DIY Leijupetisuodatin

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

DIY Leijupetisuodatin

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Mietinnässä on siis yhä 1000L akvaarion alle tuleva suodatinjärjestelmä johon en ole saanut päätöstä.
Tilaa akvaarion alle on 180x50x50 (lks).
Olen pähkäillyt sumppusuunnitelmien kanssa, mutta koska niiden yläpuolelle pitäisi jättää 20cm huoltotilaa ja alle tuleva vetokisko(*) vie tilaa 3-5cm niin sumpusta tulisi niin matala, että tilan hyötysuhde jää aika surkeaksi.
(*)Oli suodatin mikä tahansa diy suodatintyyppi niin sen alle on tarkoitus tehdä vetokiskot jos siihen täytyy joskus päästä helposti käsiksi (modata, korjata, tms).

Törmäsin pariin videoon leijupetisuodattimesta jotka herättivät mielenkiintoni:
http://www.youtube.com/watch?v=DIZA-j-p2No
http://www.youtube.com/watch?v=FzY7PZyc ... hn&index=6

Käsittääkseni kyseinen suodatintyyppi on melkoisen huoltovapaa jolloin sen yläpuolelle ei tarvitsisi jättää juurikaan "huoltotilaa". Ainoa mitä tuosta tarvitsee vahtia ja puhdistaa on tuo vaahtomuovi ja mahdolliset suodatinsukat, Kaldnes K1 materiaaliin ei ole tarkoitus koskea ollenkaan vaan se huoltaa ja puhdistaa itse itsensä.

Tietääkö joku saako Kaldnes K1 suodatimateriaalia suomesta?
Voiko joku kokemuksesta suositella kyseistä suodatintyyppiä?
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: DIY Leijupetisuodatin

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Kaituli miten leijupeti on toiminut? Miten on toiminut biologisena suodattimena? Roskankerääjä suodatin pitää ilmeisesti olla erikseen. Aihe ei ole pahemmin ketään kiinnostanut mutta sulla itsellä taitaa jo olla kokemusta ja tietoa tästä suodattimesta. Onnistuisiko leijupetisuodattimen tekeminen umpinaiseen pönttöön jossa Kaldnes K1 pyörisi virtausken mukana.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: DIY Leijupetisuodatin

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Vielä ei ole systeemi kytkettynä akvaarioon, mutta teen sen tässä parin seuraavan päivän sisällä.
Siksi en vielä osaa antaa tarkkaa tietoa kuinka se toimii biologisena suodattimena, palaan asiaan kunhan kokemusta kertyy.

Tässä kuitenkin päivitystä tähän asti saaduista kokemuksista:

Ilmapumppu pitää olla kunnollinen, mieluiten pieni kompressori, akvaarioilmapumpuilla ei tee tässä mittakaavassa yhtään mitään.
Itse ostin Hailea ACO-318 merkkisen kompressorin joka tuottaa 60 litraa ilmaa minuutissa, virrankulutus on 32W ja meteli 60bd.
http://herbert.fi/ilmapumppu-aco-318-70 ... -p-630.php
Tuon linkin alla kerrotaan hieman eri tehot, minun kertomani on kopioitu laatikon kyljestä.
Hinta on yllättävän pieni.

Suurin ongelma oli aluksi saada massat pyörimään kunnolla ja esteettömästi.
Ilmastinkeppien tekemisessä tuhraantui aikaa kohtuuttomasti kun piti erilaisia pikkunippeleitä ostaa ja kokeilla ennen kun päädyin itseäni tyydyttävään lopputulokseen. Ohessa ohjeet sekä kuvia ettei muiden tarvitse polttaa aikaa, rahaa ja hermoja kokeiluihin.

