Mbuna malawi allas n.310l perustus

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Hedelmiina kirjoitti:Onnittelut salamatkustajien osalta :) Hain nuo mun altaan viimesimmät tulokkaat parisen vkoa sitten niin Protomelas Teeniolatu red empress- eukolla munat/poikaset ilmeisesti kans suussa. Ei avaa suutaan, ei syö ja leuanalus vähön pullistunut eli täälläkin saattaa olla tulossa lisää porukkaa purkkiin :)
Heh, melkoisen edulliset kaupat sitten :mrgreen: .
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Minzu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 15:28, 23.05.2008
Paikkakunta: Loppi

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Minzu »

Salamatkustajat on ehkä syöty kun en pariin päivään niitä enää ole bongannut enää.

Toinen saulosi koiraista on nyt jostain syystä linnoittautunut luolaansa ja ei sieltä juurikaan poistu, mikähän sille on tullut. Ei edes syömään ole tullut :? Kurkistelee kyllä sieltä ja joskus jonkun pikku lenkin tekee, mutta muuten olla möllöttää vaan. Ulkoisesti siitä ei mitään vielä ainakaan huomaa. On edelleen komean värinen ja hallitseva noista kahdesta uroksesta jotka mulla on.

Muut kalat on virkeitä ja puuhailevat omiaan.

Eilen vaihdoin n. 30% vedestä ja lisäsin malawisuolaa ja nyt GH:kin tippui taas pykälällä ollen nyt 6 eli sekin oikeaan suuntaan menossa.
Täytyy tänään vielä mitata PH, KH ja GH uudelleen. Eilen PH 7,4 ja KH 7 heti vedenvaihdon jälkeen.
Minzu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 15:28, 23.05.2008
Paikkakunta: Loppi

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Minzu »

Pariin otteeseen olen tällä viikolla poikasia nähnyt, eli jossain niitä vielä piilottelee :D

Saulosi koiraskin on taas normaalisti menossa mukana, pari päivää se mökötteli ja oli syömättä, mutta nyt taas on ku ei mitään olis ollukaan.
Ninjuska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 76
Liittynyt: 12:19, 25.01.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Ninjuska »

Onnea Minzu hyvistä kaupoista! :) Ois kiva nähdä kuvia sun altaasta kans!
On tää kyllä jännää, ei malttais oottaa et saa ton oman siihen kuntoon että kalojakin pääsee hommaamaan. Täällä päin on tää malawiharrastus vähän haastavaa kun paikallisissa lemmikkiliikkeissä ei malaweja oo. Yhteen voi tilata, jos sattuu listoilla olemaan sopivia. Eikä oo ainakaan vielä täältä harrastajia löytynyt. :roll: Mut onneks on kulkemista etelässä niin voi tullessaan tuoda kalat.

Ja joo, Bilteman hiekka oli todella puhdasta! Kerran huuhdeltiin läpi, vähän periaatteen vuoksi. Ei ois välttämättä tarvinnut kyl pestä ollenkaan. Joitakin vuosia sitten ei toi samainen hiekka ollut kyllä noin puhdasta. Kiva yllätys. :)
"Kaikki eläimet ovat yhtä tasa-arvoisia,mutta toiset eläimet ovat tasa-arvoisempia kuin toiset."
-George Orwell: Eläinten vallankumous
Minzu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 15:28, 23.05.2008
Paikkakunta: Loppi

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Minzu »

Olen edelleen mahdottoman tyytyväinen kun hoksasin vaihtaa malawilaan :D
Kalat on hienoja ja persoonallisia. Altaan sisustus selkeä ja helppohoitoinen, kun ei ole kasveja ollenkaan.
Malawisuolalla vesiarvojen muokkaus todella helppoa.

Maanantaina vesiarvot
PH 7,9
KH 8
GH 5

Kalat touhuilee kutupuuhia. Mulla on nyt kaksi saulosi koirasta komeissa väreissä kun ovat vallanneet molemmat omat reviirinsä ja välillä vaan toisilleen käyvät ärhentelemässä. Alkuun toinen uroksista oli selkeästi alempi ja haaleamman värinen, mutta nyt molemmat yhtä komiana raidoissaan. Lisäsin tuonne ne pari kukkapurkkia jotka jäi piilottamatta kivien alle ja ne onkin todella suosiossa, täytyy jossain vaiheessa vähän kiviä siirrellä varmaan edes osaksi noita naamioimaan. Purkkeihin sais kyllä kasvaa vaikka levääkin :D

Ruokinta-automaatti oli myös hyvä hankinta ja nyt saavatkin ruokaa 3krt päivässä säännöllisesti. Valaistus on päällä 8.00-12.00 ja 16.00-21.00.

