LED valaistus Juwel Vision 450 altaaseen

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pulputus
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 00:28, 09.08.2015
Sukupuoli: Mies

LED valaistus Juwel Vision 450 altaaseen

Viesti Kirjoittaja Pulputus »

Ostin uuden akvaarion joku aika sitten, Juwel Vision 450. Altaan mukana tulevat T5 loisteputket 4 kpl. eivät juuri tunnelmaa nostata akvaariota katsellessa illan pimeydessä. Lisäksi loisteputket eivät tuo altaaseen minkäänlaista kontrastia eikä varjoja, vaan kaikki on yhtä valkeata massaa.
Niinpä ajattelin rakentaa altaaseen sopivan LED valaistuksen itse, sellaisen joka ei roiku katosta altaan päällä, vaan sellainen joka tulee altaan kansilevyjen alle sisälle piiloon niinkuin omat loisteputketkin.
Monimetallivalo on myös erinomainen kontrastin ja varjojen tuoja altaaseen, mutta niissä taas tulee valovuoto ongelmia huoneeseen koska niitä roikotetaan altaan yllä, lisäksi niiden tuoma lämpö saa akvaarioveden kiehumaan alta aikayksikön. LED valokin tuottaa lämpöä aika hurjastikin, mutta se poikkeaa täysin loisteputken ja monimetallivalon lämmöntuotosta. Nimittäin LED valon lämpö ei säteile valon suuntaan vaan valon taakse jäähdytyselementtiin. Näin LED valot voidaan asentaa heti veden pinnan ylle eikä ne lämmitä vettä lainkaan!
LED valoja itse rakentavalle ei oikein Suomen markkinoita kannata selailla vaan on suunnattava Googlen haut muihin maihin. Jenkkilästä saa hyviä rakennustarpeita kaikenlaiseen makuun, nyt myöhemmin olen kuitenkin löytänyt samoja tarpeita täältä Euroopastakin.
Halusin sellaiset valot akvaarioon joita itse pystyn säätämään täysin. Auringon nousut ja laskut ovat itsestäänselvyyksiä joita voin myös itse säätää miten haluan. Jokaiselle LED värille pitää myös olla itsenäisesti säädettävät vyöhykkeet joita voin kontrolloida miten haluan. Kuun valaistus yöllä on myös näyttävä lisä altaassa, kuten myös pilvinen päivä jolloin pilvet kulkevat auringon edestä vähentäen valoa silloin tällöin.
Valojen säätöyksikkönä käytin Coraluxin Storm X controlleria jossa on kaikki yllä mainitsemani ominaisuudet.

Kuva

Storm X Controller

Virtalähteenä käytin Meanwell NES-200-48 muuntajaa. Muuntaja ottaa sisään 220V ja antaa ulos 48V 4.4A Virtalähde on riittävä antamaan virran hyvin tälle projektille, 43 LED-iä.

Kuva

Meanwell NES-200-48

LED polttimot ovat siitä jänniä että kun normaalia valoa säädetään jännitteellä, niin LED polttimen kirkkautta säädetään Amppeerimäärällä. Tähän projektiin valitsin Meanwell kontrollerit LDD 1000H ja LDD 500H. Jokaiselle LED ryhmälle tarvitaan oma kontrolleri.

