Mustanorsukala

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Mustanorsukala

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Onko kenelläkään kokemuksia mustanorsukalan hoidosta?
Vaatiiko kuinka ison akvaarion? Mitkä kalat sopivat sen kanssa tai mitä olette pitäneet sen seurassa? Kuinka monta mustanorsulalaa olette samassa akvaariossa?
Entä sisustus, suodatus, valaistus, ruokinta?
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Onko kenelläkään kokemuksia mustanorsukalan hoidosta?
Vaatiiko kuinka ison akvaarion? Mitkä kalat sopivat sen kanssa tai mitä olette pitäneet sen seurassa? Kuinka monta mustanorsulalaa olette samassa akvaariossa?
Entä sisustus, suodatus, valaistus, ruokinta?
En ole pitänyt mutta näin alkuun voin sanoa yhden asian. Joko pidät yhtä yksilöä tai kymmenen parvea, muussa tapauksessa käy kepulisti.


Muokattu - jusa on 08/11/2001 09:49:55
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1196
Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jani »

Mulla on vuosien kokemus mustanorsukalasta ja se onkin oikein vekkuli kala. Ja jos pitää veden laadun kunnossa niin norsu on oikein vähään tyytyväinen ja helppohoitoinen kala.
Tosiaan niikuin tuo edellinenkin viesti sanoo niin et voi ottaa altaaseen kuin 1 norsun tai sitten parven pitää todella olla 10 tai enemmän. Kustannukset kuitenkin nousevat aika korkeiksi jos meinaa monta ostaa. Oma kalani tappoi eläinkaupassa muut norsut altaasta ja sehän olikin sitten hyvä ostaa kun tiesi että kyseessä on vahva yksilö.
muita kaloja kohtaa norsukala on oikein hyväksyväinen. Kyllä se muka oman piilopaikkansa luota kaikki niinkuin näön vuoksi häätää mutta ei mitenkään agressiivinen ole muutoin. Mulla norsu oli hauska kun se kyhnäsi ison harmaaripsimonnin kanssa kannon alla aina kahdestaan...
Mikä lie symbioosi niillä sitten olikaan.
Ruuasta sen verran että norsukala VAATII elävää ravintoa. Eli pakastesurviaiset, elävät surviaiset ja kastemadon pätkät ovat sen suurta herkkua. Norsukala on fiksu eläin ja se oppii nopeasti ruokatavat eikä todellakaan jää muiden jalkoihin ruokailussa. Se syöksyilee hulluna kun koputtelee lasiin ja luulee saavanasa ruokaa kun sen oikein opettaa :) Kyllä siinä madot saavat sitten kyytiä...
Suosittelen kyllä lämpimästi....

-----------------

Vielä jäi sanomatta että sisutuksessa pitää olla luola jossa kala voi lymyillä ja levätä. Lisäksi norsukala viihtyy kasvien seassa.
Valaistuksella ei tunnu olevan niin suurta merkitystä sillä norsukala on käytännössä miltei sokea ja suunnistaa akvaariossa kaikuluotaamalla niinkuin lepakko. Kenties vähän hämärä akvaaario olisi paras jolloin norsun musta väri pääsee mukavasti oikeuksiinsa.

Vielä tärkeä pointti: Norsukala on ERITTÄIN herkkä lääkkeiden käytölle. Sen iho ei oikein tykkää vahvoista lääkityksistä ja se kuolee lääkkeisiin suht helposti. Sitä pitää lääkitä todella varioen ja mahdollinen tauti tulee diagnosoida kunnolla. Norsukala ei kuitenkaan ole sen herkempi taudeille kuin muutakaan kalat. kunahn vaan perusasiat ovat kunnossa :)
lämpö n. 25, ph n. 7 nitriitti 0 ja nitraatit alle 15...

t: Jani
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Joo voihan sitä sitten kokeilla joskus, kunhan vain saa sopivan akvaarion eli tarpeeksi ison.
Niin mitä järkeä sitten on hankkia 10 kpl tai enemmän jos se kerta tappaa oman lajin yksilöitä?
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1196
Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jani »

