Omenakotilosta

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mervi*
Senior Member
Senior Member
Viestit: 666
Liittynyt: 18:08, 10.05.2005
Sukupuoli: Nainen

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

^ Mitenkäs sinä olet käsitellyt männynoksat?

Aloin juuri vaihtamaan vesiä omppulaan, nostin valokannen ja ihmettelin, mikä käpy siinä oli, munarypäs! Jihuu, tätä olenkin jo odotellut! Pistin kannen äkkiä takaisin ettei munat joudu kuiville. Kuinka kauan kärsii olla ihan kuivilla ilman, että menee munat pilalle? Vedenvaihdon ja kasvien karsinnan ajan?

Sitten toinen pulma. Kun akvaariossa on reunukset, mitkä pitää valokantta paikoillaan ja munarypäs on valokannen reunassa juuri tämän tuen yläpuolella eli kun munat kuoriutuu eivät tipu suoraan veteen vaan tähän tukihommeliin. Pääseekö ne poikaset liikkumaan siitä itse veteen? En millään uskalla siirtää munia :D Tahtoo omppuvauvoja!

Kiva jos joku jaksaa taas neuvoa minua :)
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Olen niistä kuivista männynkäkkyröistä rapannut puukolla kaiken irti mitä lähtee ja sitten liottanut isossa vesiastiassa ilmastimen kanssa ja vesiä välillä vaihtaen 1-> muutaman kuukauden. Tämän jälkeen olen laittanut akvoihin. Painothan niihin aluksi tarvii. Olen sukkahousuista tehny sellaset makkarat, täyttämällä hiekalla sukkahousuista jalkaosan.

En osaa sanoa, osaavatko poikaset veteen. Itsellä ei ole sattunut tollaiseen paikkaan koskaan munimaan. Jos munat ovat olleet kansilasissa, olen antanut vedenvaihdon ajan olla kansilasit paikoillaan (vaihdan letkuilla ruokinta-aukkoa avuksi käyttäen) ja mahdollisimman nopeaa olen tehnyt vedenvaihdon. Mitään ylimääräisiä kasvien asetteluja/karsintoja ym. en ole munien aikaan tehnyt.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Mervi*
Senior Member
Senior Member
Viestit: 666
Liittynyt: 18:08, 10.05.2005
Sukupuoli: Nainen

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Voi, kun tietäisi nyt pitääkö tuota rypästä alkaa siirtelemään ennen kuin kuoriintuu. Rypäs on jo alkanut osin muuttua vaaleammaksi, joten varmaan piakkoin jo kuoriintuu? Harmi, millaiseen paikkaan on munansa lykännyt...
Jos nostaisin veden pinnan niin ylös, että sitä on hiukan tuon pidikereunan päälläkin(vaikkei kai saisi niin ylös nostaa, mutta mitä se haittaa?) niin helpottuisiko veteen osaaminen? Osaahan ne liikkua kuitenkin ja voin sitten avustaa niitä altaaseen, kun reunukselle putoaa.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Olin viikonlopun poissa ja kun palasin, huomasin tyhjän ompun kuoren akvassa eli ompun sisus on lähtenyt kävelemään. Onko oletettavaa ompun kuolleen jostain syystä ja jonkun kalan syöneen sisällön? 8O
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tämmönen juttu ompusta, eli kun miula on tuolla 35L akvaariossa mm. sininen ja valkonen omppu jotka paritteli 27.6., eli parittelusta on kohta kuukausi ja tuo valkonen omppu ei vieläkään ole muninu, jokohan tuo kohta munii vai joutuuko tässä vielä montakii kuukautta odottelemaan? :mrgreen:
Jykke
Senior Member
Senior Member
Viestit: 502
Liittynyt: 22:21, 26.08.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Jykke »

miljoonakala84 kirjoitti:Tämmönen juttu ompusta, eli kun miula on tuolla 35L akvaariossa mm. sininen ja valkonen omppu jotka paritteli 27.6., eli parittelusta on kohta kuukausi ja tuo valkonen omppu ei vieläkään ole muninu, jokohan tuo kohta munii vai joutuuko tässä vielä montakii kuukautta odottelemaan? :mrgreen:
Tai sitten hedelmöittyminen ei ole onnistunut, itselläni on käynyt sinirapujen kanssa niin, että olen muutamia kertoja nähnyt niiden paritelleen, mutta yhtään poikasta ei ole vielä tullut, ehkä tuossa on käynyt samoin. Ja eihän muillakaan eläimillä, kuten esim. koirilla aina parittelu tuota tulosta.
minnukkaliisa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 144
Liittynyt: 08:13, 07.11.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja minnukkaliisa »

