Taistelukalojen viljely vol. 2

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Taistelukalojen viljely vol. 2

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

No niin. Herra Häijy rauhoittui, eli toisin sanoen lakkasi hyökkäämästä naaraaseen kiinni heti kun sellaisen näki. Kenties se tajusi, ettei sen taktiikka toimi..naaraat vaan kaikkoavat vauhdilla. Tänä aamuna se esitteli itseään evät pörhössä kohtuullisen matkan päästä ja saikin naaraan tulemaan luokseen.

Tällä hetkellä se poimii uutterasti pesästä putoavaa mätiä ja sylkee ne takaisin pesään. Se myös tulla mätkähtää kiduskannet levitettyinä lasia kohti, heti jos akvaariota lähestyy.
Ahvenia ja monneja.
Ginka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 157
Liittynyt: 21:23, 10.07.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Taistelukalojen viljely vol. 2

Viesti Kirjoittaja Ginka »

Dodiin nyt olis sitten ensimmäinen pariskunta tulilla. Uroksena ruotsintuonti kamputsealainen red butterfly HM ja naaraana ihan supisuomalainen kamputsealainen red(?). Tutustuvat vielä suojan takaa. Naaras on mädistä ihan pullollaan, äijä saisi alkaa sitä pesää kyllä tekemään sen pullistelun sijaan ;)
140l + 52l Aasia, taistelukalojen kasvatusta. Kesyhiiriä nimellä Ginka's.
Ginka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 157
Liittynyt: 21:23, 10.07.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Taistelukalojen viljely vol. 2

Viesti Kirjoittaja Ginka »

Olen malttamaton ja kun ei äijä sitä pesää tehnyt niin päästin naaraan kokeiluksi uiskentelemaan sekaan. Johan alkoi pesänrakennus! Nyt sitten toivotaan sitä itseään ;)

Kuva

Kuva

Kuva
140l + 52l Aasia, taistelukalojen kasvatusta. Kesyhiiriä nimellä Ginka's.
Cf
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 22:58, 02.02.2002
Paikkakunta: Finland

Re: Taistelukalojen viljely vol. 2

Viesti Kirjoittaja Cf »

Upeita taistoja. Ginkan ruotsalaispojasta tykkään ihan erityisesti. Onko tuo ihan tosiaan kamputsealainen, ruumis näyttäisi kuvassa enemmän metalliselta (olisin arvannut dragonia, mutta tämä homma on vielä hieman hakusessa...)?

Millaiset tilat teillä on käytössä taistelukalojen viljelemiseksi? Rivi pikkuakvaarioita koiraille ja isompi soppa naaraille vai miten? :)
Ginka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 157
Liittynyt: 21:23, 10.07.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Taistelukalojen viljely vol. 2

Viesti Kirjoittaja Ginka »

Mulla on koirailla isoja muovisia jyrsijöille tarkoitettuja kuljetuslaatikoita + yksi 50l mutteri. Naarat polskii pääasiassa 120l Aasia altaassani.

Tota urosta on tosi vaikea kuvata sen todellisessa värissä, kun mulle tulee aina mieleen se dragon. Täytyy yrittää ottaa siitä parempia kuvia.

Kuinkas pitkään porukka on odottanut varsinaista kutua? Neiti malttamaton haluaisi jo toimintaa! Eli kuinka kauan normaalisti joutuu odottelemaan?
140l + 52l Aasia, taistelukalojen kasvatusta. Kesyhiiriä nimellä Ginka's.
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Taistelukalojen viljely vol. 2

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Ginka kirjoitti:Mulla on koirailla isoja muovisia jyrsijöille tarkoitettuja kuljetuslaatikoita + yksi 50l mutteri. Naarat polskii pääasiassa 120l Aasia altaassani.

Tota urosta on tosi vaikea kuvata sen todellisessa värissä, kun mulle tulee aina mieleen se dragon. Täytyy yrittää ottaa siitä parempia kuvia.