Poikasia edelleen joskus sattumalta jonkun näkee, saa nähdä nyt kun aikaa menee jotta selviääkö niitä hengissä isoksi asti.

Aikaa myöten näkee miten sisustus muuttuu ja elää kun mietinnässä on ainakin kivikasojen korottaminen, mutta painoa ei saisi enempää kamalasti tulla kun ei uskalla montaa kymmentä kiloa kiviä laittaa. Ehkä tutustun valukiviin ajan kanssa. Mahdollisesti myös 3d tausta kun budjetti joskus antaa periksi moisen. Nyt vaihdoin jätesäkkitaustan sentään ostettuun kivitaustakuvaan :mrgreen:
fazerina82
Member
Member
Viestit: 369
Liittynyt: 12:35, 24.05.2005
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Perniö

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja fazerina82 »

Hauskaa. Oma allas projekti samankokoinen ja äsken lähti 3D taustat tilaukseen.
Jospa ehtis retkipatjaa ostamaan keskiviikkona ja torstaina tyhjentelis altaan vedestä ja hiekasta. Sais kuivatettua ja imuroitua altaan ja silikoonattua retkipatja kiinni vai huono idea?

On paljon noita saviputkia ja niillä ajattelin aluksi aloitella ja kiuaskiviä löytyy laatikollinen autotallista sekä jotain huokoista kiveä paljon akvaariokaapin perältä (tuff?)

Ajatellut ihan soodan kanssa pärjäillä. Ensin opettelen oikeat mittasuhteet opetella ja muuttaa vesiarvoja ennen kuin kalat saapuu.

Pohjana mulla pysyy altaan bilteman hiekka joka eniten miellyttää silmää.

Mielellään kuvia näkisin Minzu sun altaasta [;)]
Akvaariot ovat vieneet sydämeni, lirisee siellä sun täällä ja isompaa tahdon..
fazerina82
Member
Member
Viestit: 369
Liittynyt: 12:35, 24.05.2005
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Perniö

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja fazerina82 »

Hauskaa. Oma allas projekti samankokoinen ja äsken lähti 3D taustat tilaukseen.
Jospa ehtis retkipatjaa ostamaan keskiviikkona ja torstaina tyhjentelis altaan vedestä ja hiekasta. Sais kuivatettua ja imuroitua altaan ja silikoonattua retkipatja kiinni vai huono idea?

On paljon noita saviputkia ja niillä ajattelin aluksi aloitella ja kiuaskiviä löytyy laatikollinen autotallista sekä jotain huokoista kiveä paljon akvaariokaapin perältä (tuff?)

Ajatellut ihan soodan kanssa pärjäillä. Ensin opettelen oikeat mittasuhteet opetella ja muuttaa vesiarvoja ennen kuin kalat saapuu.

Pohjana mulla pysyy altaan bilteman hiekka joka eniten miellyttää silmää.

Mielellään kuvia näkisin Minzu sun altaasta [;)]
Akvaariot ovat vieneet sydämeni, lirisee siellä sun täällä ja isompaa tahdon..
Minzu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 15:28, 23.05.2008
Paikkakunta: Loppi

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Minzu »

Kuva

Tuossa puhelimella otettu kuva akvaariosta nykyisessä asussaan. Eihän tuo nyt ihan biotooppi ole kukkapurkkeineen ja kiuaskivineen, mutta kelpaa mulle ja kaloillekin ilmeisesti kun valtaavat kilvan itselleen purkkeja :mrgreen:
Tänään viimeksi näin yhden kalanpoikasen vilahtavan yhden purkin sisään kasattuun koristekivikasaan. Nuo isot kiuaskivet on niin harvaan ladottu, että sieltäkin löytyy purkkien lisäksi jos jonkinlaista koloa kaloille ja tunneleitakin useampia.

