Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Heippa,

kysyisin mikä low tech -akvaario on suomeks kun en tiedä? Löysin toisella kotimaisella, et se on "jordakvarium"?

Siis et laittaa eka multaa pohjalle, sen jälkeen 2-3mm soraa ja päälle 3-5mm soraa, vähäisempi valaistus, eikä välttämättä pumppuja tai muitakaan härveleitä sinne, vain sikana kasveja ja vähän kaloja?

Tilasin just Diana Walstadin "Ecology of the planted Aquarium", kivaa, kohta pääsee lukemaan ja sit aikomuksena olisi laittaa toi meidän 126l sellaiseksi kunhan ensin saan isomman akvan hommattua et saa kalat sinne :) Sit meinasin pienen parven joko kääpiöpalloja tai miekkapyrstöjä/miljoonakaloja sinne polskimaan tyttären huoneeseen. :)

En malta odotaa postin tuloa! :)

Muoks: ku musta se ei oo "kasviakvaario"? Ja sori jos kirjotin väärään ryhmään, mut mielestäni se kuuluu kasveihin kun "niilehän se akvaario on" luotu :)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja hx »

Heips. Mulla on toi Walstad hyllyssä ja yksi sellanen low-techi pyörimässä. 125 litranen kuutio.

En tiedä nimeä suomeksi, kun en ole kuullut siitä puhuttavan.
Pytty kyllä toimii oivasti, melko levätön ja oiva kasvien tuotto. Mun altaassa on kaloina Procatopus similis-killejä ja Sewelliaa. Hyvin ovat voineet, ainakin mun silmiini.

EI naturalhan sen nimi on useimmin käytetty englanninkielinen. Eli "estimated index" natural. Tuo arvioitu indeksi on Walstadin kirjassaan antama laskennallinen pohja lisäravinteiden määristä.

Onnea ja menestystä!
Tollasta allasta on hauska pitää pystyssä, kun voi haukotellen hymyillä kaikille niille, joiden mielestä se viikoittainen vedenvaihtomeininki on ainoa oikea tapa hoitaa allasta.
-Gone fishing-
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja KaOl »

No sitähän minä just, ettei tarviis olla koko ajan pohjaa siivoomassa tai vettä vaihtamassa... :mrgreen: Kuinka usein vaihdat vettä, vai lisäätkö vain haihtuneen tilalle?

Mä tuumailin kääpiöpallokaloja sinne, sopiskohan ne, mitä luulet...ja kuinka monta kun meidän toi on tosiaan tollanen 126l...hmmm...ku ei saa liian vähän olla, eikä liian montakaan. Ja, hitsi, nehän haluaa syödä kotiloita...onko sulle sattunut tuleen kotiloita siihen akvaan? Miten hoitelit pois? :)

Hitsi, en kyl malta odottaa et mun uusi "raamattuni" tulee kotiin! 8-)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:00, 10.04.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja naatti »

Haluaisiko joku selittää, miten tämä oikein pohjimmiltaan toimii? Ihan uusi tuttavuus. Vettä ei vaihdeta, akvaariossa jotain mutaa, paljon kasveja...?
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja hx »

KaOl kirjoitti:No sitähän minä just, ettei tarviis olla koko ajan pohjaa siivoomassa tai vettä vaihtamassa... :mrgreen: Kuinka usein vaihdat vettä, vai lisäätkö vain haihtuneen tilalle?

Mä tuumailin kääpiöpallokaloja sinne, sopiskohan ne, mitä luulet...ja kuinka monta kun meidän toi on tosiaan tollanen 126l...hmmm...ku ei saa liian vähän olla, eikä liian montakaan. Ja, hitsi, nehän haluaa syödä kotiloita...onko sulle sattunut tuleen kotiloita siihen akvaan? Miten hoitelit pois?
Lisään tosiaan haihtuneen tilalle, viikoittain. Vaihdan parin-kolmen kuukauden välein ämpärillisen.

Vaihdoin alkuun vettä pari kertaa enemmän, noin puolet vedestä kuukauden välein. Molemmilla kerroilla tuli selkeä heijari tankin balanssiin, sameutta ja levää. Sittemmin on ollut tasaisempaa noilla vaatimattomammilla vedenvaihdoilla..

