Se 3D taustan teko ihan itte...

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Se 3D taustan teko ihan itte...

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Oon tässä pääni puhki miettinyt ja kytänny netistä jos jonkin näköisen 3D taustan tekemiseen. Voisko joku ystävällinen immeinen nyt kertoa, mistä mä ostan ja mitä. Styroksi levyä mullantossa on mutta ne väeijauheet ja pikasiloitteet... En tajua? Niin ja siis hinta ois kiva tietää myös. Tarttisin 190 senttiseen altaaseen taustan. Mielellään sellaisen joka ei kuitenkaan älyttömästi veis tilaa akvasta. Kiitos jo etukäteen. Tai jos jollakin on projektista vaihe vaiheelta kuvasarja (niin että tyhmäkin tajuaisi) niin se ois kans hyvä :)
"mitä, missä, milloin, koska?"
ninuska
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 19:50, 10.08.2004
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Se 3D taustan teko ihan itte...

Viesti Kirjoittaja ninuska »

En ole taustan tekoa harrastanut, usko omiin taitoihin ei riittänyt. Minä tilasin Kalajutusta kalliotaustan ja olen ollut tyytyväinen. Tausta ei vie paljoa vesitilavuutta, mutta tietysti uimatilaa häipyy etupuolelta (kalat tosin hyödyntävät myös takapuolta). Minun taustani uppoaa itsekseen, ei tarvitse silikoonata kiinni. Minusta hinta oli sopiva. Katsoin että 200x60 cm maksaisi 129€. En osaa yhtään sanoa noita tarvikkeista mitä kyselit saati sitten niiden hintaa, valitan.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Se 3D taustan teko ihan itte...

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?t=77990
http://tas.aqua-web.org/gs/data/uploads ... arioon.pdf


Tuossa pari topikkia, löytyi haulla, mihin olen myös itse vastaillut jotain kaksi taustaa itse tehneenä. Lisää ohjeita ja vinkkejä löytyy kun laittaa googleen hakuun. Mun nettisivut ei enää toimi, ennekuin teen uudet..

Stryroxia sekä polyuretaanilevyä ja vaahtoa löytyy vaikka Bauhausista tai K-raudasta tmv.
Pikasilotteet tmv. myös samoista paikoista (epoksin alle voi vetää mitä tahansa maalia), uulan-värijauhe löytyy ainakin Bauhausista ja epoksihartsin oon tilannu aina netistä http://www.arsalin.fi/kauppa/product_catalog.php?c=3 Erittäin riittoisaa.

Itseä kiinnostaisi tuo valukivitekniikka, kun jaksaisi orientoitua tekemään vaan, siitä saisi huomattavasti ohuemman kuin em. materiaaleilla.. vaan se projekti vielä odottaa pitemmälle vietyä inspiraatiota :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Se 3D taustan teko ihan itte...

Viesti Kirjoittaja Heska »

http://www.google.fi/#q=diy+3d+background+aquarium. Tosta monenlaista mallia omatekoisen taustan tekoon, mut voit sitten varautua että styroksipalloja joka paikassa ja saa olla kyllä aika taiteilija että saa aidonnäköisen muodon ja värityksen :P Suurin osa noista tekeleistä kyllä just omatekemän näköisiä mutta kyllä jokunen hyväkin joukossa ja aikaa varmaan menee noihin kyllä :mrgreen: Et siihen nähden esim.noi Kalajutun 129€ uppoavat taustat helppoja kun ei tarvii silikoonilla kiinnittää et pysyy paikallaan.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Kukkis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 10:16, 18.02.2004
Paikkakunta: Lappeenranta, HAS

Re: Se 3D taustan teko ihan itte...

Viesti Kirjoittaja Kukkis »

Kestääkö nuo Kalajutun kohokuvataustat tosiaan paikoillaan ilman silikoonausta?! Sittenhän sellaisen sais vaihdettua toimivaan akvaarioon päivän puljauksella, silikoonaaminen kun vaatis altaan totaalista tyhjentämistä.
ninuska
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 19:50, 10.08.2004
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Se 3D taustan teko ihan itte...

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Kukkis kirjoitti:Kestääkö nuo Kalajutun kohokuvataustat tosiaan paikoillaan ilman silikoonausta?! Sittenhän sellaisen sais vaihdettua toimivaan akvaarioon päivän puljauksella, silikoonaaminen kun vaatis altaan totaalista tyhjentämistä.
Siellä se on ollut jo muutaman vuoden, eikä kellu :mrgreen: . Nojaa vain takalasiin. Kalat pääsevät taustan taakse, koska revin päädyistä verkot irti. En tajua mikä virka niillä oli, koska minusta se ei ole ongelma, että kalaset pääsevät halutessaan myön sinne takapuolelle.

Minulla on tämmöinen http://www.kalajuttu.fi/product_details.php?p=739
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Se 3D taustan teko ihan itte...

