Paras sapuska monnisille?
Valvoja: Moderaattorit
Paras sapuska monnisille?
Mikä teidän mielestänne on parasta ruokaa monnisille? Mikä kuivaruoka, mikä pakaste, mikä elävää?
Mika Karjalainen
Re: Paras sapuska monnisille?
Kuiva: Sera Viformo, koska hajoaa heti, mutta ei leviä laajemmalle alueelle, kuten granulaatit tai hiutaleet.
Pakaste: Imazon Fina Fisken Röda Mygglarver eli se keltaisen paketin punainen surviainen. Tämä saa monniset hulluksi. Annostelu on helpompaa kuin painonappisurviaisissa.
Elävä: Juuri kuoriutunut artemia. Monnisia silmällä pitäen kannattaa ruokittaessa sammuttaa valot ja suodattimet. Tällöin artemia hakeutuu pohjalle paremmin.
Pakaste: Imazon Fina Fisken Röda Mygglarver eli se keltaisen paketin punainen surviainen. Tämä saa monniset hulluksi. Annostelu on helpompaa kuin painonappisurviaisissa.
Elävä: Juuri kuoriutunut artemia. Monnisia silmällä pitäen kannattaa ruokittaessa sammuttaa valot ja suodattimet. Tällöin artemia hakeutuu pohjalle paremmin.
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: Corydoradinaefinland
- Sukupuoli: Mies
Itse käytän pakasteiden ja artemian lisäksi JBL:n Novo Tab tabletteja. Nekin hajoavat helposti. Käytän niitä myös poikasten kasvatuksessa, koska ne on helppo jauhaa sormien välissä pölyksi.
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Tetra Discuksella olen itse kasvattanut mm. helmimonnisen poikueen ja hyvin kasvoivat. Samaa raetta syövät edelleen kiekkolassa tosin myös muutakin saavat.
Meillä monniset syö näitä Hyvin maistuu ja monipuolisuutta tulee näin monnisten ruokavalioon.
- Liitteet
-
- image.jpg (110.4 KiB) Katsottu 3666 kertaa
Kiinnostuksen kohteena Etelä-Amerikkalaiset lajit!
Poikasille lisäksi näitä.
- Liitteet
-
- image.jpg (152.66 KiB) Katsottu 3661 kertaa
Kiitos vastauksista.
Minulla, tai paremminkin corydoraksillani, on ollut ongelmia surviaissääsken toukkien kanssa. Ovat olleet liian isoja. Jostakin pitäisi löytää pienempiä.
Minulla, tai paremminkin corydoraksillani, on ollut ongelmia surviaissääsken toukkien kanssa. Ovat olleet liian isoja. Jostakin pitäisi löytää pienempiä.
Mika Karjalainen
-
- Advanced Member
Juurikin tuosta syystä vaihdoin surviaisen punaiseen hyttysentoukkaan. Saa Monniset ihan yhtä hulluksi ja on pienempää.
Surviaissääsket ovat yksi hyttysten eli sääskien heimo, ja niitä on tuhansia lajeja. Joidenkin surviaissääskilajien toukat ovat punaisia. Minä en ole löytänyt akvaarioliikkeistä muita kuin noita isoja punaisia surviaissääsken toukkia. Vastauksestasi päätellen niitä löytyy myös pienempiä.tikkuhirviö kirjoitti:Juurikin tuosta syystä vaihdoin surviaisen punaiseen hyttysentoukkaan. Saa Monniset ihan yhtä hulluksi ja on pienempää.
Pilkkisyöttinä tietenkin käytän mahdollisimman isoja.
Mika Karjalainen
No nyt löytyi corydorastenkin suulle sopivan kokoisia eli pieniä surviaistoukkia, hollantilaisia, merkki on "Ruto". Pakettiin ovat englanniksi merkinneet Bloodworm, mutta Blood worm / Bloodworm tarkoittaa maailmalla kyllä muitakin eläimiä.
Mika Karjalainen
-
- Advanced Member
Minä olen käyttänyt näitä monnisten ruokana jo vuosia. Hyvää tavaraa on, "ruumiinnesteetkin" toukissa yleensä sisäpuolella, joten eivät ole littaamalla tehtyjä levyjä.Fogas kirjoitti:No nyt löytyi corydorastenkin suulle sopivan kokoisia eli pieniä surviaistoukkia, hollantilaisia, merkki on "Ruto".
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Joo, turha sitä toukkien nahkoja on syöttää, ilman ruumiinnesteitä.
Kuinka usein muuten kaloja saa, uskaltaa tai kannattaa syöttää survareilla (siis surviaissääsken toukilla), niin kalojen kuin veden kannalta? Toistaiseksi olen syöttänyt kerran viikossa.
Kuinka usein muuten kaloja saa, uskaltaa tai kannattaa syöttää survareilla (siis surviaissääsken toukilla), niin kalojen kuin veden kannalta? Toistaiseksi olen syöttänyt kerran viikossa.