Kääpiöpallo sopisi mun mielestä tollaseen ihan hyvin.
Mun tankissa on pienenä pysyvä popula jotain määrittelemätöntä kotiloa. Se ei näytä kasvavan.
naatti kirjoitti:Haluaisiko joku selittää, miten tämä oikein pohjimmiltaan toimii? Ihan uusi tuttavuus. Vettä ei vaihdeta, akvaariossa jotain mutaa, paljon kasveja...?
Hyvin toimii.

Pyttyyn laitetaan tuuma-pari ravinteiltaan köyhää multaa. Itse käytin käytettyä kukkamultaa.
Mullan päälle laitetaan kalkkipitoista materiaalia, toiset käyttävät kalkkikiveä, toiset korallimurskaa. Notta vähän puskuroituu happamuutta vastaan.

Noiden päälle laitetaan hiekkaa, joka ei saa olla liian hienoa. Mulla on sellasta öbaut 3 mm mustaa soraa. Mustaa, koska vaalean soran päälle tuleva tauhka ei ole niin nättiä.

Akvaan laitetaan runsaasti kasveja.
Akvaan laitetaan kaloja.

Walstad sanoo hauskasti, että "en ruoki kaloja, vaan akvaariota", kertoessaan melko runsaasta yliruokinnasta. Akvaarion suuri hajottavien bakujen kanta tekee selvää ylimääräisestä ruuasta ja muuttaa sen kasveille sopivaksi ravinteeksi. Ja samainen bakteerikanta tuottaa veteen runsaasti hiilidioksidia.

Hauskaa hommaa.

En voi olla lisäämättä, että todellisuudessa tällaisen akvaarion sisältö ei ole kovinkaan kaukana siitä, mitä akvaariot olivat silloin joskus, kun niitä hoidettiin tavalla, joka nykyään nauretaan ulos. Ja kuulkaa hyvin toimii. Kokeilkaa!
Viimeksi muokannut hx, 23:26, 14.06.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Gone fishing-
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1116
Liittynyt: 21:40, 28.04.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Mä tungen lusikkani tähän soppaan :mrgreen:

En paljoa tiedä kääpiöpalluroista mutta jotkuthan pitävät niitä ihan 60-litraisissa altaissakin jotain 9 kappaletta, eli tilan puolesta tonne menisi varmaan parikymmentäkin palloa. Ne ovat tosi pieniä, eivätkä vie paljon tilaa. Mutta jos ostat kääpiöpalloja niin naaraita olisi hyvä olla enemmän kuin koiraita! Ja ruokinnasta: kotilot ovat elinehto, koska muuten niiden hampaat kasvavat liikaa. Surviainen yms maistuu myös niille hyvin :) Jänniä ''tapauksia'', suosittelen!
waldo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 15:17, 05.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: turku

Re: maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja waldo »

Eikö tälläne akvaario haise enemmän kuin "normi" akva vai luulenko vain ? 8O
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja hx »

Juu ei.
-Gone fishing-
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Kiitti vastauksesta. :)

Jos mä ihan tosi pintaa raapaisten kuvailisin tätä juttua, niin voisin sanoo (ennen kirjan lukemista ;)) et se on akvaario, jossa on pohjalla kukkamultaa pari kolme cm, sitten pari kolme senttii 2-3mm soraa, sit vielä karkeempaa soraa pari kolme senttiä. Tää toimii sekä kasvien lannoittajana, että biologisena filtterinä. Kasveja (nopeasti kasvavia paljon alkuun, myöhemmin voi laittaa hitaastikin, kunhan homma on lähtenyt toimimaan) pitää olla PALJON, että tää toimisi, reippaasti syöviä ja kakkaavia kaloja sopiva määrä, sitten kun kukkamullan lannoiteet on hävinneet niin kalan kakat ovat hajonneet pohjalle lannoitteeksi. Ja et ois stabiiliä niin vettä ei vaihdella kauheita määriä, pohjaa ei lapota ettei kakat häviä (ja mene mullat ja sorat sekaisin ja vesi kauhean näköiseksi ;)). Tämä pieni ekosysteeminsä hoitelee itsensä ihan "yksin". :)