Paljonko askartelukipsiä ja ruokasoodaa laitetaan 52l altaaseen? :) Veden kovuuteen ei ole tullut hankittua mittareita.
Kalapäivä, jokapäivä. Akvaario ja 117l sekä rapula.
Mervi*
Senior Member
Senior Member
Viestit: 666
Liittynyt: 18:08, 10.05.2005
Sukupuoli: Nainen

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

minnukkaliisa kirjoitti:Paljonko askartelukipsiä ja ruokasoodaa laitetaan 52l altaaseen? :) Veden kovuuteen ei ole tullut hankittua mittareita.
Sehän menee niin molemmissa, että 1tl sataan litraan nostaa yhden pykälän verran arvoa. Eli sinulla tietysti 0,5tl nostaa yhden pykälän. Täytyisi tietää, mitkä vesiarvot ovat nyt, jotta osaat nostaa niitä sopivasti...
Mervi*
Senior Member
Senior Member
Viestit: 666
Liittynyt: 18:08, 10.05.2005
Sukupuoli: Nainen

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Ensimmäinen munarypäs on alkanut kuoriutumaan. Menee vaan sekaisin postitorvien kanssa, kummat on kumpia, mutta äkkiähän nuo omput taitaa kasvaa niin erottuu paremmin? Tummalla jalalla varustetut nyt erottaa, mutta muuten hankala.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

MInnuu edelleen ihmetyttää minkähän takia tuolla 35L akvaariossa olevan raidallisen ompun kuoressa on pahoja syöpymiä ja jopa isohko kolo,
vaikka akvaarion veden gh on 9 ja ph pikkusen yli 7,5? Tuossa akvaariossa on myös yksi värisiä omppuja ja niiden kuoret on oikeen hyvä kuntosia tosin niilläkin on
viimesissä kierteissä vähän kulumaa/syöpymiä mutta tuohan on kait ihan normaalia. :?
Melishha
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 20:21, 23.07.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Melishha »

Onko kotilot mahdollisesti tehneet vauvvoja ilman että olisin huomannut? :O Onko tuon kansion kuvissa esiintyvä pieni ruskea hahmo suodattimen imukupin vieressä mahdollisesti omppuvauvva? Jos ei niin mikä se sitten on? Kuvat ->http://www.1hq.biz/omppu/
Akvaariossa on kolme noin puolen vuoden ikäistä omppua joiden sukupuolesta en tiedä. Ovat olleet minulla vajaan kuukauden.
Drapulmaala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 20:25, 31.03.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Drapulmaala »

Minä zoomasin ja ainakin tuntosarvet sieltä pilkisti [;)]
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tuossa Melishna kuvassa oleva kotilo ei ole omppujen poikanen vaan postitorvikotilo.
emppu09
Starting Member
Starting Member
Viestit: 48
Liittynyt: 16:24, 29.07.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja emppu09 »

Hei! ottakaa joku kuva omenakotilosta!
shadow
Starting Member
Starting Member
Viestit: 40
Liittynyt: 10:39, 17.08.2009
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vihti

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja shadow »

Tuolla muutama omppu.. Tosin eivät suostuneet kuvauksiin kun syömässä salaattia
http://picasaweb.google.com/lh/photo/Ym ... directlink
seurala 530L | Etelä-Amerikka 700L | räkki 6x100L
Melishha
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 20:21, 23.07.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Melishha »

http://www.petsie.fi/pet.php?petid=1257 ... &showAll=1 täällä yhdestä mun ompusta kaksi kuvaa. :)