Kuva

Coralux 5UP LDD driver board ja Meanwell LDD 1000H

LED valolähteiksi valitsin Cree ledit. Cree valmistaa tällä hetkellä ehkä kaikkein tehokkaimmat ledit mitä tulee watti/lux kysymykseen. Tähän projektiin laitoin seuraavat ledit:
-Cool White Cree XP-G2 LED (XPGBWT-L1-0000-00H51) 22kpl.
-Neutral White Cree XP-G2 LED (XPGBWT-L1-0000-00FE4) 16kpl.
-Royal Blue XT-E (XTEARY-00-0000-000000N01) 5kpl.
Optiikat kaikille Ledeille tarvitaan myös, 60° kaikille valkoisille ja 80° sinisille Ledeille. Näin rajataan valokeila paremmin alaspäin eikä valoa kulu hukkaan sivuille. Estää myös tehokkaasti levän kasvamisen laseihin koska valo ei paista lasipintoihin.
Lopuksi vielä tämä kaikki mahdutettiin juuri sopivaan koteloon jonka sain hommattua Suomesta, SP-Elektroniikka kaupasta. http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/85%20kotelot.pdf
Sivun mallistossa on yksinkertainen koodi kotelolle, Muovikotelo 40 Mitat lev.255 x syv.190 x kork.83mm

Kuva
Kuva

Kaikki mahdutettuna SP-Elektroniikan koteloon.

Kuvassa vasemmalla etukulmassa 9V muuntaja Storm X kontrolleria varten. Sen sain purkamalla yhden 9V laturin/muuntajan ja ottamalla sisuskalut talteen. Niitä voi ostaa halvalla Tokmannista ja purkaa kotona. Amppeereita on hyvä olla 2000mA jotta virta riittää. Sillä kun syötetään myös kaikkia tuulettimia.
Kotelon kanteen laitoin vielä tuulettimen viemään lämpöä pois, Akasa 80x80x10.8mm Slimfan. Huom. Tuuletin pitää olla 4 piikkisellä liittimellä (tietokoneen tuuletin) jotta Storm X kontrollerilla voidaan säätää kierroslukua automaattisesti.
LEDit on kiinnitetty alumiiniseen levyyn jonka leikkasin sopivaksi niin että se mahtuu Juwel Vision 450 päälle. Ledejä ostaessa on huomioitava että ne ovat kiinnitetty Star aluslevyihin. Useat valmistajat myyvät Ledit juuri näin. Saksassa on hyvä kauppa joka myy LED tarvikkeita http://www.led-tech.de Toinen hyvä paikka Euroopassa on Espanjassa kauppaa pitävä http://www.fishroom.es/en/45-led-components-diy Tästä paikasta saa myös Storm X kontrollerin ja muut tarvittavat varusteet. Säästää rahdeissa ja tullimaksuja ei mene kun on EU sisällä, toisin kuin Jenkeistä tilatessa. Toki Jenkkisivujakin voi selata hyvän infon ja ohjeiden vuoksi, tässä pääkaupat Ledien rakenteluun:
http://www.ledgroupbuy.com/
http://www.rapidled.com/
Ledit kiinnitetään alumiinilevyyn M3x6 uraruuveilla. Unohtaa ei saa muovisia aluslevyjä ruuvien ja LED star levyn väliin estämään virtajohtimien maadoittuminen eikä myöskään unohtaa saa piitahnaa lämmön johtamiseen Ledistä isoon kiinnityslevyyn. Johdot juotetaan kiinni LED star levyyn.

Kuva

Optiikkalinssi kiinnitettynä LED runkoon.
Kaikkialla varoitetaan kiinnittämästä optiikka ledin päälle Superliimalla esim. Loctite koska sen höyryt sulattavat linssin pinnan sameaksi. Itse käytin Bison Plastic adhesive liimaa ilman ongelmia. Lähtee irtikin tarvittaessa, rikkoutumatta. Linssejä hankittaessa on syytä katsoa tarkkaan niiden sopivuus käyttämillesi Ledeille.

Kuvissa näkyy osa Ledeistä eikä kaikki ole vielä kiinni. En malttanut olla kokeilematta ensimmäisten vyöhykkeiden kiinnilaiton jälkeen. Kuvissa näkyy myös 3 punaista Lediä, ne ovat poistettu käytöstä myöhemmin, en juuri huomannut niiden tuovan mitään hyötyä kasvien kasvamiseen. Ilmankin kasvit yhteyttää todella voimakkaasti!

Kuva
Kuva
Kuva

Alustavaa testailua kokoamisvaiheessa.

