Akvaariokauppojen arvostelu
Valvoja: Moderaattorit
-
- Imperaattori
- Viestit: 2535
- Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Akvaariokauppojen arvostelu
Aqua-Webissä on viime aikoina kovasti innostuttu arvostelemaan äänekkäästi akvaariokauppoja, niin positiivisesti kuin myös negatiivisesti. Tämä käytäntö ei ole suotavaa, ainakaan jos puhutaan kielteisestä arvostelusta.
Mikäli tunnet polttavaa hinkua arvostella jotain liikettä, pidä huoli ettei arvostelu mene haukkumisen ja herjaamisen puolelle vaan pysyy kritiikissä ja mielellään rakentavassa sellaisessa. Kommenttien on perustuttuva johonkin eikä olla vain pelkkää yleistystä. Yksikään liike ei ole täydellinen ja jos virheitä alkaa oikein hakemalla hakemaan niitä löytyy kyllä kaikista.
Pientä inhimillisyyttä peliin.
Mikäli tunnet polttavaa hinkua arvostella jotain liikettä, pidä huoli ettei arvostelu mene haukkumisen ja herjaamisen puolelle vaan pysyy kritiikissä ja mielellään rakentavassa sellaisessa. Kommenttien on perustuttuva johonkin eikä olla vain pelkkää yleistystä. Yksikään liike ei ole täydellinen ja jos virheitä alkaa oikein hakemalla hakemaan niitä löytyy kyllä kaikista.
Pientä inhimillisyyttä peliin.
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
-
- Advanced Member
- Viestit: 1147
- Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Pori
Niin eli parempi vaan antaa olla
Positiivisia asioita saa kyllä sanoa, mutta ei negatiivisia. On hieman outoa. Sananvapaus on edelleen voimassa. Positiivinen ja negatiivinen palaute on yhtä tärkeää.
Muutenkin te olette heti muuttamassa, siirtämässä tai lukitsemassa toisten ihmisten tekstejä. Se on joskus kyllä ihan paikallaan, mutta joskus menee kyllä liiallisuuksiin.
Positiivisia asioita saa kyllä sanoa, mutta ei negatiivisia. On hieman outoa. Sananvapaus on edelleen voimassa. Positiivinen ja negatiivinen palaute on yhtä tärkeää.
Muutenkin te olette heti muuttamassa, siirtämässä tai lukitsemassa toisten ihmisten tekstejä. Se on joskus kyllä ihan paikallaan, mutta joskus menee kyllä liiallisuuksiin.
-
- Advanced Member
- Viestit: 1784
- Liittynyt: 13:26, 08.10.2001
- Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Pirkkala / TAS
Mielestäni negatiivinenkin palaute on ihan OK kunhan se on esitetty ns. rakentavana kritiikkinä mieluummin kuin suoranaisena haukkumisena ja perustelemattomina väitteinä.
Onhan ihmisten kuitenkin hyvä tietää, missä liikkeissä kannattaa asioida. Jos liikkeessä ovat asiat kohdallaan, negatiivista palautetta ei varmaankaan tule...
Onhan ihmisten kuitenkin hyvä tietää, missä liikkeissä kannattaa asioida. Jos liikkeessä ovat asiat kohdallaan, negatiivista palautetta ei varmaankaan tule...
-
- Imperaattori
- Viestit: 2535
- Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Asia koskeekin näitä suoranaisia haukkumisia, rakentavaa kritiikkiä saa toki antaa mutta tuntuu että se on kovin vaikea asia monella hoitaa.skare kirjoitti:Mielestäni negatiivinenkin palaute on ihan OK kunhan se on esitetty ns. rakentavana kritiikkinä mieluummin kuin suoranaisena haukkumisena ja perustelemattomina väitteinä.
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Re: Akvaariokauppojen arvostelu
Täytyy vähän ihmetellä. Ymmärrän kommentin täysin jos tällä yritetään suojella kauppiaita perättömien huhujen aiheuttamilta vahingoilta. Jos jollain on jotain liikettä kohtaan henk. koht. kaunoja ym. Mutta eikös tämän foorumin tarkoitus ole olla puolueeton tiedonvälityskanava harrastajien välillä. Ja jonkun liikkeen toteaminen julkisesti huonoksi on ehkä juuri tätä tiedonvälitystä? Jos jonkun kommentissa on todella perää niin ehkä se vaikuttaa liikkeen asiakasmäärään ja tätä kautta asiat voivat muuttua. Mitä harrastajat hyötyvät siitä että huonoja liikkeitä suojellaan?/sam kirjoitti:Tämä käytäntö ei ole suotavaa, ainakaan jos puhutaan kielteisestä arvostelusta.
