Pistehaarniskamonni

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sanja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 20:49, 06.10.2010
Paikkakunta: Helsinki

Pistehaarniskamonni

Viesti Kirjoittaja Sanja »

Meille päätyi vahingossa kaksi nuorta pistehaarniskamonnia (Megalechis picta). Minun silmääni näyttävät vieläpä pariskunnalta. Perustan tyypeille ketjun, koska lajista ei ole kunnolla edes mainintoja koko foorumilla. Ja jos nuo vaikka innostuisivat kutemaan, niin olisipa sitten paikka, jonne raportoida. :)

Jos jollakulla on tarkempaa tietoa näiden vaatimuksista ja hoidosta, niin saa mieluusti kertoa. Jos ei, niin etsin itse ja päivittelen tänne myöhemmin. Nyt kaverit asustelevat 140-litran karanteenissa. Olisi tarkoitus asuttaa ne tuonne 500-litraiseen, jossa on jo porukka tavallisia haarniskoja. Pitää vaan vielä selvittää, että olosuhdevaatimukset osuvat yksiin ja etteivät lajit risteydy... Tällä hetkellä en vielä tiedä juuri mitään koko lajista.

Paitsi, että ovat kovin söpöisiä:
Liitteet
Stara
Stara
stara.jpg (51.68 KiB) Katsottu 1611 kertaa
Stella
Stella
stella.jpg (50.38 KiB) Katsottu 1611 kertaa
500-litrainen seurala.

Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
Sanja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 20:49, 06.10.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pistehaarniskamonni

Viesti Kirjoittaja Sanja »

Ensimmäisiä huomioita käytöksestä: Nämä tyypit ovat äksympiä kuin tavalliset haarniskat. Varsinkin tuo koiraaksi luulemani ajaa toista takaa ja häätää sen aina pois ruualta. Nämä uivat myös nopeammin kuin perushaarniskat, kääntävät viiksensä päätä myöten ja menevät ympäri allasta kuin pienet hait. Aika hurjimuksia!
500-litrainen seurala.

Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
Phoxinus
Senior Member
Senior Member
Viestit: 527
Liittynyt: 14:42, 28.04.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pistehaarniskamonni

Viesti Kirjoittaja Phoxinus »

Hoito ja vaatimukset kuten M. thoracata:lla.
http://fishbase.sinica.edu.tw/summary/s ... name=picta
http://www.planetcatfish.com/catelog/sp ... ies_id=321

Hyvä lajituntomerkki, pyrstöevän tumma ja leveä pystyraita näkyy hienosti kuvissa.
Monninomistaja jo vuodesta -94.
Sanja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 20:49, 06.10.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pistehaarniskamonni

Viesti Kirjoittaja Sanja »

^ Kiitos!

Stella-paran evät ovat ottaneet vähän osumaa. Stara on tosiaan kauhean äksy, ja kiusaa toista aina ruoka-aikaan (vaikka muuten saattavat lepäillä vieretystenkin). Jätin kalat karanteeniin vielä uudenvuoden yli, mutta sen jälkeen taidan jo siirtää ne tuonne varsinaiseen altaaseen. Siellä on enemmän tilaa uida karkuun ja piiloutua. Toivottavasti Stara ei ala kiusata muita haarniskamonnejani, vaan rauhoittuu mukavammissa oloissa.
500-litrainen seurala.

Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
Sanja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 20:49, 06.10.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pistehaarniskamonni

Viesti Kirjoittaja Sanja »

Tietääkö joku muuten, mitä nuo valkoiset pisteet tyyppien päässä ovat? Jotain rauhasia? Ovat siis selvästi osa kalaa eivätkä mitään loisia, sillä ovat molemmilla kaloilla samoilla kohtaa pään molemmilla puolilla.
500-litrainen seurala.

Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
Phoxinus
Senior Member
Senior Member
Viestit: 527
Liittynyt: 14:42, 28.04.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pistehaarniskamonni

Viesti Kirjoittaja Phoxinus »

Sanja kirjoitti:Tietääkö joku muuten, mitä nuo valkoiset pisteet tyyppien päässä ovat? Jotain rauhasia? Ovat siis selvästi osa kalaa eivätkä mitään loisia, sillä ovat molemmilla kaloilla samoilla kohtaa pään molemmilla puolilla.
Kylkiviiva-aistin kuoppia, englanniksi "neuromast".
Monninomistaja jo vuodesta -94.
Sanja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 20:49, 06.10.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pistehaarniskamonni

Viesti Kirjoittaja Sanja »

^ Kiitos taas! :)

Pistehaarniskat ovat sopeutuneet mukavasti isoon altaaseen. Kinastelu on vähentynyt. Nämä kaverit kaipaavat näköjään enemmän tilaa kuin tavalliset haarniskat, metrinen allas ei riittänyt alkuunkaan. Tuolla kahdessa metrissä meno on rauhallisempaa. Tykkäävät kuitenkin välillä ottaa uintispurtteja pitkin allasta. Suurimman osan päivästä pötköttelevät ihan näkösällä hiekalla, nytkin toinen on ihan tuossa keskellä etulasin vieressä. Eivät kauhean ujoja siis. :D Perushaarniskat majailevat edelleen vanhassa tutussa jaavansaniaiskannossaan. Eri lajit eivät juuri hengaile keskenään, väistävät nätisti toisiaan ruoka-aikaan.
500-litrainen seurala.

Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”