Tanganjika altaan koko? 120l suunnitteilla?

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Tanganjika altaan koko? 120l suunnitteilla?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Olen tässä aikani mietiskellyt pientä Tanganjika allasta. Visio on nyt hahmottumassa.
Haluaisin Juwel lido altaan, joka on siis sellainen neliön muotoinen, eli melkeinpä yhtä korkea kuin leveä, siis melkein, en nyt muista tarkkoja mittoja.
Vaihtoehtoja on 2, joko kasviakvaario taikka Tanganjika.
Nyt mietinkin, olisiko tuosta mallista taikka kokoluokasta mihinkään Tanganjika altaaksi?
Perehdyn tässä koko ajan kaloihin ja olosuhteisiin ja kiinnostaisi tällainen pieni kalasto: Kotilokutijoita pohjalle, koruahvenia ja aurinkokirjoahvenia. Tieteelliset nimet on nyt toistaiseksi hukassa, mutta pikaisella muistin kaivamisella tuollaisilla suomenkielisillä nimillä kaloja oli kaupan.
Kuinka suuria määriä Lidoon uskaltaisi ottaa ja onko tuollainen kokoonpano ollenkaan mahdollinen?
Veden kemia alkaa olla sisäistettynä ja kiviaineksiakin on tullut katseltua, nyt olisi aika perehtyä kaloihin. :)

Allastakaan ei ole vielä hankittu, joten todella alkutyötä teen ajatuksen kanssa. Kiehtoo toi vain niin vietävästi!
1000 litraa vesivahinkoa
Aurinkoinen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 17:44, 19.02.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Tanganjika altaan koko? 120l suunnitteilla?

Viesti Kirjoittaja Aurinkoinen »

Miten voikaan olla näin samanlaiset suunnitelmat ja vieläpä täsmälleen samassa vaiheessa! Mielelläni liityn keskusteluun, sillä meinasin itse aloittaa samanlaisen, mutta nyt sellainen olikin ilmestynyt sattumalta ja voin sanoa, että ihan täysin yks yhteen menee suunnitelmat :D Lido ollut suunnitteilla ja kasviakvaarioksi, mutta nyt alkanut Tanganjika kiinnostaa ja kalojakin on katseltu ja veden kemiaan perehdytty. Juuri nuo samat kalat ollut mielessä, mutta sellainen jäänyt vielä epäselväksi tuon Neolamprologus leleupi, eli aurinkokirjoahvenen kanssa, että ei kuulemma välttämättä sovi kotilokutijoiden kanssa samaan altaaseen, koska voi alkaa vallata kotiloita muilta. Onko näin? On vain niin kauniin värinen ja kiehtova kala, että sellaisia altaaseen haluaisin, mutta kun haluaisin myös niitä kotilokutijoita... Ja viisaammat ehdottakaa ihmeessä muitakin kokoonpanoja, mitä kyseisen kokoiseen altaaseen saisi laitettua sopuisasti :)
Haluaisin altaaseen 3D-taustan joko itse tehtynä tai ostettuna, jos sellaisen sopivan kokoisen ja suht edullisen löytäisi. Jos päätyisin itse askartelemaan, niin päämääränä olisi veistellä styroksista kunnon kallioseinämä ja ehkä tehdä myös rakennelma styrokslohkareista, taikka sitten hankkia ihan oikeita kiviä. Tekniikka jäisi seinän taakse tietty. Ja valaistukseksi tulisi nuo Lidon omat putket tai sitten 70W monimetalli, kun sellainenkin on jo hankittu kasviakvaariota varten..