Mika Karjalainen
Itse syötän joka päivä pakasteöttiäisiä iltasin ja aamulla noita purkkipöperöitä. Hyvin toiminut kun kohtuudella antaa
Tarkoitatko "pakasteöttiäisillä" punaisia surviaissääsken toukkia?MeeriS kirjoitti:Itse syötän joka päivä pakasteöttiäisiä iltasin ja aamulla noita purkkipöperöitä. Hyvin toiminut kun kohtuudella antaa
Mika Karjalainen
-
- Advanced Member
Minä olen syöttänyt survareita kerran viikossa torstaisin (ja artemiaa myös kerran viikossa tiistaisin). Olen ymmärtänyt, että survarit voivat olla melkoisia fosfaattipommeja, siksi annan niitä aika harvoin.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Viesti:
Itse ajattelisin, että parasta antaa monipuolisesti ruokaa, kuin että on "paras". Vähän kuin ihmiselläkin....omenat ovat hyviä, muttei pelkästään niitä kuten sisäfileitäkään...Uuden Varjon opuksen mukaan useimmilla monnisilla lukee "kaikkiruokainen".
Pakastesurvarit
http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ta ... _tuore.htm
Fina fiskenin punaiset survarit ovat maittavia. Joskin melkoisen isoja pienien monnisten ja millisten suihin. Mielenkiintoista menoa joskus milliksellä, joka yrittää ahtaa survaria sisäänsä. Kuten mainittiin, riippuu survareista -osa pieniäkin. Ruto oli mielestäni kuutiomainen pakkaus ja pienikokoista.
Jostain syystä fisuni eivät tykkää pakasteartemista eikä mustista hyttysistä. Kauhistuin sulatin mustia hyttysiä. Eivät haisseet ja käyttöpäivämäärä oli 08/2015, joten ehtaa kamaa. Olivat niin hirveän näköisiä, etten uskaltanut antaa fisuille....kerran aikaisemmin niitä annoin, eikä kalat edes tykänneet niistä.
Siksipä annan ainoastaan pakastesurvareita pakasteruokasarjasta.
Nuo geelit ovat melko vähänsuosittuja. Kalat nirpistelevät eivätkä syö niitä kunnolla. Jotenkin tuntuvat hyvin keinotekoiselta pöperöltä ja suhteellisen kallistakin.
Erilaiset granulat monnisten mieleen. Tetran granulaatit maistuvat. Ja pienet spiruliinarakeet (Tropicalin super spirulina forte, pienin raekoko kaikkien fisujen suosikki).
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 7916161041
Isompien poikasten suosikki. Jotenkin tuntuu tosi laadukkaalle ruoalle ylitse muiden poikasruokien.
Tetran Tabiminkin hyvä tabumainen ruoka.
Yritän ruokkia monipuolisesti. Varmasti kalojen ruokintaan voisi perehtyä paremmin ja muistaa ja vertailla joka purnukan tuoteselosteet, mutta kun vaihtelee ruokaa ja ruokkii monipuolisesti, lienee kaikkein paras.
Itselläni antaa pakastesurvareita lähes päivittäin...ainakin joka toinen päivä. Kaloihin tulee ihan eri eloa, kun niitä antaa ja kutukikerrys pukkaa päälle helpommin kuin kuivaruoalla pelkästään. Haarniskamonnit piristyvät vuorokaudeksi etsimään survarin jämiä suodattimista, kun survareita antaa...Vastapainoksi annan spiruliinapitoista ruokaa päivittäin, että saavat "kasviruokaa" ja suoli toimii (levä ei tosin kasvi)....
Pakastesurvarit
http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ta ... _tuore.htm
Fina fiskenin punaiset survarit ovat maittavia. Joskin melkoisen isoja pienien monnisten ja millisten suihin. Mielenkiintoista menoa joskus milliksellä, joka yrittää ahtaa survaria sisäänsä. Kuten mainittiin, riippuu survareista -osa pieniäkin. Ruto oli mielestäni kuutiomainen pakkaus ja pienikokoista.
Jostain syystä fisuni eivät tykkää pakasteartemista eikä mustista hyttysistä. Kauhistuin sulatin mustia hyttysiä. Eivät haisseet ja käyttöpäivämäärä oli 08/2015, joten ehtaa kamaa. Olivat niin hirveän näköisiä, etten uskaltanut antaa fisuille....kerran aikaisemmin niitä annoin, eikä kalat edes tykänneet niistä.
Siksipä annan ainoastaan pakastesurvareita pakasteruokasarjasta.
Nuo geelit ovat melko vähänsuosittuja. Kalat nirpistelevät eivätkä syö niitä kunnolla. Jotenkin tuntuvat hyvin keinotekoiselta pöperöltä ja suhteellisen kallistakin.
