Tanganjikaharrastajat!

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Me malawiharrastajat olemme näköjään enemmän esillä täällä AW:ssa kuin tanganjikaharrastajat, mitä ilmeisemmin malawiporukkaa löytyy enemmän tai ainakin täältä :)

Nyt, tässä malawien kanssa aikani puljailtuani olen alkanut pähkimään Tanganjikan perustamista ja muutamia ideoita on alkanut pukkaamaan. Lueskellut netistä nyt jo kalalajeista, mm. julidochromiksista, lamprologuksista sekä tropheuksista. Kaikki nämä kiinnostaisi, mutta samaan altaaseen näiden laittaminen ei lukemani perusteella olisi mahdollista.

Ajatellut olen ensin kotilokutijoilla ja julidochromiksilla pienempään altaaseen, sitten ajatuksena on ollut isomman altaan perustaminen max.10 senttisille tanganjikalaisille ja sitten kolahti vielä nuo tropheukset. Äärettömän kauniita kaloja, mutta äärettömän vaativia monen kirjotuksen mukaan ja mikäli saan tänne kämppään tungetuksi jatkossa maksimissaan 240-300 litraisen purkin suurimmillaan (ja nyt pienimmillään 96 litraisen) jälleen näiden nykyisen viiden lisäksi niin jäin arpomaan, uskaltaako mitään 15 tropheuksen porukkaa noin pieneen edes ottaa... Ja kun ovat täysiä kasvissyöjiä niin sitten muun kalaston valinta sen mukaan jne... Eli pohdintaa eri suuntiin tässä menossa :)

Elikkäs, nyt huhuilen tanganjikaharrastajia, että mitä kokemuksia eri lajeista ja erityisesti mitä lajeja nyt löytyy mistäkin päin suomea ja onko poikasia tullut eri lajeilta?
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
KatjaB
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 20:34, 03.09.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja KatjaB »

Itsekin tehnyt havainnon, että Tanganjika- keskustelua on hankalampi herättää;) Itsellänikin vain lyhytaikainen kokemus, eli ei mitään kokemukseen perustuvaa viisautta ole kertynyt;)

http://www.cichlid-forum.com/profiles/s ... hp?id=1536 Julidochromis mullakin oli mielessä, meinaan siirtää ne kotiloahvenet isompaan ja hankkia niille joku kaveri sinne. Toinen vaihtoehto, johon kirjoista törmäsin on tämä myös mielenkiitoisen käyttäytymisen vuoksi, mutta sitä on ilm. harvemmin tai ollenkaan saatavilla.
KatjaB
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 20:34, 03.09.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja KatjaB »

lisäys edelliseen: http://www.cichlid-forum.com/articles/e ... tictus.php tää on myös kasvissyöjä.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Selvittelin noita Eretmodus-suvun riiviöitä jossain vaiheessa, kun sellaisia oli Berliinissä tarjolla vuonna 2010. Ilmeisesti niille ei mikään tila riitä, vaan saattavat pistää toisensa kylmäksi ihan altaan koosta riippumatta. Joillain sitten taas oli onnistunut hyvinkin.

Kotilokutijoille voisi laittaa kaveriksi aurinkokirjoahvenia Neolamprologus leleupi. Niitä on nyt NL-Aquassa, ja olen suunnitellut laittavani niitä meleagristeni kanssa. Tosin kun nämä molemmat lajit olivat beibejä tullessaan, niin ensin pelotti että meleagrikset menisivät leleupien suuhun ja nyt pelottaa että nämä suloiset kullanmuruni söisivät ne tällä hetkellä samankokoiset leleupit...
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

onpas suloisia veijareita nuo meleagrikset, joita sulla Maisu on. Tuollaisia en olekaan löytänyt noilta tukkulistoilta, joita olen katsastellut(Akvaariolinnan tukkulistat + Nl Aquan tilauslista). N.multifasciatukset ja N.leleupit tulevat joka paikassa vastaan kyllä.

Kotilokutijoista eniten ihastuin ocellatuksiin ja näiden kanssa tuohon pienempään altaaseen mietin sitten J.ornatusta tai J.transpictusta ja näitä siis ihan sen takia, kun olisi pienempiä ja reviirit pienempiä.

N.leleupista luin, että varastaisi kotilokutijoilta munat kotiloista, mutta ehkäs tästä olisi jollain enemmän tietoa näin Suomessa, onko onnistunut kuitenkin yhteiselo kotilokutijoita stressaamatta näiden kanssa tai mitenkä on noiden julidochromisten kanssa, että onko niillä sama juttu ... ?

