Onks tää partis vaan lihava vai joku tauti?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Missy80
Member
Member
Viestit: 339
Liittynyt: 16:05, 04.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Onks tää partis vaan lihava vai joku tauti?

Viesti Kirjoittaja Missy80 »

Kuva

Oon jo useemman päivän tätä katellu kun on noin pulska. Silti vipeltää tuolla ihan kaiken aikaa normaalisti ja urospartiksia ei akvassa paitsi noi ukkopartamonnit mut niiden kanssa eivät kaiketi nämä maatiaiset lisäänny. Joten tuskin on tiineenäkään. Mistähän tämä vois johtua? Muut partikset on ihan normaalin näköisiä enkä oo mitenkään yliruokkinut noita ainakaan. Kuvaa klikkaamalla saa isommaks.
Odemus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 16:48, 10.05.2010
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onks tää partis vaan lihava vai joku tauti?

Viesti Kirjoittaja Odemus »

Kuinka nopeasti tuo maha tuli? Jos parissa päivässä, taitaa olla munuaistulehdus.

Naaraat kehittää mätimunia, vaikka ei olisi koiraita lähistöllä. Jos naaras ei pääse kutemaan tai saa itse niitä munia väkerrettyä ulos, ne voivat kovettua.
Missy80
Member
Member
Viestit: 339
Liittynyt: 16:05, 04.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onks tää partis vaan lihava vai joku tauti?

Viesti Kirjoittaja Missy80 »

Toi on ollu nyt n. viikon ajan tollanen. Mitä pitäis tehdä jos on munuaistulehdus? Laitanko erilliseen lääkintäakvaan vai mitä? Tarttuvaa tuo ei ainakaan liene onneksi.
Melanie
Member
Member
Viestit: 268
Liittynyt: 22:21, 16.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onks tää partis vaan lihava vai joku tauti?

Viesti Kirjoittaja Melanie »

Olenko ihan sit pihalla kun olen käsittänyt että nimenomaan nämä kaikki eri lisääntyvät keskenään? :|
Kotitonttu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 65
Liittynyt: 19:36, 24.01.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onks tää partis vaan lihava vai joku tauti?

Viesti Kirjoittaja Kotitonttu »

Kyllä ne saattaa lisääntyä keskenään kun ovat samaa sukua eli ancistruksia.
Missy80
Member
Member
Viestit: 339
Liittynyt: 16:05, 04.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onks tää partis vaan lihava vai joku tauti?

Viesti Kirjoittaja Missy80 »

Mä oon monesta paikasta, mm. täältä lukenut ja tainnut iteki kysyäki joskus lisääntyykö ukkopartis ja maatiainen keskenään ni siinä ymmärryksessä ainakin että ei. Ja ovathan nuo jo kauan aikaa asuneet samassa akvaariossa lisääntymättä ja muutenkaan eivät tunnu kiinnostavan toisiaan lainkaan. Tosin tuolla on nyt sit 3 pikkusta pikkuseepraplekoa(?) joiden sukupouolista vielä mitään hajua mutta ne ei liene ainakaan lisäänny tavispartiksien kanssa.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onks tää partis vaan lihava vai joku tauti?

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Kaikki Ancistrus -suvun partikset risteytyvät keskenään, joten ei kannata pitää eri sukupuolia samassa. Pikkuseepraplekot on taas ihan eri sukua joten ne ei risteydy keskenään.

Kuvan kala on kyllä "liian lihava", eli tosiaan jos on noin lyhyessä ajassa tullut niin ei ole enää läskiä vaan jotain muuta. Nestettä kehossa, tosiaan munuaisissa varmaankin häikkää. Sinuna eristäisin sen sairastupaan ja pitäisin siellä tiptop puhtaassa vedessä ja katsoisin meneekö paremmaksi. Jos ei niin lopetus.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Missy80
Member
Member
Viestit: 339
Liittynyt: 16:05, 04.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onks tää partis vaan lihava vai joku tauti?

Viesti Kirjoittaja Missy80 »

Pullahiiri kirjoitti:Kaikki Ancistrus -suvun partikset risteytyvät keskenään, joten ei kannata pitää eri sukupuolia samassa. Pikkuseepraplekot on taas ihan eri sukua joten ne ei risteydy keskenään.

