Nostalgian lyhyt oppimäärä

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Kevis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 229
Liittynyt: 21:24, 09.10.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti

Nostalgian lyhyt oppimäärä

Viesti Kirjoittaja Kevis »

Lapsuuden jälkeen kadotettu kiehtomus akvaariokaloihin palasi tänä vuonna. Nyt mielessä pyöritellyt suunnitelmat ovat toteutumassa. Tietyllä tavalla Kuolleiden Intiaanien kappaleen nimi kuvaa akvaariotietoustasoani. Muistan kyllä lapsuudesta, että akvaarion pitäminen vaati työtä. Aika ei siis ole kullannut muistoja, mutta muisto siitä kalojen katselun tuomasta tyyneyden tunteesta on tarpeeksi palata harrastuksen pariin. Ja muistan naureskelleeni monnien hölmöilyille samalla tavalla kun naureskelen nyt mopsimme hölmöilyille. Ja aina elämään mahtuu vähän lisää hölmöilylle nauramista. Nyt olen viimeisen viikon aikana opiskellut akvaarion kypsyttämistä (lapsuudessa vanhemmat hoitivat tuon) ja yrittänyt googlailla ja aqua-webittää valitsemieni lajien yhteensopivuutta. Aiemmin uskoimme lajivalinnassa akvaarioliikkeiden myyjien suosituksia ja mentiin varmaan myös aika vahvasti minun ja siskoni "toi on söpö"-kannanottojen voimalla.

Postikuski kuljettaa para aikaa luokseni vaaleaa pohjasoraa, uutta suodatinta, suodatinmateriaalipakettia ja kahta erilaista kalanruokaa (hiutaleita ja tabletteja). Huomenna käyn hakemassa vanhempieni vanhan akvaarion lamppuineen. Vasta huomenna varmistuu onko akvaario 65 vai 100 litrainen. Vanhempani eivät muistaneet, enkä viitsinyt pyytää heitä juoksemaan ullakolle sitä mittaamaankaan. Ja huomenna varmistuu myös, onko purkki ehjä. Noh, onneksi nuo purnukat eivät ole uusina mitenkään pahanhintaisia, mutta mukavahan se olisi jatkaa harrastusta sillä purkilla, jonka parissa se alkoikin. Nostalgista.

Ensi viikolla käyn ostamassa K-Raudasta tai muulta pihakiviä myyvältä paikalliselta liikkeeltä mustia liuskekivipalasia akvan pohjalle sekä lipaston, jonka päälle akvaario tullaan asettamaan. Rymsteeratakin pitäisi, sillä haluan akvaarion ehdottomasti olohuoneen nurkkaan, josta voin nähdä sen koko ajan kun olen koneella, telkkaria katsellessa, kuntoillessa... Eikä kulkua kyseisen nurkan ohi ole muualle kuin parvekkeelle, eli aika rauhallinen paikka tuleville asukkaille.

Asukkaiksi olen valinnut jo punapäätetraparven ja helmipartamonnin tai täpläpartamonnin. Tetraparven koko vahvistuu sitten kun tiedän akvaarion tilavuuden, mutta ainakin 8 kaveria on hankinnan alla. Kolmanneksi lajitoveriksi väännän yhä kättä taistelukalauroksen ja kääpiörihmakalan välillä, yksi kappale jompaa kumpaa. Taistelukala ei ymmärtääkseni siedä virtausta. Mutta akvaarioliikkeessämme tarjolla olleet kääpiörihmakalat olivat jotenkin persoonattomia. En kyllä vielä edes katsonut onko siellä taistelukalaurosta vai pelkästään naaraita. Olisi ollut liian aikaista bongata joku hurmuriyksilö :mrgreen: Meillä aiemmin olleet partamonnit olivat silloin tällöin melko pintasurffareita. Alkaisiko taistelukalauros uhittelemaan, jos sellainen meille taas eksyisi sellainen monniyksilö, joka haluaisi välillä käydä pintavesissä pörräämässä?

Katselin netistä, että lämpötiloiltaan ja ph:n puolesta punapäätetrat, helmi-/täpläpartamonni ja taistelukala/kääpiörihmakala olisivat sopivia kun akvan lämpötila pysyttelee 24-26 asteiden sisällä ja ph 6-7 sisällä. En muista lapsuudessani, että olisimme seuranneet veden ph-tasoa mitenkään, eli siihen pitää vielä perehtyä ennen kuin kalat tulevat. Siihen on kuitenkin vielä viikkoja aikaa (kaikki tavarat ovat vielä saapumatta, akvaarion kypsytys [arviolta 2 viikkoa] tekemättä), joten hyvin tässä kerkeää.

Mitään mantereelle uskollista akvaariota en ole haaveilemassa. Se näkyy kasvivalinnoissakin aika selkeästi. Haluaisin akvaarioomme karkeaviuhkalehteä, hapsuruohoa, tiikerilummetta ja poimupatsulia. Näiden lisäksi pari vartta punaista tekokasvia. Ja mustasta liuskekivestä kasoja piiloiksi ja yksi tai useampi isompi laatta kohdepisteeksi.

Ensi viikon loppupuolella tai sitä seuraavalla viikolla pääsee ostamaan jo hirvensarvisuolaa kypsytystä varten ja nitriitti- ja nitraattitestitkin ovat vielä hankkimatta. Hankin testit vasta kun olen lueskellut tuosta ph-tasosta, eiköhän sitäkin varten pidä ostaa testejä, joten googlailen ensin rauhassa millaisia ja minkä merkkiset ovat hyviä ja sitten ostan kaikki vesitestit kerralla.

Jee! Fishies!
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Nostalgian lyhyt oppimäärä

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mun mielestä noi hirvensarvisuolalla leikkimiset on jo aikansa elänyt juttu. Paljon simppelimmällä tavalla pääset kun lisäät altaaseen prodibion start up ampulleja niin allas on heti käyttökunnossa. Ei tarvitse venata viikko tolkulla sitä nitriittipiikkiä ja sitten mietiskellä, että onko se sittenkin mennyt huomaamatta ohi vaiko vasta tulossa. Onhan toi hirvensarvikikkailu tietysti taloudellisesti muutaman euron halvempi ratkaisu mutta en lähtis siihen leikkiin mukaan. Makuasia tietysti :)

Ps. Kannattaa lisätä tohon profiiliin paikkakunta missä asut. Jos vaikka joskus tulee joku akuutti ongelma ja liikkeet on kiinni, niin saat helposti apua kanssaharrastajilta.
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Nostalgian lyhyt oppimäärä

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Kuulostaapa mukavalta! Olet ilmeisen hyvissä fiiliksissä homman suhteen! 8-) Jotta homma jatkuisi yhtä mukavana ja rentouttavana, kannattaa kipaista kirjastosta hakemassa Markku Varjon Akvaarion perusopas, Akvaariokalat ja Akvaariokasvit. Säästyy hermot ja rahat kun malttaa lukea ne läpi. Minulla oli "vain" kymmenen vuoden tauko akvaarion hoidossa ja silti olin ihan ällikällä lyöty kun tajusin miten paljon on uutta tietoa. Netin valtavaa tietotulvaa on paljon helpompi tulkita kun on ensin käynyt Varjot läpi. Ja suunnitteluvaihe on joka tapauksessa nautinnollinen! Oma tapani suunnitella uutta allasta vuoden verran on ehkä hitusen ylilyöntiä mutta ehtipähän ainakin miettiä valintansa perusteellisesti läpi... :roll:
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Kevis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 229
Liittynyt: 21:24, 09.10.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti

Re: Nostalgian lyhyt oppimäärä

Viesti Kirjoittaja Kevis »

