Kääpiöpallokalat

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3360
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Kyllä mulla oli mikromadoilla kannessa ilmareikiä, muutoin ne homehtui.. Tee pienemmät reiät? :)

Sitä tässä itsekin pohdin että mitähän noille antaa ruuaksi, vanhemmat kun syövät vaan survaria ja kotiloita.. Löysin pari artikkelia aiheesta ja yhdessä oli syötetty infusoriaa, tohvelieläimiä ja viinietikkamatoja alkuun ja sen jälkeen mikromatoja ja vastakuoriutunutta artemiaa noin viikon päästä. Harmi kun ei noista oikein tiedä milloin ne on kuoriutuneet, ei ne kyllä ui vielä normaalisti joten kuluttavat varmaan vielä ruskuaispussiaan.

Tämä kutu tuskin jää viimeiseksi, joten jos nämä eivät selviä niin eiköhän niitä lisää tule.

Suodatuksesta Pallokalalle: itse koin plekojen kasvatuksessa Seran koteloimattoman suodattimen näppäräksi, joskin se suodatinpatruuna oli liian tiivistä ja meni nopeasti tukkoon. Ainakin siis plekojen ruokinnalla ja kakan tuotolla. :P

Parit artikkelit:

TFH: http://www.tfhmagazine.com/details/arti ... rprise.htm

Seriously Fish: http://www.seriouslyfish.com/species/ca ... ancoricus/
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Pitääpä tutustua noihin artikkeleihin, kiitoksia!
Eikö olekkin pikkulimaskaa eikä isompaa tuo kasvi kuvassa poikasen vieressä? Aika hyvä vertailukohta, ei ole tulitikkuaskia tai kolikkoa kuten yleensä, ne on niin isoja ettei kalanpoikaa edes näkyisi kuvassa.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3360
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Limaskaa joo ja se on vielä lähempänä kameraa kuin poikanen, siinä on ehkä pari senttiä vettä välissä. Ne on "vähän" pieniä.. 8O Onneks en oo likinäköinen. :P
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3360
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Nyt on ostettu Akvaariolinnasta artemiahärpäke ja laitettu pörisemään. Ostin myös vallumaaritilta Hobby Protogenia, saisi likoeläimiä niistä (tuhannet kiitokset Maaritille!).

Nyt illalla en enää näe poikasia, toivottavasti ovat lähteneet uimaan eikä kuolla kupsahtaneet. :?
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3360
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Tänään bongattu kaksi poikasta uimassa! :D Jee! En tiedä syövätkö poikaset näitä mutta olen laittanut niille pari kertaa päivässä vastakuoriutunutta artemiaa. Myös noita Protogen -tikkuja on niillä. Ehkäpä mä saan ne vielä pidettyä hengissä! :)
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
zarola
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 13:01, 18.04.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja zarola »

Pullahiiri kirjoitti:Zarola: onko sulla ollut näköhavaintoja kudusta tai koiraan kosiskelusta? Koska täällä tuntuu tuo "alfakoiras" kosiskelevan eukkoja.. Entä vesiarvoja tiedossa?
on joo näköhavaintoja kosiskelusta ja pari kertaa kudustakin :-) Sellaista nykivää uimista ja ympärillä häärimistä :D
Vesiarvoja en nyt muista mutta veden lämpö on ollut noin +27
zarola
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 13:01, 18.04.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja zarola »

Mulla on ollut pallovauvat omassa pikku altaassa, aikuisten seurassa ei ole hengissä pysynyt :|
Ruoaksi ole laittanut pieneksi mössötettyä surviaisten toukkia.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3360
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Joo, just sellasta nykivää uintia koirailla ja kovasti silmät kiiluu naisten suuntaan. :D Mulla myös 27 astetta lämpöä. Olen yrittänyt katsella näkyykö emojen seassa poikasia mutta eipä tuolta ryteiköstä mitään näe.. Pohdinnassa on kutualtaan perustaminen, löytyy tyhjänä yksi 63-litrainen. :)