Kuvan kala on kyllä "liian lihava", eli tosiaan jos on noin lyhyessä ajassa tullut niin ei ole enää läskiä vaan jotain muuta. Nestettä kehossa, tosiaan munuaisissa varmaankin häikkää. Sinuna eristäisin sen sairastupaan ja pitäisin siellä tiptop puhtaassa vedessä ja katsoisin meneekö paremmaksi. Jos ei niin lopetus.
Ok. Kiitos. Pitää laittaa taas toimintaan toi yks ylimääräinen akvaario ja kattoa et on nitriitit kunnossa. Ja sit käyttää kolme tuntii vähintään siihen et saan tuon jahdattua kiinni tuolta isosta :D
Odemus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 16:48, 10.05.2010
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onks tää partis vaan lihava vai joku tauti?

Viesti Kirjoittaja Odemus »

Eli maha on turvonnut nopeasti ja ollut nyt viikon tuollainen. Jos tuo olisi lihava kala, lihomisen olisi pitänyt tapahtua pikku hiljaa. Munuaistulehdus ei ole tarttuva, mutta jokin ympäristössä sen todennäköisesti on aiheuttanut. Munuaistulehdus voi johtaa vesipöhöön. Vesipöhöstä harva kala toipuu. Munuaistulehduksesta kala voi vielä selvitä bakteerilääkityksen avulla. Mielestäni koko akvaariota on turha stressata bakteerilääkkeellä. Minä siirtäisin kalan erilliseen akvaarioon/saaviin ja lääkitsisin siinä.
Melanie
Member
Member
Viestit: 268
Liittynyt: 22:21, 16.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onks tää partis vaan lihava vai joku tauti?

Viesti Kirjoittaja Melanie »

Minun mielestäni taas näyttää aika samalta kun meidän naaras vatsanpuolesta katsottuna. Nyt on vähän jotenkin laihtunut mutta oli kyllä pulskassa kunnossa jonkin aikaa sitten. Tosin meillä olikin juuri bakteerialääkitys muista oireista johtuen.. vosiko sitten olla että sillä jokin olisi ollut. Luulin kyllä vain että ruoka on maistunut, niinkuin on tapana. :D
Missy80
Member
Member
Viestit: 339
Liittynyt: 16:05, 04.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onks tää partis vaan lihava vai joku tauti?

Viesti Kirjoittaja Missy80 »

Odemus kirjoitti:Eli maha on turvonnut nopeasti ja ollut nyt viikon tuollainen. Jos tuo olisi lihava kala, lihomisen olisi pitänyt tapahtua pikku hiljaa. Munuaistulehdus ei ole tarttuva, mutta jokin ympäristössä sen todennäköisesti on aiheuttanut. Munuaistulehdus voi johtaa vesipöhöön. Vesipöhöstä harva kala toipuu. Munuaistulehduksesta kala voi vielä selvitä bakteerilääkityksen avulla. Mielestäni koko akvaariota on turha stressata bakteerilääkkeellä. Minä siirtäisin kalan erilliseen akvaarioon/saaviin ja lääkitsisin siinä.
Joo siis missään nimessä en ole kaatamassa lääkkeitä koko akvaarioon vaan tosiaan eristän. Laitoin nyt kypsän suodattimen äsken tuohon mun lääkintäakvaan, täytin vanhan akvan vedellä puolet ja puolet uutta ja koitan napata ton naaraan kiinni kunhan nään sen lasissa kiinni. Ihan oikeestaan ees turha alkaa koheltaa kantoja kaatamaan tuolta jne. vaan yhden otuksen kiinni saadakseen. Vesiarvot akvassa No2 o, No3 15, Gh 5, Kh 3, lämpöä 27 astetta eli kaikki pitäis olla sinänsä kunnossa ja vettä oon vaihtanut viikon välein puolet lisäten joka toisella kertaa aguasafea. Nyt vaan koitan saada ton karanteeniakvan pian kuntoon ni kala pääsee sinne hetkeks parantumaan.
Odemus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 16:48, 10.05.2010
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onks tää partis vaan lihava vai joku tauti?

