Kaikki uusiksi?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

serazorro
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 12:29, 16.09.2015
Sukupuoli: Nainen

Kaikki uusiksi?

Viesti Kirjoittaja serazorro »

En ole ennen omistanut akvaariota, mutta hyvin pitkään siitä haaveillut, kunnes nyt sitten sain halvalla 260l akvaarion vajaa pari viikkoa sitten. Akvaario oli yön poissa käytöstä ja aamulla pistin vanhan soran takaisin, suodattimen, koristeet, lämmittimen, ulkosuodattimen, mutta sen jouduin ottaa pois käytöstä, koska yks nappula oli rikki kahvasta ja nyt oottelen varaosaa ja tietenkin vedet. Facebookin jossakin akvaario ryhmässä mulle sanottiin, että en tarvi mitään ymppejä sun muita, koska kaikki tarvittava on noissa vanhoissa tavaroissa suodattimessa yms.. Mutta kalanruokaa pitää joka päivä lisätä.. Näin oon nyt sitten tehny.. Eilen sitten siellä taas kyselin, että kumpi nyt sitten on parempi hiekkapohja vai sora johon sain vastauksen, että hiekka alla ja sora päällä ja sain uusia neuvoja, että pitää kypsyttää erilailla yms.. Googlea selatessa törmäsin sitten tähän foorumiin eli mitä ihmettä mun pitää nyt sitten tehä. Kaikki uusiks? Vedet pois hiekka alle sora päälle, hakee apteekista ammoniakkia yms.. Oon nyt enemmän pihalla, ku koskaa.. Kasveistakin sanottiin, että vasta kalojen kaa yhtaikaa, kun taa jotkut sanoo, että kasvit voi laittaa heti kypsytyksen yhteydessä.. Mä oon nyt niin sekasin 8O
Dessan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 12:29, 12.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kaikki uusiksi?

Viesti Kirjoittaja Dessan »

Jos selailet foorumia täällä huomaat pian että tapoja on monta, ei kannata hätääntyä. [;)]
Hiekka vai sora? Minulla on ollut molempia, enkä osaisi sanoa että jompikumpi olisi parempi. Soraa pitää imuroida tasaisin väliajoin, hiekkaa ei tarvitse kun putsata "pinnasta". Moni huomauttaa että pienjakoinen sora on hiekkaa parempi kasvien kannalta, mutta moni kasvi menestyy kyllä hiekassakin. Sitten kannattaa ottaa kalat huomioon. Esim. monniset, piikkisilmät jne tykkää hiekasta koska kaivautuvat ja jotkut lajit "siivilöivät" hiekan etsiessään ruokaa. Toiset taas viihtyvät kovassa virtauksessa ja silloin pöllyävä hiekka ei ehkä ole paras vaihtoehto. Toki voi tehdä sekoituksen eri pohjamateriaaleista jos niin haluaa (minulla esim sekoitus bilteman hiekkaa, jotain mustaa hienojakoista soraa ja Manadoa) ja oma silmä sen lopulta päättää [;)]

Mitä kypsytykseen tulee en välttämättä luottaisi siihen että akvaario on valmiiksi kypsä. Varsinkin jos ulkosuodatin on ollut pois käytöstä(--> tappaa bakteerikannan suht nopeasti). Kypsytystapoja on monia (jostain löytyy linkkikooste, osaakohan joku viisaampi linkata?), mutta itse laittaisin kasvit suoraan akvaarioon, suodatin pörräämään ja varmuuden vuoksi bakteerivalmiste perään. Nitriitti-testillä kannattaa varmistaa että tankki on varmasti kypsä. Kun tankki on kypsä nitriittä ei ole vedessä lainkaan (tai hyvin hyvin vähän).

Tervetuloa kivan harrastuksen pariin!
serazorro
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 12:29, 16.09.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Kaikki uusiksi?