Niin mitä järkeä sitten on hankkia 10 kpl tai enemmän jos se kerta tappaa oman lajin yksilöitä?
Isommassa parvessa tätä murhahimoa ei pitäisi esiintyä. Norsukalat tuntuvat viihtyvän keskenään kun niitä on paljon. Tästä mulla ei ole omakoht. kokemuksia mutta kirjallisuuden perusteella väittäisin näin.
Ja ei tuo 2 yksilön välinen tappelukaan aina kuolemaan johda jos on altaassa tarpeeksi tilaa ja selvät reviirit ja piilot molemmille.
Pienessä altaassa lahtaaminen on melko varmaa. Ja tuo tappeluvietti alkanee vasta kun kalat ovat kasvaneet vähän isommiksi. Pienet norsut vain ainakin eläinkaupassa vähän tökkivät toisiaan...

t: Jani
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Ok.
Muita kaloja se kai sietääkin.
Jossu224
Junior Member
Junior Member
Viestit: 78
Liittynyt: 12:41, 10.09.2003
Paikkakunta: Lpr/Kvl

Mustanorsukala

Viesti Kirjoittaja Jossu224 »

Minkä kokoisissa akvaarioissa teillä on mustanorsukaloja?
Mikä on altaan minimikoko?
Entä minkä kokoisiksi ne oikeastaan kasvavat ( 20-30 cm )?

Mites kun mä oon saannu sellasen käsityksen, että kotiakvaarioihin vain yksin kappalein, ettei kannattais enempää ottaa. Liittyykö se jotenkin mustanorsukalojen kykyyn tuottaa sähköimpulsseja?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Mulla on 16 norsukalan parvi nyt 540 litraisessa altaassa (aiemmin asuivat 500 litraisessa). Minkäänlaista aggressiivisuutta ei ole esiintynyt ja viihtyvät toistensa seurassa (ts. vaikka tilaa olisi levittäytyä, niin hakeutuvat tiukkaan nippuun keskenään). Ruokailu sujuu sulassa sovussa ja sellasisella innolla, että altaassa asuvat lehtikalat ja rihmikset meinaavat jäädä jalkoihin.
Sisustuksena on pari isoa juurakkoa ja reilusti kasveja. Allaskavereina on ollut jo mainittujen lisäksi selkäuimareita ja aaltoripsareita, parvi tetroja ja monnisia , sekä kärsänuoliaisia.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Re: Mustanorsukala

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Jossu224 kirjoitti: Mikä on altaan minimikoko?
Entä minkä kokoisiksi ne oikeastaan kasvavat ( 20-30 cm )?
Eivät ne tiedot tällä palstalla muutu toiseksi, joten en viitsii toistaa aiemmin kirjoittamaani [;)]
Jossu224
Junior Member
Junior Member
Viestit: 78
Liittynyt: 12:41, 10.09.2003
Paikkakunta: Lpr/Kvl

Viesti Kirjoittaja Jossu224 »

aqua2002:lle tiedoksi, että ajattelin kysyä SAMAA KYSYMYSTÄ toisellakin palstalla. Jos täällä olisi eri ihmisiä vastaamassa. Tulisi useampia vastauksia, kun tuolla edellisessä paikassa oli aika hiljaista... [;)]
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Johtuen siitä, että siitä ollaan juuri hiljan kysytty. Yritin etsiä juuri käytyä keskustelua, mutta päätynyt ikävä kyllä bittiavaruuteen :( Norsustä löytyy haulla täältäkin.
Jossu224
Junior Member
Junior Member
Viestit: 78
Liittynyt: 12:41, 10.09.2003
Paikkakunta: Lpr/Kvl

Viesti Kirjoittaja Jossu224 »

Ei mitenkään ollut tarkoitus ärsyttää kysymällä useammalla palstalla samaa kysymystä. Ajattelin tosiaan, että jos saisi vastauksia useammalta näkökantilta...

Harmi, että ne norsukeskustelut on hävinneet. Olisi ollut mielenkiintoista lukea, vaikka se ei olekaan nyt ajankohtainen juttu. Mistä sitä tietää, vaikka vähän myöhemmin olisi mahdollisuus ottaa isompi akvaario, joku 400litrainen tai isompi ja siihen sitten norsukala... [;)]
båssa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 11:36, 29.11.2003
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja båssa »

Minulla on tällä hetkellä 400 litran akvaariossani 2 Mustanorsukalaa ja 6 Kongontetraa. Ajatuksenani on ylläpitää akvaariossani Afrikka-teemaa. Mitä kalaa/kaloja voisi suositella näiden joukkoon? Olen ajatellut perhoskalaa ja muutamaa norsukalaa lisää. Onko suositeltavaa hankkia vielä uutta tetra-parvea Kongojen rinnalle?