Teemu Salonen: No arvatenkin hirvensarvisuola on old school-kikkailua, vanhemmiltani siitä menetelmästä kuulinkin. :mrgreen: En ole oikeastaan lukenut muita kuin hyviä kommentteja tuosta Start upista, siinä ”vastaavassa” Start Safessa taisi olla jotain kränää. Ehkäpä minäkin nyt sitten säästän hermojani ja hankin sen Start upin kun ei se montaa euroa näytä maksavan. Olen vaan sellainen vähän hitaamman puoleisesti asioissa etenevä, että se ajansäästö ei minulle mitään merkkaa. Tarkoitus oli saada mahdollisesti marraskuun alussa ekat kalat akvaarioon, mutta tällä suunnitelman muutoksella ekat kalat voisi tulla jo lokakuun loppupuolelle. Onhan se vähän jännää... :D

hippikala: Oikein hyvissä fiiliksissä laittelen tosiaan hommia eteenpäin. :D Suunnitteleminen on niin mukavaa. Markku Varjon nimeen olen törmännyt ainakin täällä aqua-webissä useampaan kertaan, ja nuo mainitsemasi kirjat kuulostaisivat sellaisille perusalkajan opuksille. Joten kiitoksia kirjojen nimistä, käyn huomenna etsiskelemässä niitä kirjastosta viikonloppulukemiseksi :D Minäkin olen vähän hitaasti liikkeelle lähtevää sorttia. Helmikuussa olin jo aika varma, että akvaario olisi mukava ja sellaisen voisi tänä vuonna hankkia. Tämän jälkeen meni syyskuuhun saakka, että sain homman sitten konkreettisesti käyntiin. Akvaariokasvit lienevät pahin kompastuskiveni tällä hetkellä. Noista tekemistäni valinnoista katsoin vain, että ne ovat 1) tulevaan vesilämpötilaan sopivat ja 2) ulkonäöllisesti miellyttävät. En ole millään muotoa viherpeukalo, joten runsas, kohtalainen ja vähäinen valontarve –merkinnät jätin täysin huomiotta. Ajattelin, että katson mikä menestyy (niin valon kuin kalojen puolesta) ja edetään sitten sen mukaan.


Palasin juuri akvaarion hakureissulta ja purnukka paljastui 63 litraiseksi, eli mitat ovat 60 x 30 x 35. Akvaarion mukaan sain valaisimen (jonka toimivuutta en ole vielä testannut), haavin ja poikasaltaan. Poikasaltaalla ei kyllä ainakaan näillä näkymin ole käyttöä, kun purkki on noin pieni. Taisin näköjään vähän haaveilla sen olevan 100 litrainen. Huomenna testaan purkin vedenpitävyyttä ja käyn hakemassa kirjastosta akvaariokirjoja luettavaksi. Niistä kirjoista selvinnee se yhä toistaiseksi pimennossa oleva ph-tason tärkeys ja mitkä jutut tason vaihtelua aiheuttavat.

Olen suunnitellut asettelevani kasvit siten, että niiden väliin jää polkuja, mutta lukemani perusteella sain sen fiiliksen, että taistelukala haluaisi avaran tilan missä uida, eikä arvosta mitään polkuja. Päteeköhän sama kääpiörihmakalaan? Taidan jättää molemmat lajit nyt taustalle ja koittaa löytää paremman lajin, joka olisi tetroja hieman isompi, pärjäisi yksin tai pariskuntana, arvostaisi piiloja, kasveja ja polkuja, sopisi veden lämpötilan ja ph-arvojen suhteen punapäätetraparven ja helmi/täplämonnin kanssa samaan altaaseen ja olisi kauniin värinen. Keltainen, punainen, violetti, sininen. Tuo väri on aika tärkeä. Olen siinä suhteessa pinnallinen. Jatkan lajietsintöjä rauhassa ja ehdotuksia otetaan erittäin lämpimästi vastaan! Alunperin tarkoitus oli ensin hankkia monni ja pian sen perään punapäätetraparvi ja sitten niiden kotiuduttua hankkia vielä se yksi, vähän tetroja isompi ja uljaampi kaverus. Eli viimeiseksi kalahankinnaksi (tähän akvaan 8O ) tuo mysteerikaveri olisi jäänyt joka tapauksessa.

Alkoi jo vähän pelottaa, että silmäilin juuri 96 ja 120 litraisia akvaarioita netistä. Pohdituttaa pitäiskö saman tien hankkia sellainen. Saisin sen haaveilemani 14-16 yksilön punapäätetraparven. Tuohon 63 litraiseen sellainen kun ei passaa. Noh, sulattelen tuota purkin kokoa nyt ainakin viikonlopun yli.
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Nostalgian lyhyt oppimäärä

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Noista akvaariokirjoista sen verran, että kannattaa lukaista myös saksalaisen Peter Humnamin kirjoittama kirja nimeltä akvaariotieto. Kirja on jo vanha ku taivas, joten kalasuosituksiin ei kannata sen enempää kiinnittää huomiota, mutta vesikemia siellä on selvitetty todella hyvin. Eli mitä ja miksi linjalla. Myös tekniikkapuoli on luonnollisesti osittain vanhentunut mutta silti sieltä löytyy hyvää infoa. Paras akvaariokirja mun mielestä.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: Nostalgian lyhyt oppimäärä

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Kannattaa käydä jossain liikkeessä katsomassa akvaarioita niin saa paremman kuvan minkä kokoisia ne on.
Asiat tuppaavat kutistumaan kun itse kasvaa ;)
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Nostalgian lyhyt oppimäärä

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Nou hätä, tuo Varjon kasvikirja on aivan huippu! Siinä on tarkkaan selitetty valaistuksesta ja levistä ja tietysti esitelty valtava määrä kasvivaihtoehtoja. Oma kokemukseni tosin on, että kasvit ovat hyvin omapäisiä. Minulta on kuollut moni kasvi, mitä kehutaan tosi helpoksi ja vastaavasti taas vaikeammiksi väitetyt pärjäävät mainiosti. Helpoimmalla pääsee kun ostaa joltain toiselta harrastajalta ämpärillisen karsintakasveja. Katsoo sitten niistä, mitkä lähtevät kasvuun ja mikä näyttää kivalta. Itse tosin suosittelen karvalehteä, siitä on jopa todisteen tapaisia että ehkäisee leväongelmia. Se on nopeasti kasvava köynnös, parin viikon välein joutuu karsimaan pari metriä pois että muillekin riittää valoa, mutta sehän on kasvien tehtävä, poistaa liikoja ravinteita altaasta.

Minullahan on nimenomaan 54l ja 63l altaat, joten sopivia kasveja on nyt etsitty parin vuoden ajan. Nuo altaat ovat niin matalia, että monet yleisesti hyvät kasvit eivät kertakaikkiaan toimi. Kunnollista kasvutilaa on kuitenkin nippanappa 20 senttiä, eli sen pidemmät lehdet eivät oikein mahdu altaaseen. Vallisneria on esimerkiksi sellainen rehu, ettei se näytä ollenkaan hyvältä pikkupurkissa. Sen sijaan ison altaan kasviksi väitetty tiikerilumme on toiminut tosi kivasti! Jaavansaniainen, karttulehti ja pujorusolehti ovat myös olleet mainiota, uudemmassa altaassa konnanputki on tosi söötti. Mutta siis aika ennakkoluulottomasti kannattaa kokeilla eri lajeja, ajan kanssa näkee mikä menestyy ja näyttää kivalta.

Minulla oli taistelukala tuossa 54 litraisessa ja se kyllä nautti kasvitiheiköistä. Olen itse ollut siinä käsityksessä että labyrinttikalat ovat kaikki sellaisia, että asuvat mieluummin tiheässä viljelmässä kuin autiossa tankissa. Minun taistoni mm. nukkui kasvin lehtiin nojaten. Sen sijaan kantoja tai kiviä ei taistolle kannata laittaa, evät repeytyvät uskomattoman herkästi! Kannattaa tosin harkita lyhyteväistä taistelukalaa (plakat), ne pääsevät muutenkin paremmin liikkumaan. Taistelukalojen omista keskusteluketjuista pääsee ihastelemaan kaloja. Ja siis ilman muuta kannattaa ostaa taistelukala suomalaiselta kasvattajalta! Foorumilla on lukuisia kasvattajia. Siinä on ihan oma viehätyksensä kun tietää kalan tarkan syntymäpäivän ja sukutaulun neljä sukupolvea taaksepäin... Taistoista ainakin löytyy värejä mutta niissä sitten se ongelma että muu kalasto pitää tehdä taiston ympärille ja se taas rajoittaa aika paljon.