Sain kuitenkin K1 Kaldness massat lopulta pyörimään oikein hyvin. Olen pitänyt suodatinta keskellä lattiaa, missä olen voinut joka suunnasta tarkastella, että massat varmasti pyörii ja ilmastinkepit ei irtoa pohjasta (imukupit).
Lisäilin Kaldnessia vähitellen kun edelliset alkoivat liikkumaan kunnolla. Nimittäin jos heittää uudet massat suoraan suodattimeen niin saa pettyä ja ihmetellä missä vika kun ne ei liiku (tuli todettua). Kikka on saada niihin bakteerikanta pinnalle jotta ne saavat massaa ja painoa, vasta silloin ne alkavat pyöriä kuten videoissa näytetään. Itse kasvattelin bakteeria niiden pintaan vesiviljelylaatikossa, mutta eiköhän se onnistu vaikka sukkahousuissa.
Tässä videopätkä omasta suodattimestani:
http://youtu.be/_oKJF1b4bY8

Roskan kerääjä / esisuodatus pitää olla erikseen ja mielellään niin, että se on mahdollisimman helppo siivota. Aluksi oli tarkoitus laittaa esisuodatus tuon suodattimen ensimmäiseen kammioon, mutta koska suodatin tulee niin ahtaaseen paikkaan akvaarion alle niin esisuodattimen siivoaminen olisi ollut hemmetin hankalaa. Nyt virittelen suodatinmatosta esisuodatinta akvaarion sisälle.

Periaatteessa saman suodatinsysteemin toteuttaminen onnistuu millä tahansa sopivan kokoisella astialla (sanko, lelulaatikko jne.). Tärkeintä on saada suodatinmassat pyörimään kunnolla ekassa astiassa, tuskin ne bakut sen jälkeen välittää missä astiassa ne töitään tekee. Toiseen astiaan sitten lämmitin ja kiertovesipumppu.

----------------------------------------------------

Ilmastinkepit, tarvikkeet:

- PVC putkea (ulkomitta 10mm, sisämitta 7,5mm)
- ruostumattomia ruuveja
- pala kumia
- ilmastinletkun jatkopala (itselläni kulmapala)
- O-rengas (en muista kokoa)
- 2mm poranterä
- mattoveitsi
- pieni tasapäinen ruuvimeisseli

Ensin porataan sopiva määrä 2mm reikiä, itselläni se oli 11kpl reikiä per keppi (minulla on 4 keppiä). Reikien tekemisessä kannattaa olla tarkkana, että niistä tulee siistit sisä ja ulkopuolelta. Itselläni jäi jotain törsöjä joihinkin reikiin ja sitten ihmettelin miksei niistä tule ilmaa kuin muutamia kuplia kun viereisestä tulee kahdenkin edestä.
Putken toiseen päähän veistellään jostain kumista pyöreä pala joka mahtuu napakasti putken sisälle, kuminpalaan laitetaan vielä ruuvi joka tiukkaa kumin paikoilleen.
Toiseen päähän laitetaan ilmastinletkun jatkopala jonka ympärille laitetaan mahdollisimman tiukka O-rengas. Lopuksi jatkopala työnnetään putken sisälle tasapäisen ruuvimeisselin avulla.

Itse maksoin muistaakseni 7m PVC putkesta 10eur
O-renkaat maksoi 10kpl 3eur
ilmastinletkun kulmapalat maksoi 10kpl 15eur
Loput tarvikkeet ja työkalut löytyi omasta takaa.

Edellisiin kokeiluihin ja pettymyksiin upposi ehkä 60eur, sekä paljon aikaa ja autolla ajelua.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: DIY Leijupetisuodatin

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Onko ilmastin ja ilmastinkepit välttämättömiä? Eikö riitä että K1 massat saa liikkumaan. Tarvitseeko leijupetisuodatin ilmastuksen toimiakseen. Pyöreässä tynnyrissä massat saisi helposti pyörimään pelkällä kiertovesipumpulla. Mielenkiintoinen suodatintyyppi josta en tiedä mitään.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: DIY Leijupetisuodatin

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Se mitä aikoinaan tutkin asiaa niin selitys on, että bakteerit tarvitsevat paljon happea elääkseen ja toimiakseen mahdollisimman tehokkaasti, sen vuoksi tuossa suodatintyypissä kaikki käyttää ilmapumppuja. Siitä oli jopa olemassa jokin suositus; litraa ilmaa / litraa K1 Kaldness, mutta en valitettavasti enää muista missä siihen törmäsin.
Liikkeen tarkoitus on saada suodatinmassat hankaamaan toisiaan jolloin niiden ulkopinnassa oleva vanha ja kuollut bakteeripinta hankautuu irti, eli suodatinmassat putsaavat itse itseään. Irti hankautuva kuollut bakteerimassa on sellaista ruskeanharmaata mössöä minkä pitäisi olla erinomaista lannoitetta kasveille.

