Fluval 404 ulostulosta tulee roskaa, apua!

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
hemkok
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 19:32, 13.07.2009
Sukupuoli: Mies

Fluval 404 ulostulosta tulee roskaa, apua!

Viesti Kirjoittaja hemkok »

Käytetyn akvaarion mukana tullut fluval 404 suodatin toimii jotenkin väärään suuntaan eli suodatin puskee roskaista vettä ulostulosta. Mikä on vialla ja mitä pitäisi tehdä, ongelma on akuutti ja kohta kalat kuolevat!!!!
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Re: Fluval 404 ulostulosta tulee roskaa!!, apua!!

Viesti Kirjoittaja en »

ruskeaa puppua?

Se on töhkää letkuista. Jos et harjannut letkuja sisältä, tuo on niistä irronnutta ties mitä. Nou hätä, loppuu kohta. Mulla ainakin kalat syö(kin) sitä... Tulee aika ajoin...
hemkok
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 19:32, 13.07.2009
Sukupuoli: Mies

Re: Fluval 404 ulostulosta tulee roskaa!!, apua!!

Viesti Kirjoittaja hemkok »

Tuota roskaa tulee niin paljon, että koko akvaario on täynnä roskaa. Koko suodattimen juuri pesin roskasta silti jotenkin vesi suodattimesta on täysin ruskeata.

Fluvalin ohjeiden mukaan ulostulo on veden ulkopuolella.

Primerpumppu ei käynnistä veden virtausta suodattimeen ja joudun imemään putkesta ja putki sitten nopeasti suodattimeen.

Suodatin sitten tosiaan puskee roskaa koko suodattimen täydeltä ikäänkuin jotenkin virtaus suodattimen sisällä toimisi jotenkin väärin.

Osaako joku auttaa?

-Niko
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Re: Fluval 404 ulostulosta tulee roskaa!!, apua!!

Viesti Kirjoittaja en »

hmm, siis pesit koko suodattimen, myös letkut? Irroita kaikki ja huuhtele vaikka hanan alla letkut sisäpuolelta jos sul ei oo sellasta letkuharja...
Jos huuhtelit kaikki osat sisältä, ei se ruskea puppu voi tulla sieltä, jotenka... ne letkut jää... Ei se hetkessä altaastakaan ime sellaista määrää puppua...
hemkok
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 19:32, 13.07.2009
Sukupuoli: Mies

Re: Fluval 404 ulostulosta tulee roskaa!!, apua!!

Viesti Kirjoittaja hemkok »

jep, taisi olla noissa letkuissa sitten niin paljon roskaa vielä, että sylkivät tolkuttoman määrän roskaa akvaarioon. Kiitoksia kommenteista hädän hetkellä.

Onneksi tuli hankittua Eheimin sisäsuodatin tuolle Fluvalin 404:lle kaveriksi ja akvaario muutaman tunnin suodatuksella näyttää taas akvaariolta.

Kertokaas nyt vielä kokeneet tällä foorumilla tai minulle tarvittaessa yksityisviestillä tekeekö tuolla reilu 2 vuotta vanhalla Fluvalilla mitään (vielä hieman takuutakin jäljellä) vai menenkö suosiolla ostamaan kaupasta uuden Eheimin ulkosuodattimenkin. 300 litran allas siis kyseessä.

Jokseenkin meni ensi metreillä luottamus Fluvaliiin, jos suodattimessa pitää itse imeä lappoefekti ja nyt eletään sentään melkein 2010 lukua...
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Re: Fluval 404 ulostulosta tulee roskaa, apua!

Viesti Kirjoittaja en »

No, hmm, se on kait kuintenkin samoja suodattimia mitä on myyty 20v sitten numerosta päätellen? Fluvalin uudemmissa malleissa on imu.