Ison alumiinilevyn olen piirtänyt CAD ohjelmalla ja sen jälkeen koneistanut jyrsinkoneella. Reikien poraus meni hyvin jyrsinkoneella, tällöin reikien paikoitus tulee täsmällisesti kohdalle. Itse kierteitys sujuu nopeiten akkuporakoneella ja istukassa kiinni M3 ja M4 kierretappi. Ledien jäähdytykseen tulee olla myös hyvä. Ajattelin ensin ostaa valmiin jäähdytys siilin johon Ledit kiinnitän, mutta arvaappa paljonko maksaa 1,5 metriä pitkä 160mm leveä jäähdytys siili? En edes löytänyt mistään niin isoa, mutta hinnat pienemmillekkin siileille oli jo taivaissa, yli sata euroa ja niitä olisi pitänyt olla monta yhdessä. Halvin tapa oli tehdä itse jäähdytys rivat levyyn. Ostin valmista L-profiili alumiinia 16x10mm ja kiinnitin ne ruuveilla levyyn. Ei mikään pahan näköinen vaikka itse sanonkin. Pelkät rivat ei kuitenkaan ole riittävät vaan tarvitaan myös tuulettimet päälle. Tuulettimet ovat vakio 120mm tietokonetuulettimet ja näissäkin pitää olla 4 piikkinen kytkentäjohto jotta Storm X kontrolleri voi ohjata niiden kierroslukua. Kuten kuvista näkyy, valoyksikko on tehty niin että Juwelin 3 läppäisen kansisysteemin takimmainen levy on poistettu ja keskellä oleva siirretty taakse. Puuttuvan levyn tilalle tulee valoyksikkö joka sujahtaa näppärästi Juwelin omien valopalkkien väliin. T5 putket on luonnollisesti poistettu paikoiltaan. Näin mitään alkuperäisiä osia ei tarvitse leikellä ja ne säilyy kunnossa jos allasta joskus myy eteenpäin originaali valoilla. LED polttimot tarvitsevat vielä suojan vesiroiskeita vastaan. Suoja on rakennettu läpinäkyvästä Polykarbonaattilevystä. Sahautin suojaplexin osat alan erikoisliikkeessä, hinta töineen 8 Euroa. Suoja tulee ruuveilla kiinni, huom. käytä rosteri ruuveja ruostumisen estämiseksi.

Kuva
Kuva


Valaistus on nyt ollut käytössä 3 kuukautta. Tällä kokoonpanolla valoa on aivan järjetön määrä! En edes polta kaikkia Ledejä täydellä teholla ja kasvit yhteyttää kohinalla. Käytän myös Co2 kaasua apuna. Alussa etsin sopivia säätöjä valon värille. Pelkkien Cool White Ledien polttaminen antaa hieman kylmän sävyn ja se sai aikaan levä invaasion kantojen ja kasvien pinnoille. Nyt poltan ¾ teholla yhtä paljon Cool White ja Warm White Ledejä sekä hieman sinistä, Laseja ei tarvitsee raaputtaa levästä kuin 2 kertaa kuukaudessa!!! Ja sekin vain pehmeällä huopalevyllä. Niin suuri vaikutus Optiikka linsseillä on! Juwel 450 allas on 60 cm syvä. Valotehosta voin sanoa että pienimmätkin pohjakasvit yhteyttää vielä siinä syvyydessä ja oxygeenia nousee helminauhana. Tuulettimista lähtevä ääni on lähes olematon, pieni vaimea humina. Niitä ei tarvitse pyörittää täysillä kierroksilla.
Jos jotakuta kiinnostaa ruveta moiseen urakkaan, lisätietoja voi kysellä ja kuviakin. Rahaa paloi monta sataa, tarkkaa hintaa en edes tiedä koska usein hyppäsin kaupassa hakemassa sitä sun tätä. Ehkä noin 500 Euroa paloi kaiken kaikkiaan. Mutta nyt on sitten sellainen valaistus jonka itse halusin kaikilla herkuilla.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: LED valaistus Juwel Vision 450 altaaseen