Tää nyt oli tosi raapaistu versio, mut en halua sanoa liikaa, ennenkuin olen lukenut sen Diana Walstadin kirjan, josta yllä mainitsin. Etten vain sano väärin. :)

Jos osaat ruotsia, niin googlaa jordakvarium niin saat tietoo heti ekasta tärpistä. :)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
waldo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 15:17, 05.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: turku

Re: maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja waldo »

Asia selvä :mrgreen:
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Mä luulen, ettei tähän "saa" ottaa yhtä paljon kaloja kuin normiakvaan...? No, asia selviää sitten kun se (moneskohan kerta kun mainitsen :D) KIRJA saapuu. :)

Ei haise, jotkut tekee niin, että ne ensin antaa kukkamullan seistä vedessä n. kuukauden ajan, että se vahvin - en mä nyt tiiä voisko sanoo - käyminen (hoono soomi, sori) menee ohi ja multa "vakiintuu" tai "tasaantuu", tai mikskä sitä sanois, vedessä. Ja se mahd haju kans lähtee niin pois. Plääh, tosi huonosti selitetty, mut jospa hx osaisi selittää paremmin kun hällä on kokemusta ja mulla vain halu osata :mrgreen: vielä tässä vaiheessa [;)]

Jotkut laittaa mullan pussista akvaan ilman mitään ongelmia - eli kumpikin toimii mitä ilmeisimmin. :)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja hx »

ECOLOGY of the PLANTED AQUARIUM
A Practical Manual and Scientific Treatise for the Home Aquarist

Diana Walstad
Echinodorus Publishing, 1999

Kirja on sisällöltään jossain määrin tieteellinen, joten lukeminen on erilaisempaa kuin nättien värikuvakirjojen...
Mutta kyllä minä ainakin suosittelen kaikille.
KaOl kirjoitti:Mä luulen, ettei tähän "saa" ottaa yhtä paljon kaloja kuin normiakvaan...? No, asia selviää sitten kun se (moneskohan kerta kun mainitsen :D) KIRJA saapuu. :)

Ei haise, jotkut tekee niin, että ne ensin antaa kukkamullan seistä vedessä n. kuukauden ajan, että se vahvin - en mä nyt tiiä voisko sanoo - käyminen (hoono soomi, sori) menee ohi ja multa "vakiintuu" tai "tasaantuu", tai mikskä sitä sanois, vedessä. Ja se mahd haju kans lähtee niin pois. Plääh, tosi huonosti selitetty, mut jospa hx osaisi selittää paremmin kun hällä on kokemusta ja mulla vain halu osata :mrgreen: vielä tässä vaiheessa [;)]

Jotkut laittaa mullan pussista akvaan ilman mitään ongelmia - eli kumpikin toimii mitä ilmeisimmin. :)
Joo ei haise, ei alussa eikä toiminnassa.
No, ainakaan mun ei haissut.

Kalamääristä sen verran, että kyllä ne näyttävät pitävän ihan reilujakin kuormia näissä.
Mulla on varsin köykäinen kalasto, kun en noin muutenkaan kauheasti tykkää tungosakvaarioista.
-Gone fishing-
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja KaOl »

...ja mikä parasta: pumppu ei voi mennä rikki tai vuotaa lattialle! [;)]
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja hx »

No nyt kyllä täytyy sanoa, että on noissa "sallittua" pitää snadia kierrätystä päällä. Mulla on sellanen pieni sisäsuodatin pöhkimässä vähän virtausta Sewellioille.

Hiukan pelottaa, että tunnustettuani tuon, tulee joku näistä vallitsevista kettu(kala)tyttöakvaristeista krusifiksin kanssa kiroamaan mut ja haastamaan oikeuteen, kun rääkkään kaloja noin törkeästi liian pienellä kierrätyksellä...
-Gone fishing-
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja KaOl »

höh, mihin hävis mun yks kommentti?! Ihan oli kilttiä tekstiä :mrgreen: mut no, kirjoitan uusiks mitä muistan ja silleen. :)