Nitriitti yritti nousta tuossa viikonloppuna, mutta äkkiä bactozym kapseleita tyhjentelin vedenvaihdon yhteydessä lauantaina ulkosuodattimeen samalla kun poistin sieltä hienosuodatusvanun. Nitriitti hävisi. Onneksi olen seuraillut vesiarvoja aikalailla tarkkaan nyt aluksi myös vedenvaihtojen välissä, lähinnä juuri nitriitin pelossa vaikka hiekat ja suodattimet siirsinkin vanhasta. Kaloihin tuo ei vielä näyttänyt mitenkään vaikuttavan, eli niiden käytöksestä en olisi nitriitin pientä nousua pystynyt päättelemään.
Minzu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 15:28, 23.05.2008
Paikkakunta: Loppi

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Minzu »

Laitoin juuri tilaukseen JBL Cristal Profi 1501e suodattimen, vähän on epäilyttänyt tuo suodatus kun Eheim 2226 on kuitenkin vain n.350l akvaan ja sen lisänä on vaan sisäsuodatin. Aion pistää molemmat ulkosuodattimet pyörimään niin ei sitten tule paniikkia jos toinen hajoaa ja tuon 2226 olen käytettynä ostanutkin joskus niin siitä ei tiedä vaikka hyvin nyt toimiikin.

Huomenna menen NL-Aquaan katsomaan josko saisin Melanochromis auratuksia, sitten olisi kalasto valmis :D

Mulla muuten on 130cm leveässä altaassa 100cm leveä loisteputkivalaisin jossa vaan toinen putki päällä. Jätän tarkoituksella nuo päädyt hämärämmiksi niin ei ihan niin paljoa loista tuo tekniikka tuolla päädyissä kun jos vielä valaisisin ne :mrgreen:
Minzu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 15:28, 23.05.2008
Paikkakunta: Loppi

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Minzu »

Tänään olen menossa kalaostoksille, saa nähdä nyt mitä sieltä mukaan lähtee. NL-Aquassa varmasti osataan neuvoa :D

Eilen vaihdoin 50% vedestä eli n.150l ja vedenvaihdon jälkeen PH 7,4, KH 9, GH 3, NO3 n.10.
Yleensä vedenvaihdosta seuraavana päivänä tuo PH vielä vähän nousee n.7,6-7,8 väliin, mutta enhän mä millään saa sitä 8 ilman, että KH nousee tosi korkeaksi. Ei nuo nyt vissiin ihan hassut noinkaan noi vesiarvot kuitenkaan ole. Johtavuusmittari olis kiva investointi jossain vaiheessa kyllä.

Olen miettinyt vallisnerian laittamista akvan päätyihin kasvamaan, sais vähän paremmin tekniikkaa piiloon. Ehkä mä just ja just sen verran jaksan kasveja nyt katsella akvassani [;)]
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Minzu kirjoitti:Eilen vaihdoin 50% vedestä eli n.150l ja vedenvaihdon jälkeen PH 7,4, KH 9, GH 3, NO3 n.10.
Yleensä vedenvaihdosta seuraavana päivänä tuo PH vielä vähän nousee n.7,6-7,8 väliin, mutta enhän mä millään saa sitä 8 ilman, että KH nousee tosi korkeaksi. Ei nuo nyt vissiin ihan hassut noinkaan noi vesiarvot kuitenkaan ole. Johtavuusmittari olis kiva investointi jossain vaiheessa kyllä.
On noi vesiarvojen muutokset kyllä merkillisiä... Mulla on jatkuvasti KH siellä tavotellulla 7-10 alueella, GH 4-5 välillä ja PH digimittarilla siinä 8.4 ja tippatestein 8 paremmalla puolella myöskin. Olen todennut, että kun altaassa on tilaa viemässä niin 3 D taustakuva, kuin styroxi-ja normikiviä niin vesitilavuus on laskenut sen verran tuossa 325 litrassa että maksimi vedenvaihto on mulla sen 60 litraa/vko eli näkyvästi vesirajasta 1/3 osa. Tähän sitten joka toinen kerta heitän yhteen ämpäriin malawisuolaa puolikkaan mitallisen niin arvot pysyy :) Toki lähtöarvot vaikuttaa myös (kerran ajattelin, kun laski GH sinne 2-3 pintaan laittaa t-lusikallisen kipsiä koko altaan tilavuuteen ni kävikin niin, että se GH nousi seiskaan - en siis laittanu enää jatkossa tällasta kokeilua eli mieluummin se 2-3 kuin 7 GH sitten, vaikkakin siellä nelosessa-vitosessa yleensä pyöriikin...)
Eli vähemmällä vedenvaihdolla huomioiden sisustuksen viemä tilavuus (eli esim. mulla ei tuossa ole vettä oikeesti sitä 325l, jotta pystysin vetäsee 150 litraa vaihtoja tai edes 70 litran...)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Minzu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 15:28, 23.05.2008
Paikkakunta: Loppi