Ja voi harmi kun se ei ollut ompun poikanen. Mietinkin että voi olla myös joku kehäkotilo. Mutta jospa niitä omppuvauvvoja vielä joskus tulee..
Inhotus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 15:25, 08.02.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Inhotus »

1 x 30l, 2 x 60l, 2 x 100l, 6 x 120l, 1 x 132l, 2 x 180l, 1 x 300l, 1 x 320l, 1 x 325l, 2 x 450l 2 x 600l, 1 x 670l, 1 x 900l
2 islanninhevosta, isovillakoira ja mopsi
emppu09
Starting Member
Starting Member
Viestit: 48
Liittynyt: 16:24, 29.07.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja emppu09 »

Jooo mulla on pienempii kotiloitt mutta mitäköhän ne on???
Mervi*
Senior Member
Senior Member
Viestit: 666
Liittynyt: 18:08, 10.05.2005
Sukupuoli: Nainen

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Ne pienet on varmaan postitorvikotiloita tai kierteissarvikotiloita.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja iomeron »

emppu09 kirjoitti:Jooo mulla on pienempii kotiloitt mutta mitäköhän ne on???
Tästä ketjusta voit katsella kotiloita:

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=29&t=26049
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
jossula
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 21:00, 06.04.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kokkola

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja jossula »

Inhotus kirjoitti: ...
Sitten kun niitä alkaa tulla, niin sitten niitä muuten myös tulee..
Toi on muuten ihan totta, meillä kuoriutu pari rypästä 60 litraseen, on muutes pikkasen ahasta.. tuli uus allas kun mietin että missä niitä vois kasvatella suuremiks, joka-altaassa omppuja tällähetkellä..
60l kasviallas tulossa
Kissa ja kaksi koiraa, uusi Jyväskyläläinen opiskelija Pohjanmaalta
emppu09
Starting Member
Starting Member
Viestit: 48
Liittynyt: 16:24, 29.07.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja emppu09 »

MUlla on sellatteita ihan ihan pieniii kotiloit
Mervi*
Senior Member
Senior Member
Viestit: 666
Liittynyt: 18:08, 10.05.2005
Sukupuoli: Nainen

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

iomeron kirjoitti:
emppu09 kirjoitti:Jooo mulla on pienempii kotiloitt mutta mitäköhän ne on???
Tästä ketjusta voit katsella kotiloita:

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=29&t=26049
Juts mietinkin tuota, että jossain näin tuollaisen listan eri kotiloista :)
emppu09
Starting Member
Starting Member
Viestit: 48
Liittynyt: 16:24, 29.07.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja emppu09 »

Niinnn mut ne on pienii kotiloit mut ne ei liiku mut ne lisääntyy
MaAnKe
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 17:23, 27.06.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja MaAnKe »

Muutama kysymys kokeneemmille omenakotilon omistajille: Kuinka kauan kananmunankuoria voi pitää akvaariossa? Pilaantuvatkoko ne siellä nopeasti? Olen poistanut kalvot mahdollisimman hyvin, mutta voiko sitä koskaan ihan varma olla...

Omenakotiloni ei ainakaan näin kahden ensimmäisen päivän :) aikana ole ollut munankuorista kiinnostunut. Siksipä ajattelin, että pitääkö kuoret uusia päivittäin siltä varalta että ompulle iskee kalkinhimo?

Tarvitsevatko omput syötävää kalkkia, jos veden kokonaiskovuus on tarpeeksi suuri? Kuinka paljon sellainen riittävä GH suunnilleen olisi? (Itselläni akvaariossa GH 7, KH 4, pH 8. Kokonaiskovuudessa on vielä toivomisen varaa.)

Onko teillä omenakotiloille tietty ruokintapaikka ja osaavatko ne tulla sinne tarkoituksella, vai ihan sattumalta? (Minä olen toistaiseksi "täsmäruokkinut" tuon kaunokaiseni laittamalla sille ruokaa nenän eteen sinne missäpäin akvaa se ruokinta-aikana onkin.)

Kuinka usein ruokitte omput sen lisäksi mitä ne itse akvaariosta löytävät?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”