Tarkoitatko muuten monnilla imusuisia monneja vai viiksisuisia vipeltäjiä? Ne viiksekkäät ovat nykyisin monnisia ja niihin liittyen kannattaa lukea Pertti Rassin Panssarimonnit. Monnisista on monia ketjuja foorumilla ja käytännössä loppupäätelmä on se, että noin pieneen altaaseen 30x60cm pohjalle kannattaa harkita vain minisarjan monnisia (kääpiö/nuoli/pikkumonninen) jotka ovat noin kolmen sentin mittaisia. Jos taas ajattelet imusuisia partamonneja niin niillä minimiallaskoko on 100 litraa. Ovat reviiritietoisia kaloja, joten pieneen altaaseen ei kannata ottaa siitäkään syystä. Alle satalitraiseen mahtuu imusuista otot eli nuoli-imumonnit ja suht uudet katinkultamonnit (joita on vaikea saada). Pienen altaan suurin murhe on juurikin se, että sopivia monneja on todella vähän! Tästä syystä moni päätyykin ottamaan sukarapuja tai kotiloita tavallisten pohjakalojen sijaan.

Altaan tähtivieraan lajista tulee pienen pohdinnan jälkeen mieleen perhoskirjoahven. Ne ilmeisesti toimivat myös yksinään, joskin ovat käsittääkseni tuhottoman herkkiä sairastumaan.

Ja joo, niinhän sitä aina sanotaan, että ekaksi altaaksi pitäisi ottaa vähintään se 180 litrainen niin että valinnanvaraa on reilummin. Alle satalitraiset vaativat erikoiskikkailuja monessa mielessä. Tuollaisia peruskoon altaita kaikkine kamppeineen on jatkuvasti myynnissä käytettynä niin täällä kuin ilmaisilmoitussivuilla (esim tori.fi ). Eli kannattaa tosiaan lueskella hetki ja fiilistellä tilannetta. Sen 63 litraisen voi sitten jättää vara-altaaksi tai tehdä paludaarion tai hankkia tuliliskoja tai... Houkutuksia riittää! Jos punapäätetrat on sun juttu niin silloin voi tosiaan olla parempi hankkia heti isompi allas, ei jää sitten kaihertamaan punapäiden puute.
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Kevis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 229
Liittynyt: 21:24, 09.10.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti

Re: Nostalgian lyhyt oppimäärä

Viesti Kirjoittaja Kevis »

Teemu Salonen: Mainitsemasi opus löytyi kirjastosta, kaikkia muita täällä suositeltuja ei kuitenkaan. Silmäilyn alla on vasta ollut Varjon Akvaariokalat.

Kaituli: No näinhän siinä on juuri käynyt, että lapsuudenmuistoissa sopivan kokoiselle tuntunut akvaario onkin vähän nafti. Mutta päätin nyt aloittaa sen parissa.

hippikala: Karvalehti oli itseasiassa yksi, jota katselin pitkään! Mutta hylkäsin listalta sen perusteella, kun en tiennyt miltä se näyttäisi noin matalassa altaassa. Monissa kasveissa mainittiin tosiaan niin suuri pituus, että hylkäilin niitä sillä perusteella. Jos tuota haaveilemaani karkeaviuhkalehteä ei löydy tai jos se sitten akvaariossa ottaa ja kupsahtaa, niin pidän tuon karvalehden korvaavana kasvina mielessä. Ja ihana kuulla, että tiikerilumme sopii näihin pikkualtaisiin, se oli kasvivalikoiman ehdoton suosikkini!
Kiva myös kuulla, että taistelukalat tykkäisivätkin kasveista! Pitänee palauttaa se mun uljaaksi, värikkääksi kaveriksi. Tetroja aloin katsomaan alunperin sillä perusteella, että platyt ja barbiet olisivat mahdollisesti näykkineet huntueväistä kaveria. Ja kiitos vinkistä, pitänee selailla taistopuolta ja myyntipuolta. Olisi kyllä mahtava tietää oman taiston syntymäpäivä! Päätin tänään, että aloitan nyt tuon purnukan parissa ja siirrän sitten tetraparven isompaan altaaseen, jos homma ottaa kovasti tuulta alleen.
Monneilla olin meinannut täpläpartamonnia tai helmipartamonnia. Tajusin nyt tuota Varjon Akvaariokalat-kirjaa luettuani sellaisten lajien olevan yksineläjänäkin liian isoja 63 litraiseen. Mies toivoi katinkultamonnia, mutta kuten sanoit, taitaa olla aika vaikeasti saatava lajike. Elättelen toivoa yhdestä tai kahdesta sellaisesta. Jos sellaisia ei ole, niin kakkosvaihtoehtona olisi pieni leopardimonnisten parvi (4-5 kpl).


Kirjastosta löytyivät Varjon Akvaariokalat, Akvaario-opas ja Akvaarion perusopas sekä Hunnamin Akvaariotieto. Varjon Akvaariokasvit-kirja oli lainassa. Mutta minulla meni nyt tuota Akvaariokalat-opusta lueskeltua kaikki ymmärrys ihan sekaisin. Peruskaava on että 1cm täysikasvuista kalaa = 1 vesilitra. Mutta kirjassa sanottiin seuraavaa ”Tämä koskee noin 5 sentin pituisia kaloja. Pienempiä kaloja voi olla tätä enemmän, suurempia vähemmän”. Voisiko tämä koskea myös punapäätetroja?

Taistelukalauros ja punapäätetraparvi, ne ovat nyt päätettyjen listalla. Ne tulevat. Ja katinkultamonnipari tai leopardimonnisia. Mutta tästä alkavat lyhyt oppimääräisen akvaarioharrastajan vaikeudet. Yhdestä - kahdesta katinkultamonnista vs. neljästä - viidestä leopardimonnisesta ei tule samaa vesilitramäärää. Ja eilisten kalaetsintöjen jälkeen ihastuin myös kovasti ajatukseen keltakääpiöahvenpariskunnasta. Joo, ihan kuin tässä olisi tarvittu enää lisää kalalajikkeita sekoittamaan pakkaa. :roll: Laittakaa mut takaisin järkiini! Kotona idea on saanut pelkkää kannatusta ”olishan sellainen pariskunta tosi mielenkiintoinen”. :mrgreen:

Kysyn siis teiltä kauemmin harrastaneilta meneekö 63 litran akvaario siis liian täyteen jos tulisi
-2 katinkultamonnia (2x7cm)
-10 punapäätetraa (10x4,5cm)
-2 keltakääpiöahventa (4cm+6cm)
-taistelukalauros (5cm)

tai vaihtoehtoisesti
-4 leopardimonnista (4x5cm)
-8 punapäätetraa (8x4,5cm)
-2 keltakääpiöahventa (4cm+6cm)
-taistelukalauros (5cm)

Laskin että sillä 1 cm täysikasvuista kalaa = 1 vesilitra-kaavalla noista tulisi huimat 74 ja 71 litraa. Mutta jos otetaan huomioon Varjon kirjassa mainittu pienten kalojen ns. vähennys ja lasketaan punapäätetrat 3cm pituisina (kirjassa sanottiin 2-4cm kaloista laskettavan 1,5-2cm, eli lasken yhä vähän yläkanttiin) suuruudet jäisivät molemmissa tapauksissa 59 litraan. Kaikkia kaloja ei tietenkään hankittaisi kerralla. Ensin tulisi monnit/monniset, sitten melko nopeasti perään tetraparvi. Niiden kotiutumisen jälkeen taisto. Ja viimeisenä, jos näyttää että purkkiin vaan mahtuu, tuo keltakääpiöahvenpariskunta. Ääk, olenko oikeasti just tällainen alkaja, joka yrittää tunkea akvaarionsa liian täyteen kaloja. [}:)]

