Sateenkaarikala-akvaario

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Rapurapu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 14:11, 31.08.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Sateenkaarikala-akvaario

Viesti Kirjoittaja Rapurapu »

Huhtikuussa olohuoneeseen tulee koristukseksi uusi 270 litrainen (121x41x55) akvaario ja kalastoksi on suunniteltu sateenkaarikaloja niiden värikkyyden ja eloisuuden vuoksi. Alunperin siitä piti tulla ahvenallas, mutta puolisoani kyllästyttää ahventen jatkuva tappelunhaluisuus.

Olemme suunnitelleet pääkalaksi kultapyrstösateenkaarikaloja 8 - 10 kalan parven. Lämpötila olisi 26 astetta ja veden kovuutta nostaisimme kipsillä tarvittaessa.

Mitenkän purppurasateenkaarikalat? Menisikö esim. 5 purppuraa tuohon akvaan?

Mitkä kalat olisivat kauniita ja soveliaita allaskavereiksi. Olemme kiinnostuneet käkimonnista - mutta viihtyykö se samanlaisessa vedessä kuin nuo sateenkaarikalat?

Suodattimiksi tulee pari mattosuodatinta ja iso ja tehokas sisäsuodatin. Sisustukseksi kiviä, ehkä yksi pienehkö kanto ja jaavansaniaista.
nirunaru
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 23:10, 23.03.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sateenkaarikala-akvaario

Viesti Kirjoittaja nirunaru »

Kiinnostaisi tietää miten siellä kävi, tuliko sateenkaarikaloja. Jos tuli, millaisia ja miten ovat vihtyneet? Meille tuli viime viikolla sekalainen seurakunta erilaisia sateenkaaria jotka on jo aika kookkaita - suurimmat silakan kokoisia. Kaikki näyttävät tulevan hyvin toimeen keskenään ja ovat kivan näköisiä, pienessä liikkeessä koko ajan eli ihan mukavaa katseltavaa.
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Viestit: 580
Liittynyt: 10:28, 25.09.2006
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: Sateenkaarikala-akvaario

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Minäkin oisin kiinnostunut kuulemaan viimehetken jutut ja suunnitelmat.
Nooh mulle tulee 5 kultapyrstöä parven jatkoksi ja samassa altaassa on revontulia, neonsateenkaaria ja yksi ainokainen hohtosatenkaari, joka kuitenkin hyvin hengailee porukassa.
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
fisuli79
Junior Member
Junior Member
Viestit: 78
Liittynyt: 10:04, 15.09.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sateenkaarikala-akvaario

Viesti Kirjoittaja fisuli79 »

Miekin haaveilen sateenkaarista=).tartteeko ne jotain erityistä vaiko ihan vaan tavan akvikseen voi laittaa?miulla on nyt 200litranen.Tänään hain=)).mitkä olis helppoja ja kilttiä kaloja alotella ja mistä-niitä saa?
T:keltanokka;)
7 lasta, talvikko, koira, akvaariofisut 350l+156l+80l+47l ja minipuutarha
Malawit, monnit, monniset ja plekot kiinnostavat erityisesti!
nirunaru
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 23:10, 23.03.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sateenkaarikala-akvaario

Viesti Kirjoittaja nirunaru »

Meillä on 6 erilaista urosta, revontulipari ei onnistunut ja kuolivat pois aika pian. Loput on tosi värikkäitä, rauhallisia ja koko ajan liikkeessä. Rauhallisella tarkoitan etteivät ole tappelunhaluisia ja sietävät hyvin noita tyhmiä lehtikalojakin. Lisänä on musta piikkisilmä (toinen söi itsensä hengiltä, söi surviaisentoukkia ja kellahti kyljelleen), partis, 6 pandamonnista jotka suloisesti nukahtelee pohjalle aina välillä sekä 4 katinkultamonnia jotka on ihania sukellessaan hiekkaan tai mennessään illalla vinoparkkiin etulasiin kun valot sammuu. Alkuun pelotti ottaa pelkkiä poikia, mutta mitään kinaa ei ole ollut alun paikkojenjaon jälkeen. Suosittelen lämpimästi, siinä menee tunti poikineen kun lumoutuu tuijottelemaan niitä.
JenCa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 20:53, 05.10.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sateenkaarikala-akvaario

Viesti Kirjoittaja JenCa »

Nostelenpa tätä vähän vanhempaa aihetta. Missä kaikki sateenkaari-ihmiset luuhaa?? Miten voi olla mahdollista että niin kauniit ja ymmärtääkseni myös melko helpot kalat eivät ole saaneet tämän enempää suosiota?