Erilaiset granulat monnisten mieleen. Tetran granulaatit maistuvat. Ja pienet spiruliinarakeet (Tropicalin super spirulina forte, pienin raekoko kaikkien fisujen suosikki).
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 7916161041
Isompien poikasten suosikki. Jotenkin tuntuu tosi laadukkaalle ruoalle ylitse muiden poikasruokien.
Tetran Tabiminkin hyvä tabumainen ruoka.
Yritän ruokkia monipuolisesti. Varmasti kalojen ruokintaan voisi perehtyä paremmin ja muistaa ja vertailla joka purnukan tuoteselosteet, mutta kun vaihtelee ruokaa ja ruokkii monipuolisesti, lienee kaikkein paras.
Itselläni antaa pakastesurvareita lähes päivittäin...ainakin joka toinen päivä. Kaloihin tulee ihan eri eloa, kun niitä antaa ja kutukikerrys pukkaa päälle helpommin kuin kuivaruoalla pelkästään. Haarniskamonnit piristyvät vuorokaudeksi etsimään survarin jämiä suodattimista, kun survareita antaa...Vastapainoksi annan spiruliinapitoista ruokaa päivittäin, että saavat "kasviruokaa" ja suoli toimii (levä ei tosin kasvi)....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fogas kirjoitti:Tarkoitatko "pakasteöttiäisillä" punaisia surviaissääsken toukkia?MeeriS kirjoitti:Itse syötän joka päivä pakasteöttiäisiä iltasin ja aamulla noita purkkipöperöitä. Hyvin toiminut kun kohtuudella antaa
En, vaan vaihtelevasti eri päivinä eri "öttiäisiä" mitä löytyy laittamistani kuvista Survaria, artemiaa, punainen hyttynen, valkoinen hyttynen, musta hyttynen, vesikirppu...
-
- Elite Member
- Viesti:
Onko tuo musta hyttynen epämääräistä mössöä:)? Minusta se on epäilyttävän näköistä, vaikka varmaan ihan ok toki....MeeriS kirjoitti:MeeriS kirjoitti:Itse syötän joka päivä pakasteöttiäisiä iltasin ja aamulla noita purkkipöperöitä. Hyvin toiminut kun kohtuudella antaa
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Mä heitän ainakin kolme-viisi kertaa viikossa pakaste toukkia ja vaihtelen aina mitä toukkia ostan. Välillä heitän vielä kun on täys pimeys niin lähinnä banjomonneja ajatellen. Mutta ehdottomasti kaikkien kalojen herkkua... Monnisille lisäksi pohjatabletit mutta kunhan ahvenet älyää lähtee kyllä tabut monneilta että ne ei pääse pohjatabuilla kauheesti herkutteleen...
Fisutar10: mä olen ostanut mustat hyttysentoukat noina ruto- kuutioina, niin näyttää kyllä aika mössöltä paketissa, mutta kun sulaa veteen niin toukkien muodot paljastuu että ei oo mitenkään mössöä ainakaan tuon merkkiset.
Rutollahan on myös sellainen mixi levy myynnissä missä viittä eri toukkaa (en nyt muista mitä mutta just punaisia -ja mustia hyttysentoukkaa, tubifex , artemia(?) ja joku..viisaampi voi täydentää...
Fisutar10: mä olen ostanut mustat hyttysentoukat noina ruto- kuutioina, niin näyttää kyllä aika mössöltä paketissa, mutta kun sulaa veteen niin toukkien muodot paljastuu että ei oo mitenkään mössöä ainakaan tuon merkkiset.
Rutollahan on myös sellainen mixi levy myynnissä missä viittä eri toukkaa (en nyt muista mitä mutta just punaisia -ja mustia hyttysentoukkaa, tubifex , artemia(?) ja joku..viisaampi voi täydentää...
-
- Elite Member
- Viesti:
^¨ Katsoin omat mustat hyttyset. Rutoa nekin, mutta ehkä olen niin fakkiutunut perussurvareihin, että ne ovat omituisia:). Ja syynä voi myös olla se, että akvaliikkeessä niitä pistettiin pakasteruokapakettiin enkä tiedostanut, että noita tuli joukkoon. Kun aloin ruokkia niillä fisuja, aloin ihmetellä, mitä tummaa mössöä ovat. Kun katsoin vielä ruoan speksit, tajusin, että saksaksi lukee mustia....En edes tiennyt tätä ennen, että mustia hyttysen toukkia on myynnissäkään....
Juu, Ruto ihan hyvä mekki. Ja samalla kun googletin tietoa mustista hyttysen toukista, löysin tämän mix-version. Eli on niitä sekoituksena.
http://www.ruto.nl/ruto-english/index.p ... Itemid=115
Juu, Ruto ihan hyvä mekki. Ja samalla kun googletin tietoa mustista hyttysen toukista, löysin tämän mix-version. Eli on niitä sekoituksena.
http://www.ruto.nl/ruto-english/index.p ... Itemid=115