Ja siis tuo KatjaB:n mainitsema kalahan on kuin suoraan mun malawien noi trewat :D Mutta Tanganjikan versio. Heh...

Noista tropheuksista kun oon löytänyt lähinnä sitä tietoa, että niitä olisi oltava iso porukka, samaa lajia /sukua ja ne olisi kaikki otettava pieninä tai tulee teurastus. Ja tästä isostakin porukasta tulee sitten esille ne vahvimmat urokset, jotka laittaa matalaksi alenpiarvoset 8O Kuulostaa eri vänkältä.

Ettäh.. huuuh, puuh.. ei vielä totaalisen ajankohtainen tämä projekti kuin min. ens kuussa.. Mutta siis, mietin, että josko alottas ensin tolla pikkupurkilla "pikkutanganjikoilla" ja etsinnässä tässä nyt olisi myös semmonen 240-250 l purkki siihen tilalle, niin sittenhän voisi nostaa kalojen kokoa siihen, jos vaan menisi yhteen sitten nämä pienemmän alotusaltaan lajit ja vähän isommat tanganjikat (siis max.niitä 10-12cm) Malawit mulla säilyy 700 litrasessa, niitä en oo vaihtamassa pois siitä, siksi (ja tilanpuutteen) takia ei isompaa allasta kykene laittaa.

Jatkakaamme siis kahlausta eri lajien parissa ja lähinnä edelleen kokemuksia mm. jatkossa Maisun kaloista ja jos KatjaB meinaat lähteä kokeilemaan jotain, niin tänne vaan! Ja lisääkin tietoa, mitä kaloja keneltäkin löytyy.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Jaa-a, ainakin meleagrikset hautaavat kotilonsa syvälle hiekkaan ja ovat kiukkuisia kuin sielunviholliset joten ihan helppo homma ei liene mennä ottamaan mitään heille kuuluvaa. Tropheuksia en laittaisi vielä kolmisataseen, ja aika uskottavia kokosuosituksia altaiden koosta on NCS:n sivuilla http://www.ciklid.org/ .
KatjaB
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 20:34, 03.09.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja KatjaB »

Maisu kirjoitti:Selvittelin noita Eretmodus-suvun riiviöitä jossain vaiheessa, kun sellaisia oli Berliinissä tarjolla vuonna 2010. Ilmeisesti niille ei mikään tila riitä, vaan saattavat pistää toisensa kylmäksi ihan altaan koosta riippumatta.
ai, kiva.. :?
Hedelmiina kirjoitti: tuohon pienempään altaaseen mietin sitten J.ornatusta tai J.transpictusta ja näitä siis ihan sen takia, kun olisi pienempiä ja reviirit pienempiä.
juuri samaa päädyin minäkin, ja luin, että olisi kovakourainen vain lajitovereillensa. Kokemuksia minustakin olisi kiva kuulla.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Maisu kirjoitti:Jaa-a, ainakin meleagrikset hautaavat kotilonsa syvälle hiekkaan ja ovat kiukkuisia kuin sielunviholliset joten ihan helppo homma ei liene mennä ottamaan mitään heille kuuluvaa. Tropheuksia en laittaisi vielä kolmisataseen, ja aika uskottavia kokosuosituksia altaiden koosta on NCS:n sivuilla http://www.ciklid.org/ .
Noniin, hyvä tieto tuokin, että näin tekevät nuo meleagrikset. Juup, tropheuksista olen ajatellutkin, että toistaiseksi taitavat jäädä haaveeksi. Onhan niitäkin tuolla youtubessa porukoilla alle 300 litrasissa mutta enhän mä malawejakaan laittaisi ko. kokoseen ja aikalailla lukemani perusteella on samansuuntaisia kaloja agressiivisuudeltaan kuin malawit ellei enemmänkin. Mitä enemmän tilaa, sitä parempi kaikilla kaloilla ja siksi tarkka altaiden koon ja kalastojen suhteen :)

Eli mikäli tuon n.240-250 altaan pykäisin pystyyn, niin neolamprolukset ja julidochromikset / max. 12 senttiset kalat menisi tuonne...? Lähtien ruokavalioista ja muuten yhteensopivuuksista. Tää tanganjikamaailma oon niinkuin malawikin, että joitain juttuja täytynee vaan lähteä kokeilemaan ja ottamaan niitä omia kokemuksia, miten menee, jotta saa parempaa tietoa. Ulkomaalaisten sivujen kahlaaminen käy välillä ihan työstä ja sielläkin löytyy joka suuntaan kokemuksia...