Mutta tämmöisiä pohtimisia tällä kertaa, nuo kalamäärät tuntuvat kyllä itsestä(kin) vähän isoille kun tähän saakka on laskenut tuolla peruskaavalla. Jatkan huomenna noiden muiden kirjojen parissa. Eiköhän niidenkin lukeminen auta tässä sekoilussa. Kuten hippikala jo mainitsikin, houkutuksia riittää.
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
Kevis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 229
Liittynyt: 21:24, 09.10.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti

Re: Nostalgian lyhyt oppimäärä

Viesti Kirjoittaja Kevis »

Ai niin ja sen tärkein, iloisin juttu unohtui kertoa! :D Altaan vedenpitävyys tuli tänään testattua eikä vuotoja löytynyt.

http://i1266.photobucket.com/albums/jj5 ... 683f1c.jpg

Altaassa oli kiinni tuollainen lämpömittari. Onkohan tuollaiset kiinnitettävät luotettavia? Miksiköhän se näyttää 23-24 tummansinistä, 25 vihreää ja 26 oranssihtavaa? Eikö se ole varma mikä se lämpötila oikein on? :D

http://i1266.photobucket.com/albums/jj5 ... 1381526296
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Nostalgian lyhyt oppimäärä

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Kevis: tässä parin kuukauden takainen kuva altaasta Kuva tuossa siis tiikerilumme, karvalehti, vesirutto, ruskomelalehti, pistia (olen poistanut ne, vievät liikaa tilaa), jaavansaniainen, salaattisaniainen, pujorusolehti ja karttulehti. Altaassa on edelleenkin ainoastaan valokannen mukana tullut yksi surkea putki. Eli todella vähään valoon ovat nämä rehut sopeutuneet. Karvalehti tosiaan kasvaa loputtomiin, mutta sitähän siis kuuluukin pätkiä säännöllisesti. Jättää aina ne terhakkaat latvat jäljelle ja repii loput irti. Minulla karkeaviuhkalehti ei menestynyt, mutta kokeile ihmeessä sitäkin, se on aina vähän tuurista kiinni että mikä onnistuu.

Tuo litrasääntö on tosiaan siitä ongelmallinen, että siitä voi tehdä tulkintoja moneen suuntaan. Luulen, että punapäätetrojen kanssa se olennaisin osuus on sopiva parvikoko. Vaikka siihen purkkiin menisikin juuri ja juuri kymmenen kalaa niin se ei välttämättä näytä ollenkaan kivalta, verrattuna siis isomman altaan selvästi reippaampaan parveen. Yksi hauska keino on askarrella paperista luonnollisen kokoisia kalapaperinukkeja ja laittaa niitä altaan etuseinä täyteen. Mittasuhteet hahmottuvat paljon paremmin. Samoin youtubesta kannattaa selata kalan tieteellisellä nimellä videota, niistäkin saa usein tosi hyvin uutta näkökulmaa.

Taistot ja affenet eivät sovi samaan, ovat molemmat kovin reviiritietoisia :( . Kääpiöahvenet kaipaavat muutenkin fyysisiä mittojaan enemmän tilaa. Sen verran on tuosta omaa kokemusta, että meidän taistolle näytin kirjasta kääpiöahventen kuvia ja sehän meinasi tulla altaan lasista läpi kimppuun hyökätessään... Eli ei kahta reviirikalaa samaan pikkupurkkiin! Pienen altaan mahdollisuudet ovat kovin rajalliset, käytännössä se menee melkeinpä väistämättä niin että taiston kanssa mahtuu juuri ja juuri yksi pieni parvikala ja pari pohjaotusta. Kannattaa vilkuilla lukuisia "mitä taistelukalan seuraksi"-ketjuja ja katsoa mitä vaihtoehtoja on hylätty.

Ai niin, tämmöinenkin kannattaa lukea http://www.akvaariokauppa.fi/new/produc ... php?p=1228 ! Tuohon on koottu kaikenlaista jännää mitä pikkupurkin huoltajan kannattaa tietää. Vaikka nanot nyt ovatkin alle 40 litran altaita niin käytännössä tuossa on aivan valtavasti hyvää tietoa kaikkia alle sadan litran altaita koskien. Kalat on myös esitelty tilarajoitteet silmällä pitäen.

Allas on oikein söötti! Nuo lasiin liimattavat mittarit saattavat sekoilla, parilla eurolla saa imukupilla kiinnitettävän uuden mittarin. Voi että, olen melkein kateellinen kun on omat altaat sellaisessa kunnossa ettei ihan heti tule muutoksia eikä ole siis mitään suunniteltavakaan. Mikäs sen ihanampaa kylmänä syksyisenä iltana kuin kääriytyä sohvalle viltin alle ja selata tietoa trooppisista kaloista...
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Kevis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 229
Liittynyt: 21:24, 09.10.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti

Re: Nostalgian lyhyt oppimäärä

Viesti Kirjoittaja Kevis »

hippikala: Paljon kiitoksia taas hurjan hyvistä tiedoista. Tuo karvalehti näyttää kyllä tosi hyvältä, taidankin ottaa sitä jo ensimmäisessä kasvisatsissa. Ja kiitos kääpiöahveninfosta, se reviiritietoisuus meni multa täysin ohi. Ja vaikka eivät taiston kanssa kinailisikaan, niin monnisten parvea eivät kuitenkaan ehkä sulattaisi näin pienessä purkissa. Jep! Eli ei keltakääpiöahvenpariskuntaa vaan taisto, x määrä punapäätetroja ja 2 katinkultamonnia / 4-5 leopardimonnista. Mallien askartelua oon harrastanut monissa tilanteissa (viimeksi tänään akvaarion paikkaa hahmotellessani :mrgreen: ), joten huomenna voisin askarrella pikku kaloja ja siten päättää se arveluttava tetramäärä. Kiitos uudesta kirjavinkistä, käyn huomenna etsimässä sitä kirjastosta (ja samalla vilkaisen olisiko siellä sitä Panssarimonnit-kirjaa, jonka viime kirjalistaltani unohdin). Ja laitan myös hankintalistalle paremman lämpömittarin. Tähän mennessä koin lainaamistani kirjoista Varjon Akvaario-oppaan antaneen eniten tietoa selkokielellä. Perusopas taisi ns. olla vanhempi versio samasta kirjasta? Ainakin niissä tuntui olevan paljon samaa. Mustakin tuntuu, että syksy on paras vuodenaika uppoutua trooppisten kalojen maailmaan... :mrgreen: Pahoittelen typoja, niitä tulee enemmän kännykällä kirjoitellessa.
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
Kevis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 229
Liittynyt: 21:24, 09.10.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti

Re: Nostalgian lyhyt oppimäärä

Viesti Kirjoittaja Kevis »

Tällä viikolla on tapahtunut akvaarioprojektin parissa paljon! Tilaamani sora, suodatin, ym. saapuivat keskiviikkona ja pesin sorat samana iltana (10kg, 5kg jäi vielä pussiin). Akvaarion alle tuleva lipasto ostettiin ja kasattiin myös samana päivänä. Alla olevassa kuvassa altaassa vasta sora.

http://i1266.photobucket.com/albums/jj5 ... 1382199737

Torstaina kävin töiden jälkeen hakemassa kasvit ja pohjakalat. Haaveilemistani lajeista katinkultamonni, leopardimonninen ja jaguaarimonninen löytyi vain yhtä. Mutta yksihän riittää! Eräässä pikkualtaassa vipelsi terhakas lauma jaguaarimonnisia. Altaassa näytti olevan juuri sellainen viiden yksilön parvi, jollainen oli tarkoituskin hankkia. Viidennen monnisen kalastettuaan myyjä kysyi kuitenkin vähän surkutellen, että ottaisinko vielä yhden puoleen hintaan, koska se jäisi muuten yksin altaaseen. Olin äkkisilmäykseltä huomannut altaassa vain sen viisi yksilöä, mutta jossain piilossa olikin ollut vielä yksi. Päätöksen teko oli helppo, tietenkin se viimeinenkin ressukka piti ottaa mukaan.