Jotkut käyttää kiertovesipumppuja apuna jos säiliö on oikein suuri tai hankalan muotoinen. Myös akvaariolta sumpille tulevaa vesivirtausta monet käyttää massojen liikuttelun apuna.

Itse sain kuuman kipinän tähän suodatinmalliin oheisesta videosta, mistä oppii jo aika paljon:
https://www.youtube.com/watch?v=DIZA-j-p2No
13min kohdalla!
Tuo (Joey Mullen) kertoo noista projekteistaan harvinaisen hyvin ja selkeäsanaisesti. Ei ihme, että jätkällä on jo 100k youtube seuraajaa :)
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: DIY Leijupetisuodatin

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Jos ei oteta kompressorin ääntä huomioon niin millaista ääntä leijupeti pitää. Kuuluuko suhinaa ja pulputusta?
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: DIY Leijupetisuodatin

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Koomikko kirjoitti:Jos ei oteta kompressorin ääntä huomioon niin millaista ääntä leijupeti pitää. Kuuluuko suhinaa ja pulputusta?
No nyt kun kysyit niin kyllähän ne muovihokit eräänlaista rahinaa/suhinaa pitää kun ne törmäilee toisiinsa ja kuplat pitää myös omaa ääntään.
Tosin tuollainen systeemi on helppo koteloida ja koteloon tehdä äänieristys. Itse eristän akvaarion alustan "ovet" solumuovilla jonka uskon vaimentavan äänet jos ei nyt ihan kokonaan niin kuitenkin sen verran ettei ne häiritse ketään.

Itselläni tuo suodatin on tehty lasiakvaariosta. Uskon, että muoviastiasta tehty suodatin pitäisi enemmän ääntä kun K1 törmäily muoviastian seinämiin todennäköisesti pitäisi vielä omaa ääntään. Lasi on sen verran painavaa ettei se resonoi ainakaan minulla mitenkään.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: DIY Leijupetisuodatin

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Kiitos tiedoista ja vastauksista. Kiva että joku muukin akvaristi on vielä hereillä :D
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: DIY Leijupetisuodatin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Riittääköhän Kaituli tuo suunnittelemasi mattosuodatin esisuodattimeksi tuolle leijusuodattimelle kun molemmat lähinnä biologisia suodattimia? Matto kyllä estää isompien partikkelien pääsyn leijusuodattimeen mutta maton bakut eivät kaikkea pysty tuhoamaan jos sinulle tulee paljon isoja kaloja altaaseen, jolloin joudut todennäköisesti lapolla puhdistamaan pohjaa ajoittain näin ainakin omien mattosuodatin kokeilujen perusteella.

Muut suodatustyypit testattu viimeisimpänä valutussuodatin josta myös hyviä kokemuksia mutta tuo leijusuodatin jo useamman vuoden ollut mielessä että pitäisi testata koska ainakin teoriassa on todella tehokas ja lähes huoltovapaa biologinen suodatin. Mutta olen miettinyt jos kytkisin pienen hiekkaleijusuodattimen ulkosuodattimen perään(kuva alhaalla mutta kytkisin ne sarjaan), tuota uv:ta ei välttämättä tarvitse niin mitä Kaituli veikkaat tuommoisen toimivuudesta kun olet leijupetisuodattimiin perehtynyt?

Löysin muuten mielenkiintoisen artikkelin eri suodatustyyppien/mallien eduista ja ongelmista
http://www.americanaquariumproducts.com ... l#overview
kirjoittaja kokenut akvaarioguru jolla 60-luvulla jo eka akvaario.
http://www.americanaquariumproducts.com ... ilter.html
tuommoisen 600:sen tai itserakennetun vastaavan mietin jos kytkisin ulkosuodattimen ulostuloon, onko kellään kokemuksia?
Noita hiekkaleijupeti diy putkisuodattimia monet harrastajat rakentaneet Suomessakin.