Nyt akvaario tuntuu vähän autiolta. Alunalkaen minulla oli 5 norsua, mutta kaksi kuoli heti alkuvaiheessa ja nyt kolmas, kun muutettiin kalojen kanssa isompaan akvaarioon. Kiitokset kaikista vinkeistä!
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kaksi norsukalaa ei välttämättä ole hyvä ajatus. Joko vain yksi, tai sitten yli 10 yksilön parvi. Toista parvea ei mielestäni kongontetrojen lisäksi oikein mahdu (olettaen että hankit norsuille riittävästi seuraa), mutta niitä voisit kenties hommata muutaman lisää.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Avril
Junior Member
Junior Member
Viestit: 121
Liittynyt: 12:35, 17.10.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Avril »

Mari kirjoitti:Mulla on 16 norsukalan parvi nyt 540 litraisessa altaassa (aiemmin asuivat 500 litraisessa).
Minkä ikäisiä ja kuinka isoja norsusi ovat? Vähennätkö yksilöitä niiden kasvaessa vai siirrätkö koko porukan suurempaan altaaseen? *inspiroituu kalastostasi* Minulla on edelleen kalaston rakentaminen kesken omaan 540-litraiseen... nimim. hitaasti hyvä tulee
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Norsut ovat vielä pieniä ja nuoria. En ole päättänyt mitä teen noiden kasvaessa, kaiketi sitten sitä isompaa pyttyä kehiin... Parven kokoa en oikein arvaa pienentää, ettei sitten alkaisi ilmaantua niitä aggressioita.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Tanjuzka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 22:18, 05.06.2006
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tanjuzka »

Hei!

Olen aloitteleva ja tänään kävin ystäväni mukana akvaarioliikkeessä.

Ihastuttiin kumpikn mustanorsukalaan.
Hän osti omaa isoo akvaarioonsa semmoisen :)
Myyjä ei kyllä puhunut mitää elävästä ravinnosta, mutta te tunnutte olevan ammattilaisi, niin pitää kertoa asiasta hänelle.

Itse olen hommaamassa n. 120l akvaariota.
Onko 1kpl mustanorsukalaa sinineontetrojen ja neontetrojen (jne.) joukkoon liian iso, eli vaatiiko se isomman akvaarion elämiseensä ?

Kiitoksia suuresti jos joku viitsii vastata.
Tästä ketjusta en vastausta löytänyt.
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:47, 23.07.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affenainen80 »

Minusta 120L kuulostaa aivan liian pieneltä norsuille. AIVAN liian pieneltä. Eikä neonit taida soveltua sen enempää allaskavereiksikaan...

Mites altaan pohjamatsku norsuilla? Hiekkaa kuulemma pitäs olla, jottei nenu vahingoitu, mutta käykö ihan pyöreä "sora"? Se ei ainakaan raapi...

Montako norsua menis 380-litraiseen? (JOS olisivat ainoita kaloja)
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
mahven
Junior Member
Junior Member
Viestit: 203
Liittynyt: 14:24, 01.08.2002
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja mahven »

Hmm, minulla oli joskus kolme norsua noin nelisatalitraisessa. Isoin ja vanhin satunnaisesti kurmutti pieniä hetkiä muuta kalastoa aika äkäisestikin mutta keskenään tulivat vallan mainiosti toimeen...
Nii ja survareiden lisäksi ne kyllä napsivat keskivedestä kärsät viuhkien innoissaan tetran kiekkoraksuja.
Kunoici
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 13:12, 14.04.2006
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Kunoici »

Mitä mieltä olette siitä jos laittaisi yhden norsukalan 300L akvaarioon lehtikalojen ymmä muiden seuraksi?
BouBou
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 18:42, 16.09.2006
Paikkakunta: Turku

Norsukala

Viesti Kirjoittaja BouBou »

Minkäkokeisen altaan tuollainen norsukala sit vaatisi jos ottaisi yhden...itsellä rakenteilla sellainen n.280l piisaako?
SeijaKK
Member
Member
Viestit: 378
Liittynyt: 10:03, 05.06.2006

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

En löytänyt hakusanalla juurikaan kunnon keskusteluja mustanorsukalasta ja koska sellainen kiinnostaa, tulin sitten tähän juttuun kyselemään.