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Minzu »

Minähän olen nyt vaihtanut pari kertaa viikossa vettä suunnilleen tuon 50% joten ehkäpä sillä vaikutusta asiaan. Tuntuu tuo suodatus vähän vähäiseltä tällä hetkellä ja siksi isommat tiuhemmat vedenvaihdot olen tehnyt. Uusi iso ulkosuodatin tulossa JBL CristalProfi e1501 greenline jonka pitäisi hyvinkin riittää tuohon mun akvaan. Kunhan tuon saan pyörimään vielä vanhojen lisäksi niin pitäisi riittää pienemmät vedenvaihdot kerralla ja harvemmin.

Meidän kaivosta tuleva vesi kun on aika hapanta ja pehmeää niin sen muokkaaminen vaatii jo vähän enemmän malawisuolaa aina kerralla.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Jeps.. voipi tosiaan tuossa tiuhassa vedenvaihdossa piillä tuo arvojen vaihtelu.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Minzu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 15:28, 23.05.2008
Paikkakunta: Loppi

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Minzu »

Nyt on kaikki kalat hankittu, tässä nyt tämänhetkinen kokoonpano:
1+5 Labidochromis caeruleus, sekasyöjä http://www.cichlid-forum.com/profiles/s ... php?id=713
1+4 Metriaclima estherae, sekasyöjä http://www.cichlid-forum.com/profiles/s ... hp?id=1729
3+4 Pseudotropheus saulosi, kasvissyöjä http://www.cichlid-forum.com/profiles/species.php?id=1
8 Pseudotropheus cyaneorhabdos, sekasyöjä http://www.cichlid-forum.com/profiles/s ... php?id=756

Nyt vaan toivon, että saulosit ei enempää vaihtelisi sukupuoltaan urokseksi, yksi kun tuolla on muuttamassa väritystään. Kaksi sauloseista varmasti naaraita kun ovat molemmat hautoneet, toinen meille tullessaan ja toinen nyt :)

Yhden estherae naaraan ostin lisää. Siskontyttö 2v eilen katseli kaloja ja hetken ihmeteltyään osoitti estherae naarasta ja totesi, että "porkkana" :mrgreen:

Mittasin äsken vielä PH:n ja nyt se oli 7,9 eli ei kannata mitata heti vedenvaihdon jälkeen :)
Nitraatti 10 ja nitriitti 0
Ninjuska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 76
Liittynyt: 12:19, 25.01.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Ninjuska »

Hienolta näyttää purkki!! :) Ja hyvin on kyllä sulla kalat sopeutunut kun ovat heti kutupuuhiinkin alkaneet. Mulla kärsivällisyys meinaa loppua tuo kypsyttämisen kanssa, ei malttais oottaa ku oon tämmönen kaikkimullehetinyt-tyyppi. :D Mutta ku oon päättäny kerranki ite kypsyttää niin sit kans kypsytän. :roll:
"Kaikki eläimet ovat yhtä tasa-arvoisia,mutta toiset eläimet ovat tasa-arvoisempia kuin toiset."
-George Orwell: Eläinten vallankumous
Minzu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 15:28, 23.05.2008
Paikkakunta: Loppi

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Minzu »

Mitähän tolle kuvalle on käyny kun tossa ylempänä mun viestissä on, ei se silloin aluksi noin julmetun iso ollut 8O


Tässä mun akvan kotisivu, sieltä löytyy nyt kuviakin jotain :)
http://www.goblindolls.fi/Akvaario.html
Minzu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 15:28, 23.05.2008
Paikkakunta: Loppi

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Minzu »

Todellakin olen tyytyväinen tuohon malawilaani. On mielenkiintoista seurata näitä eläväisiä kaloja ja niiden reviirien valloituksia ja kutupuuhiakin aina välistä.