Ja siis noista julidochromiksistakin oli, että pieni porukka, niinkuin malaweillakin samaan aikaan altaaseen ja kun pareja alkaa muodostua, niin pitäisi erottaa niitä, jotka alkaa jäämään alakynteen.. vaan pitääköhän tää paikkaana? Eli millä tasolla jäämään alakynteen.. Malawien kohdalla tarkkailen sitä, jos joku ei saakaan enää ruokaa ja ajetaan aina jonnekin nurkkaan ja sitä kiusataan ihan systemaattisesti. Sitten joudun laittaa erilleen/ etsiä uutta kotia tälle yksilölle.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Noniin, ihmiset, löytyykö kokemuksia astatotilapioista ja/tai cyprichromiksista? Molemmista löytyisi näitä maksimissaan 12 senttisiä (tai noh, chiklid-forumin mukaan sen kokosia, todellisuushan voipi olla ihan toinen ;))
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
ninuska
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 19:50, 10.08.2004
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Hedelmiina kirjoitti:Noniin, ihmiset, löytyykö kokemuksia astatotilapioista ja/tai cyprichromiksista? Molemmista löytyisi näitä maksimissaan 12 senttisiä (tai noh, chiklid-forumin mukaan sen kokosia, todellisuushan voipi olla ihan toinen ;))
Pistin joulun alla tanganjikalaiset pois ja vaihdoin malawit tilalle. Ainoa syy vaihtoon oli kyllästyminen tanganjikalaisten huonoon saatavuuteen. Palasin siis harrastuksessa malawiin, niitä minulla oli joskus ainakin viiden vuoden ajan.

Kokemusta on Paracyprichromis nigripinniksistä. Kauniita ja rauhallisia kaloja. Lisääntyivätkin ihan mukavasti. Suuhautoja siis kyseessä. Poikaset piti stripata talteen, jos niitä halusi kasvattaa, tulivat muuten syödyiksi. Tykkäsin näistä nigripinniksistä kovasti. Vaativat punaisen lampun altaaseen näyttääkseen joltakin, muuten väri oli aika pliisu ilman punaista putkea.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

ninuska kirjoitti:
Pistin joulun alla tanganjikalaiset pois ja vaihdoin malawit tilalle. Ainoa syy vaihtoon oli kyllästyminen tanganjikalaisten huonoon saatavuuteen. Palasin siis harrastuksessa malawiin, niitä minulla oli joskus ainakin viiden vuoden ajan.

Kokemusta on Paracyprichromis nigripinniksistä. Kauniita ja rauhallisia kaloja. Lisääntyivätkin ihan mukavasti. Suuhautoja siis kyseessä. Poikaset piti stripata talteen, jos niitä halusi kasvattaa, tulivat muuten syödyiksi. Tykkäsin näistä nigripinniksistä kovasti. Vaativat punaisen lampun altaaseen näyttääkseen joltakin, muuten väri oli aika pliisu ilman punaista putkea.
Ainiin, nythän mä muistin tuon, että "ninuska" sulla niitä oli :) Tosiaan tuo saatavuus osan kohdalla tulee olee ongelma ja kun olen löytänyt niitä tilattavaksi kyllä tukkulistoilta, niin euroja täytyy säästää aika rutosti, että saa niitä tilattua. Ei ihan vähän maksavia otuksia 8O
Täytyypi tutustua noihin sun nigripinniksiinkin ja alankin tenttaa sua lisää, ku tuut hakee nuo malawilapset uuteen kotiin ;)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Kalaku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 14:31, 29.09.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Kalaku »

Hienoa, että tällainenkin viestiketju perustettiin. Olen jo muutaman kuukauden ajan, hankkinut tietoa ja tarvikkeita pientä tanganjika-akvaariota varten. Kalastoa ei ole vielä lyöty lukkoon, mutta ajatuksissani pyörii ehdotus yhdestä parista Juliochromis ornatuksia ja muutama kotilokutija. Päätöksiä helpottaa kuitenkin asiantunteva/asiasta kiinnostunut ryhmä.
levaki
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 08:48, 25.01.2002
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja levaki »

NL-Aquan poikien kanssa olen jutellut tanganjikoista, he voisivat niitä tuodakkin, mutta ei niitä kukaan tilaa vaikka usein tilauslistalla on useita lajeja. Jos ottavat myyntiin niitä niin myyntiaika on vuosi tai kaksi, ei kannata.