Ohessa kuva altaasta, vähän heijastuksia seassa. Huomaa myös hieno sukkahousupäällysteinen suodatin. :mrgreen:
Liitteet
IMG_3965.JPG
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
paulass
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 00:04, 24.02.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja paulass »

Täällä ilmoittautuu kanssa yks pallokalailija! :D 60 litrasessa asustaa seitsemän kappaletta näitä hurmaavia palleroita, sukupuolia en oo erottanu kun ovat vielä sen verran nuoria. Kuinkas muuten teillä muilla on järjestetty suodatus? Mulla siis Tetran Aquart akvaario ja siihen kuuluva suodatin (Easyrystal 300) on auttamattomasti liian tehoton. Onko kellään kokemusta tosta Eheim Biopower 160 suodattimesta? Ohjeistuksena on 80-160 litraseen, oiskohan tollanen liian järeä? Surviaiset sotkee ikävästi vettä... :(
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1313
Liittynyt: 21:53, 23.09.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja RPekka »

paulass kirjoitti:60 litrasessa asustaa seitsemän kappaletta <leiks> Onko kellään kokemusta tosta Eheim Biopower 160 suodattimesta? Ohjeistuksena on 80-160 litraseen, oiskohan tollanen liian järeä? Surviaiset sotkee ikävästi vettä... :(
Meillä oli joskus jossain pienessä altaassa Aquaball täytettynä noilla Eheimin pyöreillä nappuloilla. Pärjäsi hienosti pari vuotta ihan omineen kun vedenvaihdon yhteydessä satunnaisesti suihkuttelin tuoreella vedellä enimmät mähmät liikkeelle. Tuossa on vissiin pohjassa joku esisuodatin(?) ja päällimmäisenä vanu joten sitä saa varmasti putsata suht usein ellei sitten jätä ainakin sitä vanua pois.

Missään tapauksessa tuo ei liian tehokas ole, kääpiöpallot vaikuttaa tykkäävän virtauksessa leikkimisestä eli uivat siihen ulostuloon ja antavat virran heittää toiseen nurkkaan ja uivat sitten uudestaan suodattimen luo. Jos sisustukset eivät pysy aloillaan niin tuon "power-suuttimen" kun jättää pois niin virtaus on hyvinkin rauhallinen vaikka litroja menee suodattimen läpi jopa enemmän.

Millä tapaa surviaiset sotkee sinulla vettä?
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1313
Liittynyt: 21:53, 23.09.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja RPekka »

KalaKissa kirjoitti:Kääpiöpallot vain lajiakvaarioon.
Olisihan se kovin tylsää sellainen. Kalakauppiaan suurin huoli kun sanoin että meidän kääpiöt tulevat seura-akvaarioon oli että jäävät ilman ruokaa ja nääntyvät. Tuossa 440-litraisessa on parinkymmenen kääpiöpallon kaverina helmirihmakaloja, helmimonnisia, 7 erilaista plekoa, muutama ikivanha piikkisilmä ja ainakin jokunen sukarapu.

Ainut tilanne missä kääpiöpallot käyvät rihmakalojen rihmojen kärkien kimppuun on kuivaruoan antaminen, kääpiöt käyvät sitä tutkimassa ja toteavat ettei sitä voi syödä ja selkeästi päättävät ettei sitä sitten syö muutkaan. Altaaseen kun pudottaa pari postimerkin kokoista palaa pakastesurviaista niin siinä on palloille tekemistä ja kyllä nuo muutkin osaa surviaisia syödä, etenkin plekot.

Joku aika sitten raivattiin jaavansaniaisia pois kun meinasivat vallata koko altaan. Silloin koitti kääpiöille erikoisjuhlan aika kun rapuja oli missä vaan mihin molemmat silmät sattui osumaan. Nyt kun piiloja on taas kasvanut lisää niin näyttää ettei rapuja enää olisi lainkaan vaikka kokemus on osoittanut ettei ne viimeistä saa kuitenkaan hengiltä.