Viesti Kirjoittaja Odemus »

[/quote]Joo siis missään nimessä en ole kaatamassa lääkkeitä koko akvaarioon vaan tosiaan eristän. Laitoin nyt kypsän suodattimen äsken tuohon mun lääkintäakvaan, täytin vanhan akvan vedellä puolet ja puolet uutta ja koitan napata ton naaraan kiinni kunhan nään sen lasissa kiinni. Ihan oikeestaan ees turha alkaa koheltaa kantoja kaatamaan tuolta jne. vaan yhden otuksen kiinni saadakseen. Vesiarvot akvassa No2 o, No3 15, Gh 5, Kh 3, lämpöä 27 astetta eli kaikki pitäis olla sinänsä kunnossa ja vettä oon vaihtanut viikon välein puolet lisäten joka toisella kertaa aguasafea. Nyt vaan koitan saada ton karanteeniakvan pian kuntoon ni kala pääsee sinne hetkeks parantumaan.[/quote]

Toivottavasti saat monnin kiinni helposti. Itsestäni usein tuntuu, että vaikein homma koko harrastuksessa on kalojen haaviminen. Onneksi sitä ei tarvitse usein tehdä. Ja toivotaan, että lääkitys tehoaa tulehdukseen.
Missy80
Member
Member
Viestit: 339
Liittynyt: 16:05, 04.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onks tää partis vaan lihava vai joku tauti?

Viesti Kirjoittaja Missy80 »

Toivottavasti saat monnin kiinni helposti. Itsestäni usein tuntuu, että vaikein homma koko harrastuksessa on kalojen haaviminen. Onneksi sitä ei tarvitse usein tehdä. Ja toivotaan, että lääkitys tehoaa tulehdukseen.
Totta. Etenkin vilkkaat pikkutetrat ja monnit on hankalia ja välillä lähes mahdottomia pyydystää. Viimeks kun piti kaverin altaasta poimia joukko punasuutetroja ni meni loppujen lopuks siihen et koko akvaario tyhjäksi vaan ja sit ku vettä oli enää sentti hiekan päällä ni ne sai jo käsin pussiin. Tietenkin samassa hässäkässä isommat kalat pois tieltä hetkeks ämpäriin ja sit vanhat vedet ja kasvit ja koristeet takaisin paikoilleen. Kovasti stressiä kaloille, mutta ei oikeen muutakaan enää keksitty kun ei haaviin vaan saatu noin vaan. Luulen et illalla tää kyseinen pulska naaras on taas aktiivisimmillaan ni koitan varovasti napata haaviin vaikkapa sen syödessä. Lääkintäakva on ihan kunnossa, vesi tosi pehmeää, mutta tunnetusti partiksille ei sillä juurikaan väliä. Pääasia että toi nitriitti on nyt jo nollissa.
Missy80
Member
Member
Viestit: 339
Liittynyt: 16:05, 04.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onks tää partis vaan lihava vai joku tauti?

Viesti Kirjoittaja Missy80 »

Voi h******** tätä jahtaamista. Tuolla asustelee siis 2 saman kokoista noita maatiaispartistyttöjä ja just kun jo kerkesin hymyillä riemusta et sainpahan kiinni ni uudessa altaassa totesin et se tervehän yksilö sieltä sit tuli napattua. Eli taas uudelleen kyttäämään.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onks tää partis vaan lihava vai joku tauti?

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Onko niillä mitään omia luolia? Itse oon saanut plekoja hyvin "saalistettua" kun nostaa sen plekoputken ylös altaasta, missä ne hengaa. Haaviminen partisten tai muiden piikikkäiden kalojen kanssa on muutenkin vähän nou-nou, koska esmes partis jää helposti poskipiikeistään kiinni haaviin. Eli jos sulla vaan on joku putki tms. härpäke, mihin saat kalan huijattua ja teljettyä niin käytä sitä ennemmin kuin haavia.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Missy80
Member
Member
Viestit: 339
Liittynyt: 16:05, 04.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onks tää partis vaan lihava vai joku tauti?

