Partisten kutu

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sistonen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 76
Liittynyt: 12:02, 05.12.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli / Jyväskylä

Partisten kutu

Viesti Kirjoittaja sistonen »

Milloinkahan,siis minkä kokoisena partis pariskunta suunnilleen kutee, jos sopivat yhteen? Mulla partikset olleet kohta vuoden. Uros n. 9cm ja naaras n. 6-7cm. Uroksella selvät viikset. pH 7 pintaan. Pesänä kookospähkinänkuori...

Milloin olisi toivoa poikasista?

"Miten tälläinen lätkä friikki voi mistään mitään ymmärtää? Paitsi lätkästä =) "

Edit: Ja pisteidenkin jälkeen tulee välilyönti. --Kaizu
anu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 47
Liittynyt: 15:26, 25.09.2001
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja anu »

Kyllä ne kutee ihan itsestään kun hommaat niille sellasen puisen kannon jossa on sopiva/sopivia piilopaikkoja. Mun partikset on kuteneet koko ajan siitäasti kun se puu kanto ostettiin. Nyt sen kannon reiät pitää tukkia kivillä! Joka kerta on tullut ainakin 30 kpl paitsi nyt viimeksi 50! Niistä tulee kyllä enemmän harmia kuin hupia!
skare
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1784
Liittynyt: 13:26, 08.10.2001
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala / TAS

Viesti Kirjoittaja skare »

Huomasin eilen ukkopartiksella kyljessä vereslihalla olevan pyöreän laikun (halkaisijaltaan noin sentti).

Kun poimin pesä-kookospähkinän vedestä ämpäriin lähempää tarkastelua varten huomasin yllätyksekseni, että pähkinä oli täynnä pikkuisia partiksen poikasia.

Voivatko poikaset olla syynä isän kylkeen tulleeseen ruhjeeseen, vai naaraspartis, vai jokin muu? Kannattaako kyseistä ruhjetta hoitaa mitenkään, vai paraneeko se itsestään?
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

quote:
Voivatko poikaset olla syynä isän kylkeen tulleeseen ruhjeeseen, vai naaraspartis, vai jokin muu? Kannattaako kyseistä ruhjetta hoitaa mitenkään, vai paraneeko se itsestään?


Mun megaisipartiksella on monesti kyljet enemmän tai vähemmän ruvella, kun se ilmaantuu uuden pesueen kera ulos kukkaruukustaan. Olen aina luullut sen raapineen ihonsa rikki kukkaruukun reunaan kaivellessaan, vaikka olen yrittänyt tasoitella ruukun reunoja. Ei niitä enää teräviksi voi sanoa. Kaipa nuo nuorukaisetkin voivat sitä imutella ennenkuin se ymmärtää päästää ne maailmalle..?

Kala on muutaman kerran näyttänyt aika pahalta. Sillä on ollut molemmat kyljet rikki pitkältä matkalta, ja homekin on kerran iskenyt aika rumasti. Joka kerralla olen yrittänyt saada kalan kiinni siirtääkseni sen toipumaan muualle, mutta olen onnistunut vain kerran. Silloin se oli tosi homeinen, joten käytin jotain siihen vaikuttavaa lääkettä.

Kertaalleen olen myös lääkinnyt koko 630-litraisen kasvipöntön tuon kalan takia. Silloin käytin muistaakseni Tetran GeneralTonicia. Muutaman kerran olen vain pitänyt kalaa silmällä, ja aina se on parantunut.

Koiras porskuttaa edelleen lujaa. Ja jälkikasvua riittää...


t. Kati
skare
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1784
Liittynyt: 13:26, 08.10.2001
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala / TAS

Viesti Kirjoittaja skare »

Kiitokset vastauksesta!

Jep... mulla se kookospähkinä on aivan sileäreunainen, eli siihen se ei ole voinut itseään satuttaa. Lähinnä näyttäisi siltä, että naaraan kanssa olisi tullut tappelua, tai sitten että poikaset olisivat imeskelleet isukin kylkeä pesässä (olivat nimittäin jo melko suuria, eli varmaan jo muutaman viikon ikäisiä).

Äijä on nyt ämpärissä, ja olen lääkinnyt sitä varovasti. Toivotaan, että paranee. En viitsi koko akvaariota ruveta lääkitsemään. Tietty jos asia on niin kuin sanoit eli se voi parantua ihan itsestäänkin niin voisin siirtää sen muutaman päivän kuluttua takaisin altaaseen. Ukko parka haluaisi varmasti palata pian takaisin kotikoloonsa.

Sinänsä hassua, etten huomannut kutua ollenkaan ennenkuin menin nostamaan pesän pois akvaariosta :) Yllätys oli kyllä melkoinen kun ämpärissä uiskenteli isin lisäksi liuta pikkuisia!
anu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 47
Liittynyt: 15:26, 25.09.2001
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja anu »

Voihan sekin olla mahdollista että partiksen kylki on mennyt vereslihalle pesän kaivamisen lakia. Kun esim. ihminen raapii itseään aina samasta kohtaa niin sekin menee ajanmyötä vereslihalle. Mun partiksella ei oo tollasta ikinä näkynyt kun sen ei ainakaan tarvinnut kaivaa pesäkoloaan kun se oli jo valmiina.
skare
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1784
Liittynyt: 13:26, 08.10.2001
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala / TAS

Viesti Kirjoittaja skare »

Pesä on (edelleen) kookospähkinässä, eli ei ole tarvinnut kaivaa...
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

quote:Kun esim. ihminen raapii itseään aina samasta kohtaa niin sekin menee ajanmyötä vereslihalle.
Huh! Tulipa taas elävästi kesä ja hyttyset mieleen...

T: Mari, kintut verillä kesäisin
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”