Sisustus 100 litraiseen?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mehumarakatti
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 20:18, 03.09.2006
Paikkakunta: Espoo

Sisustus 100 litraiseen?

Viesti Kirjoittaja mehumarakatti »

Onko teillä jotain päätä huimaavia ideoita 100-litraisen akvaarion sisustukseen? Sellainen olisi tyhjillään, ja pää on ihan tyhjänä.ideoista...Sen verran tiedän että ainakin kuparimonnisisa sinne tulee, muuttavat vanhasta altaasta sinne, ja hiekka on Bilteman puhallushiekkaa.

Elikkä vinkkejä kehiin, samoin kuin mitä kaloja sinne otan? Jotain helppoja joita blondikin osaa hoitaa :roll:
Ja kasveja myös! Eli kaikki vastaanotetaan :mrgreen:
And it´s just like honey
Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Itse sisustin juuri 96-litraisen akvaarion. Siinä ajatuksena oli saada aikaan jotain hieman tavallisuudesta poikkeavaa, sillä 200-litraiseni on enempi luonnonmukainen. Niinpä siihen tuli pyöreäreunaisesta, harmaasta sorasta puro (kulkee akvaarion takaa etulasille), jota reunustavat ulkoa löydetyt, punaiset kivet. Idean tähän sain Shiny^:n tänne laittamasta kuvasta, jossa hänen millilässään oli puro sinisistä kivistä. Puron lisäksi akvaariossa on haarainen, kapea puunrunko kiinnitettynä pystyasentoon. Siihen aion istuttaa jaavansammalta. Muuna sisustuksena ovat kivet (joista yksi on valtavan iso ja pyöreä) sekä oikeassa reunassa iso kanto, joka sekin korkea.

200-litraisessa olen jättänyt keskelle viistosti kulkevan tyhjän alueen, ikään kuin polun, joka jakaa akvaarion mukavasti kahtia ja tuo tilan tuntua. Sitä reunustavat vasemmalla laavakivet ja oikealla kanto ja jättiläismiekka. Itse tykkään tuosta polusta, jota kuitenkin joutuu pitämään tarkoituksella vapaana, sillä vallisneriat muuten valtaavat sen.
mehumarakatti
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 20:18, 03.09.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mehumarakatti »

Wau!
Kuulostaa tosi upealta. Löytyykö kuvia?
And it´s just like honey
Sade
Senior Member
Senior Member
Viestit: 613
Liittynyt: 13:32, 15.09.2002
Paikkakunta: Kangasala / TAS

Viesti Kirjoittaja Sade »

Oman 100-litraiseni kuva riemukaarineen löytyy tästä linkistä: KLIK :D

Joku kanto on monissa akvaarioissa melko peruselementti, hienolla käppyrällä saa ihmeitä aikaan vaikka muu sisustus olisikin sitten vähän karumpi. Eli niitä kannattaa aina katsella! Erilaiset kivet ym. tuovat myös oman sävynsä. Kannattaa vaikka paperille tai ihan vaan päässä hieman luonnostella, mikä olisi se oma unelmien akvaario. [;)]

Kasveja nyt voi valita ihan sen mukaan mikä itseä miellyttää, tietysti helppohoitoisempien kanssa pääsee vähemmällä - esimerkiksi vallisneria, intianvesitähdikki, vedensuosikki ym. ovat aika vähään tyytyväisiä uuden akvaarion kasveja. Mutta mikäli valoa, lannoitusta ja hiilidioksidia riittää, kannattaa toki kokeilla ihan mitä huvittaa. Tosin kyllä helpollakin kasveilla saa hienon viidakon aikaiseksi. :)
muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Itse varmaan laittaisin kunnon pengerryksen (semmosella muovilistalla hiekan alle) ja mustaa hiekkaa. Pengerryksen kohdalle ricciasta semmonen sammaltöyräs ricciakivistä, tai jollain muulla tekniikalla. Töyrään taakse, eli sinne minne tulee paljon paksumpi kerros hiekkaa, hämähäkkijuurakoita ja jotain heinämäistä kasvia. Juurakkoon jaavansammalta. Johonkin sopukkaan ehkä vielä jotain punaista köynnöstävää, hentorotalaa tai rusolehteä ehkä. Tai sitten tämmöstä: http://images.google.fi/images?q=Euster ... a=N&tab=wi
(hitsi, en osaa lyhentää linkkiä [:I] )
mehumarakatti
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 20:18, 03.09.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mehumarakatti »