Eilen bongasin taas poikasen pitkästä aikaa kun saivat ruokaa. Kovasti se on kasvanut :D Mun tän hetkinen veikkaus olis, että on estherae.
Minzu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 15:28, 23.05.2008
Paikkakunta: Loppi

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Minzu »

Poikanen on nyt kasvanut niin isoksi, ettei enää piilottele :D Uusiakin pienokaisia olen bongaillut. En ole ajatellut nyt kesällä ainakaan vielä noita enempiä kasvattamaan kuin mitä tuolla altaassa hengissä selviää. Talvella kun lämpötila pysyy tasaisena ja on enemmän aikaa sisätiloissa oleilla niin ehkä sitten voisi harkita.

Mulla oli lopulta kolme saulosi urosta tuolla, mutta yksi niistä kuoli viime viikolla. Oli myös kaksi estherae urosta, mutta niistä toisen sen väriä vaihtaneen löysin kuolleena eilen.

Tästä hätääntyneenä äkkiä vettä vaihtamaan taas ja mittaamaan vesiarvoja. No ne oli mielestäni kunnossa kun
PH 7,7
KH 8
GH 3
NO3 25 (ennen vedenvaihtoa)
NO2 0

Lämpötila uhkaa vähän kämpässä nousta kesäisin, mutta ei se 28 astetta korkeammalla ole käynyt.

Luulisin, että nuo kahden kalan kuolemat johtuu vaan urosten valtataisteluista.
320l Malawi
Vanha Kalju
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 18:43, 06.08.2012
Akvaarioseurat: Keisarillinen Akvaariokollektiivi
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Vanha Kalju »

Minzu kirjoitti:Lämpötila uhkaa vähän kämpässä nousta kesäisin, mutta ei se 28 astetta korkeammalla ole käynyt.

Luulisin, että nuo kahden kalan kuolemat johtuu vaan urosten valtataisteluista.
Täällä lämpötila hyppii jopa 30 asteeseen, eikä kalat kuole. Mikäli valtataisteluissa kuolevat, niin sitten on evät nypitty. Kannattaa tarkistaa, etteivät ole kuolleet tauteihin tai loisiin.
350 l Malawi
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Mäpäs lainaan pikaisesti ketjua :) Mulla on seurala nyt vaihtumassa vaihteeksi malawiin. Altaassa on nyt hiekat joten pikkuinen operaatio tässä odottaa energiapuuskaa. Koska olin ajatellut laittaa reippaasti kiviä tulin siihen tulokseen että laitan retkipatjan paloja isompien rykelmien alle. Tässä nyt mietin että täytyykö mun tosiaan poistaa kaikki hiekka ja antaa altaan kuivua jotta kaikki muruset saatais lasin ja retkipatjan välistä pois vai otanko pois vain suurimman osan? Ettei joku hiekanjyvänen nyt saa allasta särki?

Akvaariona juwelin 400l allas. Mikä sen pohjalasin paksuus nyt olikaan...12mm?
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
Ninjuska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 76
Liittynyt: 12:19, 25.01.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Ninjuska »

No mä käyttäisin kokonaan kuivana ja laittaisin retkipatjan (tai styroksin) silikoonilla pohjaan kiinni. Näin se hiekka ei ainakaan pääse livahtamaan sinne alle sen jälkeen kun allas on täytetty. Kannattaa muistaa että malawit kaivaa hiekkaa, joten se alusta saattaa tulla näkyviin hiekan alta. Minkä seurauksena sit kalat saattaa nyppiä sitä alustaa, onnistuu nostamaan jotain kulmaa, hiekka menee alle ja milläs sitten sieltä otat pois? Ja kun se retkipatja/styroksi kuitenkin pyrkii pintaa kohden kun vettä kevyempää materiaalia on..
"Kaikki eläimet ovat yhtä tasa-arvoisia,mutta toiset eläimet ovat tasa-arvoisempia kuin toiset."
-George Orwell: Eläinten vallankumous
Minzu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 15:28, 23.05.2008
Paikkakunta: Loppi

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Minzu »

Malawila ollut näköjään 3 vuotta tuossa 310l tankissa. Nyt olis haaveissa päivittäminen 690l tankkiin jos kaikki menee suunnitelmien mukaan.

