Hermo menee piilevään kiekkoaltaassa

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Rapunzel
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 11:53, 21.10.2004
Paikkakunta: Vantaa

Hermo menee piilevään kiekkoaltaassa

Viesti Kirjoittaja Rapunzel »

Mikä avuksi, kun piilevää on niin että hermot kohta menee?

Tämmöisestä kokoonpanosta kyse:
- allas 540 l
- ulkosuodatin Eheim Professional II
- sisäsuodatin (tähän päivään asti) vanha 8-kulmainen Eheim
- valaistus 4 kpl 36W loisteputkea (3 x Sylvania aquastar, 1 x Philips)
- kalasto 9 x kiekko, 20 x kuparimonninen, 16 x rubiinitetra, 4 x nokkamonni, 1 x mustapleko
- kasveina miekkakasveja & karvalehteä

Tänään vaihdoin sisäsuodattimeksi tehokkaamman 1000 litraa tunnissa kierrättävän Projectin suodattimen keräämään piileväsakkaa pois.

Vajaan viikon välein kun on vaihtanut veden, imuroinut pohjan ja putsannut (aina tukkeutuneen) sisäsuodattimen, on jotenkin pärjännyt. Joskin sitä ruskeaa mömmöä on kaikilla pinnoilla & vesi ei todellakaan kirkasta.

Valaistuksesta vielä: Putkista 3 oli pitkään ainoastaan käytössä, valaistusajat 9-12 & 16-22. Pari viikkoa sitten toivoin ratkaisua ongelmaan lisävalaistuksesta ja laitoin kaikki putket päälle sekä valaistustauon pois. Mutta ihan entiseen malliin tulee piilevää.

Vesiarvot normaalitilanteessa:
- nitriitti 0
- ph 6,5-7
- nitraatti n. 10-20
- lämpötila 29 C

Tällä hetkellä nitraatit on varmasti ikävissä lukemissa, koska vedenvaihto olosuhteiden pakosta ei ole ollut mahdollista tavallisella vaihtovälillä. Taloon kun ei nyt tule viemäri- ja putkiremontin vuoksi vesi. Joten nyt piileväongelma on tietysti oikein kärjistynyt, kun sitä sakkaa ei ole saanut vähennettyä altaasta. Mutta normaalistikin se ongelma on olemassa.

Kaloilla ei sinänsä ole mitään hätää vedenvaihdon venymisestä huolimatta, kiekot virittelee kutupuuhia jne. Olisi vaan kiva katsella niitä jokseenkin kirkasvetisessä altaassa. Muissa altaissa (3 kpl) ei ole vastaavaa ongelmaa, vaikka hoitorutiinit ja vesiarvot lämpötilaa lukuunottamatta ovat samat. Tässä yhdessä altaassa vain ruskeaa hötöä enemmän kuin laki ja hermot sallii :?

Vinkkejä ongelman ratkaisuun ottaisin mieluusti vastaan. Vedenvaihtoa ei juuri nyt kannata tarjota ratkaisuksi... Eipä se ole normaalitilanteessakaan kuin tilapäisesti vähentänyt levän määrää.
Myfyriwr
Member
Member
Viestit: 269
Liittynyt: 18:40, 13.01.2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Myfyriwr »

Jos altaassa on vielä tilaa niin ainakin Otot syövät tehokkaasti piilevää, ovat tosin herkkiä joten korkea nitraatti ja vedenvaihtojen puute muuttostressin lisäksi taitaisi hoidella ne samantien..

Kiekot saattavat myös antaa kyytiä kilteille Otoille, mutta jos ovat rauhallisia niin ehkä niissä ratkaisu myöhemmin kun remontti on valmis?
Rapunzel
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 11:53, 21.10.2004
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Rapunzel »

En nyt ehkä laita otoja altaaseen jossa on 29 astetta lämpöä :roll:
Myfyriwr
Member
Member
Viestit: 269
Liittynyt: 18:40, 13.01.2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Myfyriwr »

Tosiaan, sitä kun lukee sujuvasti muuta kuin näkee 8O

Ei taas pää toimi, jo kiekoista olisi pitänyt muistaa korkea lämpötila joka ei Otoille käy!

Yksi toimiva ratkaisu olisi tietysti UV-suodatus jos budjetti antaa myöten
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

Minä nyt en ole levänpoistoasiantuntija enkä juuri muukaan, mutta putkesi ovat siis 36W?Ei siis 58W? Meilläpäin eläinkaupassa sanottiin, että kaikki 150cm putket ovat 58W ja päättelisin sinun altaasi koosta, että siinä pitäisi olla nuo neljä putkea sen 150cm ainakin, jolloin olisivat kaikki sen 58W....Jos näin ei ole, luulen 36W x 4 olevan liian vähäinen valaistus, jolloin kasvit eivät kasva kunnolla ja levät villiintyvät. Minulla on 4 x 58W putket, joissa heijastimet. Heijastimet ovat eräiden muutostöiden takia olleet poissa noin pari-kolme viikkoa ainakin. Kasvit kyllä kasvavat, mutta olen huomannut joissain kasvien lehdillä levän määrän hieman lisääntyneen valotehon vähenemisen myötä. Sitten vielä suodattimista, joista ollaan miljoonaa mieltä ja joku varmaan sanoo, että olen tyystin hakoteillä. Minulla on kolme Eheimin ulkosuodatinta, eikä leväongelmaa ole ikinä ollut (varmasti huomenna allas on täysin levän peitossa kun herään). Suosittelisin sinullekkin ainakin toista. Tai ehkä vedessänne on jotakin levien rakastavaa ominaisuutta...
Rapunzel
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 11:53, 21.10.2004
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Rapunzel »

UV-suodatus varmaan poistaisi seurauksen, mutta kiinnostaisi ennemmin poistaa ongelman *syy*.

