joku olisi unohtanut vesiklosetin ja akvaarion erot.

Nuo uudet vauvasi on kyllä tosiaan ihan vauvoja! Toivottavasti vaimo kiintyy ja ehdit saada seuraavan altaan kasaan sopivasti ajoissa. [;)]
Mutta sisustuksesta tuli mieleen joko ne vanhat isoista kivistä tehdyt navetan kivijalat tai sitten hautakiviveistämön ylijäämäkivet. Ei ehkä kaikkein romanttisimmat tai hempeimmät mielikuvat. :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”