-
- Advanced Member
- Viestit: 2422
- Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Salo
Tunnustaudun osasyylliseksi tähän linjanvetoon ja esitän samaan hengenvetoon siis tukiäänen. Itsellenikin tulee mieleen pari kauppaa tai kauppiasta, joista varmasti voisin sanoa ns. valittuja sanoja, mutta mielestäni tämä ei ole oikea paikka. Varmasti aloittelijoita voi ohjata oikeisiin valintoihin muutenkin kuin nimeämällä jonkun paikan paskaksi tai huonoksi ja lietsomalla boikottimielialaa. Ei silti, kyllä minua liika ylistyssanojenkin vuo nyppii ja varsinkin silloin kun tiedän sen tulevan perusteetta. Nämä nyt on sellaisia asioita...Parempi kuitenkin olla hiljaa jos ei ole mitään hyvää tai rakentavaa sanottavaa.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Holzig puhuu ihan asiaa.
Liikkeitä saa toki kritisoida rakentavassa mielessä edelleen, mutta ylenmääräinen herjaaminen saa jäädä tällä erää.
Kärjistetysti ei näin:
"Kävin kerran liikkeessä enkä saanut palvelua, liike on ihan syvätä"
"Yksi kala oli nimetty väärin, liikkeen omistaja ei tiedä akvaariosta mitään"
"Liikkeessä oli kuollut kala->kalat voivat pahoin"
"En pitänyt myyjän naamataulusta->myyjät outoja"
"kaverin koiran tyttöystävän omistajan eno kävi liikkessä eikä saanut palvelua->älkää menkö siihen liikkeeseen"
Ja niin edelleen.
Mikäli tuottaa vaikeuksia vetää rajaa sen välille mikä on herjaavaa tekstiä ja mikä vain kritiikkiä (myönnettäköön, rajan vetäminen on vaikeaa) kannattaa vähän tutkailla tekstiä ja miettiä miltä se näyttää kauppiaan silmissä. Myös tässä asiassa on parempi jättää ne henkilökohtaisuudet jonnekin muualle kuin tälle foorumille. Jos et pidä jostain kauppiaasta, niin sitten et pidä. Se ei tarkoita sitä että joku muu ei hänestä voisi pitää.
Jokainen akvaristi osaa ajatella omilla aivoillaan ja kun ne paikkakunnan liikkeet kiertää niin kyllä hyvin äkkiä huomaa asioivansa niissä tietyissä (mikäli niitä on usempia ). Muilla voi olla omat suosikkinsa, suotakoon se heille. Tietysti jos joku ulkopaikkakuntalainen kysyy missä liikkeissä kannattaa asioida, niin toki voi kertoa suosikkiliikkeensä mutta onko ihan pakko alkaa haukkumaan liikkeitä "myyjäkin on ihan suohirviö"? Jos ei tykkää käydä jossain liikkeessä niin kertoo nätisti ja rehellisesti miksei tykkää. Kyselijä voi itse päätellä meneekö vaiko ei.
Mikäli postiivinen palaute perustuu pelkästään myyjän hurmaavaan hymyyn tuokaa se myös ilmi.
Liikkeitä saa toki kritisoida rakentavassa mielessä edelleen, mutta ylenmääräinen herjaaminen saa jäädä tällä erää.
Kärjistetysti ei näin:
"Kävin kerran liikkeessä enkä saanut palvelua, liike on ihan syvätä"
"Yksi kala oli nimetty väärin, liikkeen omistaja ei tiedä akvaariosta mitään"
"Liikkeessä oli kuollut kala->kalat voivat pahoin"
"En pitänyt myyjän naamataulusta->myyjät outoja"
"kaverin koiran tyttöystävän omistajan eno kävi liikkessä eikä saanut palvelua->älkää menkö siihen liikkeeseen"
Ja niin edelleen.
Mikäli tuottaa vaikeuksia vetää rajaa sen välille mikä on herjaavaa tekstiä ja mikä vain kritiikkiä (myönnettäköön, rajan vetäminen on vaikeaa) kannattaa vähän tutkailla tekstiä ja miettiä miltä se näyttää kauppiaan silmissä. Myös tässä asiassa on parempi jättää ne henkilökohtaisuudet jonnekin muualle kuin tälle foorumille. Jos et pidä jostain kauppiaasta, niin sitten et pidä. Se ei tarkoita sitä että joku muu ei hänestä voisi pitää.
Jokainen akvaristi osaa ajatella omilla aivoillaan ja kun ne paikkakunnan liikkeet kiertää niin kyllä hyvin äkkiä huomaa asioivansa niissä tietyissä (mikäli niitä on usempia ). Muilla voi olla omat suosikkinsa, suotakoon se heille. Tietysti jos joku ulkopaikkakuntalainen kysyy missä liikkeissä kannattaa asioida, niin toki voi kertoa suosikkiliikkeensä mutta onko ihan pakko alkaa haukkumaan liikkeitä "myyjäkin on ihan suohirviö"? Jos ei tykkää käydä jossain liikkeessä niin kertoo nätisti ja rehellisesti miksei tykkää. Kyselijä voi itse päätellä meneekö vaiko ei.
Mikäli postiivinen palaute perustuu pelkästään myyjän hurmaavaan hymyyn tuokaa se myös ilmi.