Tekniikka on toiminut ja allas ollut kiva katsella ja helppo hoitaa, en voisi tyytyväisempi olla. Uuteen voisi haaveilla jotain monnejakin ahventen lisäksi.
Dunedin
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 09:19, 29.10.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Dunedin »

Kaipaan paljon ohjeita, vinkkejä yms. Olen vasta aloittamassa Malawi harrastusta.
Hei, uus-vanha akvaarioharrastaja on palaamassa harrastuksen pariin asunnon vaihdon myötä. Uudessa asunto oli heti täydellinen paikka altaalle. Perhe ilmoitti heti alkuun että yhtään rehupurkkia tänne ei tule ja koska saan uuden altaan haluan kuunnella myös perheen toiveita, näin on päädytty Malawiin. Nyt luettu, katseltu ja keskusteltu Malaweista parin kuukauden ajan, samalla on hankittu ihan oikeasti uusi allas (Giant 317l), ja tekniikkaa sekä tietysti rakennettu altaalle taso harkoista ja levystä. Eilen saimme vihdoin vedet altaaseen. Tähän on kulunut aikaa monien haasteiden kera. Alkuun sain eräältä kalliolouhokselta kiviä. Ne näyttivät erittäin hienoilta, tummia, hyvin paljon kiuaskivien näköisiä mutta isoja lohkareita. Sitten kun huuhdoin kivet ja laitoin ne altaaseen huomasin että kivet kiiltelevät hyvin paljon, lopulta päätin luopua ko. kivistä kokonaan (ovat kyllä tallessa vielä). Ja koska lumi on maassa uusien kivien hankinta on haaste. Hiekan olen aina ennen ostanut paikallisesta rautakaupasta, nyt heillä ei ole ko. tuotetta. Kävin kolmessa muussa rautakaupassa kysymässä Weberin hiekkaa mutta kaikki myy Ei otaa koska on joku toimituskielto. Lopulta ostin Fescon saumaus-puhallushiekkaa joka on 100% suomalaista hiekkaa, ei lisäaineita tms. Tätä on pesty paljon ja likaista on, hiekka on myös hienompaa kuin aiemmin käyttämäni, toivottavasti on sopivaa... Lopulta keräsin omalta pihalta isompia kiviä ja ostin isoja pyöreitä kiuaskiviä lisäksi. Ja koska hiekkaa tuntui olevan vähänlaisesti niin lisäsin eilen vielä akvaariokaupasta ostettua jokihiekkaa altaaseen. Nyt allas on täytetty vedellä, uusi JBL ulkkari pyörii sekä yksi sisäsuodatin. Olen tilannut uuden sisäsuodattimen (Eheim joku...) ja bakteereja eli homma etenee hitaasti. Jotta haasteet eivät loppuisi niin lopulta kävin eilen ostamassa Giant-valaisimen paikallisesta liikkeestä, heillä ei ole oikean pituista valaisin eli valaisin on nyt 20 cm allasta lyhyempi. Siinä on paikka kahdelle putkelle eli varmaan valo riittää kun vain saan oikeat putket, kertokaa vinkit, kiitos! Eilen valaisimen mukana tullut Power-putki ovat liian pitkät, tullut myyjälle virhe... Tänään allas on samea, läpi ei näy, johtuu varmaan hiekasta, odottelen. Nyt toivon että laitette minulle vinkkejä, ohjeita miten tästä jatkaa, onko jollain myydä sopivia mbuna kaloja tai muuta hyödyllistä. En ole vielä löytänyt tippatestejä, ehdotuksia hyväksi koetuista testeistä otetaan vastaan. Miten paljon niitä luolia pitäisi olla jos tuohon altaaseen tulee 3 max. 4 lajia mbunaa? Myös lajivalinnat on tekemättä, toivon tietysti väriä ja mahd. säyseitä kavereita. Kiitos jos voitte auttaa ja neuvoa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”