Viesti Kirjoittaja Heska »

Kyllä se pysyy kun on uppoava malli, kelluvat taustat täytyy kiinnittää jotenkin muuten nousevat pintaan :mrgreen:
Ja tommosen voi laittaa jälkikäteenkin.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Kukkis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 10:16, 18.02.2004
Paikkakunta: Lappeenranta, HAS

Re: Se 3D taustan teko ihan itte...

Viesti Kirjoittaja Kukkis »

Oon jotenkin automaattisesti ajatellu et noi on kaikki kelluvia malleja. Tiedä sitten mistä sekin ajatus on päähäni iskostunut. :roll: Täytyykin laittaa hankintalistalle seuraavaksi tuommoinen! :mrgreen:
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Se 3D taustan teko ihan itte...

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Jos kalajutusta meinaa tilata niin vaikka tuote olisi varastossa ja tilattavissa niin kannattaa tarkistaa sähköpostilla, onko oikeasti. Itseltä lähti rahatkin tililtä mutta tuotetta ei kuitenkaan ollutkaan vaikka nettisivu niin väittää. Lähettivät mulle ilmotuksen, että tuotetta ei ole ja saan rahat takaisin. Sain rahat takaisin, mutta eivät vastanneet kysymykseeni mitä uskaltaa tilata eli mitä on varastossa oikeasti.
Silinoonattavat taustat kannattaa vain vähän silikoonata lasiin jos ne haluaa joskus helposti irti. Itsellä upotettava tausta ja hyvin pelittä. Kalat pääsee sen taakse ja virtaus kiertää myös näin paremmin sen taakse myös.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
ninuska
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 19:50, 10.08.2004
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Se 3D taustan teko ihan itte...

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Hedelmiina kirjoitti:Jos kalajutusta meinaa tilata niin vaikka tuote olisi varastossa ja tilattavissa niin kannattaa tarkistaa sähköpostilla, onko oikeasti. Itseltä lähti rahatkin tililtä mutta tuotetta ei kuitenkaan ollutkaan vaikka nettisivu niin väittää. Lähettivät mulle ilmotuksen, että tuotetta ei ole ja saan rahat takaisin. Sain rahat takaisin, mutta eivät vastanneet kysymykseeni mitä uskaltaa tilata eli mitä on varastossa oikeasti.
Silinoonattavat taustat kannattaa vain vähän silikoonata lasiin jos ne haluaa joskus helposti irti. Itsellä upotettava tausta ja hyvin pelittä. Kalat pääsee sen taakse ja virtaus kiertää myös näin paremmin sen taakse myös.
Muistaakseni homma toimi aikanaan niin että kyselin ko taustaa, eikä sitä ollut varastossa. Ilmoittivat minulle kun saivat sen. Tilasin ja maksoin vasta tuon ilmoituksen jälkeen.
Kukkis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 10:16, 18.02.2004
Paikkakunta: Lappeenranta, HAS

Re: Se 3D taustan teko ihan itte...

Viesti Kirjoittaja Kukkis »

Yhtä mallia on vain tällä hetkellä varastossa 150cm mittaisena ja kun tiedustelin milloin mahd. haluamaani mallia tulee varastoon niin vastaus oli ettei tällä hetkellä pysty tietämään. Myykö noita upotettavia malleja joku muu verkkokauppa?
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Se 3D taustan teko ihan itte...

Viesti Kirjoittaja Heska »

http://www.akvaariokauppa.fi/new/produc ... php?p=1240 tuolla on mut kalliimpiä kuin Kalajutun.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Se 3D taustan teko ihan itte...

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Kävin tsekkaamassa sen kalajutun taustat. Tottakai se minkä olisin halunnut maksaa 299€ siihen 2 metriseen altaaseen :mrgreen: Aina sama juttu. Kun nään jotain kivaa, niin se on kallista. Mun suurin ongelma tässä nyt lähinnä on se, että haluaisin mahdollisimman luonnonmukaisen "joen mutkaa" muistuttavan sisustuksen akvastani. Kuvitelkaapa jokea missä magrove puun juuret seisovat vedessä ja miltä sen joen törmä kirkkaassa vedessä näyttäisi? En löytänyt minkäänlaista kuvaa netistä veden alta otettuna mutta kirkkaassa vedessä voisin kuvitella sen näyttävän kivien ja juurien sulloutumalta kasveineen jotka kasvavat rungoilla ja ehkä jopa pohjassa. Olipas tosi kuvaava selitys :P ideana oli siis myös tuoda akvaariosta alkava vehreys akvan ulkopuolelle. Ongelmani asiassa on vaan mun pieni Mr. Matonen joka tietty asettaa hieman haasteita. Olen nyt jo nähnyt sen kiipeilytaidon. Joten ajattelin pitää veden pinnan hieman alempana ehkä noin 10 cm? Ja laittaa kasvit kasvamaan siitä ylös akvasta, ja varmuudeksi verkkoa takaosaan ja etuosaan lasit, jottei tule ongelmia.
"mitä, missä, milloin, koska?"
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Se 3D taustan teko ihan itte...