Meillä on samaa vuosimallia sisäsuodatin, Fluval 3, puhdistanut vettä nyt 16v putkeen kokoajan. Meillä oli myös ulkosuodatin 204 joka oli ehjä ja hyvä vielä 13v toiminnan jälkeen, vaihdoin vaan mattosuodattimeen lasten takia...

Että...

Etpä sitä tarvii, jos sulla on hanat letkuissa, kun irroitat letkut suodattimesta niin... kyllä se suodatin käynnistyy kun täytät sen vedellä, laitat hanat kiinni ja töpselin seinään...

Ihan kuinka haluut, meillä eheimit on tulltu ja mennyt, Fluvalit on jäänyt... (No on tuolla pari Eheimin mutterisuodatinta 20v takaa, ne pelittää hyvin...


MUOKS. luin uudelleen viestin... Siis se Fluval on uusia neliön mallisia? (tai siis kantikkaita) No täytitkö suodattimen ohjeen mukaan täyteen vedellä ensin? Ja sittenkö imu ei käynnistynyt kun käytit sitä "osaa"? Mulla on joka kerta käynnistynyt...


Ja vielä siis jos se vanha (minkä luulin sulla olleen) ei käynnistynyt, imaisin siittä ulostulosta joka menee altaaseen ja jo käynnistyi... Ei sitä suodattimeen kiinnitellä tarvii vauhdilla...)
hemkok
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 19:32, 13.07.2009
Sukupuoli: Mies

Re: Fluval 404 ulostulosta tulee roskaa, apua!

Viesti Kirjoittaja hemkok »

Suodatin on siis alle kolme vuotta vanha ja siinä on sellainen sininen aqua stop läpyskä ja yksi ns. hana jonka pitäisi olla aloituksessa auki ja sitten pumpata ohjeen mukaan primer pumpppua ylös ja alas, jotta täyttö imu alkaisi.

Noh, minulla tuo täyttö ei onnistu millään muulla keinolla kun imuputki irti suodattimesta ja mahdollisimman pian letku suodattimeen, jotta vesimäärä lattialla jäisi minimiin...

3 kertaa tuota eilen kokeilin ja en saanut millään painetta edes semiautomaattisesti suodattimeen.

Tässä on suodattimen tarkka malli ja manuaali
http://www.hagen.com/pdf/aquatic/Fluval04new.pdf
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Re: Fluval 404 ulostulosta tulee roskaa, apua!

Viesti Kirjoittaja en »

joo mulla on... no olikohan toi hups, 404 :mrgreen: tossa pyörinyt... 2v...

Mä, täytän suodattimen vedellä pesun jälkeen, avaan hanat ja laitan töpselin seinään. Yleensä lähtee ihan tolla... Tai sit pumppaan 1-2*
Mutta mulla on ulostulo veden pinnan tasalla, yläpuolella ollessaanhan toi heittää vedet noin ½ metrin päähän...


Vanhassa tarvitsi, jos letut oli tyhjät, imaista ulostulon akvapäästä...
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Fluval 404 ulostulosta tulee roskaa, apua!

Viesti Kirjoittaja R_R »

Fluvalin pesun jälkeen veden kiertonopeus lisääntyy huomattavasti ja se paine irrottaa tuloletkussa olevat roskat ja monjän.
Ne eivät ole vaarallisia kaloille.
Fluval 1xx - 4xx sarjoissa on (ehkä) "moottorikotelo", siis se kansi jossa on moottori.
Moottori pitää puhdistaa, suodattimen puhdistuksen yhteydessä. Suodattimen käyntiääni muuttuu puhdistuksen jälkeen, joka on normaalia.

Yllä olevista ohjeista olen samaa mieltä, eikä itselläni ole ollut minkäänlaisia ongelmia.
Ainoa ongelmakohta näissä suodattimissa on ollut tiivisterengas kannessa.
Vika voi olla jo uudessa tiivisteessä ja se voi helposti viottua huolimattomasti asennettaessa.
Tiivisteitä myydään akvaarioliikkeissä ja netissä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”