Pointtini on siis se että jos kääpiöille ei anna tarpeeksi tekemistä niin ne keksii sitä kyllä itse. Lajiakvaariossa uskoisin että keksivät kyllä laumasta sen heikoimman yksilön ja tekevät siitä lelun.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Mutta seura-akvaarion pitää sitten olla oikeesti useamman sataa litraa niinkun Pekalla, että kaikille varmasti riittää niitä reviirejä ja piilopaikkoja tarpeen mukaan. Itse en tuonne 65-litraiseen laita kyllä mitään ellen sitten keksi jotain sopivaa pientä pohjakalaa joskus.
Minä yritän saada suodatuksen mahdollisimman pieneksi, ainakin kutualtaassa sitten kun sellasen kohta kerkeäisin tehdä. Mun parvi ei tykkää yhtään tuosta suht. tehottoman sisäsuodattimen virtauksesta, pillisuodatin tai pari ja pohjamoskan lappoaminen taitaa olla paras ratkaisu.
Paljon sammalta on paras tai jopa välttämätön edellytys kudulle ja poikasten selviämiselle, kuten Pullahiiren aikaisemmin laittamassa artikkelissakin todetaan: http://www.tfhmagazine.com/details/arti ... rprise.htm
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3360
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Mulla oli olosuhteiden pakosta kääpiöt raitarihmojen kanssa samassa.. Ei hyvä. Napsivat rihmojen pyrstöjä ja peräeviä. :( Olosuhteiden pakko oli se, että punapyrstöpallokalat (tai ainakin yksi niistä) päätti tappaa kääpiöpalloja. 8O Joten jos joku joskus miettii näitä pitävänsä samassa niin EI KANNATA. Edellisellä omistajalla menivät ok keskenään, mutta nämä uudet käppänät oli pienempiä ja yksi Belsebuubi-punapyrstö päätti sitten alkaa elävän ruuan syöjäksi. Näin kaiken mitä tapahtui ja samantien lähti melkein lennossa kääpiöpallot raitarihmojen sekaan. Aiemmin käppänöitä oli kuollut ja mietin itsekseni ja "Linnan neitojen" kanssa, että mikä siellä vedessä mättää.. No eihän siellä muuta kun ne punapyrstöpaviaanit.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
paulass
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 00:04, 24.02.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja paulass »

RPekka kirjoitti: Millä tapaa surviaiset sotkee sinulla vettä?
Niistä irtoaa sellasia "hitusia" veteen ja läheskään jokaista matoa ei meillä kelpuuteta ruuaksi. Kaikkea kyllä maistetaan, mutta aika usein myös syljetään ulos.. :frown:
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Punapyrstöpallokalat on sellanen laji, että sitä en edes yrittäisi minkään muun seuraan, lajiakvaario on ainoa turvallinen valinta, jos ei halua laittaa sinne koekaniineja yksi toisensa jälkeen kärsimään. Siksi olinkin hämmästynyt kun tammikuussa näin Helsingin Akvaariokeskuksessa samassa altaassa kimalaispallokaloja, kääpiöpallokaloja ja punapytstöpallokaloja, ja kaikki ehjiä 8O ensimmäiset kaksi voivat tullakin ihan hyvin toimeen, isommat voi vain napata ruoat pienempien suusta. Mutta ehkä punapyrstöt oli olleet siellä vasta vähän aikaa ja kolkoissa myyntialtaissa ei helposti aleta reviirejä perustaa? En ehtinyt kysyä Petriltä asiasta kun siellä oli kova kiire, mutta heillä on ainakin 11-12 vuoden kokemus pallokaloista (siitä asti olen siellä asioinut) ja varmasti ovat käytännön kokemuksesta päätynyt tähän ratkaisuun.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3360
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Petrille olen myös kertonut aiheesta, eli jos joku kyselee punapyrstöpaviaaneja minkä tahansa seuraan niin sano kovaa ja korkealta EI. Erikoista jos heillä on niitä siellä sekaisin..? Kimalaiset nyt vielä menee mutta kääppänät.

