Tippatesteistä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
stiigo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 15:36, 27.04.2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Tippatesteistä

Viesti Kirjoittaja stiigo »

Ajattelinpas kysäistä näinkin turhaan asiaan teidän mielipidettä kuin, että minkä merkkisiä tippatestejä minulle suosittelisitte. Liuskat loppuivat ja ajattelin vihdoinkin ostaa tippatestejä. Plussaa on siis tietysti tarkka tulos, helppolukuisuus (siis sen tuloksen selville ottaminen..) sekä halpa hinta . Näitä kun ei oikein avaamattomasta paketista saa selville, paitsi hinnan. Ajatus ei oikein nyt pysy kasassa.
190L akvaario, 2 risteytyskania, New Forestin poni ja Welsh corgi pembroke uros (11/07)
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1682
Liittynyt: 20:08, 06.04.2007
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja narm »

Itse käytän Seran ja Tetran testejä.
Paul Stump
Junior Member
Junior Member
Viestit: 227
Liittynyt: 00:29, 24.07.2004
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja Paul Stump »

Seran nitraattitestiä en enää osta, näytti moninkertaisia pitoisuuksia. Muista Seran testeistä ei huonoa sanottavaa.
Nitraattitestinä nyt JBL, toimii hyvin ja näyttää tunnetuille pitoisuuksille oikein.
Älä hätäile.
-Linnunradan käsikirja liftareille-
(T-day may 25th)
Cf
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 22:58, 02.02.2002
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja Cf »

Täällä käytössä JBL:n testit. Osaa vesiarvoista mittailin myös yliopiston labrakurssin ohessa, ja tarpeeksi lähelle osui, että pysyn tämän merkin parissa jatkossakin. :)
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1120
Liittynyt: 15:28, 21.03.2007
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Minulla myös JBL:n testit, olen ollut tyytyväinen kaikin puolin, enkä muita enää ostakaan.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
Sudenlapsi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 21:00, 10.03.2008

Viesti Kirjoittaja Sudenlapsi »

Paul Stump kirjoitti:Seran nitraattitestiä en enää osta, näytti moninkertaisia pitoisuuksia. Muista Seran testeistä ei huonoa sanottavaa.
Nitraattitestinä nyt JBL, toimii hyvin ja näyttää tunnetuille pitoisuuksille oikein.
Mulla näyttää jatkuvasti nollaa, mihin en kyllä välttämättä lähtisi uskomaan. :roll: Ärsyttää ostella kalliita testejä, jotka näyttävät ihan mitä sattuu. Tosin nuo Seran muut testivät näyttävät ihan ok lukemia.
stiigo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 15:36, 27.04.2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja stiigo »

Mitäs hintaluokkaa nuo JBL:n testit edustaa? Muistelisin että olisivat meidän akvaliikeessä 15-25€ hujakoilla per purnukka.. Voin muistaa väärinkin.

--
Katselin noita hintoja verkkokaupoista ja todellakin, JBL on kalleimmasta päästä. Seran testejä saa 8€:lla ja JBL:stä joutuu maksamaan kaksin kertaisen summan. Kysymys kuuluu: Kannattaako maksaa?
190L akvaario, 2 risteytyskania, New Forestin poni ja Welsh corgi pembroke uros (11/07)
Joonas2
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 10:54, 31.07.2007

Viesti Kirjoittaja Joonas2 »

Mulla on tippatesteistä Seran pH ja Prodacin GH.

En tiedä olenko värisokea vai mitä, mutta pH testi on vain "vihreä" ja noita eri vihreyksiä on tossa Seran värikaaviossa kolme (6,5; 7; 7,5): päättelen pH:n olevan siis jossain välillä 6,5-7,5. Sen tarkempaa tulosta ei tolla testillä voi mielestäni saada.

Toi Prodacin GH-testi on myös ihan mahdoton. Reagenssiainetta lisäillään tippa kerrallaan "kunnes näyte muuttuu vihreäksi". Ekasta tipasta keltasta ainetta vesi muuttuu keltaseksi ja jatkossa vaan tummemman keltaseksi. Vihreätä siitä ei tule mielestäni koskaan.

Mä alan oleen sitä mieltä, että hittoon tippatestien kanssa. Oon noita muitakin tippatestejä aikanaan tehnyt ja niistä ei oo mun näkemyksen mukaan mihinkään, ellei ole joku superhyvä värinerotussilmä. Ja mä uskon värien hahmottamisen olevan muutenkin subjektiivista ;)

Sera:n 5in1 liuskatesti näyttää puolestaan kaikissa arvoissa matalinta mahdollista, eikä sekään oo kovin luotettavaa...


PS. Jos jollakulla on Tampereen Härmälän alueen (johto)vesiarvot tiedossa, niin olisin niistä kiitollinen.
annuli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 237
Liittynyt: 21:46, 14.02.2006
Paikkakunta: E-P

Viesti Kirjoittaja annuli »

Joonas2 kirjoitti:Mulla on tippatesteistä Seran pH ja Prodacin GH.

En tiedä olenko värisokea vai mitä, mutta pH testi on vain "vihreä" ja noita eri vihreyksiä on tossa Seran värikaaviossa kolme (6,5; 7; 7,5): päättelen pH:n olevan siis jossain välillä 6,5-7,5. Sen tarkempaa tulosta ei tolla testillä voi mielestäni saada.

Sera:n 5in1 liuskatesti näyttää puolestaan kaikissa arvoissa matalinta mahdollista, eikä sekään oo kovin luotettavaa...
Mulla on seran ph-testi, tippa siis, ja siinä on värivaihtoehtoja muistaakseni 8 tai 10 (keltaisesta vihreän kautta siniseen?). Itse olen saanut hyvin selvää vihreiden sävyistä, tai no, monesti on kaksi vierekkäistä eri vaihtoehtoa, joista sitten arvon kumpi saattaisi olla lähempänä oikeaa väriä. Pääasia että pysyy siinä suht. normaalissa. Olen tykännyt.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Tetraa suosin, myös JBL:n pH ja fosfaattitestit löytyy, mutta jatkossa ostan ilman muuta vain Tetran testejä.
Akvarismia 1992-2014
stiigo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 15:36, 27.04.2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja stiigo »

Ovatko nuo tetran testit miten luotettavia?
Onko ne blondin luettavissa? :D
190L akvaario, 2 risteytyskania, New Forestin poni ja Welsh corgi pembroke uros (11/07)
Nightfish
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 10:50, 30.10.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja Nightfish »

stiigo kirjoitti:Mitäs hintaluokkaa nuo JBL:n testit edustaa? Muistelisin että olisivat meidän akvaliikeessä 15-25€ hujakoilla per purnukka.. Voin muistaa väärinkin.
Käypä katsomassa verkokaupasta: www.akvaarioon.fi. [;)]
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”