Viesti Kirjoittaja serazorro »

Oonkohan mä nyt tehnyt ollenkaan oikein.. Vaihdoin altaaseen hiekan toissa päivänä ja seuraavana päivänä koristeet, sisäsuodatin, lämmitin, vesi, valo. Otin ulkona olevasta kukkaruukusta multaa sukkahousuun ja sukkahousu altaaseen. Hetken päästä mittasin liuskatestillä (keskiviikkona tulee postissa tippatestit) mutta se näyttää koko ajan samaa. Liuskan mukaan kaikki on normaalia tuolla altaassa ei nitriittiä yms.. Oon ruokkinu kalan ruualla eilen ja tänään. Tänään mittasin uudestaan ja samaa näyttää liuska.. Missä mä teen väärin? Niin ja missä vaiheessa se sukka otetaan sieltä pois?
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Kaikki uusiksi?

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

pääset helpommalla jos heität sekaan valmiit ampullit kuten http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 4200002119

Laitan näitä itse aina ulkosuodattimen pesun tai isomman pohjan mylläyksen jälkeen.
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
oopee
Junior Member
Junior Member
Viestit: 75
Liittynyt: 11:50, 07.01.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Re: Kaikki uusiksi?

Viesti Kirjoittaja oopee »

Huomautan ties monenko kerran että kukkamullat voivat sisältää jo valmiiksi lannotteita jotka eivät kuulu akvaarioon saati muita aineita joita laitetaan kukkien kasteluvesiin.Ikinä en ole multaymppien kanssa sutannut vaan ampullien ym. ja aina on kymmenet akvaariot hyvin kypsyneet. [;)]
serazorro
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 12:29, 16.09.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Kaikki uusiksi?

Viesti Kirjoittaja serazorro »

Kukka josta multaa otin oli sellainen jonka olen itse multaan juurruttanu, eikä ole saanut, kuin vettä. Eli ainakin veden puolesta on puhdasta, mut tosiaan lannoitteet.. Pitääkö alottaa kypsytys uudestaan? Niin ja Nyt onkin sitten taas ongelma nimittäin veden lämpötila, joka nousee ja laskee. Lämpömittaria ei oo vasta kun keskiviikkona, kun tulee postissa. Mutta siiloin kun vesi lämpiää, niin se on kädenlämpöistä ja ehkä vähän lämpimämpääkin, välillä suojalasitkin höyrystyy, jotka oon nyt sitten ottanu pois.. Lämmitin siellä on asteessa 24. Eihän noin lämmin vesi voi olla tuleville kaloille hyväksi (vielä en ole kyllä päättänyt mitä tulee) ja tosiaan se nousee ja laskee koko ajan.. Meillä sisällä ei ole niin lämmin, että se lämmittäis tota. Eli johtuuko se vaan tosta lämmittimestä? Miten saan veden pysymään tasaisen lämpöisenä tai että se ei heittelis ainakaan noin paljoo.. Shokkiinhan ne kalat ja kasvit kuolee, kun ensin on kylmää ja sitten kuumaa.. :cry:
oopee
Junior Member
Junior Member
Viestit: 75
Liittynyt: 11:50, 07.01.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Re: Kaikki uusiksi?

Viesti Kirjoittaja oopee »

Jos vesi kiertää suodattimen vaikutuksesta niin pitäisi sen lämpötilan pysyä tasaisempana mutta jos vesi seisoo paikallaan niin lämmittimen vieressä saattaa hyvinkin olla lämpimämpi kohta.Tai sitten lämmittimen termostaatissa on jokin vikana.Ne lukemat harvoin pitää paikkaansa siinä säätönappulan vieressä ja se täytyy kokeilla tosiaan lämpömittarin kanssa.Kasvit tuskin ovat moksiskaan koska luonnossakin lämpötilat vaihtelee joskus rajumminkin.Peitinlasien höyrystyminen on yleinen ilmiö vaikka ei lämmöt olisikaan liian korkealla ja itsekin laitan joskus etureunan alle vaikka letkunpätkät että lämpöä haihtuisi varsinkin helteillä.
serazorro
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 12:29, 16.09.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Kaikki uusiksi?

