Mattosuodattimen malli

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Mattosuodattimen malli

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Mulla on ollut nyt käytössä noin kolme- neljä vuotta peruspäätymallinen mattosuodatin.
Toukokuussa on edessä muutto ja samalla vaihdan altaan hieman isompaan. Olen tilannut jo valmiiksi uutta mattoa muuttoa varten jollon se on sitten helppo samalla asentaa kun saan uuden altaan.
Uusi allas on kooltaan 100cmx45cmx50cm (leveys x syvyys x korkeus) ja uusi matonpalanen on kooltaan 5cmx50cmx50cm.
Periaatteessa voin käyttää vanhasta matosta jotain paloja uuden rakenteluun jos on tarvis.
Pumppuna säilyy sama vanha Eheimin compact 600 (600 l/h).

Nyt on kuitenkin niin, että olen aika kyllästynyt tuon päätymallin ulkonäköön, vaikka sen suodattimen ominaisuuksiin olenkin ollut täysin tyytyväinen.
Olen lukenut täältä kaikki löytämäni keskustelut ja päätynyt pohtimaan muutamia mahdollisia malleja.

Haluaisin, että matto veisi tietenkin mahdollisimman vähän tilaa, se olisi helppo naamioida kokonaan (kuten päätymalli EI ole) ja jos mahdollista, en haluaisi joutua liimailemaan itse suodatinta akvaarioon kiinni.
Toiveena olisi myös saada ainakin hiilarilevitin tungettua suodattimen sisään piiloon. Mahdollisesti myös lämmitin.

Mahdollisia vaihtoehtoja olisi siis:

Pisaramalli
- Mutta onko niin, että tähän ei oikein voi käyttää tuota 5cm paksuista mattoa? Tulisi melko paksu pömpeli jonka sisään ei edes mahtuisi paljon mitään, vai?
-Taitaa viedä loppujen lopuksi aika ison tilan?

Sylinteri
-Samat jutut kuin pisarassa?

Neljännesympyrämalli kulmaan
-Tähän ilmeisesti sopisi 5cm paksuus?
-Mutta onko tämän kanssa sitten pakko väsätä jotkut tuki listat? Mistä näitä tukilistoja saa, onko ne kalliita ja saako ne myöhemmin pois?
Huonoa taitaa sitten olla se, että muuton yhteydessä asennus ei onnistukaan nopeasti, enkä saa kaloja uuteen altaaseen samana päivänä.

Perinteinen kulmamalli
-Samat kuin neljännesympyrän kanssa

Semmonen kulmaan viistosti laitettava jonka taakse lasin väliin jää kolmio
-Tämä kiinnostaisi oikeastaan eniten. Vaikuttaisi aika vaivattomalta ja olisi varmaan tosi helppo naamioida.
-Mutta tässäkin ilmeisesti toi pitkä asennus- vika?

Huoh. Eli nyt kaipaisin neuvoja tämän homman kanssa. Harmi kun suodattimen asennuksen pitäisi onnistua "lennossa", muuten väsäisin varmasti jonkun kulmasydeemin... :? Voiko mitään niistä tehdä ilman liimauksia?
Ja kun mattokin on noin paksua, saako siitä tehtyä mitään vähän tilaa vievää? Kaikissa pyöreissä malleissahan se sisäpuoli matosta menee helposti lyttyyn eikö niin? Ja sehän ei ole hyvä? Mattoa varmaan voisi leikellä (viillellä viiltoja) jotenkin niin että sen lyttääntymisen voisi estää?

Auttakaa tumpeloa :D
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

5 cm matosta tekee äkkiä tällaisen. Liimata tosin pitää, mutta äkkiä se käy.Valmiin suodattimen voi sijoittaa vapaasti akvaarion takaosaan piiloon.
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/sisasuod.php

Se tehdään mattosuodatinmitoituksella.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Mä lueskelinkin tuosta jo aiemmin päivällä. Siinä vaan ei sitten ole sitä etua, että saisi piiloteltua muutakin tekniikkaa...
Mä olen nyt tässä pohtinut, että taidan tehdä kuitenkin sellaisen kulmamallin jonka taakse jää kolmio. Oliskohan järkevää laittaa se ihan vaan silikonilla kiinni? Kyllähän se varmaan pysyisi niin, kun siihen ei tule mitään painetta matolle painua mihinkään suuntaan? Silikoni taitaa myös olla aika vahvaa, eli sitä ei ilmeisesti kauhean paljoa tarvitse laittaa?

Laskin jarvij sun sivuilla olevalla maton koko laskurilla (tai joku semmonen) että 225 litraan riittäisi 26 cm leveä matto. Eli jos leikkaan tuosta suunnilleen sen kokoisen palan ja laitan sen kulmaan, onko se sitten riittävä?
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1076
Liittynyt: 01:15, 10.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Entä tämmöinen versio päätymallista: linkki? :)
muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Ihan hyvä ehdotus kyllä... Täytyy vielä lisätä sekin mietintämyssyyn. Toisaalta on kyllä aika lähellä perusmallia... Oivoi. Miksi nää vaihtoehdot on lisääntyneet niin hurjasti? :mrgreen:
Kalanruoka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 164
Liittynyt: 22:40, 20.04.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Kalanruoka »

Itselläni on isoimmassa altaassani juuri tuo tavallinen päätymalli. Minua se ei häiritse, että etulasissa näkyy 5cm maton sivu ja kirkasvesitila.