Viesti Kirjoittaja Heska »

Oikein hieno projekti tuo ja hyvät kuvat, joskin halvemmallakin olisit päässyt.
http://www.aliexpress.com/item/LED-Time ... eb201560_3 TC-420 on edullinen 5-kanavainen ohjelmoitava led-controlleri, jossa driveritkin max.480W led syöttöön.
Juttua löytyy tuolta: http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... ontrolleri
Itsellä pari vuotta kohta toiminut ja olen rakentanut useammalle noita, yhdet 10-kanavaiset 400Wattisetkin meriakvaarioonkin jäähdytyksillä ja monet muut rakentanut noita TC-420 ohjattuja itse ohjeideni mukaan.
Kiva että kiinnostusta itserakenteluun löytyy, ei se mitään rakettitiedettä ole :D
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
jpuu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 166
Liittynyt: 15:20, 22.03.2013
Akvaarioseurat: Oma
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: LED valaistus Juwel Vision 450 altaaseen

Viesti Kirjoittaja jpuu »

TC420 on oikein hyvä, joskaan se ei mahdollista nopeita ilmiöitä kuten ukkosta ja pilvien liikettä auringon editse. Lyhin kytkentäaika on tuossa muistaakseni minuutin verran.
http://jpuu.1g.fi/kuvat/Luonto/Akvaario/
240 litraa pääasiassa Etelä-Amerikkaa. Vähän Aasiaakin.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: LED valaistus Juwel Vision 450 altaaseen

Viesti Kirjoittaja Heska »

Ei saa salamointia TC-420 jos sitäkin haluaa kun minuutti minimi muutosväli.
Sit voi rakentaa vaikka tämmöisen DIY-pilven lisäksi http://canyouactually.com/this-incredib ... e-to-make/ :mrgreen:
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
jpuu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 166
Liittynyt: 15:20, 22.03.2013
Akvaarioseurat: Oma
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: LED valaistus Juwel Vision 450 altaaseen

Viesti Kirjoittaja jpuu »

:D :D :D
http://jpuu.1g.fi/kuvat/Luonto/Akvaario/
240 litraa pääasiassa Etelä-Amerikkaa. Vähän Aasiaakin.
Pulputus
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 00:28, 09.08.2015
Sukupuoli: Mies

Re: LED valaistus Juwel Vision 450 altaaseen

Viesti Kirjoittaja Pulputus »

Heska kirjoitti:Itsellä pari vuotta kohta toiminut ja olen rakentanut useammalle noita, yhdet 10-kanavaiset 400Wattisetkin meriakvaarioonkin jäähdytyksillä ja monet muut rakentanut noita TC-420 ohjattuja itse ohjeideni mukaan.
Kiva että kiinnostusta itserakenteluun löytyy, ei se mitään rakettitiedettä ole :D
Heska, kivahan tätä tekniikkaa on itse rakentaa kun olen vielä sellainen tekniikan tunteva henkilö työelämässäkin. Koneistustyöt sujuu helposti ja tarkasti työpaikalla, sekä suunnitteluun on CAD ohjelmat myös.
Nyt olen hehkutellut ajatusta tehdä itse oikein kunnon kokoisen ja tehoisen ulkosuodattimen. Sellainen joka todella saa veden liikkumaan ja suodattaakin myös. Tuntuu ettei mikään kaupasta rahalla ostettava suodatin liikuta 1,5 metriä pitkän altaan vettä tarpeeksi. Haluaisin kytkeä senkin tuohon valoja ohjaavaan Storm X kontrolleriin ja sen avulla säätää veden virtausta yön ja päivän mukaan. Välillä voisi pistää pienen myrskynkin puhaltamaan altaaseen joka saa roskat liikkeelle pohjasta ja imun kautta pois altaasta. Muuttuuhan luonnossakin veden virtaukset jatkuvasti ja sekottaa veden.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”