Tilaavat luultavsti kevään aikana kaloja Ruotsista
tukkurin lista löytyy http://cikliden.se/lagerlista/

jos tusota ei löydä mitä haluaa niin on ihme.

laittakaa kysely pojille niin tiedätte saako niitä

Levander
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

levaki kirjoitti:NL-Aquan poikien kanssa olen jutellut tanganjikoista, he voisivat niitä tuodakkin, mutta ei niitä kukaan tilaa vaikka usein tilauslistalla on useita lajeja. Jos ottavat myyntiin niitä niin myyntiaika on vuosi tai kaksi, ei kannata.

Tilaavat luultavsti kevään aikana kaloja Ruotsista
tukkurin lista löytyy http://cikliden.se/lagerlista/

jos tusota ei löydä mitä haluaa niin on ihme.

laittakaa kysely pojille niin tiedätte saako niitä

Levander
jepsistä, säännöllisesti olen ollut Jariin ja Jarmoon yhteydessä ja myös tnganjika-asioissa :) ei vaan ole vielä alas pstyssä niin ei ole voinut listoja juuri selailla tai siis tilata ei ole voinut. Siksi kyselin vasta kokemuksia eri lajeista:)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Kalaku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 14:31, 29.09.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Kalaku »

Hei!

Minulla olisi yhtenä kalaehdokkaana seeprakotiloahven eli neolamprologus multifascius ja tarvitsisin hienoa hiekkaa akvaariooni. Mistä kannattaa hiekka ostaa? Voiko raekoko olla liian pieni, jolloin kotilokutijat nostattavat hiekkaa koko ajan tomupilvenä ylös. Olen huolissani nimittäin suodattimesta, veikkaan, että jos sen sisällä on hiekkaa, se saattaa haitata suodatus tehoa. Mikä siis olisi sopiva raekoko?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Kalaku kirjoitti:Hei!

Minulla olisi yhtenä kalaehdokkaana seeprakotiloahven eli neolamprologus multifascius ja tarvitsisin hienoa hiekkaa akvaariooni. Mistä kannattaa hiekka ostaa? Voiko raekoko olla liian pieni, jolloin kotilokutijat nostattavat hiekkaa koko ajan tomupilvenä ylös. Olen huolissani nimittäin suodattimesta, veikkaan, että jos sen sisällä on hiekkaa, se saattaa haitata suodatus tehoa. Mikä siis olisi sopiva raekoko?
Bilteman hiekkaa olen myös pöllyttelevillä malaweilla käyttänyt eikä ongelmia ole ollut. Raekokoja on ollut niin 0.1-0.7mm että 0.7.-1.0. Ja jos/kun suodattimen sitä hiekkaa menee, niin sinähän sen putsaat :mrgreen:
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Kalaku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 14:31, 29.09.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Kalaku »

Kiitos vastauksista! Olisi kiva tietää missä vaiheessa muitten projektit ovat, itse saan kohta 3d taustan akvaariooni, jolloin voin aloittaa itse sisustuksen.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Kalaku kirjoitti:Kiitos vastauksista! Olisi kiva tietää missä vaiheessa muitten projektit ovat, itse saan kohta 3d taustan akvaariooni, jolloin voin aloittaa itse sisustuksen.
Hain eilen 180 litraisen altaan jalustoineen, irrotin juurakkoisen 3D taustakuvan, putsasin altaan ja laitoin porisemaan :) Tänään haen vielä lisää hiekkaa.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
KatjaB
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 20:34, 03.09.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja KatjaB »

Mulla on myös tuota bilteman isompaa noista. Hoidamme akvaariota yhdessä kolmasluokkalaisen lapsen kanssa ja ainoa ongelma hiekassa on Se, että Se menee lapselta varsinkin, toki multakin,aika helposti lapotessa mukaan, ämpärin pohjalta pitää sitten lopuksi laittaa hiekkaa takaisin akvaarioon. Tämä ei kovin suuri pulma kyllä. Suodattimeen ei ole pahemmin joutunut.
levaki
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 08:48, 25.01.2002
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja levaki »