Akvaariokasvivalikoima oli melko huono. Mitään toivomistani kasveista (karkeaviuhkalehti, karvalehti, tiikerilumme, hapsuruoho, poimupatsuli) ei löytynyt. Jotain kasveja oli kuitenkin pakko ostaa, joten nappasin matkaani kääpiöruohoa, jaavansaniaista ja melalehteä. Pidän tästä eteenpäin silmällä tuota AquaWebin Myynti-osastoa kasvien suhteen. Alla kuva koko akvaariosta. Rapsuttelen edelleen tuota digitaalista mittaria irti... :twisted:

http://i1266.photobucket.com/albums/jj5 ... 6145a9.jpg

Kotiin päästyäni laitoin ostamani taustakuvan, levämagneetin ja lämpömittarin paikoilleen, istutin kasvit ja laitoin tekniset laitteet kuntoon. Tämän jälkeen täytin altaan yläkehykseen alareunaan saakka ja lisäsin veteen AquaSafea, Toruminiä ja StartUp-ampullit. Monnisten kelluessa pussissa odottamassa vapauttaan, testasin veden ph:n (7) ja nitraatin (alle/12,5) ja tarkistin veden lämpötilan (26). Monniset kotiutuivat tosi nopeasti ja todella hyvin, ne tutkivat altaan pohjan heti ensimmäisenä iltana. Ja heti seuraavana päivänä alkoi virtaussurffaus! :D Voi että tuo onkin niin hauskaa katseltavaa. Jaguaarimonniset ovat kyllä selkeä parvikala, kaikkialle mennään yhdessä tai enintään kahteen parveen jakautuneena.

http://i1266.photobucket.com/albums/jj5 ... 00c93d.jpg
http://i1266.photobucket.com/albums/jj5 ... 1382199781

Tänä aamuna kävin hakemassa punapäätetraparven. Otin niitä nyt aluksi 10 yksilöä. Jos ”pääkalan” saavuttua altaaseen näyttäisi mahtuvan vielä pari tetraa, niin haen niitä 2-4 yksilöä lisää. Monnisia en ruokkinut kotiuttamispäivänä, koska näin on ohjeistettu, mutta punapäätetraparvelle tarjosin jo tänään ruokaa kun ne olivat niin kalpeannäköisiä. Ne piristyivätkin heti huomattavasti ja punainen väri tuntui palaavan kuljetuksen jälkeisen harmahtavuuden tilalle. Tämä viikonloppu nyt sitten jännitetään, miten ne kotiutuvat, koska niiden lajikuvauksessa luki, etteivät ne kestä kuljetusta ja kotiutumisprosessia oikein hyvin. Tämä pyöri mielessä jo akvaarioliikkeessä ja säikähdinkin melkoisesti kun myyjätär tiputti kalapussin kassatasolta lattialle. 8O [}:)] Myyjä tarkisti, että kaikki kalat olivat rysäyksen jäljiltä hengissä, mutta ajattelin itsekseni että nyt niillä ainakin on stressitaso potenssissa 200. :roll: Mutta toistaiseksi, 4 tuntia kotiutumisen jälkeen, tetrat ovat hengissä, pirteitä, eivätkä näytä olevan mitenkään sairaita. Jee!

Siirrettyäni tetrat altaaseen ne hakivat suojaa toisistaan ja huvittavaa kyllä myös jaguaariparvesta. :mrgreen: Ruokailun jälkeen tetrat alkoivat tutkimaan akvaariota omana parvenaan, toistaiseksi pohjavesien suojissa. Vilkaisin juuri, että valaisimen sammuttua ne näyttävät uskaltautuvan paremmin pintaveteenkin. Alla olevissa kuvissa punapäätetrojen parviuiskentelua sekä kuva, missä ovat pinta- ja pohjakalat sekaisin (=monniset pinnalla, tetrat pohjalla). :mrgreen:

http://i1266.photobucket.com/albums/jj5 ... 436adf.jpg
http://i1266.photobucket.com/albums/jj5 ... 797343.jpg

Akvaarion vasen laita on vain ensi maanantaihin saakka autionnäköinen. Sain vasta eilen aikaiseksi hakata ostamaani liuskekiveä sopivan kokoisiksi palasiksi tunnelia varten. Alla olevassa kuvassa näkyvä tunnelirakennelma silikoniliimauksineen on ensi maanantaihin saakka olohuoneen pöydällä kuivumassa.

http://i1266.photobucket.com/albums/jj5 ... 077490.jpg

Lisää kasveja hankin tosiaan sitä mukaa kun niitä omaa silmää miellyttäviä ja noin matalaan akvaarioon sopivia löytyy. 8-)

Jee, fishies!
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
Kevis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 229
Liittynyt: 21:24, 09.10.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti

Re: Nostalgian lyhyt oppimäärä

Viesti Kirjoittaja Kevis »

Korjauksena edelliseen tekstiin:
Jaguaarimonnisten sijaanhan mulle on oikeasti myyty leopardimonnisia. :roll: Zoomailin juuri paria päivemmällä ottamaani kuvaa ja hokasin, että näillähän on noita viivoja, mitä jaguaarimonnisilla ei koskaan ole. :mrgreen: Noh, ei haittaa! [;)] Leopardimonniset oli myös yksi vaihtoehdoistani. Ja oikein vilkkaita ja mukavia kavereita ovat! :D
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Nostalgian lyhyt oppimäärä

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Hyvältä kuulostaa ja myös näyttää. Sen verran jäi mietityttämään, että mikä sen toruminin pointti oli? Suomessa aika turha aine paitsi jos sattuu asumaan paraisilla.
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Nostalgian lyhyt oppimäärä

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Monniset ja sorapohja ei ole paras mahdollinen yhdistelmä. Nykyään niille suositellaan pohjamateriaaliksi hienoa hiekkaa.
Tekstisi tuo hienosti esiin sen vaikeuden, mikä tulee hyvien suunnitelmien ja käytännön toteutuksen väliin: ei auta hyvät suunnitelmat, jos tavaraa ei ole kaupan. Tilaamalla saa toki useimmiten, mutta esimerkiksi nuo katinkultamonnit ovat olleet käsittääkseni viimeaikoina vaikeita löytää ja saada edes tilaamalla. Kasvien kanssa sama juttu. Ja kun on kerran kauppaan lähtenyt projektiaan edistämään, ei ole ihan helppoa palata tyhjin käsin ja suunnitelmaansa jumiutuneena. Välillä on siis sovellettava ja otettava luovia riskejäkin.
Kevis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 229
Liittynyt: 21:24, 09.10.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti

Re: Nostalgian lyhyt oppimäärä

Viesti Kirjoittaja Kevis »

Teemu Salonen: Kiitoksia. Akvaarion lopullista muotoa hiotaan vielä jonkin aikaa. (Ehkä ikuisesti? :mrgreen: ) Lueskelin noista punapäätetroista, että ne tykkäisivät turveuutteella hapatetusta vedestä. Meidän vesijohtovesi kesti vielä pientä hapatusta, joten ajattelin lorauttaa sitä Toruminiä, jos se olisi vaikka tehnyt vedestä vähän kotoisampaa tetroille. :D

pisarat2: Olin täältä Aqua-Webistä ja muista lähteistä lukenut, että monnisille suositellaan hiekkapohjaa, koska ne pystyvät lajilleen tyypillisesti ”kyntämään” vain hiekkapohjaa. Joten tiesin monniset hankkiessani, että hiekkapohjaa suositellaan, mutta sorapohja ei ole niille kuolemaksi. Valitsin pyöristetty reunaisen soran pohjamateriaaliksi, koska itselläni on hengitystieongelmia, joiden takia jouduttiin aikanaan lahjoittamaan pois miehen terraario (hiekasta ja heinästä aiheutuneen pölyn takia). Vaikka se hiekka olisikin nyt ollut veden pohjalla, en vain halunnut ottaa sitä riskiä, koska mieleeni tuli jatkuvasti ajatuksia kuten ”sitä hiekkapölyä pöllähtää ilmaan kun peset niitä hiekkoja ja saat kohtauksen” ”vaikka se hiekka on vedessä, saat kuitenkin siitä oireita”. Hieman OT:na vielä totean, että kalojen ruuatkin säilytän visusti suljetuissa purkeissaan ja suljetussa kaapissa, koska olen lukenut niidenkin aiheuttaneen joillekin oireita. Monniset ovat toistaiseksi sorapohjalla hyvin viihtyneet ja (ehkäpä huonona kyntämisen korvikkeena) ne tykkäävät surffata suodattimen vesivirtauksessa. :D