Kuinkas pitkään porukka on odottanut varsinaista kutua? Neiti malttamaton haluaisi jo toimintaa! Eli kuinka kauan normaalisti joutuu odottelemaan?
Jaa-a, voin vastata vain meidän taistojen puolesta eli 0-10 vuorokauteen. Näkyykö kamputsealaisessa naaraassa niitä kuturaitoja, vai onko väri niin haalea ettei ''sotamaalaus''' tule näkyviin?
Ahvenia ja monneja.
Ginka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 157
Liittynyt: 21:23, 10.07.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Taistelukalojen viljely vol. 2

Viesti Kirjoittaja Ginka »

Ei näy liian vaaleassa kropassa. Ihan kiinnostuneen oloinen ollut kuitenkin.
140l + 52l Aasia, taistelukalojen kasvatusta. Kesyhiiriä nimellä Ginka's.
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Taistelukalojen viljely vol. 2

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Ginka kirjoitti:Ei näy liian vaaleassa kropassa. Ihan kiinnostuneen oloinen ollut kuitenkin.
Tapahtuukos teillä mitään?
Ahvenia ja monneja.
Ginka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 157
Liittynyt: 21:23, 10.07.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Taistelukalojen viljely vol. 2

Viesti Kirjoittaja Ginka »

Ei kerennyt kun piti erottaa perjantaina pariskunta kun olin koko viikonlopun pois. Aattelin antaa noille tauon ja lätkäisin nyt sitten toisen kamputsealaisen naaraan punaisen crowntailin kanssa.
140l + 52l Aasia, taistelukalojen kasvatusta. Kesyhiiriä nimellä Ginka's.
Kalastin
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 22:42, 18.01.2004
Paikkakunta: Vantaa

Re: Taistelukalojen viljely vol. 2

Viesti Kirjoittaja Kalastin »

Minuakin vähän huvittaisi kokeilla taistojen kudettamista aika monen vuoden tauon jälkeen, mutta yksi aika kriittinen asia puuttuu... Ne naaraat. Oletteko nähneet nättejä taistonaaraita pk-seudun kaupoissa viime aikoina? Eli jotain muuta kuin sitä ruskeaa kylkiraidoilla.
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Taistelukalojen viljely vol. 2

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Kalastin kirjoitti:Minuakin vähän huvittaisi kokeilla taistojen kudettamista aika monen vuoden tauon jälkeen, mutta yksi aika kriittinen asia puuttuu... Ne naaraat. Oletteko nähneet nättejä taistonaaraita pk-seudun kaupoissa viime aikoina? Eli jotain muuta kuin sitä ruskeaa kylkiraidoilla.
En ole minä ainakaan valitettavasti. Tosin en sieltä päin ole, mutta HAS:in näyttelyssä käydessä tuli myös liikkeitä tarkastettua. Ei mitään kivaa ollut :/
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Cf
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 22:58, 02.02.2002
Paikkakunta: Finland

Re: Taistelukalojen viljely vol. 2

Viesti Kirjoittaja Cf »

Helsingin Akvaariokeskuksesta hain itse viime viikon maanantaina kaksi kivaa naarasta, väreiltään (jos olen oikein identifioinut) opaque ja turkoosi, molemmat crowntaileja. Silloin altaaseen jäi vielä porukkaa, mm. lisää turkooseja ja joitakin punaisia.
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Taistelukalojen viljely vol. 2

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Cf kirjoitti:Helsingin Akvaariokeskuksesta hain itse viime viikon maanantaina kaksi kivaa naarasta, väreiltään (jos olen oikein identifioinut) opaque ja turkoosi, molemmat crowntaileja. Silloin altaaseen jäi vielä porukkaa, mm. lisää turkooseja ja joitakin punaisia.
Hei epistä!! Toki voi olla, että sinne on tullut tässä välissä jo uusia, kun aikaa kuitenkin käynnistä sen verran. Tai sitten olin vaan sokea :'D
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Cf
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 22:58, 02.02.2002
Paikkakunta: Finland

Re: Taistelukalojen viljely vol. 2

Viesti Kirjoittaja Cf »

mirauria kirjoitti:Hei epistä!! Toki voi olla, että sinne on tullut tässä välissä jo uusia, kun aikaa kuitenkin käynnistä sen verran. Tai sitten olin vaan sokea :'D
Olivat käsittääkseni tulleet silloin just viikonloppuna. [;)]