Mulla tarkoituksena muuttaa tuo 240-litrainen sateenkaarialtaaksi, haarniskamonnit jäävät pohjalle lisäksi. Meinasin ottaa pelkästään koiraita, tarkoituksena siis saada värikäs ja vilkas allas olohuoneeseen.
3 koiraa, pari allasta kellarissa odottelemassa kalatauon päättymistä
Hopotus
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 11:10, 16.06.2008

Re: Sateenkaarikala-akvaario

Viesti Kirjoittaja Hopotus »

Ehkäpä heikko "suosio" johtuu siitä, että niitä on harvoin tarjolla ja mennävuosina olivat sairaita ja heikko kuntoisia.

Mikä on nykytila sateenkaarikalojen osalla? Joukkoonhan kuuluu paljon mielenkiintoisia, värikkäitä ja isoon ja pienempään altaaseen sopivia.
Kalatkin saattavat itkeä, vaan vedessä eivät kyyneleet näy.
JenCa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 20:53, 05.10.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sateenkaarikala-akvaario

Viesti Kirjoittaja JenCa »

Mulle onkin uusi juttu nämä sairastelut ja heikkokuntoiset yksilöt, osaatko kertoa enemmän? Tiedossa kyllä on Melanotaenia praecoxin tubiherkkyys, mutta muuta ei ole kantautunut mun korviin.
3 koiraa, pari allasta kellarissa odottelemassa kalatauon päättymistä
dogfish
Member
Member
Viestit: 321
Liittynyt: 16:18, 04.11.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Porvoo

Re: Sateenkaarikala-akvaario

Viesti Kirjoittaja dogfish »

Mulla on viisi purppurasateenkaarikalaa 575-litraisessa. Ovat todella vilkkaita ja aluksi häiritsi niiden adhd-käyttäytyminen. Meiltä löytyy sekä uroksia, jotka ovat todella upean punaisen värisiä, sekä hieman hailakampia naaraita. Niiden kisailu on sellaista, jota en ole muiden kalojen kohdalla tavannut. Esim. pyörivät toistensa ympäri samalla ku n laskeutuvat kohti pohjaa. Tai asettuvat vierekkäin ja värisevät, ottavat spurtin johonkin suuntaan ja sama homma jatkuu. Aion luopua pikkuhiljaa muista kaloista kuten kimalaispallokalat ja jättää sateenkaaret pääosaan. Niistä tulee ilmeisesti aika kookkaita, enkä tiedä onko aikuinen kala enää samanlainen komistus. Ainakin Kurjessa on yksi kookas kultapyrstö, jolla on ruma kyrmyniska eikä loista väreillään. Kyrmyniskojahan noista joka tapauksessa tulee.

Kaiken lisäksi ovat todella ahneita ja syövät kaikki minkä suuhunsa saavat mahtumaan, kuten tulisukaravut. Vesiarvoista liikkuu hieman ristiriitaista tietoa. Meillä ovat pehmeässä vedessä, ph lähellä 8:aa.
JenCa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 20:53, 05.10.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sateenkaarikala-akvaario

Viesti Kirjoittaja JenCa »

^ Mä olen ymmärtänyt että vähän happaman puoleinenkin vesi käy, mutta kovuutta pitäisi olla ainakin 10dH? Lähteenä mulla pelkästään tuo Markku Varjon Akvaariokalat-kirja.

Juuri aktiivista porukkaa haluankin tuohon purkkiin, veikkaan että sateenkaaret on silloin aika loistava valinta :) Mun on annettu ymmärtää, että nuoret sattarit ovat melko värittömiä ja värit tulevat vasta vanhemmiten kunnolla esille. Mutta voihan olla, että ihan ikäloppuna taas on edessä haalistuminen...

Purppurasateenkaarikalat ovat kyllä tosi veikeen näköisiä, mutta ainakin kyseisen Varjon kirjan mukaan kasvavat turhan isoksi tuohon 240-litraiseen, harmi vaan.
3 koiraa, pari allasta kellarissa odottelemassa kalatauon päättymistä
Lightforce
Member
Member
Viestit: 388
Liittynyt: 15:16, 28.02.2007
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Sateenkaarikala-akvaario

Viesti Kirjoittaja Lightforce »