Mutta joo...nytpä oikein innostuin, kun tällainen keskustelu ilmestyi kuin tilauksesta! Pääsee kuulemaan kokeneempien neuvoja niin on helpompi jatkaa etiäpäin :)
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Tanganjika altaan koko? 120l suunnitteilla?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Kiva homma kun löytyy kanssa mietiskelijöitä.. Mun kasviakvaarioon on manadot ostettu jo valmiiksi ja hiilarit katottuna, mutta kun oon kahden vaiheella kiikutellut, niin ne skippaan ihan pois ja otan tämän tanganjikan nyt tähtäimeen. Minun osaltani tämä on pitkän tähtäimen projekti, sillä noiden kalojen osalta olen aivan ymmyrkäisellä.. Niitä on niin tuhottomasti ja verraten vähän tietoa löytyy. Vesikemiasta ja hiekoista/kivistä saa aika nopeasti hyvän kuvan, mutta mutta.. kalasto...
Olen aina ollut sillä luulolla, että tanganjikat on isoja akvaarioita, mutta pikkuhiljaa löytyy lajeja, jotka siis periaatteessa sopisi pienempiinkin altaisiin.
Nyt heti olisi mahdollisuus startata giantin 100 litrainen kypsymään, mutta lidoon tähtään ja sen säästämiseen menee hetki, kuin myös kalasto tulee olemaan aika kallista..
Kaikki mahdollinen vinkki ja varsinkin pieneen altaaseen sopivista kaloista otetaan vastaan!
Aurinkoahvenesta luin juurikin jostain tuollaisen yhdistelmän olevan ihan mahtava, että aurinkoja, koruja ja kotilokutijoita yhdessä pienehköön altaaseen, vaan mikä on pienehkö allas ja onko tosiaan niin, että aurinko ei kävisikään... Pitänee oikeastaan kaivaa ne tieteelliset nimet esille, jotta puhutaan samoista kaloista edes. :D

Muoks* Elikkä juurikin samainen aurinkokirjoahven, kuin edellä kirjoittanut oli maininnut, Neolamprologus leulepi.
Kotiloahvenista esim. Neolamprologus brevis, N. ornatipinnis ym.. niitä oli aika monia, ja koruahvinista oli jotain tällaisia kuin Julidochromis dickfeldi eli sinikoruahven, J. marlieri elikkä ruutukoruahven jne..
Sit vielä kun tietäisi, mikä on yleisesti saatavissa ja mikä harvinaisuus, ettei tarvitse heti kärkeen tavoitella kuuta taivaalta :)
Viimeksi muokannut urppis, 13:52, 13.04.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1000 litraa vesivahinkoa
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tanganjika altaan koko? 120l suunnitteilla?

Viesti Kirjoittaja Maisu »

No onko sitten mahdollista kasvattaa altaan kokoa vaikka 200-250 litraan kun kerran altaita ei vielä ole hankittuna, niin luulisin tuon porukan jo mahtuvan paljon paremmin? Tarkoittanette auringoilla kuitenkin Neolamprologus leleupia ja koruahvenella Julidochromis-sukua. Minun käsitykseni on että molemmat voivat halutessaan olla riittävän häijyjä.
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Tanganjika altaan koko? 120l suunnitteilla?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Maisu, mulla on nimenomaan lido päämääränä. Jos lidoon ei mahdu, niin sit sisustan kasviakvaarioksi. Lido on valittuna juuri sen ulkonäön perusteella ja siihen etsin nyt teemaa. Jos jossain vaiheessa sit tulee ihan pakkomielle, niin olkkarin 450 litraa laitan tanganjikalle, mutta nyt mennään näilä. Tämä on nyt yhtä mahdollisuutta. Plakkarissa on hiekkoja moneen teemaan ja ideoita moneen teemaan. :) Silmät avoinna etsin oikeaa ratkaisua. Tanganjika kiehtoo, mutta kun sen kalasto on niin outoa minulle. Yhtään en tiedä minkä kokoisissa ne viihtyy ja mitä kaloja valitsen. Kotilokutijat ja aurinkokirjoahven on oikeastaan ainoat, mistä on pienoista hajua.
1000 litraa vesivahinkoa
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Tanganjika altaan koko? 120l suunnitteilla?