Kiitos ideoista, ehkä tästä tulee vielä jotain... :P
Mites kalasto? Ideoita, kuparimonnisten lisäksi? Jotain helppohoitoisia ja sitkeitä, olen vähän tunari vielä... [:I]
And it´s just like honey
Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

mehumarakatti kirjoitti:Wau!
Kuulostaa tosi upealta. Löytyykö kuvia?
Ei just tähän hätään ole kuvia. Onhan avomies niitä useitakin napannut, mutta yksikään ei ole mun koneella ja hän taas ei juuri nyt ole kotona. Voisin vaikka laittaakin pari kuvaa, tosin tuo 96-litrainen on vielä keskeneräinen (mm. se jaavansammal puuttuu vielä, samaten korkea kierteisvallisneria, jota olen yrittänyt metsästää tuloksetta). 200-litrainenkin on vielä hieman kärsineen näköinen, kun juuri maanantaina vaihdoin sisällön akvaariosta toiseen (uuteen). Vanhoja kuvia saattaisi tosin olla ja uusi sisustus on pyritty saamaan samanlaiseksi.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

mehumarakatti kirjoitti:Kiitos ideoista, ehkä tästä tulee vielä jotain... :P
Mites kalasto? Ideoita, kuparimonnisten lisäksi? Jotain helppohoitoisia ja sitkeitä, olen vähän tunari vielä... [:I]
Aloittelijalle sopivia kaloja ovat vaikka partamonni, pikkutetrat, neontetrat, intiaaninsulat, ruusutetrat, punatetrat, kuparitetrat, kirsikkabarbit, verkkobarbit, kuusiraitabarbit, kardinaalikalat, kiilakyljet..
Vaikka tästä linkistä voi katsella kasvi- ja kalaesittelyitä [;)] :
http://lisa.aqua-web.org/frame.html
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
mehumarakatti
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 20:18, 03.09.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mehumarakatti »

Kiitoksia!
Rupeanpa nyt kaloja miettimään...Kiitos vastanneille! :mrgreen:
And it´s just like honey
mehumarakatti
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 20:18, 03.09.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mehumarakatti »

Höh, sen verran vielä kysyn että mitä kaloja ehdotatte? Ainakin sinne tulee kuparimonnisia, niitä on jo ennestään meinaan :roll:

Mitkä muut olisivat aloittelijalle helppohoitoisia ja kauniita? Ja kuinka monta kannattaa ottaa...Kiitos!
And it´s just like honey
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

mehumarakatti kirjoitti:Höh, sen verran vielä kysyn että mitä kaloja ehdotatte? Ainakin sinne tulee kuparimonnisia, niitä on jo ennestään meinaan :roll:

Mitkä muut olisivat aloittelijalle helppohoitoisia ja kauniita? Ja kuinka monta kannattaa ottaa...Kiitos!
Tuossa ylhäällä niitä jo joitain luettelin ja se kuinka paljon mitäkin mahtuu, riippuu vähän siitä mihin lajiin päädyt ja otatko yhtä lajia vai enemmän [;)] . Kannattaa tsekata nämä Akvaariokeskuksen sivut, että mikä laji miellyttää omaa silmää eniten.
http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ka ... tetrat.htm
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
mehumarakatti
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 20:18, 03.09.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mehumarakatti »

Haluaisin jotain sievää, ei pelkkää sekalaista, vaan hillittyä väriloistoa :roll:
Kuten sanoin, sinne tulee kuparimonnisia, ja laskin että noin 10-20 kalaa sinne mahtuisi, taidan olla väärässä? Surkea matikkapääni on lakossa juuri nyt.
Pari partamonnia myös levää syömään olisi aika jees...Jos sinne ottaisi vaikka n. 7 kuparitetraa (ihastuin niihin), ja hehkutetratkin ovat upeita,niitä myös!
Toisaalta haluaisin myös punaisia noitamonneja, mutta mahtavatko ne mahtua? Niin, ja piikkisilmiä! Apua mitkä vaatimukset...Mahtuisikohan sinne vielä kaloja, jos näin reilusti sanon että kaikkia kaloja tulisi vähintään 7 (paitsi partiksia)?
And it´s just like honey
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1413
Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Malys »