-
- Elite Member
- Viestit: 6450
- Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Espoo, HAS
Tätä liikkeiden arvostelua olen monasti itsekin mietiskellyt. Mikäli negatiivinen palaute tulee aiheesta, miksei sitä saisi ilmaista siinä missä positiivistakin; kulkeehan se suusta suuhun kuitenkin. Tietenkin kritiikin on oltava asiallista, ihan niinkuin jusa tuossa edellä kirjoitti. Mielestäni täytyy voida sanoa, jos jostain liikkeestä on jäänyt ikävä vaikutelma, joko asiakaspalvelun, tietämyksen tai muun syyn takia. Ylenpalttiseen haukkumiseen ei ole hyvä lähteä, mutta mielestäni on meidän kaikkien etu, että tuemme euroillamme niitä liikkeitä jotka ovat oikeasti niitä hyviä.
Jos liikkeessä on jatkuvasti vääriä nimiä kaloilla, liike on siivottoman näköinen tai rahanahneus paistaa kilometrien päähän, niin on mielestäni oikein voida kertoa siitä muillekin harrastajille. Jokainen tekee toki omat johtopäätöksensä itse. Jos tällainen kulkeutuu kauppiaan korviin (tai silmiin) ja hän siitä närkästyy menköön itseensä. MUTTA! Mielestäni jos julkisesti antaa minkäsorttista palautetta hyvänsä, on kirjoittajalla oltava mahdollisten selvityksien aikana selkärankaa seisoa kirjoituksiensa takana. Silloin ei piilouduta nickien taakse, vaan ollaan valmiit sanomaan sama tarvittaessa vaikka kauppiaalle nenäkkäin. Että mietitään sitä kun kirjoitellaan ja arvostellaan. Yllättävän monet kauppiaat täälläkin käyvät lueskelemassa, vaikkeivat muutoin näykään.
Jos liikkeessä on jatkuvasti vääriä nimiä kaloilla, liike on siivottoman näköinen tai rahanahneus paistaa kilometrien päähän, niin on mielestäni oikein voida kertoa siitä muillekin harrastajille. Jokainen tekee toki omat johtopäätöksensä itse. Jos tällainen kulkeutuu kauppiaan korviin (tai silmiin) ja hän siitä närkästyy menköön itseensä. MUTTA! Mielestäni jos julkisesti antaa minkäsorttista palautetta hyvänsä, on kirjoittajalla oltava mahdollisten selvityksien aikana selkärankaa seisoa kirjoituksiensa takana. Silloin ei piilouduta nickien taakse, vaan ollaan valmiit sanomaan sama tarvittaessa vaikka kauppiaalle nenäkkäin. Että mietitään sitä kun kirjoitellaan ja arvostellaan. Yllättävän monet kauppiaat täälläkin käyvät lueskelemassa, vaikkeivat muutoin näykään.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Olen nallu80:n kanssa ihan samaa mieltä. Asia ei ole minua koskenut kertaakaan, mutta mielestäni tässä yhteiskunnassa on holhoamista ihan tarpeeksi.nallu80 kirjoitti:Muutenkin te olette heti muuttamassa, siirtämässä tai lukitsemassa toisten ihmisten tekstejä. Se on joskus kyllä ihan paikallaan, mutta joskus menee kyllä liiallisuuksiin.
Tätä aihetta on mielestäni puitu jo moneen otteeseen muiden toimesta, mutta keskimäärinhän kaikki täällä ovat aika normaaleja ihmisiä. On kai ihan normaalia, että normaalien ihmisten keskustelussa tulee erimielisyyksiä ja niistä tulee voida keskustella ilman "lukkoja" ja "sensurointeja" ynnä muita. Esimerkiksi vaikka internetin uutisryhmät... ei siellä ole eikä ole ollut moderointia, mutta kyllä törppöilijät on palautettu ruotuun. AW tuo webi-pohjaisena(*) keskustelun "jokaisen" ulottuville, siksi moderointi on ihan jees, muuten käy kuten Jippiille, eli pääsee tv:n ajankohtaisohjelmaan.
AW on todella kiva ja hyvä keskustelupalsta, ainoita joita seuraan, mutta välillä harmittaa liian kärkäs moderointi ja holhous.
jusa kirjoitti:Liikkeitä saa toki kritisoida rakentavassa mielessä edelleen, mutta ylenmääräinen herjaaminen saa jäädä tällä erää.
Kärjistetysti ei näin:
"Kävin kerran liikkeessä enkä saanut palvelua, liike on ihan syvätä"
"Yksi kala oli nimetty väärin, liikkeen omistaja ei tiedä akvaariosta mitään"
"Liikkeessä oli kuollut kala->kalat voivat pahoin"
"En pitänyt myyjän naamataulusta->myyjät outoja"
"kaverin koiran tyttöystävän omistajan eno kävi liikkessä eikä saanut palvelua->älkää menkö siihen liikkeeseen"
Ja niin edelleen.
