Kalsiumkloridi

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
homer
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 23:21, 10.12.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Heinola

Kalsiumkloridi

Viesti Kirjoittaja homer »

Miten kyseistä ainetta lisätään akvaarioon ?

ealex voisi vaikka kertoa, niin kaikki jotka eivät tiedä, saavat tietää :)
Taisit jo kertoakin, mutta kun en muista [:I]

Kysehän on pelkän kalsium arvon nostamisesta.
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 568
Liittynyt: 23:26, 13.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

Liuota CaCl:ää veteen niin paljon kuin mahdollista ja kaada akvaarioon. :)

Muistaakseni Andy Hipkissillä (http://www.andy-hipkiss.co.uk) on kätevä laskin tarvittavan määrän laskemiseen.

Edit: Linkki kuntoon. -Didi-
homer
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 23:21, 10.12.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja homer »

No sehän olikin helppoa.

Kiitos.
homer
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 23:21, 10.12.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja homer »

Andy kyllä sanoo näin [;)]

In terms of actually adding the chemical, first dissolve in RO or DI water then out of preference, drip the solution in slowly. Personally I wouldn't try to increase the calcium levels more than 20 ppm per day.

Eli CaCl sekoitus olisi tiputettava hiljalleen...

Enkä ymmärtänyt "Calcium Supplementation" laskimesta mitään :? Laitoin arvot ruutuihin, mutta miten se pitää laskea ?

Tämän "Calcium and Alkalinity Calculatorin" ymmärsin minäkin :o
BenZo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 18:23, 02.10.2002

Viesti Kirjoittaja BenZo »

Laitat ne arvot paikoilleen ja painat siitä Calculate näppylästä.. [;)]

On kyllä hämäävä, kun ei tule mitään hanskaa tmv. ennen painamista näkyviin..
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 568
Liittynyt: 23:26, 13.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

homer kirjoitti:Andy kyllä sanoo näin [;)] In terms of actually adding the chemical, first dissolve in RO or DI water then out of preference, drip the solution in slowly. Personally I wouldn't try to increase the calcium levels more than 20 ppm per day.
Joskus on turvallisempaa olla liian varovainen... ;)
homer
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 23:21, 10.12.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja homer »

OK, uskon kyllä Tatua.
Jos olisit tehnyt jotain väärin, ei altaasi näyttäisi niin hyvältä :)
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 568
Liittynyt: 23:26, 13.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

Itse asiassa CaCl:ia voi lisätä suoraan altaaseenkin (liuottamatta sitä ensin) mutta en suosittele. Tässä on nimittäin se vaara (samoin kuin Bio-Calciumissa) että liukenemattomat hiukkaset osuvat joihinkin eläimiin ja se taas ei ole lainkaan hauskaa.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Itse asiassa CaCl:ia voi lisätä suoraan altaaseenkin (liuottamatta sitä ensin) mutta en suosittele. Tässä on nimittäin se vaara (samoin kuin Bio-Calciumissa) että liukenemattomat hiukkaset osuvat joihinkin eläimiin ja se taas ei ole lainkaan hauskaa.
Etkö siis lisäisi Bio-Calciumiakaan altaaseen liuottamatta sitä ensin? Muistaakseni purkin kyljessä sanotaan, että sen voi lisätä suoraan ja mä ole uskonut sitä selitystä, siinä käsityksessä, että valmistaja olisi mahdollisimman varovainen jos jotain vaaraa on. Tietty lisään sitä hiljalleen ja kovan virtauksen kohtaan, mutta kyllä siellä silti vähän aikaa leijuu paljon liukenemattomia hiukkasia (Joista osta varmasti osuu koralleihin). Hiukkaset kuitenkin liukenevat niin nopeasti, etten ole ajatellut niiden olevan vaarallisia...
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Mulla ainakin korallit reagoi biocalsiumiin todella voimakkaasti. Itse lisään sen tarvittaessa vaahdottajan sisälle. (Koska ei ole sumppua :roll:)

Erillisessä astiassa sekoittamisen olen kokenut hankalaksi, kun yksi lusikkakin pitäisi liottaa kovin suureen määrään, ettei tulisi ihan valkoseksi koko vesi.
Viimeksi muokannut Kimmo S, 12:50, 25.02.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
simppu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 10:09, 19.10.2001
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja simppu »

Minä lisäsin sen ala-altaaseen, pumpun sisäänoton päälle, siitä sit ylös ja yleinsä kerkesi liueta aika hyvin matkalla. Harvon tuli mitään valkoista ulos putkesta. [;)]
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 568
Liittynyt: 23:26, 13.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

mikkokoo kirjoitti:Etkö siis lisäisi Bio-Calciumiakaan altaaseen liuottamatta sitä ensin? Muistaakseni purkin kyljessä sanotaan, että sen voi lisätä suoraan ja mä ole uskonut sitä selitystä, siinä käsityksessä, että valmistaja olisi mahdollisimman varovainen jos jotain vaaraa on. Tietty lisään sitä hiljalleen ja kovan virtauksen kohtaan, mutta kyllä siellä silti vähän aikaa leijuu paljon liukenemattomia hiukkasia (Joista osta varmasti osuu koralleihin). Hiukkaset kuitenkin liukenevat niin nopeasti, etten ole ajatellut niiden olevan vaarallisia...
Bio-Calcium kannattaa tosiaan sekoittaa suoraan akvaarioon, mutta on ehdottoman tärkeää ettei yksikään kide pääse liukenemattomana eliöiden pinnalle.

Kuten Kimmo S jo totesi, korallit reagoivat erittäin voimakkaasti jos ko. ainetta pääsee niiden pinnalle. Itse lisään aineen aina sumppuun.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”