Viesti Kirjoittaja serazorro »

Sisäsuodatin on käytössä ja vesi on lämmetessään kauttaaltaan lämmintä.. Lämmittimessä näköjään toiminto, että se sammuu, kun vesi on lämmintä ja tulee taas päälle, kun kylmenee.. Jos pienennän lämpöä, nii silloinhan on sama juttu, että lämmittää tietyn ajan kunnes sammuu ja sitten vesi kylmenee taas huomattavasti ja kalat kärsii :( Pitäiskö ostaa uus lämmitin?
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Kaikki uusiksi?

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

sen termostaatin lämmittimessä pitäisi pitää vesi asetetussa lämpötilassa, eikä antaa sen heitellä suuremmalti. Jos on uusi lämppäri, vie takuuhuoltoon. Edullisia toimivia voi bongata vaikka tän sivun myydään -palstalla.

Mulla meni yksi Tetran lämppäri vaihtoon, kun siinä hajosi just tuo termostaatti.
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
serazorro
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 12:29, 16.09.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Kaikki uusiksi?

Viesti Kirjoittaja serazorro »

Ostin akvaarion käytettynä ja toi tetran lämmitin tuli siihen mukaan, jos se vaa sit tuli tiensä päähän vai oonko mä asettanu sen väärin, kun on kokonaa upotettuna veteen?
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Kaikki uusiksi?

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

Ei ne lämppärit ikuisia ole :)
Ja eri merkkien kestävyydessä kuulemma eroja.

Mikä malli sulla on, voit Tetran sivuilta tarkistaa ohjeet
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
serazorro
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 12:29, 16.09.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Kaikki uusiksi?

Viesti Kirjoittaja serazorro »

Siinä lukee vaan tetra tec.. Oon googlettanu ja löydän sellaisen kun tetra tec ht, mut en oo sit varma onko se se, muuta sillä nimellä en ite löydä tai oon vaa niin tonttu, että en osaa ettiä :D Huomenna pääsen akvaariokauppaan, niin ostan uuden lämmittimen. Onkohan tosta lämpötilan heittelystä ollut nyt sit jotain haittaa tohon kypsytykseen, kun sille ei tapahdu mitään ei nouse nitriitti millään. Ruokin kalanruualla ja tänään alotin hirvensarvisuolan, kun mitä oon lukenu, niin suurimalla osalla on kestäny vaan pari-kolme päivää, kun nitriitti noussu.. Vai johtuuko se tosta multasukasta, jos se onki huono, ku mulle sanottii, että ulkokukasta voin ottaa mullan.. Jos ostan bakteerit, niin voinko ne lisätä sinne vai pitääkö ensi tyhjentää allas ja alottaa alusta? Tuntuu, että ongelmia tulee joka päivä lisää ja lisää ja ku oon aina ajatellu, et akvaario ois helppo tai no tää alku on ainaki vaikee :-)
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Kaikki uusiksi?

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

Ota se sukka pois ja lopeta suolat. Kaupalliset käynnistysbakut on tehokkaat ja nopeat.
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Kaikki uusiksi?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Uskomattoman paljon on ihmisillä ongelmia myös kaupallisten bakujen kanssa. Tekee kypsytyksen miten tahansa pitää silti tietää mitä tekee.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
oopee
Junior Member
Junior Member
Viestit: 75
Liittynyt: 11:50, 07.01.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Re: Kaikki uusiksi?

Viesti Kirjoittaja oopee »

On se tosiaan monimutkaista nykyään.Pakko kertoa miten 70-luvulla toimittiin: Pesty hiekka akvaarioon,vettä täyteen,suodatin käyntiin ja valot päälle ja ehkä lämmitin.Yks ilta katteltiin sitä siinä ja jo seuraavana päivänä hakemaan kaloja ja kasveja.Sen ajan miljoonakalat kestivät melkein mitä vaan ja elivät vaikka kahvikupissa eli niitä sitten sinne polskimaan.Ei puhuttu bakuista suoloista eikä multaympeistä ja silti homma lähti liitoon.Tuskin edes tiesimme että mikä ihmeen kypsytys? Ja eikun lisää vaan kaloja ja kasveja akvaan ja hyvin toimi.Jos lukee sen ajan kirjallisuutta niin huomaa että näin hyvin pitkälti asiat oli.Merivesi puolella jutut ovat tietenkin hieman toisenlaisia ja puolen vuoden kypsytys ei ole aika eikä mikään.
serazorro
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 12:29, 16.09.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Kaikki uusiksi?