Olisiko kärjistettyjen esimerkkien tueksi linkkejä viestiketjuihin, joissa näitä esiintyy? Ihan mielenkiinnosta, koska en ole hirveitä ylilyöntejä huomannut, en tosin lue läheskään kaikkea./sam kirjoitti:Mikäli tunnet polttavaa hinkua arvostella jotain liikettä, pidä huoli ettei arvostelu mene haukkumisen ja herjaamisen puolelle
Eikait kaupat nyt mitään erikoiskohtelua tarvitse. Kyllä niistä pitäisi voida pystyä puhumaan ihan samalla tavoin kuin muustakin, kunhan vain pitää huolen että pystyy seisomaan sanojensa takana. Arvostelukielto on siinä mielessä aika paha asia, että jos sitä sovelletaan yhteen aiheeseen, pitäisi sitä silloin soveltaa kaikkiin tai päin vastoin (kärjistin sitten minäkin )
(*) eipä news-palvelimen ja -selaimen konfigurointi kylläkään korreloi mitenkään älyyn tai aivotoimintaan, mutta viitseliäisyyteen sentäs ripauksen.
-
- Junior Member
- Viestit: 97
- Liittynyt: 14:48, 14.04.2002
Ja osaa ylilyöneistä et ole kerennyt lukea, etkä pysty lukemaan kun niitä ei löydy enää mistään. Tuossa nyt on ainakin yksi suhteelisen uusi topic mitä on tullut sorkittua. Tässä taasen vähän vanhempi. Jounia ei ole pahemmin näkynyt täällä... Kuten sanoin esimerkit oli kärjistettyjä, mutta pääsääntöisesti kun jättää yleistämisen, kuulopuheet ja henkilökemiat pois laskuista niin aletaan olemaan pääsääntöisesti asialinjoilla. Jos kykenee perustelemaan miksi ei tykkää niin mun puolesta saa kyllä sanoa "en tykkää" ja perustella miksei tykkää "koska". Mutta siitä eteenpäin se meneekin hyvin helposti alueelle minkä poistamista keskustelusta tässä ajetaan takaa.Petteri kirjoitti:Olisiko kärjistettyjen esimerkkien tueksi linkkejä viestiketjuihin, joissa näitä esiintyy? Ihan mielenkiinnosta, koska en ole hirveitä ylilyöntejä huomannut, en tosin lue läheskään kaikkea.
Meitähän saa kyllä arvostella, kunhan vain kykenee erittelemään mistä on mielensä pahoittanut ja muistaa pysyä poissa henkilökohtaisuuksistaPetteri kirjoitti: Eikait kaupat nyt mitään erikoiskohtelua tarvitse. Kyllä niistä pitäisi voida pystyä puhumaan ihan samalla tavoin kuin muustakin, kunhan vain pitää huolen että pystyy seisomaan sanojensa takana. Arvostelukielto on siinä mielessä aika paha asia, että jos sitä sovelletaan yhteen aiheeseen, pitäisi sitä silloin soveltaa kaikkiin tai päin vastoin (kärjistin sitten minäkin )
Absoluuttista arvostelukieltoa ei olla asettamassa, mutta herjaamiskielto kylläkin. Tässä tullaan juuri siihen sanojensa takana seisomiseen. Siksi on parempi että sanomiset on suhteuttu ja perustuu faktoihin. Ylenmääräinen haukkuminen on ihan turhaa. Kyllä muutama negatiivinen kokemus pitäisi riittää.
Näissä moderointiasioissa törmätään usein kysymykseen eikö Suomessa ole sanavapaus. On toki, mutta kun on vapaus niin on myös vastuu jota kovin moni ei ole halukas kantamaan, mitä Mari tuossa jo kuuluttikin.
Viimeksi muokannut jusa, 23:28, 28.10.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Imperaattori
- Viestit: 2535
- Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Valitettavasti se on tullut huomattua että jos ei olla "heti muuttamassa, siirtämässä tai lukitsemassa toisten ihmisten tekstejä" kun siihen on aihetta, niin jälki ei todellakaan ole kaunista katottavaa. Ehkäpä olemmekin oppineet liian herkiksi näiden jo tapahtuneiden kokemuksella?Petteri kirjoitti:Olen nallu80:n kanssa ihan samaa mieltä. Asia ei ole minua koskenut kertaakaan, mutta mielestäni tässä yhteiskunnassa on holhoamista ihan tarpeeksi.nallu80 kirjoitti:Muutenkin te olette heti muuttamassa, siirtämässä tai lukitsemassa toisten ihmisten tekstejä. Se on joskus kyllä ihan paikallaan, mutta joskus menee kyllä liiallisuuksiin.
Näinhän sitä luulisi, mutta jo useamman kerran on osoittautunut että erimielisyyksiä ei oikein pystytä selvittelemään "asiallisesti".Petteri kirjoitti:On kai ihan normaalia, että normaalien ihmisten keskustelussa tulee erimielisyyksiä ja niistä tulee voida keskustella ilman "lukkoja" ja "sensurointeja" ynnä muita.
