Akvaariokalojen taudit

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Pakke
Senior Member
Senior Member
Viestit: 505
Liittynyt: 12:58, 14.03.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Imatra

Akvaariokalojen taudit

Viesti Kirjoittaja Pakke »

Tämä on vain mielipiteeni, joten katsotaan millaista keskustelua tämä (toivottavasti) herättää.

Elikkäs minkä takia akvaariokalojen suhteen ei vaadita mitään tautitarkkailua, siis akvaariokauppojen ja kalojen maahantuojien suhteen? Kaloja tuodaan Suomeen ihan mistä vain, jolloin kalojen lähtöpaikan tautitilanne voi käytönnössä katsoen olla mitä vaan (korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä). Miksi akvaariokaloja ei voisi koskea samat määräykset kuin muitakin kaloja kohtaan? Tietysti nämä "akvaariotaudit" eivät pääse leviämään luonnonvesiin, mutta kuitenkin moniin akvaarioihin ympäri Suomea. Suomessa on tiukka tautitarkkailu "luonnonkaloja" koskien ja sillä on aika hyvin pystytty torjumaan esim. virustauteja. Laittakaa hyvät immeiset näkemyksiä aiheesta, niin katsotaan mikä on yleinen kanta ko. aihetta kohtaan.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Minä olen noita kysymyksiä pohtinut jo yli 30 vuotta. Mitään kontrollia ei todellakaan ole. Jotain toki joissakin tukuissa ja liikkeissä on, mutta ei mitään järjestäytynyttä.
Yhtenä seurauksena on juuri kalatuberkuloosin yleisyys. Kädet on selvästi jo nostettu pystyyn. :roll:
Juuri mitään tuon taudin torjumiseksi ei tehdä. Aiheesta ei edes keskustella.
Tässä jotain aiheesta:
Järvi, J. 1969: Der böse alte Ichthyophonus, in Aguarien Magazin, Heft 11 November 1969 s.462-463.
Järvi, J. S. 1971: Kaloihin haavoja aiheuttavan Pasteurella-bakteerin ja yksisoluisten iholoisten (Protozoa) synergismistä. Moniste, lisensiaattityö. Helsingin yliopisto.
Lisää tekstejäni: http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/ ... i.php#omat
Pakke
Senior Member
Senior Member
Viestit: 505
Liittynyt: 12:58, 14.03.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Pakke »

Ilmeisesti akvaariokalat eivät tuota luonnonkaloille vaaraa, jolloin niiden tautitarkkailu ei ole tärkeää. Mutta ihmiset jotka ostavat akvaarikaloja kaupoista varmaan tykkäisivät siitä ajatusmallista, että kalat olisivat terveitä. Luulen että näin ei ole monessakaan tapauksessa. En usko että tautiasiaan otetaan mitään kantaa niin pitkään kunnes varmasti voidaan sanoa, että "akvaariokaloista" on levinnyt jokin tauti luonnonkaloihin. Mutta kalathan ovat kaloja, olivat sitten järvessä/meressä tai akvaariossa.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Käyppä joskus katsomassa vaikka akvaarioseurojen huutokauppatilaisuuksia. Minulle ne ovat järkytys. Pyrin välttämään moisia parhaan kykyni mukaan.
Pakke
Senior Member
Senior Member
Viestit: 505
Liittynyt: 12:58, 14.03.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Pakke »

Hyvin mahdollista. Itse en suosi "akvaariokaloista" muita kuin leväbarbeja ja partamonneja. Muuten akvaarioni kalasto koostuu kotimaisista kaloista + sammista. Täytyy kyllä sanoa, että paikallinen akvaariokauppa veti pointsit kotiin kun kuulin omistajalta että hän ei laita yhtään kalaa myyntiin ennen kuin kalat ovat olleet kuukauden karanteenissa. Hieno homma. Mutta mielestäni olisi hyvä jos akvaariokalojen kasvattajat joutuisivat pitämään tautitarkkailua, ja akvaariokaupat eivät saisi ostaa kuin "puhtaalta" kasvattajalta. Näin toimitaan esim. viljelypiireissä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”