Ja tiedätkö Kaituli onko tuommoiset K1 tyyppiset biopallot suurempi pinta-alaiset kuin tuo perinteinen hiekka tms. etuja hiekkaan verrattuna kun tuolla saisi melko pienikokoisen lisäsuodattimen?
Liitteet
image.jpg
image.jpg (10.95 KiB) Katsottu 8364 kertaa
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: DIY Leijupetisuodatin

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Koomikko:
Tulin töistä joten siksi olin hereillä, enkä pysty olemaan vastaamatta jos joku jotain kysyy :mrgreen:

Heska:
Teen tuosta mattosuodatin levystä filtterin joka on helppo vaihtaa ja pestä. Sen tarkoitus on vain kerätä suurimmat kikkareet eikä toimia biologisena suodattimena. Ei nuo Kaldness muovisylinterit edes tarvitse mitään apua koska niiden pitäisi helposti kyetä putsaamaan vesi vaikka heittäisin 200 gramman pihvin joka päivä altaaseen, noin niiku karrikoiden =)

Minullakin oli harkinnassa hiekkaleijupetisuodatin, mutta kallistuin K1 suodattimeen muutamasta syystä.
K1 tuntui olevan hieman halvempi ratkaisu, kellään ei vielä tuntunut olevan K1 suodatinta (mielnkiintoista olla pioneeri) ja ne toimivat eri periaatteella.

K1 tehtävä on antaa bakujen elää rauhassa ja pitää vahva bakukanta sylinterin sisäpuolella. Sylinterin ulkopuolella vain nuoret ja vahvat bakteerit pysyvät kiinni, vanhat/kuolleet bakut hankautuvat irti. Eli K1 sylinterit toimivat tehokkaana biosuodattimena sekä puhdistavat itse itseään, se oli minulle riittävä perustelu.
Hiekkaleijupetisuodatin ei toimi yhtä tehokkaana biologisena suodattimena kuin K1, koska bakuilla ei ole hiekan pinnassa mitään turvaa pois hankautumista vastaan. Hiekassa on varmasti enemmän pita-alaa kuin K1:ssä, mutta ei sitä turvallista pinta-alaa. Hiekassa olevien bakujen tehokkuutta säädetään veden virtauksella, mutta siinä todennäköisesti saa pitkään ja hartaasti opetella mikä on oikea virtausmäärä jotta bakut viihtyy. Tuo linkissä oleva suodatin on tehdasvalmisteinen joten eiköhän siinä tule kaikki ohjeet ja rensselit mitä sen tehokkaaseen pyörittämiseen tarvitaan.
En minä kuitenkaan pysty noita hiekka ja K1 suodatintyyppiä suoraan vertailla koska minulla ei siihen kokemusta. Voin viime kädessä vain kertoa oman arvioni ja toistaa asioita mitä olen netistä tutkinut.

Kuvassa likasia ja puhtaita K1 Kaldness sylintereitä.
Noista näkee hyvin kuinka sylinterin sisäpuolella on vahva bakukerros ja ulkopuolelta ne ovat vain hieman ruskehtavia.
Kuva

Nyt kun lueskelin tuota linkin artikkelia tarkemmin niin huomasin, että kyseinen tyyppi testailee vain tehdasvalmisteisia suodattimia ja melkoisen isoa valikoimaa sellaisia. Mistä se on ne saanut ja kuinka kauan se on niitä testaillut? Olisikohan kyseessä joku akvaariokauppias joka samalla buffaa myymiään tuotteita, ja puhuu kokemuksesta koska hänellä on niitä toiminnassa omassa liikkeessään.
Vaikka artikkeli on melko uusi niin hän ei ole myöskään arvostellut tai edes maininnut K1 suodattimia. Sellaisia on kuitenkin ollut jenkkilässä akvaariokäytössä jo vuosikausia. Olisikohan syy siinä, että akvaristien keskuudessa K1 suodattimet ovat tee-se-itse projekteja? Ainakaan minä en ole löytänyt yhtään valmistajaa joka tekisi K1 suodattimia akvaariokäyttöön.
Nexus tekee kyllä K1 suodattimia, mutta ne ovat tarkoitettu lähinnä kalalammikoita varten ja ovat hinnaltaa jotain ihan muuta (kuten linkin takaa voi todeta).
http://evolutionaqua.com/acatalog/K1_Media.html

--------------

Suunnitelmasi laittaa hiekkasuodatin jo olemassa olevan ulkosuodattimen perään kuullostaa mielenkiintoiselta ja kokeilun arvoiselta. Toisaalta miksi laittaa ne sarjaan? Eiköhän se ulkosuodatin ulosta ihan hyvää vettä ilman hiekkasuodattimenkin apua?
Entä jos ne laittaisi rinnakkain? Silloin jos toiseen tulee ongelmia, toinen yhä jatkaisi toimintaansa. Rinnakkain kytkettynä myös suodatustehokin olisi suurempi.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: DIY Leijupetisuodatin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Ajattelin sarjaan sillä periaattella että ulkosuodattimeen laittaisi vain karkeat massat mekaaniseen puhdistukseen ja toimisi esisuodattimena hiekkaleijusuodattimelle koska siihen ei käsittääkseni saa isompaa roskaa mennä.