Ideoita?

----------------------

Valaisinkotelossa lukee 4 x 36W. Itse putkista en saa tiirailtua tehomerkintää.

Silti en allekirjoita että olisi liian vähän valoa :?

Tai no, toisaalta kai sitä voi silmä tottua heikentyneeseen valotehoon. Mistäs sen tietää, koska putket pitää vaihtaa, jos ei ole tietoa ostopäivästä ja maallikon silmään ne näyttää ihan valaisevilta?
pkartio
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 11:29, 11.11.2004
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja pkartio »

äkkiä laskettuna altaassasi on uusilla loisteputkilla 0.26 w/l valotehoa, eli hieman alakanttiin, suositus on käsittääksen 0.35-0.5w/l. Omasta mielestäni altaan kyllä pitäisi toimia noilla 36w putkillakin. Kiekoille sopii hieman himmeämpi valaistus. kasveistakin löytyy kokeilemalla ne lajit jotka sopeutuvat, ainakin itselläni. Jos putket on yli 1/2 v vanhoja, on ne menettäneet tehostaan jo yli 30%, eli kannattaisi alkaa uusimaan, kerralla ei kannata vaihtaa kaikkia putkia, esim 3-4kk välein kahden putken uusiminen saattaa olla toimiva järjestely, varsinkin jos altaassa on melalehtiä. Leväkasvu (sini,viher) saattaa myäs räjähtää äkillisestä valon lisäyksestä, erityisesti jos kasvien kasvu on pysähtynyt...
Rapunzel
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 11:53, 21.10.2004
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Rapunzel »

Jaha, taitaa sitten olla putkien vaihto edessä. Allas on minulla ollut 5 kk, eikä mitään hajua milloin ed. omistaja olisi vaihtanut putket.

Mikä putkiyhdistelmä olisi paras? Kiekkoilijoilta ideoita, optimaalinen yhdistelmä kasvien ja kalojen värien esille tuomisen kannalta?
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Viestit: 1133
Liittynyt: 11:54, 07.02.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Inia »

Mitäs kasveja sinulla on? Putkien vaihdon lisäksi kannattaa hankkia köynnöstäviä ravinnesyöppöjä (intianvesitähdikit, viuhkalehti, karttulehti yms). Mites hoidat kasvejasi? Ne tarvitsevat lannoitteita (juurille ja nestemäistä) ja tasaiset olosuhteet pystyäkseen tappelemaan levien kanssa akvaarion herruudesta. Jos vekslaat valojen ja muun kanssa usein, niin tasapainoa ei pääse syntymään. Nyt putkien vaihdon jälkeen saatat hetken kauhistella kaikkia uusia (levä) ongelmia mitä siitä seuraa, mutta malta mielesi ja hoida allasta säännöllisen päättäväisesti. Kyllä ne kasvit lopulta pääsee niskan päälle.

Minulla on valoina kolme päivänvaloputkea ja kaksi sinertävää kasviputkea, jotka tuovat punaiset ja siniset kiekonvärit esille. Sinulle olisi varmaankin sopivin kaksi+kaksi, joka toinen eri värinen ja päivänvaloputki etummaiseksi. Putkimerkkinä olen käyttänyt Arcadia freshwateria.
Rapunzel
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 11:53, 21.10.2004
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Rapunzel »

Kasvithan mainittiin aloituksessa [;)]

Saviturvepalloja olen laittanut jokseenkin epäsäännöllisesti.
pkartio
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 11:29, 11.11.2004
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja pkartio »

Omasta mielestä kannattaa suosia melko kylmiä sävyjä, "päivänvalo" saattaa olla osalla valmistajista melko kellertävä, ja kiekkojen värit eivät näy kunnolla. Kuten inia kertoi, kannattaa sävyjä yhdistellä, punaista ja sinistä aallonpituutta sisältävät kasviputket tuo myös kalojen värit nätisti esiin, itsellä paukahti leväongelma päälle kun kaikki putket olivat ns. kasviputkia.
PS. Osta putket valaisinliikkeestä, hintaero on todella merkittävä verrattuna eläinliikeisiin.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re:

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

pkartio kirjoitti: itsellä paukahti leväongelma päälle kun kaikki putket olivat ns. kasviputkia.
Mulla taas alkoi olla sinilevää kun oli 4 kpl 36W Aquastareja eli päivänvaloja ne kai on. Vaihdoin kaksi niistä "kasviputkiin", toistaiseksi ei ole ollut sinilevää ja putkien vaihdosta ehkä pari kuukautta. Mutta jotain ruskeeta höttöö kyllä on mullakin, varsinkin blyxa aubertiit ja hentorotalapusikko on täynnänsä sitä, ärsyttävää! Vaikka on hiilarinsyöttö ja valoa 0,37w/l. :x
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”