Minulla on noin 340-litrainen akvaario vailla pääkalaa (tällä hetkellä siellä on partis, 2 raitanuoliaista ja 4 leväbarbia) ja olen miettinyt hohtosateenkaarikalaa.
Montako tuollaista tähän altaaseen mahtuisi? Haluaisin tarpeeksi suuren parven, mutta en tietenkään liikaa. Allas on 135 cm pitkä ja 58 cm korkea, joten uimatilaa on.
340 l seura-akvaario (sattarit + haarniskat), 225 l siniravut, 63 l taistelukala. Mukana myös kääpiöpinserit Eeka, Numa, Jusu, Jeni ja Koru.
dahlia
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 15:33, 22.08.2010

Re: Sateenkaarikala-akvaario

Viesti Kirjoittaja dahlia »

Meillä olisi 4 purppurasattaria, 1 kultapyrstö- ja 1 neonsateenkaarikalaa vailla uutta kotia, jos jollakulla olisi tarvetta :)
Kuljetus mm. pk-seudulle Raumalta onnistuu!
900l: möröt
120l: sekameteli
20l: rapula
juhlamokka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 121
Liittynyt: 17:55, 02.03.2003
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Sateenkaarikala-akvaario

Viesti Kirjoittaja juhlamokka »

Tämä vanha ketju pomppasi silmiini, joten kysynpä tässä.

Katsoessani kuvaketjussa kuvia muiden altaista ja lukiessani muutaman ketjun, huomasin että useimmilla on sateenkaarikaloja pehmeässä vedessä, muiden pehmeän veden lajien seurassa.

Joissain viesteissä sanotaan sateenkaarikalojen olevan sopeutuvaisia, joten niitä voi pitää pehmeässä vedessä ja näin siitäkin huolimatta että kaikissa suosituksissa kuitenkin tunnutaan puhuttavan hieman kovemman veden tarpeesta.

Mitenköhän tämän asian laita oikeasti mahtaa olla?
Monien muiden kalojen kohdalla tunnutaan nostavan älläkkää, mikäli ovatkin pehmeässä vedessä tai väärän lämpöisessä, joten miksi tämä sateenkaarikala tekee poikkeuksen.
Jimena
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 22:36, 20.08.2013
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Sateenkaarikala-akvaario

Viesti Kirjoittaja Jimena »

Olen yrittänyt opiskella kaiken sattareista, ja ymmärtänyt niin että luonnossa niillä on hyvin vaihtelevat elinolosuhteet, siksi menevät usein myös pehmeämmässä vedessä. Lämpötila ja jokien olosuhteet muuttuvat paljonkin vuoden aikana. Lisäksi lajeja on paljon ja niiden välillä on hurjasti eroja, on kovemman ja pehmeämmän veden lajeja jne. Sattareille tärkeintä on puhdas vesi ja oikea ruokavalio, sitten vasta vesiarvot, näin olen lukenut. Opastettu on myös mm. niin, että tärkeämpää on veden mineraalipitoisuus kuin pH. Eli mieluummin mineraaliseoksia veteen kuin pelkkää ruokasoodaa. Itse yritän pitää veden vähintään neutraalina ja kovetan sitä vähän, käytän Seachem Equilibriumia, Sera Mineral Saltia tai JBL Aquaduria. Minulla on purppura- ja sinisattareiden kavereina tällä hetkellä kirsikkabarbeja, monnisia ja nuolimonneja.

http://rainbowfish.angfaqld.org.au/Book.htm
"Rainbowfishes ~ Their Care & Keeping in Captivity"
Tuolta löytyy erinomaista tietoa sattareista, kannattaa lukea jos kiinnostaa. Kirjan sivulla 53 esim. on taulukko, jossa tällaisia suositusarvoja:
pH 6,5-7,8
22-24 oC (viljelyssä 28 oC)
alkalinity 50-200 ppm CaCO3
hardness 50-250 ppm CaCO3
Leppis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 147
Liittynyt: 16:30, 04.02.2002
Paikkakunta: Helsinki, HAS

Re: Sateenkaarikala-akvaario

Viesti Kirjoittaja Leppis »

On muuten erinomainen tuo Jimenan linkittämä opus, harmi vain että meillä on tavallisesti saatavilla vain muutamaa lajia sateenkaaria.