En tarvitse varmistusta, minulla jo kaksi tehokasta ulkosuodatinta + valutussuodatin + Eheim 2252 sisäsuodatin + streameri että ei välttämättä tarvitsisi edes lisäsuodatinta mutta kivojahan tommoiset testaukset on. :P

Tuossa hiekkaleijusuodattimessa ei tarvitsi erillistä pumppua jos sen löisi suoraan suodattimen perään mutta tuon virtausmäärän sopivaksi saamisessa täytyy olla ehkä ohitusventtiili jolla säätää virtaus sopivaksi.

Toimiskohan pienillä substraattipalloilla toi leijusuodatin hiekan sijasta, niissä olisi bakuille enemmän tartuntapintaa kuin hiekassa?

Toi Carl Strohmeyer on akvaariobisneksessä ja suunnittelee laitteitakin, hoitaa julkisia akvarioita ym. siksi lähinnä kaupallisista tuotteista kirjoitellut varmaan.

Kerrohan kun saat enemmän kokemusta K1-suodattimestasi, mielenkiintoinen projekti. :P
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: DIY Leijupetisuodatin

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Suunittelin laittaa nuo K1 Kaldnessit pyörimään pieneen suljettuun tynnyriin. Homma ei ilmeisesti ole toimiva jos sekaan ei puhalla ilmaa. Jos suljettuun tynnyriin puhaltaa ilmaa niin ilma päätyy akvaarioon mitä en halua tapahtuvan. Pitää suunitella jotain muuta.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: DIY Leijupetisuodatin

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Tynnyriin korkea ja äänenvaimennettu huohotusputki?
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: DIY Leijupetisuodatin

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Aqualung kirjoitti:Tynnyriin korkea ja äänenvaimennettu huohotusputki?
Minulla on juurikin tämmöinen huohotusputki joka menee suoraan pihalle, toimii.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: DIY Leijupetisuodatin

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Suunittelin ulkosuodattimen kaltainen suodatinta näistä K1:stä. Silloin ei voi olla huohotusputkea.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: DIY Leijupetisuodatin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Toimiskohan jos kanisteri tyyppisestä ulkosuodattimesta esim. Fluval FX5:sta jättäis korit pois ja täyttäisi K1:llä jotka pyörisivät sisällä vapaasti moottorin vettä kierrättäessä? Joku verkko pitäisi olla ettei pallot tuki ulostuloletkua.
Bakteerien happisyöttöä ei olisi kuten Kaitulilla mutta muuten toimisi kai leijupetisuodatin tyyppisesti?
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
JyrkiS
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 19:56, 10.11.2013
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Re: DIY Leijupetisuodatin

Viesti Kirjoittaja JyrkiS »

Tässä myöhäisheränneenä löysin kiintoisaa...

Mitäpä arvelette seuraavasta:

https://www.youtube.com/watch?v=ZtgajS8ayFg

Kovasti paljon näyttää Kaldnes K1 medialta. Toteutustapa poikkeuksellinen, massa hiekkasuodattimessa. Itseäni hieman arveluttaa onko happea riittävästi bakuille ja miten mahtaa toimia mekaaninen suodatus, tulevatko jätökset takasin altaaseen tai vähintäänkin syövät happea suodattimessa. Kyseessä kuitenkin yleisöallas ja järeät kalat, karpit. Pakko suodatuksen jotenkin on toimia, kun kerran tuollaista käyttävät.

Mitä arvelette ?
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: DIY Leijupetisuodatin

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Kohta pääsen jatkamaan tätä ketjua suodattimen uudelleenkäynnistyksen merkeissä. Oli kellarissa iso vesivahinko ja jouduin ottamaan K1 Kaldness suodattimen pois joten joudun käynnistämään sen uudelleen. Blogaan sen projektin myös tänne.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”