Kiitos siitä, oletko ajatellut että syy siihen että se on niin mukava olisi siinä että täällä holhotaan ja moderoidaan huomattavan paljon tehokkaammin kuin muilla vastaavilla palstoilla?Petteri kirjoitti:AW on todella kiva ja hyvä keskustelupalsta, ainoita joita seuraan, mutta välillä harmittaa liian kärkäs moderointi ja holhous.
Ei kaupoille mitään erikoiskohtelua tarvitsekaan tarjota, mutta ei se että ne ovat kauppoja anna oikeuutta haukkua ja herjata niitä kovalla äänellä.Petteri kirjoitti:Eikait kaupat nyt mitään erikoiskohtelua tarvitse. Kyllä niistä pitäisi voida pystyä puhumaan ihan samalla tavoin kuin muustakin, kunhan vain pitää huolen että pystyy seisomaan sanojensa takana.
Pitää myös muistaa se tosiasia että herjaus on Suomen lain mukaan rikollinen teko. Jos meinaa haukkua/herjata niin pitää todellakin pystyä seisomaan sanojensa takana ja pystyä ne tarvittaessa perustelemaan ja puolustelemaan.
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Sanotaan vaikka näin että ulkopuolisen on helpostikin ihan kiva naureskella vieressä partaansa kun muut riitelee oikein kunnolla ja alkaa alatyylin ilmaukset lenteleen, mutta ei ole ihan kiva jos sattuu itse olemaan se henkilö jolle aletaan haistattelemaan. Joillakin naurattaa joillakin ei. Jotku kokevat olevansa ei-haluttuja eivätkä tule koskaan takaisin.Petteri kirjoitti:Kyse on lähinnä ajoittain _mielestäni_ yli-innokkaasta moderoinnista ja lukittelusta, josta olen joutunut epäsuorasti kärsimään (lukemalla '--snip-- --snip-- /edit "poistettu se ja se.." ' viestejä.). Ihmisillä on erillaisia kipukynnyksiä eri asioiden suhteen....saatan toki olla vain hyvin utelias.
Itse asiasisältöä ei koskaan poisteta, tai ainakaan ole tarkoitus poistaa.
/edit: Joku on vaihteeksi edellä aikaansa
Aina löytyy ääritapauksia../sam kirjoitti:Näinhän sitä luulisi, mutta jo useamman kerran on osoittautunut että erimielisyyksiä ei oikein pystytä selvittelemään "asiallisesti".
Olen, näinhän se asia olisi tietysti mukava ajatella. Välillisesti se voikin olla juuri näin, mutta ei suoranaisesti ole minun syyni seurata. Syynä siihen että minä tätä seurailen on laaja aihevalikoima, hyvä käyttöliittymä ja etenkin vilkas keskustelu minua kiinnostavista aiheista. SE mikä on syy ja mikä seuraus on toinen asia. Huomioisin, että en ole moderointia vastaan, kuten sanoin "ilman moderointia pääsee ajankohtaisohjelmaan". Kyse on lähinnä ajoittain _mielestäni_ yli-innokkaasta moderoinnista ja lukittelusta, josta olen joutunut epäsuorasti kärsimään (lukemalla '--snip-- --snip-- /edit "poistettu se ja se.." ' viestejä.). Ihmisillä on erillaisia kipukynnyksiä eri asioiden suhteen....saatan toki olla vain hyvin utelias./sam kirjoitti:Kiitos siitä, oletko ajatellut että syy siihen että se on niin mukava olisi siinä että täällä holhotaan ja moderoidaan huomattavan paljon tehokkaammin kuin muilla vastaavilla palstoilla?
Kiteytettynä: AW on toki ihan ok näinkin...ja ainahan sitä voi valita mihin surffaa. 8)
Hmm. Sananvapaus ja Internet. Eih. Herjaaminen ei kuulu sananvapauteen kuin siltä osin, ettei ole ennakkosensuuria. Negatiivinen palaute on eriasia kuin mustamaalaaminen. Jos jotain on tullut pieleen, tulisi ensin kauppiaalla mahdollisuus korjata virhe.nallu80 kirjoitti:Niin eli parempi vaan antaa olla
Positiivisia asioita saa kyllä sanoa, mutta ei negatiivisia. On hieman outoa. Sananvapaus on edelleen voimassa. Positiivinen ja negatiivinen palaute on yhtä tärkeää.
On muuten kiva. Siis siksi, ettei tästä tulisi mikään suomi24 tai vastaava. Oikeaan paikkaan siirtäminen on hyvä, vielä parempi olisi, jos voisin tehdä itselleni oman personoidun sivun, missä kiinnostamattomat aiheet kokonaan pois näkyvistä. Jos noihin vääriin alueisiin tai lukituksen tarpeisiin jne ei puututa heti, on kohta turha yrittää saada hommaa enää hanskaan.Muutenkin te olette heti muuttamassa, siirtämässä tai lukitsemassa toisten ihmisten tekstejä. Se on joskus kyllä ihan paikallaan, mutta joskus menee kyllä liiallisuuksiin.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Mielenkiintoinen threadi, jossa ihmisillä tuntuu olevan melko monta kantaa.