Mä olin tyhmä, luotin entisen omistajan sanaan että juu juu, menevät hyvin yhdessä. Ihan lievät morkkikset oli aiheesta ja on edelleenkin, raukat kääppänät.. :(
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja mirauria »

KalaKissa kirjoitti:Oho niinpäs tais sulle tullakkin Pallokala ne kääpiöpallokalat, en vaan äkänny että ne tuli sulle ko laitoit mulle tekstiviestinä käppänöistä, hih 8-) Olis ollu tosi kiva päästä seuraan pitempään kääpiöpallokalojen sielunelämää mut meillä ne ei vaan tykästyny pohjakaloihin, en sitten tiedä että johtuko siittä että akvassa ei oo viel tarpeeks kasvipöheikköö. Niin jos joku teistä tarvii kierteisiä niin multa löytyy nyt ko käppänät lähti.
Olisko sulla KalaKissa vielä niitä kierteisiä? Olisi kiva saada niitä talkkareiksi. Ja ylimääräiset vois syöttää käppänöille. Niitä kun muutama asustaa omassa lajiakvassaan. Kerkesivät syödä roskakotilot ennen kun sain niitä nypittyä kasvatettavaksi :roll:
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

mirauria kirjoitti:
KalaKissa kirjoitti:Oho niinpäs tais sulle tullakkin Pallokala ne kääpiöpallokalat, en vaan äkänny että ne tuli sulle ko laitoit mulle tekstiviestinä käppänöistä, hih 8-) Olis ollu tosi kiva päästä seuraan pitempään kääpiöpallokalojen sielunelämää mut meillä ne ei vaan tykästyny pohjakaloihin, en sitten tiedä että johtuko siittä että akvassa ei oo viel tarpeeks kasvipöheikköö. Niin jos joku teistä tarvii kierteisiä niin multa löytyy nyt ko käppänät lähti.
Olisko sulla KalaKissa vielä niitä kierteisiä? Olisi kiva saada niitä talkkareiksi. Ja ylimääräiset vois syöttää käppänöille. Niitä kun muutama asustaa omassa lajiakvassaan. Kerkesivät syödä roskakotilot ennen kun sain niitä nypittyä kasvatettavaksi :roll:
Missäpäin asut? Mulla olis antaa muutamia kierteisiä, ja punaisia kiekkokotiloita ja ehkäpä kehäkotiloitakin sen verran, että saat farmia pystyyn :) Ite oon tykänny noista kiekkokotiloista, niille kun antaa paljon ruokaa niin ne lisääntyy tosi tehokkaasti ja kasvaa silleen sopivan vikkelään että sieltä voi poimia halutun kokoset ruoaksi. Mulla niiden altaassa on paljon salaattisaniaista ja jaavansammalta, ja nostan sieltä kokonaisen puskan, irrotan liian isot pois ja tiputan puskan pallojen altaaseen, niin saavat sieltä ite saalistella :)
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Pallokala kirjoitti:
mirauria kirjoitti:
KalaKissa kirjoitti:Oho niinpäs tais sulle tullakkin Pallokala ne kääpiöpallokalat, en vaan äkänny että ne tuli sulle ko laitoit mulle tekstiviestinä käppänöistä, hih 8-) Olis ollu tosi kiva päästä seuraan pitempään kääpiöpallokalojen sielunelämää mut meillä ne ei vaan tykästyny pohjakaloihin, en sitten tiedä että johtuko siittä että akvassa ei oo viel tarpeeks kasvipöheikköö. Niin jos joku teistä tarvii kierteisiä niin multa löytyy nyt ko käppänät lähti.
Olisko sulla KalaKissa vielä niitä kierteisiä? Olisi kiva saada niitä talkkareiksi. Ja ylimääräiset vois syöttää käppänöille. Niitä kun muutama asustaa omassa lajiakvassaan. Kerkesivät syödä roskakotilot ennen kun sain niitä nypittyä kasvatettavaksi :roll:
Missäpäin asut? Mulla olis antaa muutamia kierteisiä, ja punaisia kiekkokotiloita ja ehkäpä kehäkotiloitakin sen verran, että saat farmia pystyyn :) Ite oon tykänny noista kiekkokotiloista, niille kun antaa paljon ruokaa niin ne lisääntyy tosi tehokkaasti ja kasvaa silleen sopivan vikkelään että sieltä voi poimia halutun kokoset ruoaksi. Mulla niiden altaassa on paljon salaattisaniaista ja jaavansammalta, ja nostan sieltä kokonaisen puskan, irrotan liian isot pois ja tiputan puskan pallojen altaaseen, niin saavat sieltä ite saalistella :)
Mikkelissä asun. Enkä pistä ollenkaan pahakseni, jos niitä kotiloita eksyy sinne sammalen ja salaattisaniaisen lähetykseen :mrgreen:
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
zarola
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 13:01, 18.04.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja zarola »