2.3.2014
Seuraava tilauksemme tulee Hageby Ciklidenilta 16.3.2014.
Tällä kertaa tilattavissa viljeltyjä malawijärven hietikkolajeja ja luonnosta pyydystettyjä malawiahvenia sekä viljeltyjä ja luonnosta pyydystettyjä tanganjikalaisia.
Tilauskalalistaltamme voit tilata kalaa aina 10.3. saakka.
Laita tilauksesi sähköpostilla info@nl-aqua.com
Ennakkomaksuna 50% tilauksen loppusummasta.

tämä kopioitu Nl-aquan sivuilta, eli nyt saa tanganjikaa jos haluaa

Levander
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

levaki kirjoitti:2.3.2014
Seuraava tilauksemme tulee Hageby Ciklidenilta 16.3.2014.
Tällä kertaa tilattavissa viljeltyjä malawijärven hietikkolajeja ja luonnosta pyydystettyjä malawiahvenia sekä viljeltyjä ja luonnosta pyydystettyjä tanganjikalaisia.
Tilauskalalistaltamme voit tilata kalaa aina 10.3. saakka.
Laita tilauksesi sähköpostilla info@nl-aqua.com
Ennakkomaksuna 50% tilauksen loppusummasta.

tämä kopioitu Nl-aquan sivuilta, eli nyt saa tanganjikaa jos haluaa

Levander
Huomattu on ;) lajit hakevat vieläkin, kun kahlaa noita ulkomaisia sivuja ja miettii mitä voi laittaa samaan tankkiin jajonka koko on nyt vaan 180 litraa mulla. Ajatuksia kyllä jo pukkaa ja tolta listalta jo pari vaihtista pukannukki. Lets see :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
tepis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 14:57, 14.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja tepis »

Täällä kanssa yksi jolla suunnitelmissa 250 litrainen tanganjika allas. Toteutus vasta syksyllä kun kätevä muuton yhteydessä myydä aasia-porukka altaasta pois ja pystyttää allas täysin uudella kokoonpanolla uuteen asuntoon. Mitään en vielä ole päättänyt kalastoon liittyen, kotilokutijat kiinnostavat, joten mielenkiinnolla seuraan keskustelua ja kokemuksia!
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Voi se hiekka mielestäni olla liiankin hienoa kotilokutijoille. Vaihdoin juuri signatuksilta hiekan karkeampaan, kun olin laittanut heille alunperin ihan nollakokoa jota toin kesällä landelta. No, eiväthän signatukset sitten kaivaneetkaan samaan tahtiin kuin multifasciatukset, seurauksella että hiekka alkoi mennä paikoitellen mustaksi. Tosin suodatin olisi varmasti mennyttä jos olisivat kaivaneet. Kaikki kasvit hiekka kuitenkin peitti tasaisena kerroksena ja sai muutenkin altaan ilmeen suttuiseksi. Olisivat nuo tosin minun puolestani saaneet elää vaikka missä suttulutakossa jos kaivaminen vain olisi ollut heille mieluinen harrastus.
Kalaku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 14:31, 29.09.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Kalaku »

Saatiin vihdoin se kauan odotettu kolmiulotteinen tausta (eri mitä alunperin tilattiin, ehkä jopa parempi :)). Viikonloppuna olisi tarkoitus aloittaa sisustus ja tästä taustasta heräsi kysymyksiä:

1. Tausta on lasikuitua ja muovia, luultavasti vettä painavampaa, kannattaako kuitenkin liimata kiinni?

2. Jos kannattaa liimata, miten? Taustan takapuoli on myös epätasainen.
ninuska
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 19:50, 10.08.2004
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Kalaku kirjoitti:Saatiin vihdoin se kauan odotettu kolmiulotteinen tausta (eri mitä alunperin tilattiin, ehkä jopa parempi :)). Viikonloppuna olisi tarkoitus aloittaa sisustus ja tästä taustasta heräsi kysymyksiä:

1. Tausta on lasikuitua ja muovia, luultavasti vettä painavampaa, kannattaako kuitenkin liimata kiinni?

2. Jos kannattaa liimata, miten? Taustan takapuoli on myös epätasainen.
Minulla on kahdessa altaassa lasikuitutaustat, jotka eivät ole kiinni missään. Pysyvät siellä ihan itsekseen :mrgreen:. En tiedä miksi pitäisi liimata. Kalat pääsevät taustojen taakse, ehkä se on jonkun mielestä ongelma. Minulle se on ongelma vain silloin kun kaloja pitää pyydystää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”