3D taustan tekeminen

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jnnerjk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 210
Liittynyt: 08:08, 03.12.2015
Sukupuoli: Mies

3D taustan tekeminen

Viesti Kirjoittaja Jnnerjk »

Ajatellut 3D taustan tekoa akvaarioon. Mahdollisuuksia ja tapoja on monia, moni perustuu styroxin/styrofoamin/uretaanin päälle tekemiseen mutta niissä ongelmana on että ei voi laittaa toimivaan akvaan, kelluvat ja pitäisi liimata jotenkin kiinni, ei onnistu kun on vesi sisällä.

Tuli seuraavanlainen idea. Ruostumatonta tiheää, 18 lankaa/tuuma, teräsverkkoa jonka muotoilisi haluamakseen, vaikka jotakin kalliota/kiveä vasten. Pois muotista ja siihen hartsi (arsalin?) niin että jäykistyisi ja menisi lankojen välit umpeen. Toinen kerros hartsia. Kolmas paksumpi kerros hartsia ja siihen päälle hienoa hiekkaa, tai jopa kivituhkaa. Tällä tavoin saisi "luonnollisen" pinnan taustaan ilman ylimääräisiä väriaineita, muotoilukin olisi helppoa tuolla teräsverkolla.

Miltä kuulostaa, onko joku kokeillut tehdä tuolla tavalla?
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Re: 3D taustan tekeminen

Viesti Kirjoittaja paul »

Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Jnnerjk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 210
Liittynyt: 08:08, 03.12.2015
Sukupuoli: Mies

Re: 3D taustan tekeminen

Viesti Kirjoittaja Jnnerjk »

Kiitos Paul, tuo oli hyvä linkki, selkeät ohjeet kuvien kera. Kuitenkin aika monivaiheinen ja työteliäs tehtävä liimojen, uretaanin sun muun materiaalin kanssa. Siksi tuota ruostumatonta teräsverkkoa, hartsia ja jotakin kiviainesta mietinkin, haluan kumminkin päästä hommassa hiukan helpommalla (=laiska).
Ehis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 17:55, 06.10.2016
Sukupuoli: Mies

Re: 3D taustan tekeminen

Viesti Kirjoittaja Ehis »

Mä olen tehny ihan suoraan rakennusmuovista mytyn jonka päälle lasikuidunpaloja ja hartsin värjäsin maaväreillä.
https://goo.gl/photos/ncspZj5oKy6ys4x26
ei viel altaasta litroja kun ei taustassa kiinni ja ontto, samalla kalat saa piiloja takaa.
Mutta onnistuuhan tuo noilla valumuoteillakin jos askartelu pääasia.
Kyseisen taustan voin myydä jos joku kiinostunut.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”