Viesti Kirjoittaja urppis »

^Vieläpä täsmennän tuota kalsto pohdintaani. Mikään noista ei ole pakko pakko saada, vaan pienoisia hippusia kerännyt mikä olisi jonkinlainn kokoonpano. Sain sellaisen vinkin, että nuo 3 erilaista kalaa asuvat eri vesikerrosta ja pienenkin altaan saisi täytettyä näyttäväksi ilman ruuhkaa ja sullomista. Onko tuossa mitään oikeaa vai onko se huuhaata? :)
1000 litraa vesivahinkoa
Aurinkoinen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 17:44, 19.02.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Tanganjika altaan koko? 120l suunnitteilla?

Viesti Kirjoittaja Aurinkoinen »

Minulla oikeastaan sama homma, että Lidon olen valinnut ulkonäön perusteella ja siihen olisi sovittava taikka sitten mennään kasviakvaarion puolelle. Tosiaan noiden kalojen kanssa olen minäkin ymmälläni. Näkyy olevan sitten vähän ristiriitaista tietoa tuosta N. leleupista :o Mikä on Lamprologus Ocellatuksen suomenkielinen nimi? On nimittäin aikas nätti ja sopisikohan se N. leleupin kanssa?
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Tanganjika altaan koko? 120l suunnitteilla?

Viesti Kirjoittaja urppis »

L.ocellatus oli keltakotiloahven.
Lidosta sen verran, että tuossa keittiössä on sellainen lidon mentävä tila. :D That´s why. Justiinsa myin 240 litraisen, koska se ei sopinut enää mihinkään.. Noita 100 litraisia akvastabileita ja giantteja meillä on siellä täällä ja kaapin päällä.. :)
Lido on tulossa ja sen sisusta olis aivan ihana laittaa tanganjikoille, mutta manadot odottelee allasta myöskin. bilteemaa, harjusoraa, weberiä, jokisoraa melkein mitä vaan löytyy. Kalkkisora onki ainoa, mitä ei ole..
1000 litraa vesivahinkoa
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Re: Tanganjika altaan koko? 120l suunnitteilla?

Viesti Kirjoittaja paul »

Neolamprologus multifasciatus - seeprakotiloahven mahtuu loistavasti pienempään altaaseen.
On todella mielenkiintoinen kala josta kirjoitin joskus artikkelin Ciklidistit ry:n lehteen.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Aurinkoinen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 17:44, 19.02.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Tanganjika altaan koko? 120l suunnitteilla?

Viesti Kirjoittaja Aurinkoinen »

No niinpä olikin, tosi söpön näköinen :) Oivoi, juuri luin joltain enkunkieliseltä foorumilta, että eivät sovi yhteen aurinkoahvenen kanssa... Hmm, olisikohan jotain sinertävän tai lilahtavan väristä ahventa, mikä tulisi toimeen N. leleupin kanssa? Mietin vain, että vastavärit voisivat korostaa toisiaan mukavasti...
Osaisiko joku ehdottaa jotakin mukavaa kokoonpanoa, missä olisi 2-3 lajia jotka varmasti natsaisivat yhteen? Menee oma pää ihan pyörälle vielä näistä....ja eikös ollutkin vielä niin, että lihansyöjiä ja kasvissyöjiä ei tulisi sekoittaa keskenään?
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Tanganjika altaan koko? 120l suunnitteilla?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Mulle se aurinkoahven ei taasen ole avain sana.. Ihan vain siksi ilmoitan, ettei nyt ala aurinkoahvenen ympärillä pelkästään pyörimään.. :D
Tää em. ahvena näytti tosi kivalta. Mikäs tuo viirikirjoahven on? siis Neolamprologus brichardi? Se mitä googlella sain irti, näyttäis olevan varsin yleinen ja mielenkiintoinen kala myöskin, kotilohautojien kanssa sopiva ja aika edullinenkin. Oikeastaan tuo on kala minun makuuni!
Ja sit joku väriläiskä :D viirikirjoahvenen kanssa.. minä taidan aloittaa siitä...
Viimeksi muokannut urppis, 15:56, 13.04.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1000 litraa vesivahinkoa
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tanganjika altaan koko? 120l suunnitteilla?