Viesti Kirjoittaja serazorro »

Jep isäkin tässä yks päivä totes, kun käymään tuli, että komiaa on vesi, mutta komiampia ois kalat ja ihmetteli, kun kypsytyksestä puhuin.. Mut joo taitaa mun harrastus loppua lyhyeen, kun edes ytä akvaarioo saa käyntiin vaikka ohjeitten mukaan teen :( Kokeilen nyt sit niitä valmiita bakteereita. Pitääkö mun tyhjentää allas vedestä ja pestä noi tavarat ja suodatinvai pistänkö bakut suoraan tohon altaaseen ilman, että ensin vaihdan veden?
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5538
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kaikki uusiksi?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ihan fiksu ratkaisu vaihtaa teollisiin tuotteisiin.

Kyllä mä lähtisin tavallaan alusta, eli multasotkut lapolla pois altaasta jos niitä on ja vesi siinä samalla vaihtoon. Sitte uudet vedet sisään, ampullit perään ja kalat sitte seuraavana päivänä.
serazorro
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 12:29, 16.09.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Kaikki uusiksi?

Viesti Kirjoittaja serazorro »

Pitääkö niitäkin sitten ruokkia jollain? Googlella selailin noita bakuja, mutta mikä niistä ois sit paras, kun jotkut sanoo, että yhessä valmisteessa ei oo ollenkaa bakuja vaan jotai muuta muistaakseni nimi alkoi b;llä
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Kaikki uusiksi?

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

ootko lukenu muuten tän Varjon kirjan? Useaan sun kysymykseesi löytyisi vastaus suoraan tuolta
http://www.adlibris.com/fi/kirja/akvaar ... 9519761855

Jatko on paljon helpompaa, kun ensin lukee aiheesta teorian, ymmärtää typen kierron ja mitä siihen tarvitaan jne...
Suosittelen
:mrgreen:
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
TiinaM
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 13:46, 27.12.2009
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hamina

Re: Kaikki uusiksi?

Viesti Kirjoittaja TiinaM »

Pitäähän niitä bakuja ruokkia hankitaanpa ne altaaseen miten vaan. Toki kannattaa katsoa mitä valitsemasi tuote sanoo kalojen lisäämisestä. Joissakin on et kaloja lisätään jo muutaman tunnin päästä ja joissain taitaa olla vuorokausi. Kannattaa huomioida et ne hyödylliset typpibakut lisääntyy hitaasti (kerran vuorokaudessa tmv kun jotkut taudinaiheuttajat voi lisääntyä 2 kertaa tunnissa). Eli kuormitus aloitetaan varovasti. Ite käytän aina noit kaupallisia valmisteita (jbl denitrol, biodigest-ampullit, safestart on ainakin hyväksi havaittuja) ja näidenkin kanssa on syytä lukea ne ohjeet ja toimia niiden mukaan. Ei vika aina ole valmisteessa vaan....
Älä sekoita samaan akvaan hiekkaa ja soraa. Hiekka painuu soran alle ja sit soran lappoaminen on vaikeaa. Valitse jompi kumpi. Ite tykkään hiekasta, koska ei tarvi lapota. Kierteiset möyhii ja itekin ajoittain sitä varovasti sekoitan.
Altaat 375l, 180l, 225l + pari nanoa. Karvaisia kavereita 2 kissaa.
serazorro
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 12:29, 16.09.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Kaikki uusiksi?