Mutta jos alusta aloittaisin tekemään mattosuodatinta, olisi valintani varmaankin tuon lafen näyttämän kaarevan päätymallin.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Tuo pyöreä kulmamalli on kanssa tosi nätti ja näppärän näköinen, mutta se taitaa vaatia ne lasilistat? Ajattelin, että olisi ehkä helpointa kun maton saisi silikoonattua suoraan lasiin. Semmoisen suoran kulmamallin kanssa se varmaan onnistuisi. Siis, että maton taakse jää kolmio.

Nyt ehkä vähän harmittaa kun tuli hommattua 5 cm matto... Olisi se 3 cm riittänyt ja kulmamalliväsäily olisi helpompaa.
Nyt kävi vielä niin, että sain tosi karkeaa mattoa. Edellinen oli keskikarkeaa ja siihen olen ollut tyytyväinen. Onkohan tuo karkea huonoa? Suodattaako se pieniä roskia ollenkaan pois? Tai pitääkö veden kirkkaana niinkuin tuo keskikarkea on pitänyt?
muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Päätin ostaa uuden matonpalasen. Varmaan ostan edelleen 5cm paksua, mutta haluan keskikarkeaa. Mistä sitä nyt sitten saa? Nettikaupoissa on vain hienoa tai karkeaa ja viherkalassa missä olisi sitä keskikarkeaa, mattoa myydään tooooosi suurena kappaleena.
Ei huvittais tilata saksasta pelkkää mattoa. Varsinkaan, kun joku sanoi että sieltä voi tulla melkein mitä vain.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Viesti Kirjoittaja f_isu »

akvaarioon.fi sieltä olen omani tilannut, mutta siellä näyttää nyt olevan jotain toimittajan vaihtumisia ja matot ovat tilapäisesti loppu. Ehkä niitä tulee toukokuuhun mennessä, silloin kait sitä tarvitset? Voisit laittaa vaikka viestiä sinne ja kysyä.
muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Onko siellä ennen ollut keskikarkeaa ollenkaan? Kun tilasin tuon omani vähän aikaa sieltä eikä siellä ainakaan silloin ollut kuin tuota karkeaa...
muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja muiscu »

http://irc-galleria.net/view.php?nick=_ ... d=55004472

Tuossa olisi pari mattoa. Miltä karkeuksilta ne teistä näyttää?
(Huomioi, että kuvat on otettu hieman eri etäisyyksiltä...)
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Vasemmanpuoleista veikkaisin hienoksi ja oikeanpuoleista keskikarkeaksi. En mene vannomaan.

Kyllä hieno PPI30 toimii hienosti, kunhan ei ole erittäin hienoa PPI45.
muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Eli toi olisi sittenkin hienoa... Mä olen aina elänyt siitä uskossa että se on keskikarkeaa. Ja nyt toi uusi onkin sittenkin keskikarkeaa... Sitä ei välttämättä tarviiskaan vaihtaa... Minusta se vaan näyttää niin isoreikäiseltä. Mun pää sekoo ihan täysin noitten mattojen kanssa.

muoks.
http://irc-galleria.net/view.php?nick=_ ... d=55004472 Tässä olisi vielä toinen kuva tuosta vanhasta matosta. Onko muutkin sitä mieltä että se on sittenkin hienoa?
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Ne myös vähän vaihtelevat samoin merkinnöinkin, luullakseni eristä riippuen.
muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Semmoisilla "eräheitoilla" ei varmaan oikeasti ole väliä maton toimivuuden kannalta? Vai voiko erot olla niin suuria? Eli jos se tulee keskikarkea nimellä, niin tuskin on niin karkeaa, että ei toimisikaan kunnolla?
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Ei toki.
muiscu kirjoitti: http://irc-galleria.net/view.php?nick=_ ... d=55004472 Tässä olisi vielä toinen kuva tuosta vanhasta matosta. Onko muutkin sitä mieltä että se on sittenkin hienoa?
Minä luulin että siinä on viisisenttinen vasemmassa. Kuva onkin otettu ehkä akvaarioputken valossa. Tuo onkin sitten varmaan (ehkä) ppi20 eli keskikarkeaa. edit. Vertasin vielä omaan hienona myytyyn matonpalaseen lantin kanssa ja en kyllä osaa sanoa kuin että PPI30-20, hienon puolella minun mielestäni kuitenkin.
muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Niin joo tuo loisteputken valo hämää aika paljon! Enpäs itse tajunnutkaan... Sori [:I]
Kun muistaakseni itse kunnioitettu jarvij on myynyt mulle tuon kyseisen maton ja se kuva siitä jäi että keskikarkeaksi hän sitä sanoi.
Kiitoksia tosi paljon tunnistusavusta!
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Eipä kai tästä hullua hurskaammaksi tullut. Olen saanut kahteen otteeseen mattoa ja kummallakin kerralla se tilattiin hienona. (tottakai:)

Toisella kerralla ihmettelin kuinka karkeaa se oli aikaisempaan verraten, mutta taas akvaariokaupassakin vertailuksi kerran katsellessa mattoja, tulin siihen tulokseen että ne todella vaihtelevat riippumatta karkeusmerkinnästä ja tuo palanen mitä tänäänkin täällä tutkin, on hienoa mutta karkeamman puoleista hienoa. :)
jami06
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 22:33, 24.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja jami06 »

jarvij kirjoitti:5 cm matosta tekee äkkiä tällaisen. Liimata tosin pitää, mutta äkkiä se käy.Valmiin suodattimen voi sijoittaa vapaasti akvaarion takaosaan piiloon.
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/sisasuod.php

Se tehdään mattosuodatinmitoituksella.
Tarkoitukseni on tehdä nurkkaan tälläinen mutta kuinka se pysyy paikoillaan, omalla "painollaanko"? Ei silikonilla ainakaan...
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Omalla painollaan. Onhan siinä tuo pumppukin.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”