Joo, pientä voi olla, ja joku kirjotti jossain et sillä on kunnon puhuri pinnassa, mut musta se kuulosti vähän ristiriitaiselta... mut enpäs sano enempää, ennenkuin tiedän lissee. :)

Samoin luin jostain, et kääpiöiden hampaat ei kasvaisi? Mut en tiiä, otan asiasta selvää kunhan tulee kalavalinnan aika. :)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
viineri
Member
Member
Viestit: 311
Liittynyt: 09:45, 20.07.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kouvola

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja viineri »

Kuulostaapa mielenkiintoiselta systeemiltä! Pakkohan siellä on joku pieni vedenkierrätys olla, jotta veteen sitoutuu sitä happea, ainakin näin maalaisjärjellä ajateltuna 8-)
112 l
Pytty sisältää: hunajarihmalauman, +10 kardinaalitetraa, kuparimonnisia, partamonnin ja muutaman nuolimonnin
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja KaOl »

hx kirjotti: "Walstad sanoo hauskasti, että "en ruoki kaloja, vaan akvaariota", kertoessaan melko runsaasta yliruokinnasta. Akvaarion suuri hajottavien bakujen kanta tekee selvää ylimääräisestä ruuasta ja muuttaa sen kasveille sopivaksi ravinteeksi. Ja samainen bakteerikanta tuottaa veteen runsaasti hiilidioksidia." Eli pumppu ei oo välttämätön, mut kuten hän myöskin kirjoitti, niin hällä on se sewelliä varten. :)

Joo mä en malta päästä lukeen eeposta, saati kokeileen miten se toimii :) Ja mikä parasta: mikään ei ole ikuista, eli jos ei sit toimikaan niin laitetaan homma uusiks. :)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Hx, onko mielestäsi semmoisia kaloja, joita tuohon suosittelisit, tai ehdottomasti et suosittelisi? En nyt ole ihan varma montako pyttyä nurkistasi löytyy, mutta muistelisin, että olet aika viehättynyt rakentelusta ja uuden kokeilemisesta [;)] Olet siis varmaan tuotakin monelta kantilta lähestynyt.
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja hx »

Riveriana kirjoitti:Hx, onko mielestäsi semmoisia kaloja, joita tuohon suosittelisit, tai ehdottomasti et suosittelisi? En nyt ole ihan varma montako pyttyä nurkistasi löytyy, mutta muistelisin, että olet aika viehättynyt rakentelusta ja uuden kokeilemisesta [;)] Olet siis varmaan tuotakin monelta kantilta lähestynyt.
No, mun mielestäni vaikeuksia tulee ainakin kaikkien kaivelevien lajien kanssa. Lisäksi karkeahkon pohjamatskun vuoksi suurin osa akvaristeista varmaan dumaa monniset pois. Ja ehkä muitakin viiksekkäitä.

Kyllä ton mun pytyn pohjalle, siis hiekan päälle ainakin sen verran tauhkaa kertyy, että en valitsisi siihen juuri mitään pohjaa pöyhiviä lajeja. Mulla koko pohja on täynnä Sagittariaa, joten eipä sinne hirveästi pohjanmyllääjiä sekaan mahdukaan.

Ei siinä mun mielestä muita rajoitteita ole. Rauhallisemmat kalat toki ovat jotenkin omimmillaan tällaisessa rauhaisassa ympäristössä.
-Gone fishing-
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Tuleeko tuohon pinnalle sitten enemmänkin lietettä?
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja hx »

Näitä on varmaan erilaisia toiminnaltaan, mulle tulee sellanen snadi kerros paikkoihin, joissa se kasvi demppaa virtausta eniten. Niitä mä poistelen sit samalla, kun parin kuukauden välein vaihtelen vähän vettä.
-Gone fishing-
pikku_kalaset
Member
Member
Viestit: 316
Liittynyt: 18:54, 21.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja pikku_kalaset »