Pelkoni toteutui tänään ja yksi punapäätetroista menehtyi. :cry: Huomasin viiden aikoihin, että yksi tetroista oli jättäytynyt parven ulkopuolelle ja että kyseinen yksilö näytti muutenkin vähän apaattiselle. Se palasi kuitenkin hetken kuluttua parveen ja minä lähdin puuhailemaan muuta. Seitsemältä huomasin, että samainen pikku torpedo oli pumpun takana maha ylöspäin haukkomassa henkeä. Otin sen erilliseen astiaan ja laitoin veteen vähän General Tonicia, vaikka tiesinkin, että kohta se on eloton. Mutta ei se haitannut koettaa. Kala kääntyi astiassa vielä oikeinpäin ja uiskenteli noin 15 minuuttia normaalisti. Juuri sen verran aikaa, että kerkesin jo ajatella että ”ehkä sen huomenna voi palauttaa takaisin altaaseen”. Ja viitisen minuuttia siitä pikku torpedo oli kuollut.

Muut tetrat ovat virkeitä, niiden ”kasvot” ovat terveenpunaiset ja ne uivat reippaasti parvessa. Samoin leopardimonniset ovat tutkineet allasta reippaasti, tosin kasvien tutkimisen lisäksi ne bongasivat tänään suodattimen alle jäävän ahtaan tilan ja viisi monnista viettikin siellä kasassa pienen tovin aikaa. Malttaisivat nyt odottaa sitä kuivumassa olevaa tunnelia! :mrgreen: Tetrat bongasivat tänään suodattimesta tulevan virtauksen eivätkä meinanneet huomata päiväruokaa huvittelultaan.

Huoh, kaikki tämä tutkailu ja silti mielessäni kummittelee, että mitä jos nuo tetrat kuolevat nyt yksitellen kun eivät selviä kotiutumisesta. No, toivotaan parasta.
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Nostalgian lyhyt oppimäärä

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Akvaariosta ja allergioista löytyy täällä jossain ihan oma "kuuma" keskustelukin. Kannattaa käydä lukemassa!
Hiekkayan ei altaassa mihin pölyä, kun on märkää. Kalanruuista oireita voi saada valkuaisaineista, ihan niinkuin ruuista muutekin. Kala-allerginen voi toki reagoida kalojen käsittelyyn ja jopa akvaarioveteen. Myös levät ja niiden huoneilmaan vapautuvat itiöt saattavat allergisoida.

Keskustelupalstallahan kaikki on ikään kuin suosituksia, sillä eihän täällä kukaan voi toistaan määrätä. Sorapohjalla vaarana monnisten viiksien "kuluminen". Saman vaaran voi hiekallakin aiheuttaa esim. likainen pohja.
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Nostalgian lyhyt oppimäärä

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Enpäs olekaan hoksannut, kuinka hauskan näköisiä punapäätetrat ovat! Harmi jos yksi niistä kuoli :cry: Kasveja tosin tilaisin lisää niin pian kuin suinkin mahdollista. Eikä niin väliäkään vaikkei olisikaan juuri lopullisiksi valinnoiksi tarkoitettuja lajeja, kunhan nyt vaan on kasvillisuutta. Parvikalojen pitäisi kuitenkin mahtua kaikkien johonkin piiloon yhtä aikaa, muuten iskee stressi. Katsopas täältä vaihtoehtoja http://kasvikauppa.fi/ esim tuo korvalehti on oikein kiva kasvi, kun nyt sen eka kertaa livenä näin. Tuomaksen kasviallasta kannattaa pitää silmällä, jos vähän tykästyy vähän harvinaisempiin kasveihin. Tai nappaa Rovaniemeltä tämä http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=100&t=221121 . Tuollaiset muiden foorumilaisten paketit ovat kustannustehokkain tapa saada nopeasti altaaseen täytettä, samalla tulee kokeiltua kasveja mitä ei ehkä kaupan valikoiman perusteella olisi hoksannut harkita. Eli jos vaan löytyy tuommoisia supertarjouksia niin heti kiinni ja tilaukseen! Tarpeettomat kasvit voi sitten myöhemmin hävittää kun mieleiset kasvit ovat lähteneet kasvuun. Tai myydä eteenpäin! :D

Eikös tuo kissaeläinten sekoittuminen monnisissa ole ihan klassikko? 8-) Oikeat jaguaarit taitavat olla aika hakusassa, muistelen että täällä on moni niitä etsinyt ja aina saavat leopardeja vaikka mistä tilaisivat. Toivottavasti vaan sitten tosiaan laskuttivat leopardimonnisten mukaan... [;)]
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Kevis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 229
Liittynyt: 21:24, 09.10.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti

Re: Nostalgian lyhyt oppimäärä

Viesti Kirjoittaja Kevis »

pisarat2: Mä en itse asiassa saanut hirveästi irti noista allergiakeskusteluista, koska ne olivat tosiaan aika kiivaita ja keskittyivät melko vahvasti ihmisten henkilökohtaisiin kokemuksiin. Olen akvaariota perustaessa ottanut huomioon nuo ruoat ja tosiaan on lisäsyy pitää akvaarion leväpitoisuutta tarkalla silmällä. [;)]

hippikala: Punapäätetrat ovat tosi hurmaavia! Ne tulevat joka kerta altaan eteen keikistelemään kun huomaavat jonkun tulevan katselemaan. Nyt ne näyttäisivät surffailevan tuolla virtauksessa. Kiitos taas hurjasti vinkeistä! Olen samaa mieltä, että kasveja pitää saada lisää altaaseen pian, jotta kaloille tulee kotoisampi olo. Laitoinkin tänään tuonne Tuomakselle tilauksen menemään :D Häneltä löytyikin jo toivekasveistani poimupatsulia ja hapsuruohoa! Tilasin samalla lisää jaavansaniaista ja kääpiöruohoa. Ja tosiaan, jos kasvi ei miellytä niin sen voi sitten korvaavan hankittuaan hävittää tai myydä eteenpäin :D

Lisäsin äsken altaaseen tekemäni liuskekivitunnelin. Se kerkesi olla altaassa vain reilun tunnin ennen kuin valot menivät pois päältä, joten eivät taida tänään uskaltaa käydä kuin sen päällä. Tunnelin päälle ne uskalsivat melkein heti, miltei koko monnisparvi kyyhötti pian kansilevyllä. Pari monnisista jo tuijotteli tunneliin sisällekin, mutta läpi uintiin saakka kantti ei vielä kestänyt. :mrgreen: Opin tänään tunnistamaan jo kolme monnista piirteiltään. Helpoiten tunnistettava on yksilö (sukupuoli epäselvä), jonka selkäevästä puuttuu palanen. En millään usko tetrojani sen aiheuttajaksi (koska monniset ja tetrat kulkevat edelleen välillä yhtenä parvena), vaan uskon että palasen menetys on tapahtunut kaupassa tai jo sitä ennen. Evä ja kala ovat muutoin terveet. Toiseksi helpoin tunnistettava on pienehkö uros, joka pitää selkäeväänsä jatkuvasti puolilittanassa. Ainoastaan oikein hyvän ruokapaikan löytäessään evä nousee innostuksesta kokonaan pystyyn. Tarkkailin sitä pitkään, mutta se ei ole mitenkään sairaanoloinen, taitaa olla vaan luonnepiirre. Kolmas tunnistettava on monnisista pulskin, selkeä naaras. Kova mamma jyräämään muut tieltään ruoka-aikaan. :mrgreen:

Huomasin eilen illalla ja ”varmistin” asian nyt, että punapäätetrojen naamat kalpenevat yöksi. Luin amerikkalaiselta akvaariosivustolta, että tämä olisi kuitenkin täysin normaalia ja että ne kalpenevat yön ajaksi suojautuakseen paremmin saalistajilta. Varmistin tänään myös toisen asian, eli että upouusi JBL:n lämpömittari on rikki. :roll: Se näytti altaassa jatkuvasti 26-27, vaikka lämpötila on kyllä aivan varmasti alempi. Otin mittarin altaasta ja upotin sen 10 minuutiksi jääkylmään veteen. Jääkylmä vesi oli sen mielestä 25 asteista. Ja hanasta kuumin mahdollinen vesi oli vuorostaan 31 asteista. Samperi! Kyllä hieman suututtaa kun uusi tuote onkin susi. Joten huomenna suuntaan (taas!) lemmikkieläintarvikeliikkeeseen ja hankin toisen lämpömittarin ja (jos vain liikkeestä löytyy) pakastettua surviaista herkkupalaksi pikku pedoilleni. Pidetään peukkuja että Tuomaksen kasvipaketti saapuisi jo perjantaina! :D

Olen tosi tyytyväinen lajivalintoihini. Molemmat parvet ovat vilkkaita ja säyseitä ja tulevat mielellään akvaarion edustalle keimailemaan. Parvet tulevat hyvin toimeen keskenään ja uivat tosiaan välillä miltei yhtenä parvena. Ne harhautuvat päivän mittaan useamman kerran väärän lajikaverin perään parveilemaan. :D Tykkään noista hurjasti! Katselen ensi kuun puolella montako tetraa tuonne voisi vielä lisätä.
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
nuolimonni11
Member
Member
Viestit: 322
Liittynyt: 20:10, 17.08.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Nostalgian lyhyt oppimäärä

Viesti Kirjoittaja nuolimonni11 »

Se tetrojen kalpeneminen on täysin normaalia. :)
Meilläkin kardinaalitetrat menettävät värinsä yöksi.
Aamulla sitten ovat kalpeita, kun pistän valot päälle, ja muuttuvat kohta takaisin oikeihin väreihin. :D
Hakusessa yli 200 litran allas, joten laittakaa tarjouksia tulemaan! :)
Kevis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 229
Liittynyt: 21:24, 09.10.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti

Re: Nostalgian lyhyt oppimäärä

Viesti Kirjoittaja Kevis »

Hienoa kuulla, että muutkin tetrojen omistajat ovat tällaista havainneet. Kun suomen kielellä googlailin asiaa, niin löytyi vain näitä "kanarianlintu kaivoksessa"-tekstejä, eli että kalpeneminen liittyisi vesioloihin. Tiesin kyllä heti yhdistää kalpenemisen valojen sammuttamiseen, mutta jonkin aikaa kyllä pallottelin ajatusta, että veden happipitoisuus laskee (koska altaassa on kasveja vielä aika vähän) ja tetrat kalpenisivat siksi. Mutta hylkäsin tämän ajatuksen epätodennäköisenä, koska suodatin pöheltää kivasti pikkusurffareille ja jos kyseessä olisi ollut happipitoisuuden laskeminen, eivätköhän kalat (tetrat ja monniset) olisi parveilleet pinnassa eivätkä surffailleet ympäri allasta. :mrgreen:

Tuomakselta tuli eilen aamulla sähköpostia, että kasvit ovat lähteneet matkaan! Jee! Toivon, että pääsen heti huomenna koulutuksesta palattuani käärimään hihat ja laittamaan kasveja altaaseen. 8-)

Olen alkanut ajautumaan pois pääkalan hankinta-ajatuksesta ja näillä näkymin hankinnan alla olisi (kun akvaarion nykyiset olot ovat varmasti vakiintuneet) lisää tetroja parveen (3-5 kpl, 12-14 yksilö parvi taitaa olla aika maksimi tuohon altaaseen) ja 1-2 täplänuolimonnia. Hiukan epäilyttää onko altaani liian kuuma kyseiselle otolle, koska akvaarion lämpötilä seilaa 24-25 asteen välillä, ja saisi nykyisillä kaloilla nousta "jopa" 26 asteeseen. Ph-taso (6-7,5) olisi niille ok, muu kalasto tuntuisi olevan ok, mutta tuo lämpötila. PlanetCatfish sanoisi hoppein lämpötilaksi 24-28 astetta, mutta täältä olen lukenut etteivät kestäisi lämmintä vettä. Oliko niissä teksteissä kyse toisista otoista vai veden lämpötilalla tarkoitettiin 28-30, mene ja tiedä. :mrgreen: Muutenkin olen löytänyt täplänuolimonni/Otociclus Hoppei/Hoppe's Otoncinclus hakusanoilla ihan erilaisia tekstejä, vrt. parikala, parvikala. Kuljetus- ja kotiutusherkkä tuntuisi olevan, kuten tuo punapäätetrakin. Informaation ristiriita-aallokko jyrää ylitseni! :twisted: Onneksi tuo levänsyöjäkalan hankinta ei ole vielä ihan ajankohtainen murhe. Oma kohtaisia kokemuksia kyseisistä veijareista saa jakaa oikein mielellään! :)
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
Kevis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 229
Liittynyt: 21:24, 09.10.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti

Re: Nostalgian lyhyt oppimäärä

Viesti Kirjoittaja Kevis »

Pientä allaspäivitystä :)

Olin tällä viikolla kolme päivää kotoa poissa (ke-pe) ja sinä aikana kaksi punapäätetraa oli heittänyt henkensä. :( Toinen ke ja toinen to. Pyysin torstaina illalla kotona ollutta laittamaan Toruminiä altaaseen puolisen korkkia ja näin oli tehty. Sen jälkeen tetrat olivat lopettaneet delaamisensa toistaiseksi. Punapäätetrojen parvessani on nyt siis 7 yksilöä. Ensi viikonloppuna käyn ostamassa siihen lisäystä, mikäli niitä ei ole siihen mennessä kuollut enempää. Kuolleet yksilöt olivat olleet ulkonäöltään terveitä, kiduksissa ja evissä ei ollut mitään havaittavaa ja olivat aamulla olleet käytökseltäänkin kuulemma ihan normaaleja, mutta iltapäivällä ne olivat löytyneet perättäisinä päivinä kuolleina. Toisella kuolleella oli kuulemma vielä olleet kasvotkin melko punertavat. Hämmästyttävää.

Lauantaina aamulla istutin Tuomakselta saapuneet kasvit veteen ja laitoin samalla altaaseen ostamani lämmittimen (Tetra HT50). Tetrat pahastuivat näistä toimistani kovasti! Ne menettivät värin kasvoiltaan ja moni myös haaleni pyrstöstään. Ne saivat, edellä mainitun ”allashuollon” oltua valmis ja nostettuani valon takaisin lasikannelle, ihan kauhean paniikkikohtauksen ja pari niistä näytti kolauttavan päänsä lasiin säntäillessään ympäri allasta. Harmittaa ihan vietävästi. Sen jälkeen ne ovat oleilleet pohjalla ja eilisen iltapäiväruokinnan yhteydessä säntäilivät taas kovasti. Ruokakaan ei ole niitä yhtä tai kahta lukuunottamatta kiinnostanut. Illalla valojen sammuttua ne nousivat keskiveteen ja liikuskelivat varovasti parvessa, mutta valojen ollessa päällä ne ovat tämän päivänkin viettäneet pohjalla.