Taas on pallolapsia tulossa :P
Muutama jo polskii poikasaltaassa.
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja mirauria »

zarola kirjoitti:Taas on pallolapsia tulossa :P
Muutama jo polskii poikasaltaassa.
Uuu! Pikkuisia pallo-lapsia ^^
Olen kyllä kovin ihastunut noihin omiin palloihini. Hauskoja veijareita. Aina tulevat etulasille kärkkymään, kun kulkee ohi. Mokomat ahmatit. Mahojen koosta päätellen ei voi nälkä olla :roll: Ja kovin innoissaan metsästävät kotiloita, kun niitä tarjoan. Survarikin menee oikein hyvin. :)
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

zarola kirjoitti:Taas on pallolapsia tulossa :P
Muutama jo polskii poikasaltaassa.
Oletko tehnyt mitään muutosta esim. vedenvaihtoa ennen kuin kalat alkoivat kutemaan? Kutivatko ne erillisessä kutualtaassa vai onnistuit vain nappaamaan munat talteen?
Taitaa olla pakko kokeilla sitä erillistä kutuallasta, jos haluun että jotain alkais jo tapahtua tuolla...
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
zarola
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 13:01, 18.04.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja zarola »

Pallokala kirjoitti:
zarola kirjoitti:Taas on pallolapsia tulossa :P
Muutama jo polskii poikasaltaassa.
Oletko tehnyt mitään muutosta esim. vedenvaihtoa ennen kuin kalat alkoivat kutemaan? Kutivatko ne erillisessä kutualtaassa vai onnistuit vain nappaamaan munat talteen?
Taitaa olla pakko kokeilla sitä erillistä kutuallasta, jos haluun että jotain alkais jo tapahtua tuolla...
Nostin vaan lämpötilaa vähän :-)
Munat ja pikkuiset poikaset olen saanut ihan vaan vedenvaihdon yhteydessä pohjaa imuroimalla. Sieltä sitten siirtänyt erilliseen poikasaltaaseen.
Maria
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 21:20, 07.09.2002
Akvaarioseurat: Riihimäen akvaristit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Loppi

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja Maria »

Nostellaanpas pallopulinaa.
Yksi "uusi" harrastaja ilmoittautuu mukaan. Pidin kevyen reilun 10 vuoden tauon tässä välissä ja nyt sitten taas palasin akvaarioiden ja pallokalojen ihmeelliseen maailmaan.

Nyt olkkarin nurkassa tönöttää reilu 60 litrainen 8 kääpiöpallon koti. Testinki mielessä on heillä kavereinaan ottoja sekä sukarapuja. Noin 2kk on yhteiselo sujunut ilman ongelmia (varmasti kyllä muutama sukalapsonen on saattanut päätyä välipalaksi), toivottavasti myös jatkossa :)
On tuossa vieressä sitten 250 litrainen miehen ja tyttären "seurala" jonne voin otot ja rapuset tarvittaessa pelastaa.


Kuva
Kuva suttuinen, mutta saanee nyt kelvata.
Odottelen kuin kuuta nousevaa, että tuo juurakko suostuisi pysymään pohjassa niin voin heivata tuon kaamean kiven pois tuolta tilaa viemästä :)
Hirveältä pöheiköltä tuo näyttää, mutta kyllä tuolla kasvien välissä on ihan mukavasti uimatilaa. Ja tuolla sokkelossa palluraiset tykkäävätkin suhata ja silmät pyörien etsiä kotiloita.
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Minun silmään ainakin ihan hurjan nätti allas! Ihanan rehevää.
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”