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Tuo Lamprologus ocellatus on sitten taas kiukkuisempi tapaus. Multifasciatuksia minullakin on, ja ne ovat aika nössöjä omiensa kesken mutta olen kuullut sellaistakin että vetäisivät sitten sopivasti häirittyinä isompiakin kilttejä lajeja päin näköä. Ja N. signatus on tuosta näiden kahden välistä mielestäni, vaikka kaikille kolmelle lajille näin äkkiä googlattuna näytään tarjoavan samaa "hieman aggressiivisen" statusta netissä. On siinä kuitenkin tasoeroja...
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Tanganjika altaan koko? 120l suunnitteilla?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Juurikin maisu kun ahventen kanssa ollaan tekemisissä ja pienestä tilasta on kyse, oon niin kiitollinen noista omakohtaisista kokemuksista.
1000 litraa vesivahinkoa
pallomasi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 01:27, 23.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tanganjika altaan koko? 120l suunnitteilla?

Viesti Kirjoittaja pallomasi »

Ainakaan omassa altaassa ei N. leleupit ja N. multifasciatukset hirveemmin toisiaan häiritte. Yllättävää kyllä ainakin mulla viihtyvät aika hyvin keskenäänkn välillä samassa parvessa :D N. brevis taasen uhittelee molempien edellämainittujen lajien kanssa, mutta sekin jää vain siihen uhitteluun ja kun muut on häädetty reviiriltä pois [;)]
Aurinkoinen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 17:44, 19.02.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Tanganjika altaan koko? 120l suunnitteilla?

Viesti Kirjoittaja Aurinkoinen »

Ei se aurinkokirjoahven nyt minullekaan aivan välttämättömyys ole, jos sattuu tulemaan joku mielekkäämpi vastaan :) Esimerkiksi juuri tuo N. brichardi onkin aivan valloittavan näköinen! Se oikeastaan jäi kerran mieleeni pyörimään, kun jossai sattui tulemaan vastaan, mutta jotenkin sitten hävitin sen. Mielenkiintoinen tosiaan. Tärkeintä monien muiden lajien kanssa pidettäessä näyttäis tämän kanssa olevan akvaarion pituus, jonka tulis olla vähintään 90cm, mieluiten yli 120cm pitkä... Lido ei ihan näihin mittoihin mene.. Ja samalla sivustolla henkilö ei voi suositella pidettävän kotilokutijoiden kanssa samassa altaassa, ellei tilaa ole paljon... En nyt muualta vielä lukenutkaan, mutta lukemallani sivustolla sanotaan näin :? Jälleen kerran aivan päinvastoin, mitä urppis oli lukenut.....tiedä sitten miten asia on ja ehkä se selviää vain kokeilemalla [;)] Minua voisi kiinnostaa kyllä N.leleupin ja N.brichardin yhdistelmä, vaikka kotilokutijat jäisivät sitten pois, mutta jostain pitää valita, ellei sitten olisi mahdollista valita noiden kanssa vielä jokin kotilokutijakin samaan syssyyn? Vai meneekö riskin puolelle jo, kun tuolla viirikirjoahvenella oli ainakin tuolla lukemallani sivustolla em. suositukset?
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Tanganjika altaan koko? 120l suunnitteilla?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Mun suunnitelmani on nyt sellainen, että tuossa on irrotettavana 100 litraa heti ja multifasciatus ocellatus on tulossa.. Muuta kait ei noihin tilan puitteisiin.. Tuolle kalalle oli 60 litraa minimi, joten lähden liikkeelle tuosta ja mahdollisuuksien mukaan joskus ehkä sit laajennan tanganjikaa suuntaan suurempaan. Ehkä 450 litrainen pääsee joskus tanganjika biotoopiksi.
100 litraisen pohja pinta-ala on 70x40, joten suhteellisen hyvä pohjakalastolle. Matala ja laaja litroihinsa nähden. Toinen vaihtoehto on tuo 85x40 pohja-alan akvario, jonka saisin irti tuolta tyttären huoneesta, taikka vaihdettua tuon 100 litraisen kanssa... Kalkkihiekkaa ja kiviä on kiikarissa, ja kovasti kokeilumieltä.
Kotilon kuoria vain pitää alkaa metsästämään. Ensin pitää löytää sellaisia ja sen jälkeen alkaa kokoaminen.
Lido tulee sit kun siihen on varaa. Joskus.
450 litraan tulee, jos siitä tulee tanganjika, sit laajemmin, kotilokutijoita, koruahvenoita ja leleupeja.. Taikka viirikirjoahvenia... Ensin teen luopumistyön kasviakvaariosta. Se on kuulkaa kovempi paikka kuin olisin voinut arvatakaan, saattaa viedä todella kauan.. :roll:
Sit kun mulla on lido ja saan rusokirjoahvenet ja liput laittaa siihen, sit kun sinileuat on niin vanhoja, että ne ehkäpä jo kuolee pois.. ja kaikki ihanaiset plekot.. Siihen asti haaveillaan ja suunnitellaan.