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

http://www.aquatic-gardeners.org/Articl ... arioon.pdf

http://www.kolumbus.fi/~w494954/akvaario/kallio.htm


Mun seuraavat taustat tulee olee näillä tyyleillä tehtyjä :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: Se 3D taustan teko ihan itte...

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Hedelmiina kirjoitti:http://www.aquatic-gardeners.org/Articl ... arioon.pdf
Ei toimi tuo linkki:

BAD REQUEST
Your browser tried to retrieve a document that we couldn’t find:
/Articl
Please inform the owner of http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=88&t=225412 about the malformed link.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Se 3D taustan teko ihan itte...

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Kaituli kirjoitti:
Hedelmiina kirjoitti:http://www.aquatic-gardeners.org/Articl ... arioon.pdf
Ei toimi tuo linkki:

BAD REQUEST
Your browser tried to retrieve a document that we couldn’t find:
/Articl
Please inform the owner of http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=88&t=225412 about the malformed link.
No ööh :( mä näin sen . Taytyy tutkia miksei näy.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Se 3D taustan teko ihan itte...

Viesti Kirjoittaja Heska »

http://www.ciklider.se/artiklar/tm_diy_moduler.shtml Ruottalaisfoorumin sivuilla tommoinen ohje 3D-taustan tekemiseksi. Ihan hyvännäköinen ja varmasti kestää mut painava varmasti ja hyvin kiinnitettävä ettei irtoa ja kaadu ja telo kaikki kalat.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: Se 3D taustan teko ihan itte...

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Tuon ruottalaisen ohjeen akvaariolakkaa ei enää saa suomesta. Soittelin viime vuonna sen jälleenmyyjälle ja myyjä kertoi, että jos olisin soittanut pari viikkoa aikaisemmin olisin saanut pilkkahintaan heiltä kaiken mitä sitä oli jäljellä. Meni kuulemma jätekäsittelykuormaan eikä sitä enää hänen mukaan ole aikomus tilata lisää koska sen menekki oli mitatöntä.
Epäilen myös suuresti, että sitä saisi tilattua suoraan valmistajalta koska ainakaan matkahuolto ei suostu kuljettamaan noita myrkkyjä. Ehkä jonkin ystävällisen rautakaupan kautta voisi onnistua tilaaminen, mutta sekin saattaa töksähtää johonkin minimitilausmäärään.

CemTekillä on valuhartsia jota voi käyttää korvikkeena, se on kristallin kirkasta kaksikomponenttihartsia. Hartsi kuitenkin sulattaa styroksia joten sementtiä kannattaa laittaa hieman reilummalla kädellä.
Ainakin K-Rauta myy CemTekin tuotteita.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Se 3D taustan teko ihan itte...

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

www.arsalin.fi kautta mä oon aina epoksihartsit tilannu.. kerran kaatu lastissa ja kansi oli valuttanu nesteen ulos ni sain arsalinilta saman tien uuden pönikän ilman lisäkuluja.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
8ufo8
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 20:49, 19.04.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Se 3D taustan teko ihan itte...

Viesti Kirjoittaja 8ufo8 »

Moii itse tein tausta luononkorkista . Miinuksena tietenki että värjää vettä aika kauvan ja tuurissaan minkälaiset palat saa liikkeestä. Pitänee laittaa muutama kuva tänne kun joutanee.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: Se 3D taustan teko ihan itte...

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Tahtoisin hieman isomman puun rungon muutaman putken naamiointii ja kävi mielessä juurikin nuo terraarioihin tarkoitetut luonnonkorkit.
Jään mielenkiinnolla odottamaan pidempää kokemuskertomusta.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Se 3D taustan teko ihan itte...

Viesti Kirjoittaja Heska »

8ufo8 kirjoitti:Moii itse tein tausta luononkorkista . Miinuksena tietenki että värjää vettä aika kauvan ja tuurissaan minkälaiset palat saa liikkeestä. Pitänee laittaa muutama kuva tänne kun joutanee.
Korkki varmaan kivannäköinen mutta kelluva niin kiinnitettävä tosi hyvin ja pudottaa Ph:ta ja sit toi veden värjääminen vielä.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
8ufo8
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 20:49, 19.04.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Se 3D taustan teko ihan itte...

Viesti Kirjoittaja 8ufo8 »

Ei sittein taida osata liittää kuvaa tänne. n.1kk ollut mut ei vielä ole ph vaikuttanut , että eikö kasveja kohta vois lisää.
8ufo8
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 20:49, 19.04.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Se 3D taustan teko ihan itte...

Viesti Kirjoittaja 8ufo8 »

DSC.jpg
DSC.jpg (91.51 KiB) Katsottu 16432 kertaa
noniin onnistu.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: Se 3D taustan teko ihan itte...

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Sehän näyttää hyvältä.
Kuinka suuri allas on kyseessä ja täyttääkö tuo korkki koko takaseinän?

Mieleen tuli, että jos tuo aiheuttaa jotain PH haittoja niin senhän voi päällystää vaikka valuhartsilla.
Tai saisikohan tuosta modattua kivijäljitelmän jos sen ensin maalaisi ja sitten laittaisi hartsin päälle.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”