Minä laittaisin tuon kokoiseen vain yhden ison parven jotain lajia, ottaen huomioon altaan pituuden, että missä vilkkausluokassa pyöritään. Ja partiksia yksi, saattavat tapella jos uroksia ja lisääntyvät kuin kanit, jos eri sukupuolta. 100 litraa on oikeasti tosi pieni, joten lajivalikoima kannattaa pitää suppeana. Mulla on 98 litraisessa 18 aurinkotetraa ja 8 kuparimonnista + sukaravut, lisää laittaisin korkeintaan katinkultamonneista tai otoista, kun aurinkotetrat täyttävät tilan tehokkaasti eikä pohjalla ole ketään, joka ahdistelisi monnisia.
mehumarakatti
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 20:18, 03.09.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mehumarakatti »

Kiitos Malys, autat aina :roll:
Minä kun toivoin tuonne paljon kauniita kaloja, mutta koska olen ihan alottelija niin en tietenkään muistanut että se on aika pieni...höh...No ehkä sitten otan sinne vain tetraparven, kuparimonnisia ja partiksen. Eiköhän se riitä...
And it´s just like honey
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1413
Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Malys »

Olen joka paikassa. :P

Kannattaa aloittaa vähästä lajimäärästä ja muistaa, että ostettaessa kalat ovat vielä keskenkasvuisia. Alussa allas voi näyttää tosi tyhjältä, mutta kalat kasvavat ja rohkaistuvat. Jos vielä siinä vaiheessa näyttää tyhjältä, niin voi miettiä muita toimenpiteitä. Jos vilkkaita kaloja haluat, niin minä suositan aurinkotetroja. Ovat omaan silmään todella nättejä (se hohde on aiiivan mahtava ja johtavilla koirailla on komeat väriset evät), toinen vaihtoehto ruusutetra. Ovat meikäläisen kaksi suosikkilajia. Näyttää mukavalta, kun koiraat mahtailevat toisilleen evät levällään. Ei iso parvi samaa lajia näytä tylsältä. On yhtenäisen näköinen eikä liian sekava.

(Nyt iski oikosulku, poikakalat olivat koiraita eikä uroksia?)
[[nienna]]
Junior Member
Junior Member
Viestit: 157
Liittynyt: 19:56, 13.08.2007
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja [[nienna]] »

Mä suosittelen kyllä lämpimästi rubiinitetroja parvikalaksi. Mulla on niitä 180 litrasessa 30 ja ovat aivan ihania!
Kaupassa ne on usein tosi haaleita ja tylsän näkösiä, mutta ne muuttuu kotona altaassa muutamassa päivässä upean näköisiksi. En kyllä tiedä vesiarvoista mitään, että sopiiko... [:I]
3 koiraa, 1 kissa ja 180-l ja 52-l akvaario
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Sopii rubiinitetrat ainakin kuparimonnisten kanssa, mutta minulle tuli mieleeni, kun aloittajalla on pohjalla Bilteman hiekkaa joka on todella vaaleaa, niin monet kalat ovat vähän arkoja ja värittömiä kyseisellä hiekalla :| . Rubiinitetra ym. loistavan väriset kalat näyttävät parhaimman loistonsa tummapohjaisessa altaassa. Turpeellakin voi tosin vettä muutta ns. mustaksi vedeksi.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
mehumarakatti
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 20:18, 03.09.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mehumarakatti »

marinum, minulla on myös säkillinen pientä jokisoraa, joka ei ole aivan niin vaaleaa. Ja paljon ajattelin laittaa kasveja, ehkä myös pintakasvia, jos se vähän loisi enemmän varjoa sinne. Osaatteko sanoa että kuinka monta kalaa sinne mahtuu? Eikö "nyrkkisääntö" ole että 1 cm kalaa menee 1-2 litraan vettä?
And it´s just like honey
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”