Minulla on sinisattareita (poika ja 2 tyttöä) ja purppuroita (6 poikaa). Ihania kaloja kaikki :mrgreen:

Mitä isompi allas näille, sen parempi, koska vauhtia riittää. Altaallani on pituutta 120 cm ja olisi hyvä jos sitä olisi ainakin puolet enemmän, varsinkin purppuroille. Kasvillisuutta olen koittanut pitää kurissa sen verran että vapaata uintitilaa olisi hyvin.Teen reiluja vedenvaihtoja (noin 40-50% viikossa), jotta saan pidettyä veden laadun riittävän hyvänä ja käytän jatkuvasti JBL Aquaduria. Jos jommasta kummasta laistaa, niin sinisattareiden huulet muuttuvat valkoisiksi, ihan kuten Varjo kuvaa kirjassaan. pH on karvan yli 7, Gh 7-9.

Allaskavereina on muutama miekkapyrstö, vanha lehtikalapariskunta ja joitakin vanhoja kirjoviiripyrstöjä sekä monnisia. Monnisia lukuunottamatta kaikki ovat kaloja, jotka "osaavat ottaa oman tilansa", eivätkä tunnu häiriintyvän sattareiden keskinäisestä kohelluksesta. Sattarit ovat meillä sopuisia poikaporukassakin, eivätkä millään lailla välitä muista kaloista - paitsi jos niillä on ruokapala suussa... :roll:

Paljon on juttua sattareiden sairauksista, enkä osaa arvioida mikä on nykytilanne. Minulla sinisattareista on vajaan neljän vuoden aikana pitänyt lopettaa 7 kasvainten vuoksi. Kaikki ostettiin samasta paikasta samaan aikaan, joten ehkä minulla oli vain huono tuuri. En uskalla ostaa ko. paikasta enää uusia (sini)sattareita, vaikka onkin hyvämaineinen paikka, enkä valitettavasti tiedä minkä tukun kautta sattarit heille tulevat. Purppurasateenkaarillani (tai muilla kaloillani) ei ole yhdelläkään ollut kasvaimia ja ovat muutenkin olleet todella elinvoimaisen oloisia.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sateenkaarikala-akvaario

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Miten sattarit tulevat toimeen vaikka juurkikin niiden monnisten kanssa? Onko näille minimikoot vähän alakanttiin?
Leppis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 147
Liittynyt: 16:30, 04.02.2002
Paikkakunta: Helsinki, HAS

Re: Sateenkaarikala-akvaario

Viesti Kirjoittaja Leppis »

Meillä sattarit ei välitä monnisista millään lailla, ruoka-aikana pitää vain katsoa että ruokaa riittää myös pohjakaloille.
Riveriana kirjoitti:Onko näille minimikoot vähän alakanttiin?

Minimikoot mille? Suositellut allaskoot sattareille? Henkilökohtainen näkemys on että yleensä kaikkien kalojen suositellut allaskoot on alakanttiin :roll:
MinnaIT
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 06:28, 24.01.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Sateenkaarikala-akvaario

Viesti Kirjoittaja MinnaIT »

Vieläkö tähän löytyisi kommentoijia? Minä ostin useampi vuosi sitten viisi purppurasateenkaarikalaa, joista kaksi oli poikia ja loput tyttöjä. Kaikki tytöt ovat vuosien varrella kuukahtaneet. Syytä rähän en tiedä. Molemmat pojat ovat eläviä ja jo todella komeitakin kavereita. Lisäähän noita pitäisi ottaa, kun nyt tosiaan kahdestaan ovat, mutta saatavuus tuntuu olevan todella huono.
Mutta varsinainen kysymykseni onkin, että kun otan näitä lisää (kunhan jostain löydän), niin voinko ottaa lisää pelkästään poikia? Tappelevatko keskenään? Vai olisiko otettava tyttöjä näitten poikien kaveriksi?
Leppis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 147
Liittynyt: 16:30, 04.02.2002
Paikkakunta: Helsinki, HAS

Re: Sateenkaarikala-akvaario

Viesti Kirjoittaja Leppis »

Minulla on ollut pelkästään purppurapoikia koko ajan. Pojat kuhertelevat keskenään, eivät riitele oikeastaan laisinkaan. Muista sateenkaarista olen ollut huomaavinani, että tyttöjä kohtaan saatetaan olla joskus jopa kovakouraisempia kuin muita poikia. Mutta sekin on sellaista aika satunnaista, ei mitään jatkuvaa.

Olen saanut/hankkinut toisilta harrastajilta aikuisia purppuraparven jämiä, jotka on tosiaan aina olleet poikia. En taitaisi uskaltaa noille enää tyttöjä ostaakaan, vanhat pojat saattaisivat kutea itsensä hengiltä :roll:
MinnaIT
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 06:28, 24.01.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Sateenkaarikala-akvaario

Viesti Kirjoittaja MinnaIT »

Kiitos!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”