Itse olen sitä mieltä, että asiasta saa sanoa ja puuttua. Tuskin moderaattoritkaan sitä ovat kieltämässä. Mutta kuten jossakin välissä tuli esille, tulisi pahastikin sanoneen seistä sanojensa takana. Ja ennenkuin kirjoittaa tulisi miettiä sitä, kuinka asiansa ilmaisee. Kaatunutta maitoa on sitten turha itkeskellä. Voisi verrata tilannetta siihen, että antaa palautetta suoraan esimerkiksi akvaarioliikkeen/eläinkaupan pitäjälle. (Mikä sinänsä on hyvä ajatus.)
Toivon, että jonkinmoinen asiallinen keskustelu sallitaan. Perusteena tälle on se, että mikäli liikkeiden omistajatkin edes kohtuullisessa määrin täällä surffailevat niin toiveissa on, että he täällä kirjoitetusta asiasta ottavat opikseen ja parantavat palveluaan, mikäli siihen todellakin on perusteita.
Itsekin palvelualalla työskentelevänä osaan ottaa kritiikkiä vastaan ja kunkin meistä tulisi näin osata tehdä. Vaikka se saattaa vastaanottohetkellä tuntua pahalta, niin pitkällä tähtäimellä uskon sen vain parantavan asiaa periaatteella "Se mikä ei tapa, se kasvattaa". Poikkeuksena kuitenkin siis räikeä, asiaton palaute, joka vain johtaa ristiriitaisuuksiin ja erilaisiin ongelmiin ja kireyteen eri tahojen välillä.
-K-
Itse olen sitä mieltä, että asiasta saa sanoa ja puuttua. Tuskin moderaattoritkaan sitä ovat kieltämässä. Mutta kuten jossakin välissä tuli esille, tulisi pahastikin sanoneen seistä sanojensa takana. Ja ennenkuin kirjoittaa tulisi miettiä sitä, kuinka asiansa ilmaisee. Kaatunutta maitoa on sitten turha itkeskellä. Voisi verrata tilannetta siihen, että antaa palautetta suoraan esimerkiksi akvaarioliikkeen/eläinkaupan pitäjälle. (Mikä sinänsä on hyvä ajatus.)
Toivon, että jonkinmoinen asiallinen keskustelu sallitaan. Perusteena tälle on se, että mikäli liikkeiden omistajatkin edes kohtuullisessa määrin täällä surffailevat niin toiveissa on, että he täällä kirjoitetusta asiasta ottavat opikseen ja parantavat palveluaan, mikäli siihen todellakin on perusteita.
Itsekin palvelualalla työskentelevänä osaan ottaa kritiikkiä vastaan ja kunkin meistä tulisi näin osata tehdä. Vaikka se saattaa vastaanottohetkellä tuntua pahalta, niin pitkällä tähtäimellä uskon sen vain parantavan asiaa periaatteella "Se mikä ei tapa, se kasvattaa". Poikkeuksena kuitenkin siis räikeä, asiaton palaute, joka vain johtaa ristiriitaisuuksiin ja erilaisiin ongelmiin ja kireyteen eri tahojen välillä.
-K-
"Paikallisia sadekuuroja... ja v***t!!" - Nooa, 4341 eKr
-
- Advanced Member
- Viestit: 1700
- Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Tampere
Eikö vois yksinkertaisesti ilmoittaa että kaikki kritiikki ilman perusteluja poistetaan kylmästi?
Viittaan juuri näihin jotka haukkuu yrityksen ja sen omistajan sen perusteella että ei pysty pitämään valikoimassaan kaikkia maailmassa valmistettuja akvaariomalleja tai ei YHDELLÄ kerralla ehkäpä kiireisenä päivänä palvellut tarpeeksi "hyvin" (joka tietysti on mielipideasia).
Viittaan juuri näihin jotka haukkuu yrityksen ja sen omistajan sen perusteella että ei pysty pitämään valikoimassaan kaikkia maailmassa valmistettuja akvaariomalleja tai ei YHDELLÄ kerralla ehkäpä kiireisenä päivänä palvellut tarpeeksi "hyvin" (joka tietysti on mielipideasia).
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Kyllähän se siihen menee.Pallokala kirjoitti: Eikö vois yksinkertaisesti ilmoittaa että kaikki kritiikki ilman perusteluja poistetaan kylmästi?
Voihan sen tuoda esille, mutta liikeen tuomitseminen sen perusteella on aika perusteetonta. Vaatii suomalaiselta liikkeltä aikamoisia rahkeita jos moista kykenisi pitämään yllä. Ei se tavara ole Saksan verkkokaupoissakaan aina paikalla vaikka myyntivolyymit taitaa noilla isoimilla olla suurempi (varsinkin erikoisimpien tavaroiden kohdalla) kuin koko Suomen akvaariokauppa yhteensä.Pallokala kirjoitti:Viittaan juuri näihin jotka haukkuu yrityksen ja sen omistajan sen perusteella että ei pysty pitämään valikoimassaan kaikkia maailmassa valmistettuja akvaariomalleja tai ei YHDELLÄ kerralla ehkäpä kiireisenä päivänä palvellut tarpeeksi "hyvin" (joka tietysti on mielipideasia).