Viesti Kirjoittaja serazorro »

Jos joku viittis vielä jeesata :-) eli nyt on altaaseen vaihdettu vesi ja hiekan päältä siivottu kalanruoka pois yms.. Mulla on nyt tota prodibio bio digestiä. Akvaarioon.fi sivullas sanotaan, että 6 ampullia riittää 360l vettä, mulla on nyt altaassa vettä 250l eli laitanko sinne 4-5 ampullia vai kaikki varmuuden vuoks? Ohjeissa ei lue mitään ruokkimisesta, mutta eikös ne bakut tarvi kumminki ruokaa elääkseen, kun kalat hankin vasta loppu kuusta/ens kuun alussa.. Jos pitää ruokkia, niin paljonkos sitä hss;sää sinne laitetaa ja montako päivää?
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5538
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kaikki uusiksi?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Laita ne ampullit sinne vasta kalojen tuontia edeltävänä päivänä. Ei sitte tarvii murehtia ruokkimisista ja muista. Käytä siis vain yhtä kypsytysmetodia kerrallan.
Bakteereja ei voi yliannostaa eli voit halutessasi laittaa sinne kaikki.
serazorro
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 12:29, 16.09.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Kaikki uusiksi?

Viesti Kirjoittaja serazorro »

Mutta entäs sitte se nitriitti piikki? Oon selannu googlen läpi ja aikalailla kaikki mitä oon lukenut, niissä kerrotaan, että nitriitti on noussut ja joiltakin jopa kaloja sitten kuollut.. Kaloja en ajatellut hankkia kovin montaa 1-2 monnia ja 10-20 miljoonakalaa.. Koska tavallaan vielä harjoittelen akvaarion hoitoa, niin ei sitten kaikki kalat kupsahda kerralla, jos teen jotain väärin.. Vai onko toi kala määrä liian vähän akvaarion kannalta?
Dessan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 12:29, 12.01.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kaikki uusiksi?

Viesti Kirjoittaja Dessan »

serazorro kirjoitti:Mutta entäs sitte se nitriitti piikki? Oon selannu googlen läpi ja aikalailla kaikki mitä oon lukenut, niissä kerrotaan, että nitriitti on noussut ja joiltakin jopa kaloja sitten kuollut.. Kaloja en ajatellut hankkia kovin montaa 1-2 monnia ja 10-20 miljoonakalaa.. Koska tavallaan vielä harjoittelen akvaarion hoitoa, niin ei sitten kaikki kalat kupsahda kerralla, jos teen jotain väärin.. Vai onko toi kala määrä liian vähän akvaarion kannalta?
Bakteerivalmisteiden tarkoitus on estää tämä kuuluisa nitriittipiikki.
Periaate siis seuraavanlainen:
1. Bakteerit pullosta veteen.
2. Kalat lisätään ohjeen mukaan (yleensä seuraavana päivänä).
3. Kalat kuormittaa veden ammoniumilla (--> nitriitti) mutta koska akvaariossa on jo eläviä bakteereita ei nitriittipiikkiä pitäisi tulla.
4. Tarkista tippatestillä että nitriittiä ei ole (lisää tarvittaessa vielä yksi baku-ampulli)

Eli jos et lisää kaloja bakteerit kuolee ja rumba alkaa alusta. Mutta ei kuitenkaan kannata lisätä kaikkia kaloja kerrallan, vaan kuormitusta (kaloja) lisätään pikkuhiljaa. Alkuun kannattaa seurata nitriitti-arvoja tippatestillä, koska valitettavasti bakuvalmisteet ei säily hyvin.

Viisaammat korjatkoon jos minulla meni jotain mönkään :)
serazorro
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 12:29, 16.09.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Kaikki uusiksi?

Viesti Kirjoittaja serazorro »

Mitä neitstä oon lukenu, niin niilekin joilla on ollu joku bakteerivalmiste on tullu se nitriitti piikki. Sitä mäkin tässä nyt sit mietin, et jos mullekin se sitten tulee nii kalat kärsii.. Mites ton mun kla määrän kanssa alotanko yhdellä monnilla ja 10 miljoonakalaa vai miten? Jos se piikki sit tulee, niin pitääkö sitä vettä vaihtaa reilusti tylliin 50% vai miten?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”