Jatkokysymyksiä vain vielä herää... Miten tuo tanganjika vesi kannattaa käytännössä alkaa valmistamaan? Onko se valmis suola paras ja luotettavin vaihtoehto? Onko se sika kallista, vai onko jollain hyviä arkipäivän vinkkejä miten valmistatte veden?
1000 litraa vesivahinkoa
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Tanganjika altaan koko? 120l suunnitteilla?

Viesti Kirjoittaja urppis »

... ja homma etenee.. Nyt on lido kauppoja vaille valmis. :D
Yhä vielä suunnittelen pientä tanganjika biotooppia siihen, mutta nyt ennen kuin alan hankkimaan mitään, vien ajatuksen loppuun tuosta koosta. Kotilokutijoita siis siihen sopisi. Joku koruahven ehkä...
Mutta minkäslaista valaistusta siihen sit olisi viisainta laittaa. Kasviton allashan ei tarvitse mitään kasville hyödyllistä spektriä.. Mutta mun käsittääkseni tanganjika altaat on aika kirkkaita ja valkoista valoa yleensä. Millaista kelviniä suosittelette, jotta värimaailma on kaunein. Olisiko joku 10 000 kelviniä mitään?
Mitä käytätte veden kovettamisessa? Altaaseen tulee ainakin osittain korallihiekkaa ja kalkkikiveä, mutta mahdollisesti myös muuta. Texas holy rocks, ja jura sansibar kiveä, myöskin ehkä laavakiveä tms...
Mistä saisi kotilonkuoria?
Mahdollisesti kalkkipitoiset kivet ja korallihiekka vaikuttavat jo ehkä riittävästi tuon veden ph:n ja kovuuden suhteen... vai?
Avoimin mielin kaikki mahdollinen vinkki otetaan vastaan!!! Koskaan ei voi tietää liikaa!!!!
Ja sori, tää on melkein mun yksin puhelua... :roll:
1000 litraa vesivahinkoa
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tanganjika altaan koko? 120l suunnitteilla?

Viesti Kirjoittaja Maisu »