Muutenkaan ei ole tarkoitus luoda tästä kanavaa jossa voi purkaa sitä katkeraa kiukkuaan jos vuonna yksi ja kaksi sattui saamaan huonoa palvelua jossain liikkeessä. Ihmisiä ne kauppiaatkin ovat ja virheitä sattuu heillekin. Hyvät kauppiaat kyllä korvaavat jotenkin erheensä jos sen tuo heille esille. Jos ei korjaa, sen jälkeen voi tuoda juuri sen asian esille asiallisesti julkisella foorumilla.
Aivan totta. Ja rikoslain ohi ei palstoilla saa "riehua" vaikkei palstan ylläpitäjä siihen puuttuisikaan. Tässä suhteessa jokainen onkin mielestäni velvollinen valvomaan omaa käytöstään - tai olemaan valmis vastaamaan teoistaan. Eli sananlaskun sanoin, "Don't do the crime, if you can't do the time." Ylläpidon, erityisesti palstan pitäjän, tietysti tulee myös valvoa ja moderoida, ettei mennä rikoksen puolelle. Oikeudellisista vastuista on turha kiistellä, koska niistä emme itse voi keskuudessamme päättää./sam kirjoitti:Pitää myös muistaa se tosiasia että herjaus on Suomen lain mukaan rikollinen teko. Jos meinaa haukkua/herjata niin pitää todellakin pystyä seisomaan sanojensa takana ja pystyä ne tarvittaessa perustelemaan ja puolustelemaan.
Joten jatkoa ajatellen, käsitteet selväksi: allaolevassa en viittaa herjaukseen tai muuhun laissa kriminalisoituun/kiellettyy toimintaa, vaan yleisesti sallittuun julkiseen kritisointiin.
Petteri kirjoitti:Eikait kaupat nyt mitään erikoiskohtelua tarvitse. Kyllä niistä pitäisi voida pystyä puhumaan ihan samalla tavoin kuin muustakin, kunhan vain pitää huolen että pystyy seisomaan sanojensa takana.
Olen Petterin kanssa tuosta erikoiskohtelusta aivan samaa mieltä, ja tässä valossa huomauttaisin tuosta jusan kommetista, että tämä rajoite on ulotettava kaikkiin yrityksiin, ei vain akvaarioliikkeisiin. Huomatkaa, että tällä palstalla on tähän mennessä kritisoitu myös mm. kännykkäoperaattoreita, muita keskustelupalstoja ja Internet-yhteyden tarjoajia. Ainakin. Lisääkin varmaan löytäisin, jos lähtisin penkomaan.jusa kirjoitti:Hyvät kauppiaat kyllä korvaavat jotenkin erheensä jos sen tuo heille esille. Jos ei korjaa, sen jälkeen voi tuoda juuri sen asian esille asiallisesti julkisella foorumilla.
Eli jos akvaarioliikkeiden haukkuminen on kiellettyä, heikoilla perusteilla (esim. "kaverin akvaarionpitoa haukuttiin"), niin samaa periaatetta tulisi noudattaa myös muiden yritysten kohdalla. Ts. jos kännykkäoperaattori sotkee laskusi muutamalla eurolla, ei ole asiallista haukkua heitä täällä, ennen kuin näkee seuraavasta laskusta onko operaattori korjannut asian. Jos törppö surffailija hyökkää kimppuusi toisella palstalla, ei ole asiallista haukkua koko palstaa täällä, ennen kuin olet antanut toisen palstan ylläpitäjille riittävästi aikaa ryhtyä siellä toimenpiteisiin. Jos ISP:si kärsii myrskyvahingoista etkä pääsen nettiin, älä valita täällä, ennen kuin olet keskustellut heidän kanssaan henkilökohtaisesti.
(No niin, varmasti joku vetää esimerkeistäni herneen nenään , vaikken ketään sormella osoittelekaan - ei ole järkevää, sillä näihin esimerkkijuttuihin on tässä reilun vuoden aikana "syyllistynyt" monikin. )
Näin siis jatkossa. Vai?
Älä unohda, Akvaario Maailma lehden saapumisajankohtaa ja muuta purnausta ko.firmaa kohtaan.Cory kirjoitti:Huomatkaa, että tällä palstalla on tähän mennessä kritisoitu myös mm. kännykkäoperaattoreita, muita keskustelupalstoja ja Internet-yhteyden tarjoajia. Ainakin. Lisääkin varmaan löytäisin, jos lähtisin penkomaan.