Viesti Kirjoittaja Missy80 »

Pullahiiri kirjoitti:Onko niillä mitään omia luolia? Itse oon saanut plekoja hyvin "saalistettua" kun nostaa sen plekoputken ylös altaasta, missä ne hengaa. Haaviminen partisten tai muiden piikikkäiden kalojen kanssa on muutenkin vähän nou-nou, koska esmes partis jää helposti poskipiikeistään kiinni haaviin. Eli jos sulla vaan on joku putki tms. härpäke, mihin saat kalan huijattua ja teljettyä niin käytä sitä ennemmin kuin haavia.
Sain illalla kiinni ihan haavimalla ja nyt tuo on tuossa toisessa akvaariossa. Kyllä mä oon ihan haavilla ottanut kun ei oo erillisiä plekoputkia. Kantoja vaan iso kasa piiloina ja kivikasoja. Kyllä noi naaraat mielestäni uskaltaa haavilla ottaa. Uroksia en oo joutunut vielä koittamaankaan, mutta sillon kun ne mulle tuli niin otin ite kiinni isolla kannulla just siks ettei niiden suuret parrat jää kiinni haaviin. Mitäköhän nyt seuraavaks. Seurailenko vaan vai ostanko jotain kallista antibioottia tolle? Vettä aion vaihtaa päivittäin n. 1/5 tai tarpeen tullen enempikin. Suodattimeks laitoin aivan ylitehoisen (1000l/h) tuohon 100 litraiseen karanteeniin. Siten tosin ettei se paljoa aihauta virtausta mut varmasti suodattaa tehokkaasti. Piiloiks laitoin vaan jotain ylimääräsenä lojuvia rumia ( :D ) koristepurkkeja ja kookosluolan ja yhen ison kannon.
Odemus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 16:48, 10.05.2010
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onks tää partis vaan lihava vai joku tauti?

Viesti Kirjoittaja Odemus »

Minä lääkitsisin, koska kalan sisään on päässyt mikrobeja, joita sen vastustuskyky ei pystynyt hoitelemaan. Ne mikrobit on nyt aiheuttanut tulehduksen ja en usko, että kala itsestään paranee. Toisaalta kyseessä oleva kala on partamonni ja partamonnit on rautaa.

Tässä joitakin lääkkeitä: http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ta ... akkeet.htm
Itse sain hoidettua taistelukalan munuaistulehduksen myxazinin avulla, mutta uskoisin, että joku muukin bakteerilääke toimii. Hyvässä akvaariokaupassa osataan neuvoa lääkkeen valinta. Toivottavasti läheltäsi löytyy sellainen?
Missy80
Member
Member
Viestit: 339
Liittynyt: 16:05, 04.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onks tää partis vaan lihava vai joku tauti?

Viesti Kirjoittaja Missy80 »

Jep, löytyy. Muutenkin maanantaina menossa tonne akvaariokeskukseen :) Voiskin samaan akvaan lykätä tuon yhden vanhan taistokoiraan jolla on joku ihme patti niskassa jos sattuis sama lääke auttamaan. Muutoin en ala tota hoitamaan koska on tosiaan jotain 2-vuotias jo ainakin.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onks tää partis vaan lihava vai joku tauti?

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Ne ei oo ne parrat vaan ne poskipiikit, jotka jää siihen haaviin kiinni. Ne löytyy sekä koirailta että naarailta. Tossa näkyy kun kala on työntänyt noi piikit eteen: http://www.aquaticrepublic.com/images/f ... p(2)/4.jpg
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Missy80
Member
Member
Viestit: 339
Liittynyt: 16:05, 04.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onks tää partis vaan lihava vai joku tauti?

Viesti Kirjoittaja Missy80 »

Tyttönen laihtunut normaaliksi ilman lääkitystä yhessä yössä. Uskaltanenkohan siirtää takasin omaan kotiinsa? Mietin et oisko stressi vaan ollut syynä tuohon koko "lihomiseen" ja sit nyt kun ollut yksinään hetken päästänyt munat ulos tai jotain. Odotan että tuo uusin akva kypsyy niin noista plekoista pääsee puolet sinne isompaan asustelemaan. Nyt noita tosiaan on ollut tuossa 450l akvassa 3 tyttöpartista, 2 ukkopartisurosta ja sit noi 3 seepraplekoa ja muut kalat päälle.