hx kirjoitti:Hiukan pelottaa, että tunnustettuani tuon, tulee joku näistä vallitsevista kettu(kala)tyttöakvaristeista krusifiksin kanssa kiroamaan mut ja haastamaan oikeuteen, kun rääkkään kaloja noin törkeästi liian pienellä kierrätyksellä...
Kuulunkohan minä mielesi noihin? Tuli vain mieleen, kun tunnut minua sellaisena pitävän. Mielestäni en kuulu, koska yleensä puhun näistä asioista (kuten eettisistä näkökohdista) yleisellä tasolla, kun ei kokemusta tai kovin suurta tietoa yksittäisistä lajeista vielä ole. En myöskään koskaan väitä olevani absoluuttisesti oikeassa vaan enemmänkin tulleeni johonkin lopputulokseen. Ne jotka puhuvat sewellioiden virtaustarpeesta ovat yleensä nuoliaisiin perehtyneitä asiantuntijoita tai kokeneita akvaristeja, joilla omat sewelliat ovat viileähkössä kunnon koskessa. Itse en ota asiaan niin kantaa, vaikka olen toki heiltä kuullut, että virtausta kaipaisivat. Harvat sewelliat nimittäin pääsevät "koskeen" ja iloisina ne aina vipeltävät pitkin lasia ja leikkivät (näin tällaisen akvaarion viimeksi eilen). Akvaariosi kuulostaa todella toimivalta ekosysteemiltä, joten en toki siihen puutu.
Pelastamani katukissa Muffe<3
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
Felikez
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 13:29, 21.04.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja Felikez »

Tällaiseen varmaan sopis sukaravutkin aika hyvin? Mitkä näissä on yleisimpiä ongelmia?
Syntymävuosi 1989, akvaarioharrastelua vuodesta 1995. Ei paha!
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja hx »

Hyvin ne näyttävät sukaravut ainakin pärjäävän.

Jaa-a, noista ongelmista en oikein omasta kokemuksestani tiedä sanoa. Jotkut näyttävät jonkinlaisten levien kanssa painivan. Ja kuten mainittua, sellainen tyylipuhdas Walstad-tankki lannoitetaan arvioidun indeksin pohjalta. Indeksi riippuu sit kaikenlaisista asioista, mm kasvien laadusta ja asukkien ruokinnasta.
Oikean lannoituksen määrittely ei aina ole helppoa, kun kasvua on paljon. Tulee helposti puutostiloja, eikä puuttuvan aineen määrittely ole aina ihan helppoa.

Kotilot ovat tuottaneet harmia joillekin, etenkin kierteiset, mutta ei ne mulla mikään hirveän iso ongelma ole. Tosin en ruoki ihan niin rajusti, että niiden populaatio kasvaisi mahdottoman suureksi.

Joku oli saanut pohjan kiehumaan ihan kunnolla, mutta se johtuu yleensä liian pienirakeisesta hiekasta.
Tietty riski on myös vetysulfidien syntymiseen pohjamatskussa, sitä yritetään estää ymppäämällä siihen mullan sekaan mineraalipitoista materiaalia.
-Gone fishing-
Felikez
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 13:29, 21.04.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Maa-akvaario vai mikä se on suomeks?

Viesti Kirjoittaja Felikez »

Onko parempi laittaa kierteisiä vai antaa olla ilman? Nehän sekottaa varmaan pohjan kerrokset ennen pitkää, kun möyhivät. Toisaalta pilaantunut pohja houkuttelee vielä vähemmän...

Jos tekis tältä pohjalta millis-rapulan niin pysyis varmaan levät kurissa. Tiiä sitte, kai nämä kakkaa tarpeeksi? Ainaki nykyset ravut tuottaa pikku tikkuja ihan mahdotonta vauhtia... Ylikansotus voi olla ongelma, mutta sitä varten on toiset altaat :)

Minkälaista lannoitusta näihin tehdään, muuta ku kalanruualla? Käykö semmonen "perustikku", esim. Initial Stick? Voiko toisen akvan lietettä käyttää?

Meneekö koko systeemi katolleen jos laittaa nurkkaan sisäsuodattimen pienelle teholle ja jättää sille vähä tyhjää tilaa? Ajattelin semmosta hellää kuplasuihkua.

Kauhea kysymystulva, mutta sain jostain syystä ihan järjettömän innostuspuuskan tähän. Näin jo untakin uudesta altaasta :D Pitänee kokeilla tai jää vaivaamaan!
Syntymävuosi 1989, akvaarioharrastelua vuodesta 1995. Ei paha!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”