Olen itsekkin arvostellut liikkeitä ja en osaa sanoa onko se ollut rakentavaa vai ei, mutta tähän asti ja tästä eteenpäinkin luotan siihen että jos minä menen yli jonkin tietyn rajan tässä arvostelussa niin raattorit kyllä ilmoittavat sen minulle, tällä hetkellä en koe että olisin mennyt.
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
En nyt jaksanu lukea kaikkia kirjotuksia läpitte, mutta yks pointti joka pitää paikkansa kaikessa ja varsinkin asiakaspalvelussa on se että hyvästä palvelusta kerrotaan 2:lle, huonosta taas ainakin 5:lle. En nyt tarkkaan muista oliko nuo luvut ihan noin, mutta kuitenkin huonosta palvelusta saa kuulla puolet enenmmän ihmisiä mitä hyvästä. Tuo on opetettu ainakin kauppiksessa ja amiksessa.
Tältä pohjalta luulisi että kaikki kauppiaat olis mielinkielin kaikille mahollisille asiakkaille.
Varmasti jossain pienessä kylässä missä juorutaan kuin viimeistä päivää joku kauppa voi mennä nurin sen takia että kauppiaalla on ollu huono päivä ja tiuskassu sille kylän pahimmalle juoruajalle jostain turhanpäiväsestä ja siitä on sitten tullu vähän ajan päästä koko kylän puheenaihe. Puheenaihe jota on väritetty ja liioteltu reilusti.
Meikäläinenhän nyt innostu satuilemaan puuta heinää.
Tältä pohjalta luulisi että kaikki kauppiaat olis mielinkielin kaikille mahollisille asiakkaille.
Varmasti jossain pienessä kylässä missä juorutaan kuin viimeistä päivää joku kauppa voi mennä nurin sen takia että kauppiaalla on ollu huono päivä ja tiuskassu sille kylän pahimmalle juoruajalle jostain turhanpäiväsestä ja siitä on sitten tullu vähän ajan päästä koko kylän puheenaihe. Puheenaihe jota on väritetty ja liioteltu reilusti.
Meikäläinenhän nyt innostu satuilemaan puuta heinää.
-
- Elite Member
- Viestit: 5469
- Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Helsinki
Ja nyt kun ollaan suomalaisella palvelimella niin täytyy olla tarkempana? Tuskin mikään huono asia, parantaahan se myös kirjoittajien oikeusturvaa mutta tuo samalla vastuun omista kirjoituksista.Cory kirjoitti:Pitää myös muistaa se tosiasia että herjaus on Suomen lain mukaan rikollinen teko.
Sinänsä en näe syytä kritiikin kieltämiseen, sillä tuollainen kielto tuhoaa helposti myös puhtaan informaation välittämisen (esim. kysyjä on ostamassa kalalajia x liikkeestä y ja vastaaja kertoo havainneensa niiden olevan sairaita). Myös perusteltua kritiikkiä olisi syytä saada esittää, sillä monen aloittelevan harrastajan taival akvaarioiden parissa loppuu lyhyeen jos he asioivat tasottomissa liikkeissä. Siltä kantilta katsottuna tällainen kielto voi vaikuttaa koko harrastuksen edistämiseen maassamme.
Suomen laki ei ota kantaa siihen, missä palvelin on. Palvelu on suunnattu selkästi suomalaisilla ja sen taustalla olevat ovat suomalaisia.maisu kirjoitti:Ja palvelimella niin täytyy olla tarkempana? Tuskin mikään huono asia, parantaahan se myös kirjoittajien oikeusturvaa mutta tuo samalla vastuun omista kirjoituksista.
Suhde lienee 1:10 tai pienempi. Huonon kokemuksen hyvittäminen asiakkaalle vaatii 12 hyvää kokemusta. Tuo 1:10 tulee siitä, että muistaisin huonosta palvelusta tms. mainittavan 10:lle, mutta että epäilen sen olevan hieman enemmän, on, etten usko jokaisesta hyvästä palvelusta kerrottavan kenellekään.marius kirjoitti:En nyt jaksanu lukea kaikkia kirjotuksia läpitte, mutta yks pointti joka pitää paikkansa kaikessa ja varsinkin asiakaspalvelussa on se että hyvästä palvelusta kerrotaan 2:lle, huonosta taas ainakin 5:lle.
Asiakas ei ole aina oikeassa, mutta asiakas maksaa palkan.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Tästähän on juuri kyse: kritiikkiä ei kielletä vaan törkeä, silmitön haukkuminen ilman perusteita.maisu kirjoitti:Sinänsä en näe syytä kritiikin kieltämiseen, sillä tuollainen kielto tuhoaa helposti myös puhtaan informaation välittämisen (esim. kysyjä on ostamassa kalalajia x liikkeestä y ja vastaaja kertoo havainneensa niiden olevan sairaita). Myös perusteltua kritiikkiä olisi syytä saada esittää,
Kritiikkiä saa edelleen esittää AW:ssa mutta käytössäännöt on hallittava ettei kirjoitus mene kritiikin ulkopuolelle, jolloin siitä tulee julkinen herjaus.