Toinen mitä mitin ois et siirtäisin ton tonne 60l akvaan missä asustaa 1 taistonaaras, kaks kirsikkabarbia ja 5 punasuutetraa. Siellä sais olla rauhassa mutta tila liian pieni tietennki kunhan toi joskus täykokoseksi kasvaa.
Missy80
Member
Member
Viestit: 339
Liittynyt: 16:05, 04.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onks tää partis vaan lihava vai joku tauti?

Viesti Kirjoittaja Missy80 »

Pullahiiri kirjoitti:Ne ei oo ne parrat vaan ne poskipiikit, jotka jää siihen haaviin kiinni. Ne löytyy sekä koirailta että naarailta. Tossa näkyy kun kala on työntänyt noi piikit eteen: http://www.aquaticrepublic.com/images/f ... p(2)/4.jpg
linkki ei toimi :(
Odemus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 16:48, 10.05.2010
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onks tää partis vaan lihava vai joku tauti?

Viesti Kirjoittaja Odemus »

Tosi hyvä juttu, että partis on saanut muotonsa takaisin :D Näköjään partikset todella selviävät melkein mistä vaan. Antaisin kalan hetken huilia tuolla rauhallisessa ympäristössä. Minkä kokoinen se on nyt? Noin 10 cm? Kuvasta yritin päätellä kokoa, mutta kuva voi vähän vääristää. Oletko huomannut tappelevatko nuo plekot keskenään? Jos eivät, palautus 450-litraiseen on varmaan ihan hyvä. Hetken aikaa oleilu 60-litraisessa ei myöskään varmasti tee hallaa monnille.
Missy80
Member
Member
Viestit: 339
Liittynyt: 16:05, 04.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onks tää partis vaan lihava vai joku tauti?

Viesti Kirjoittaja Missy80 »

Ei noi plekot ketkään tappele lainkaan keskenään paitsi joskus häätää toisen pois ruuan kimpusta mut ei muuta. Kokoa tolla tyttösellä tosiaan on vähän reilu 10cm. Mulla on eri plekoja 3 eri akvassa, toi 450l, 300l ja sit on pieni partis 60 litrasessa ja tosiaan koskaan nähnyt kenenkään käyvän mitään ihmeempää riitaa keskenään. Antaa tyttösen nyt huilia tuolla sit iltaan saakka. Sit katon miten pärjää taas omassa kotonaan. Luulen et kyse tosiaan oli vaan mätimunista kun näin äkkiä tapahtui tämä muutos
ja heti sai ne ulos sit vissiin kun pääs olemaan omisssa oloissaan.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onks tää partis vaan lihava vai joku tauti?

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Tässä toinen kuva mut huonompi: http://us.123rf.com/400wm/400/400/vlafo ... titude.jpg

Mätimunia tuskin olivat koska ei se naaras laske niitä itsekseen. Ilmavaivoja? :mrgreen:
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Onks tää partis vaan lihava vai joku tauti?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Olisiko voinut olla suolitukos tai ummetus? Oliko jotain erikoisruokaa, jota partis olisi ahminut? Kantojahan sinulla oli, että saa kuitupitoista särvintä joukkoon, että suoli toimii...Näkyikö ulosteita tms. tosin en itse tarkasti jokaista partiksen kikkaretta seuraa:).

Jos tulehdus menisi sisuskaluihin, käsittäisin, että viimeinen vaihe on munuaiset, jotka breikkaa ja silloin kala turpoaa niin, että suomutkin törröttävä ja usein silmätkin. Vesipöhö voi iskeä yleistulehduksesta. Yhden kalan olen sellaisen itselläni nähnyt...ikimuistoinen näky :( . Onneksi muut kalat olivat ok:).

http://luontokuvat.eu/kuvat/albums/user ... G_6604.jpg
http://luontokuvat.eu/kuvat/displayimag ... play_media
En ole noin karseaa kalaa nähnyt koskaan:(. Se olikin sen kalan menoa nopeasti. :(
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”