Kumpiko systeemi nyt on sitten loppupeleissä kalaa kohtaan reilumpaa; se että ottaa vain yhden norsukalan tuollaiseen reilun 600 litran altaaseen jossa asukkaina kiilakylkiä, kardinaalitetroja, monnisia ja partis vaiko se, että ottaa parven norsukaloja ja lemppaa altaasta sen nykyiset asukkaat toiseen altaaseen (siis reilun 300 litran purkkiin)

Ihan nyt just heti en ole norsukalaa ottamassa kun ensin tahtoisin tietää kumpiko tapa norsuilun aloittamiseen olisi viisaampaa.

Ainokaisen norsukalan kanssa touhuaminen olisi ehkä helpompaa kuin lauman opettaminen jne. mutta onko se kalalle ikävämpää elämää kuin olla vapaasti kala...
SeijaKK
Member
Member
Viestit: 378
Liittynyt: 10:03, 05.06.2006

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

Höh, kohta on vuosi kulunut kun esitin kysymykseni norsukalasta eikä kukaan ole vieläkään huomannut kysymystäni :?

Olen siis edelleen norsuton joskin norsukuume on kamala.

Kertokaa nyt joku otanko ja tilaanko uuden isohkon altaan (vain n. 600 litrainen mahtuu enää hyvin) ja sinne sitten hommaan norsulauman eikä muita kaloja lainkaan.

Vai hommaanko yhden norsukalan ja toivon että se tulee toimeen noiden kiilakylkien, kardinaalitetrojen ja monnisten kanssa tuossa reilun 600 litran astiassa joka meillä jo on ?

Vai hommaanko uuden pienen n. 400 litraisen ja otan sinne vain ja ainoastaan yhden norsun eikä mitään muita kaloja ?

Ihan hirveä hinku olisi saada norsu tai lauma, vaikka kuinka käytän hakusanoja ja muita niin mistään ei löydy nyt vastausta sijoitusongelmaan.
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja jippo »

Eihän noihin mustanorsukysymyksiin oikein mistään vastauksia saa, ovat sen verran vähän harrastettu laji kuitenkin. Itse olen jo pidemmän aikaa selvitellyt näiden allasvaatimuksia ja aina ne ovat ristiriidassa toisiinsa.

Itsellä oli joskus haaveissa parvi norsukaloja 630-litraiseen mutta monien henkilöiden suosittelema väh. 10 yksilöä olisi ollut liiaksi tuohon litramäärään. En lähtenyt sitten hankkimaan sitä yhtäkään norsukalaa koska se parvi olisi ollut se ykkösjuttu.

Itselleni on tulossa parvi noita tässä joskus kun saan tuon 1500-litraisen kuntoon, sitten on yksi unelma toteutettu.

Itse en saamieni tietojen perusteella laittaisi parvea 600-litraiseen altaaseen mutta joku muu varmasti sanoo toisin. Yhden kalan kanssa ei pitäisi olla ongelmia noiden allasseuralaisten kanssa mutta näissä kaloissahan on hirmuisesti luonne-eroja.
SeijaKK
Member
Member
Viestit: 378
Liittynyt: 10:03, 05.06.2006

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

Niinpä, kovin vähäisesti tuntuu olevan tiedonjako-intoa vaikka vaikuttaakin aina välillä siltä että "jokaisellahan" on norsu altaassa . [;)]

Kerropa tiedonjanoiselle että haaveiletko laittavasi siihen kunnon altaaseen sitten jotain muutakin kuin "norsulauman" ? Minua aina hämää ne litrasuositukset per kala, jotenkin menee maalainen sekaisin että voikos sinne altaaseen sitten muita edes laittaa jos litrasuositus on jotain tyyliin "parvi 600 litraan".

Minua kovasti kiehtoisi ajatus "norsulaumasta" ja samaan aikaan sitten pelkään jo etukäteen että onnistuisin saamaan toisiaan vihaavat yksilöt.

Toisaalta taas se opettaminen ja muut sellaiset jutut onnistuisivat todennäköisesti paremmin jos kalalla ei olisi omanlaisiaan seuranaan mutta minun hauskuuttamiseni ei saa mennä kalan hyvän olon edelle.

Olen ennenkin ollut tarkka kalojen olosuhteiden suhteen mutta tämän norsukuumeen johdosta huomaan olevani jo ihan vainoharhainen 8O
Ihan selvästi tieto lisää tuskaa mutta tiedottomuus tekee tuskasta sietämättömän !
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”