Monniset voivat tosi hyvin. Tänään aamulla kerkesin säikähtää, että niitä vaivaa jokin tauti, sillä näytti että pari monnisista rapsutti toisiaan. Toinen monninen meni toisen eteen ja se toinen näytti rapsuttavan hellästi sen kylkeä tai evää. Googlailin tuota käytöstä ja mahdollisia tauteja kunnes näin youtube-videon corydoras breeding behavior. !!! Kutemiskäytöstä?! Mutta en nähnyt mitään mätipalluroita menossa mukana. En kyllä kauaa sitä menoa seuraillutkaan (ja sitä menoa kesti ainakin 1-1,5h vielä sen havaitsemisen jälkeen). Monniset innostuivat myös uusista kasveista heti ja ovat tutkiskelleet niitä innolla. Samoin tekemäni tunneli on ollut jättimenestys ja parhaimmillaan sen sisällä on ollut viisi kuudesta monnisestani. :mrgreen:

Noissa alla olevissa kuvissa näkyy hyvin tetrojen stressi. :| Ennen allasmuutoksia ovat kuvissa punakasvoiset ja keskivesissä ja nyt muutostöiden jälkeen ovat pohjalla ja värittömiä. Ajattelin yrittää parantaa niiden rohkeutta vielä siten, että asettelen lampun jatkossa jotenkin sivuttain, että altaan valaistus olisi hämärämpi. Ja ehkä jossain välissä hankin ja istutan vielä korkean kasvin. Nyt en uskalla mennä tuonne altaaseen mitään säätämään etteivät tetrat stressaa itseään hengiltä. Tunnuin myös alkuinnossani ruokkivat kaloja liikaa, sillä havaitsin lauantaina (ennen-kuvissa näkyvää) pinnalla tuollaista valkoista hiutaletta. Poistin sen leivinpaperilla. Pilkoin tänään altaaseen vedessä sulatetun (ja enemmästä suolauksesta liuotetun) katkaravun ja monniset olivat siitä ihan pähkinöinä. Tetroista yksi taisi uskaltaa maistaa. Toivotaan että tetrat löytävät kadonneen rohkeutensa pian. Ainakaan eivät ole enää tänään saaneet paniikkikohtauksia, eli kai me parempaan suuntaan nyt mennään.

Allas ennen
http://i1266.photobucket.com/albums/jj5 ... b020b0.jpg

Allas jälkeen
http://i1266.photobucket.com/albums/jj5 ... 717fe7.jpg

Vasen reuna
http://i1266.photobucket.com/albums/jj5 ... 275852.jpg

Oikea reuna
http://i1266.photobucket.com/albums/jj5 ... d2e423.jpg

Ja sokerina pohjalla, mun innokas (=juuri jaloista herännyt) apulainen. Varoitus! Kuva sisältää ruttuisuutta ja rumuutta ja saattaa järkyttää herkempiä katsojia. :mrgreen:
http://i1266.photobucket.com/albums/jj5 ... d51010.jpg
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Nostalgian lyhyt oppimäärä

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Vielähän tuonne kasveja mahtuu, mutta hyvä on suunta :D
Kevis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 229
Liittynyt: 21:24, 09.10.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti

Re: Nostalgian lyhyt oppimäärä

Viesti Kirjoittaja Kevis »

pisarat2: Niin mahtuu. Ajattelin tällä viikolla tetrojen lisäksi ostaa jonkun pitkän kasvin, jonka lehdet ehkä kääntyisi vähän pinnalle. Tetrat tuntuvat arvostavan varjoisia kohtia kovasti. Sen jälkeen säästelenkin tilaa tiikerilumpeelle ja karkeaviuhkalehdelle... :) Ja oletan tietenkin, että nuo jo hankitut kasvit kasvavat myös ainakin hieman :mrgreen:

Tetrat olivat maanantaina töistä palatessani päässeet yli lauantaisesta järkytyksestään ja ilahduttivat minua punaisilla kasvoillaan ja kirkkailla seeprakuvioisilla pyrstöillään.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

(Kahdessa ensimmäisessä ja viimeisessä kuvassa hulaa tanssiva monninen ei ole kipeä. Kova surffi vaan päällä ja aina siellä minne kamera osoitti. Noista hulakuvista saisi jo melkoisen "Where is Waldo?"-kokoelman kasaan.)

Minulta viedään viikonlopun ajaksi auto, joten päätin että käyn hakemassa sen suunnittelemani tetra-lisäyksen huomenna. 5 punapäätetraa (ja yksi pitkälehtinen kasvi) ovat ostoslistalla. Noiden viiden kanssa tetraparvesta tulee 12-päinen. :)

Lueskellessani nuolimonneista monissa teksteissä mainittiin täplänuolimonnin olevan perusvalikoimaan kuuluva. Näin ei kyllä meidän seudun liikkeissä ole, vaan raitanuolimonni oli heidän "perusnuolimonninsa". Raitanuolimonneja en kuitenkaan huoli, koska akvan lämpötila on niille lukemani tiedon mukaan liian lämpöinen (24-26). Kaksoisnuolimonnikin kai altaaseeni sopisi, mutta jotenkin ihastuin tuohon täplänuolimonnin miniyteen (3,5-4cm). :mrgreen: Pidän silmät auki myynti-puolella ja laitoinkin jo osto-puolelle ilmoituksen. Eivät kyllä taida olla sellaista "uutta kotia etsivää"-lajiketta.

Huomenna ohjelmassa töiden jälkeen pientä akvan siivoilua ja uusien asukkien kotiuttamista. Jee, fishies!
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
Kevis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 229
Liittynyt: 21:24, 09.10.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti

Re: Nostalgian lyhyt oppimäärä

Viesti Kirjoittaja Kevis »

Ja pientä päivitystä taas. En kerennyt eilen kuin kotiuttamaan tetrat, sillä halusin että ne kerkeävät uida valoisaan aikaan hetken altaassa. Olin tetrojen kanssa kotona vasta viideltä, aioin käyttää tunnin kotiutukseen ja seitsemältä sammuvat akvaarion valot. Joten aloitin kotiutuksen saman tien ja jätin siivouksen lauantaille. Tein tänään vesitestit ja nitraatit tuntuisivat olevan koholla (<25mg/l), lienenkö yhä syytänyt sinteille liikaa ruokaa. [:I] Noh, huominen vedenvaihto helpottanee tilannetta. Ja sitten näpit kuriin sen hiutalepurkin kanssa.

Havaitsin tänään töistä palattuani, että yksi (uusista) tetroista oli kalpea ja suomut pörhistynyt. Se ui myös poissa parvesta ja "zombiemaisesti". Vesipöhö? :? Sen vatsa ei ole pullistunut, silmistä en ole ihan varma. Ehkä ne ovat hieman pullistuneet. Eristin pikku tetran heti omaan purnukkaansa. Se oli niin helppo saada kiinni, suretti ihan. Pitänee keksiä sille jotain suodattimen tapaista tuohon purkkiin, jos se ei nyt kuolekaan. Jotenkin sen ulkomuoto ei kyllä jätä minua toiveikkaaksi. Pitäisi varmaan lopettaa se.

Muut tetrat (+1 identiteettikriiseilevä monninen) parveilivat nätisti allasta päästä päähän.

Kuva
Kuva

Huomenna luvassa 30-40% vedenvaihto ja toivottavasti onnistunut pohjan lappominen. Menneitä muistellen en jaksa uskoa, että saan sitä lappo-efektiä aikaan. Tiedän sen tekniikan, (oon juma***** katsonut youtube-videoitakin aiheesta :D ) mutta sen 1-2 kertaa kun kokeilin hommaa nuorempana, niin siitä ei tullut yhtään mitään. Kun en suostu imemään sitä putkea. En vaan suostu. Pitää nyt yön aikana muuntautua ammattilaiseksi. Niin moni akvaarioharrastaja saa lappo-efektin aikaan ilman imemistä, että pitää minunkin.
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”