No minulla on tanganjikoissakin kasveja koska on ollut ylimääräisiä vihanneksia "uhrattavaksi" muista altaista ja ovat päättäneet jäädä henkiin, ja toisessa on valona Arcadian Freshwater- putki ja toisessa Ikean ledit. Suolana käytän NL-Aquan suoloja. Nyt oli ainakin Helsingin Stockan Herkussa tölkkietanoita joissa oli kuoret erikseen mukana, olivat aika tummia ruskeasävyisiä useimpiin muihin verrattuna.
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Tanganjika altaan koko? 120l suunnitteilla?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Mä hiukan jatkan melkein yksinpuhelua...
Tanganjika on nyt pystyssä kypsänä... ph 7.8 gh14. Pitänee viel viilata arvoja ylöspäin... ainakin ph olis ilmeisesti hyvä olla selkeesti 8... gh:ta ajattelin tuonne lähemmäs 18 tienoille hilata.
Kalkkisoraa jossa on korallihiekkaa mukana pohjalla ja kalkkikiveä muutamalla laavakivellä höystettynä tuolla olis seinämäksi silikoonattuna. Kotilon kuoria pohjalla odottelemassa kotiloahvenia..
Nitraattia on tällä hetkellä 10 ja nitriitti 0.
Tää allas lähti kypsänä käyntiin, elikkä sen suodatin (eheim. pro3) tuli suoraan käytöstä ja hiekka malawialtaasta. tuossa pörrännyt jo aikoja ja kaloja en ole viel saanut. Eikä niitä ole lähimpiin viikkoihin viel tulossakaan...
Odottavan aika on pitkä, mutta tuo on kovin kaunis kokonaisuus ilman kalojakin. :D
1000 litraa vesivahinkoa
Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tanganjika altaan koko? 120l suunnitteilla?

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

NL-Aqua (http://www.nl-aqua.com/) Helsingissä on erikoistunut Tanganjikaan ja Malawiin. Sieltä saa suoloja kumpaankin akvaarioon. Myös monenlaisia kaloja on myynnissä ja tilaavat myös haluttuja lajeja, mitä nyt saatavilla on. Joskus haaveilin Tanganjika-akvaariosta ja kävin paikan päällä kaloja ihailemassa. Aivan mahtava liike.
Ninjuska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 76
Liittynyt: 12:19, 25.01.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Tanganjika altaan koko? 120l suunnitteilla?

Viesti Kirjoittaja Ninjuska »

Maisu kirjoitti:No minulla on tanganjikoissakin kasveja koska on ollut ylimääräisiä vihanneksia "uhrattavaksi" muista altaista ja ovat päättäneet jäädä henkiin, ja toisessa on valona Arcadian Freshwater- putki ja toisessa Ikean ledit. Suolana käytän NL-Aquan suoloja. Nyt oli ainakin Helsingin Stockan Herkussa tölkkietanoita joissa oli kuoret erikseen mukana, olivat aika tummia ruskeasävyisiä useimpiin muihin verrattuna.
Mitä Ikean ledejä oot käyttänyt? minkä kokoisessa altaassa ja kuinka monta? n.400l malawilaan on valaistus suunnitteilla ja suunnittelin ikean ledejä hankkia, mutta en osaa oikein hahmottaa kuinka paljon tarvitsee..
"Kaikki eläimet ovat yhtä tasa-arvoisia,mutta toiset eläimet ovat tasa-arvoisempia kuin toiset."
-George Orwell: Eläinten vallankumous
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tanganjika altaan koko? 120l suunnitteilla?

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minulla on 56-litraisessa kaksi Ikean Jansjö-ledipöytälamppua ja kasveina pelkkää intianvesitähdikkiä, joka vaikuttaa kasvavan mieluummin valon alta pois kuin sitä kohti. Taimet ovat punertavia. Sitten 4x 27-litraisten päällä on yhteensä kaksi Dioder-valaisinta, jossa on siis neljä pyörylää aina yhdessä valaisimessa, eli yhdelle pikkualtaalle tulee kaksi pyörylää. Näitä olisi tarkoitus ostaa yksi lisää kunhan joskus muistaisi, mutta kun noissa altaissa on kasveina lähinnä melalehtiä niin asialla ei ole mikään hoppu, hyvin ne elävät noillakin valoilla. Olen liimannut pyörylät tyhjien tonnikalapurkkien sisäpohjiin jotta ne nousevat hieman irti kansilaseista (modernin citysisustajan trash-unelma; tonnikalapurkkilook :mrgreen: - ei sentään, eivät ne näy kukkaruukkujen joukosta ollenkaan).
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Re: Tanganjika altaan koko? 120l suunnitteilla?

Viesti Kirjoittaja paul »

Miten on nämä projektit edenneet?
Olisi kiva kuulla.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”