Taustan välitilan täyttäminen?

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Lunni
Member
Member
Viestit: 456
Liittynyt: 16:51, 09.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Aura
Viesti:

Taustan välitilan täyttäminen?

Viesti Kirjoittaja Lunni »

Asensin taustan jonka taakse jää liki kautaaltaan 10 cm tyhjää vesitilaa. Voisiko tuon tilan täyttää jollain massalla jotta sinne taakse ei kalat pääse eikä roskia kertyisi, samalla vähenisi myös turha vesitila?
Jnnerjk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 210
Liittynyt: 08:08, 03.12.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Taustan välitilan täyttäminen?

Viesti Kirjoittaja Jnnerjk »

Tilan täyttäminen on hankalaa, uretaanivaahto yksi vaihtoehto mutta jos sillä täyttää niin tuon kokoiseen tilaan menee paljon uretaania ja kelluttaa sen mukaan joten pitäisi saada liimattua tukevasti kiinni ettei pullahda pintaan. Jos tuon tyhjän tilan tilavuus on vaikka 30 litraa niin kokeileppa painaa kolme tyhjää ämpäriä upoksiin yhtäaikaa, saat käsityksen voimasta. Toki uretaani ajan myötä vettyy mutta siihen menee aikaa. Täyttäminen ei ole siis hyvä vaihtoehto.

Itse olen laittanut reunoihin sopivat suodatinmaton soirot niin ettei kalat/roskat pääse taakse. Myös veden vaihtuminen taustan takana kannattaa varmistaa jollain pienellä pumpulla tai ohjata olemassa olevan suodattimen imusta/paluusta osa tuonne taustan taakse. Jos vesi seisoo taustan takana vedenvaihtojen välillä niin aika "hapanta" on viikonkin jälkeen ja kun vaihdat vettä niin lapotessa tuo vesi taustan takaa lähtee liikkeelle.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: Taustan välitilan täyttäminen?

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Mä laittaisin sinne jotain huokoista suodatinmassaa ja pienen pumpun joka kierrättää vettä. Siitä taustasta saa nimittäin erinomaisen biologisen suodattimen joka poistaa tehokkaasti nitraattia.
Täytyy vain huomioida muutama juttu se tekemisessä:
1. Pumppu ei saa olla liian tehokas ettei se ime sinne taustan taakse kalojen paskoja koska sieltä niitä on tosi hankala siivota. Varmuuden vuoksi pumpun imu kannattaa laittaa kauaksi pohjasta ja pistää vielä vaikka sen eteen jokin mattosuodattimen pala keräämään kalojen skeidat. Jos ei ole mattosuodatinta niin osta vaikka karkea pesusieni (siis semmoinen millä ihmisetkin pesee itseään).
2. Suodatinmateriaali taustan takana kannattaa olla mahdollisimman huokoista ja vettä läpäisevää. Sitä ei siis missään tapauksessa ole tarkoitus sulloa mahdollisimman täyteen esimerkiksi jotain vanua.
Paras materiaali mitä itse olen käyttänyt on K1 Kaldnes mutta sitä ei tästä maasta saa ja ulkomailta tilattuna se on aika kallista. Ihmiset on kuitenkin keksineet tuolle hyviä tee-se-itse vaihtoehtoja joista esimerkiksi mehupillin pätkät varmasti toimisi todella hyvin.

K1 Kaldnes:
https://www.youtube.com/watch?v=pVDfmZIuEm0
https://www.google.fi/search?q=k1+kaldn ... 53&bih=911
Noiden suodatinmateriaalien tehokkuus perustuu liikkeeseen. Eli nuo pikkuiset sylinterit liikkuessaan hankaavat toisiaan ja samalla toisistaan kuollutta bakteeri kasvustoa pois. Vastaavasti niiden sisäpuolella kasvaa bakterikanta joka syö nitraattia ja kasvattaa itseään sylinterin ulkopuolelle kuolleen tilalle. Erittäin tehokasta!

Vaihtoehtoisesti sinne taakse DIY porukka laittaa myös noita kattilanpesusieniä:
https://thumbs.dreamstime.com/x/pot-scr ... 828307.jpg

Jos on maisemissa niin kannattaa käydä NL-Aqua nimisessä akvaarioliikkeessä (http://www.nl-aqua.com). Siellä ne käyttää 3D taustojen takapuolet hyväkseen biologisina suodattimina ja siellä ne pääsee näkemään käytännössä, ja juttelemaan ja kyselemään...win win
Lunni
Member
Member
Viestit: 456
Liittynyt: 16:51, 09.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Aura
Viesti:

Re: Taustan välitilan täyttäminen?

Viesti Kirjoittaja Lunni »

Kiitos kommenteista. Olen rakentanut taaksen biologisen suotimen jonne ohjaan suodattimesta puhdasta vettä. Päädyissä on mattosuodatinlevyä sopivat palat ja välitilassa pieniksi paloiksi leikattua mattosuod. palasia. Palat olen pujottanut siimaan helminauhaksi joten ne on helppo sieltä nostaa pois jos tarvitsee.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”