Tuo koiras on meillä steel blue huntupyrstö. Saa nähdä, mitä sieltä tuppaisi ulos sitten... Värit kaiketi ovat jopa melkein ok, mutta evistä tullee sitten hirveitä sekasikiöitä. :mrgreen:
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Taistelukalojen viljely vol. 2

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Cf kirjoitti:Olivat käsittääkseni tulleet silloin just viikonloppuna. [;)]

Tuo koiras on meillä steel blue huntupyrstö. Saa nähdä, mitä sieltä tuppaisi ulos sitten... Värit kaiketi ovat jopa melkein ok, mutta evistä tullee sitten hirveitä sekasikiöitä. :mrgreen:
Nyt olen kyllä kade. Miksei tänne saa mitään kivaa. Pläh. Tai pitäisi mulle olla tulossa yksi red dragon naaras ensi viikolla, mutta sillä yhdellä ei pitkälle pötkitä :'D On mulla ennestään pari naarasta, mutta yksi on maatiainen, yksi sini-punainen ja yksi jopa ihan kivan värinen punainen cambo. Ukkoja sitten onkin vähän joka lähtöön :roll:
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Kalastin
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 22:42, 18.01.2004
Paikkakunta: Vantaa

Re: Taistelukalojen viljely vol. 2

Viesti Kirjoittaja Kalastin »

Hmm... Mä en kyllä mitenkään ehtis Ruoholahteen tällä viikolla. Saisikohan tuon miehen taivuteltua käymään, kun se on töissä ihan siinä vieressä. Sitä ei kyllä kalat kiinnosta mutta kai se myyjien avulla saisi pari kirkkaan väristä taistoeukkoa valittua. Kiitos vinkistä joka tapauksessa!
Cf
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 22:58, 02.02.2002
Paikkakunta: Finland

Re: Taistelukalojen viljely vol. 2

Viesti Kirjoittaja Cf »

Jos et saa ukkoa suostumaan ja lupaat tulla kalat jossain välissä hakemaan & lunastamaan (Itä-Helsingistä), voin mäkin siellä käväistä tällä viikolla. Kunhan kerrot mitä oot ensisijaisesti vailla tai oot jonkun yhteydenpitovälineen päässä, että voin laittaa kuvaa "kelpaaks tää, entäs - oho ei tää kun se tuolla pensaan takana". :mrgreen:


Ja mirauria, mistä sä dragonin saat? Riittääkö sieltä muillekin? 8O
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Taistelukalojen viljely vol. 2

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Cf kirjoitti:Jos et saa ukkoa suostumaan ja lupaat tulla kalat jossain välissä hakemaan & lunastamaan (Itä-Helsingistä), voin mäkin siellä käväistä tällä viikolla. Kunhan kerrot mitä oot ensisijaisesti vailla tai oot jonkun yhteydenpitovälineen päässä, että voin laittaa kuvaa "kelpaaks tää, entäs - oho ei tää kun se tuolla pensaan takana". :mrgreen:


Ja mirauria, mistä sä dragonin saat? Riittääkö sieltä muillekin? 8O
Dragonien kanssa pitää olla tarkkana. Tässä on määritelmä mikä on dragon :https://www.facebook.com/media/set/?set ... 248&type=3
Ahvenia ja monneja.
Kalastin
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 22:42, 18.01.2004
Paikkakunta: Vantaa

Re: Taistelukalojen viljely vol. 2

Viesti Kirjoittaja Kalastin »

Kiitos tarjouksesta Cf. Mies jo vähän lupaili että voi käydä kalaostoksilla, palataan asiaan jos ei ala taistiksia muuten uida tähän suuntaan. :)
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Taistelukalojen viljely vol. 2

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Cf kirjoitti:Jos et saa ukkoa suostumaan ja lupaat tulla kalat jossain välissä hakemaan & lunastamaan (Itä-Helsingistä), voin mäkin siellä käväistä tällä viikolla. Kunhan kerrot mitä oot ensisijaisesti vailla tai oot jonkun yhteydenpitovälineen päässä, että voin laittaa kuvaa "kelpaaks tää, entäs - oho ei tää kun se tuolla pensaan takana". :mrgreen:


Ja mirauria, mistä sä dragonin saat? Riittääkö sieltä muillekin? 8O
Imatralta tulee mulle. Luotan siihen, että on dragon. Jos ei ole, niin ei se mitään. Kallis täti siinä tapauksessa muuten, mutta eniveis rutkasti parempi, kuin mitä olen aikoihin missään nähnyt. Ja ko. kala on ainakin tällä hetkellä viimeinen "kunnollinen" naaras siinäkään liikkeessä.
Hitsiläinen, kun itsekin tekisi nyt mieli tarkastamaan Akvaariokeskuksen valikoimaa. Pikkasen on vaan reilu matka tulla sinne, kun muuten ei ole suunnitelmissa reissua :/
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Taistelukalojen viljely vol. 2

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Osasta poikasista tuli kirjavia kuten pitikin, mutta osasta näkyy tulevan punaisia. Samalla totesin, että kala jossa on paljon mustaa periyttää tummia jälkeläisiä ja vaalea kala taas vaaleutta -luultavasti jos vaaleita käyttäisi tuloksena olisi kohtuu nopeasti kamputsealaisen näköisiä kaloja.
Ahvenia ja monneja.
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1113
Liittynyt: 23:03, 31.07.2009
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki & Seinäjoki

Re: Taistelukalojen viljely vol. 2

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Mun mielestä Millia sanoi ton joskus hienosti. http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... lukala.htm

Cambodian on taistelukala, jolla on kerman värinen vartalo. Tämä mutaatio tuli ensimmäisen kerran esille Kambzhassa. Muutaatio aiheuttaa mustan pigmentin puuttumisen kaloista. Muut värit, punainen, keltainen ja sininen tai vihreä, voivat näkyä. Evät eivät ole niin huomattavasti vaaleita kuin vartalo, niissä esiintyy normaali väritys muutoin kuin mustan pigmentin osalta. Kuten Melanokin, on Cambodian resessiivinen geeni normaaliin mustan pigmentin sisältävään geeniin.

Cambodian geenin perinnöllisyys
Cambodian + Vihreä (tumma vartalo) = 100% Monivärinen (Cambodian genotyyppi)
Cambodian + Monivärinen (Cambodian genotyyppi)= 50% Cambodian, 50% Monivärinen (Cambodian genotyyppi)
Cambodian+ Cambodian = 100% Cambodian
Monivärinen (Cambodian genotyyppi) + Punainen (tumma vartalo) = 100% Monivärinen (50% Cambodian genotyyppi)
Monivärinen (Cambodian genotyyppi) + Monivärinen (Cambodian genotyyppi) = 25% Cambodian, 75% Monivärinen(67% Cambodian genotyyppi)
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Taistelukalojen viljely vol. 2

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

nastamuumio kirjoitti:Mun mielestä Millia sanoi ton joskus hienosti. http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... lukala.htm

Cambodian on taistelukala, jolla on kerman värinen vartalo. Tämä mutaatio tuli ensimmäisen kerran esille Kambzhassa. Muutaatio aiheuttaa mustan pigmentin puuttumisen kaloista. Muut värit, punainen, keltainen ja sininen tai vihreä, voivat näkyä. Evät eivät ole niin huomattavasti vaaleita kuin vartalo, niissä esiintyy normaali väritys muutoin kuin mustan pigmentin osalta. Kuten Melanokin, on Cambodian resessiivinen geeni normaaliin mustan pigmentin sisältävään geeniin.

Cambodian geenin perinnöllisyys
Cambodian + Vihreä (tumma vartalo) = 100% Monivärinen (Cambodian genotyyppi)
Cambodian + Monivärinen (Cambodian genotyyppi)= 50% Cambodian, 50% Monivärinen (Cambodian genotyyppi)
Cambodian+ Cambodian = 100% Cambodian
Monivärinen (Cambodian genotyyppi) + Punainen (tumma vartalo) = 100% Monivärinen (50% Cambodian genotyyppi)
Monivärinen (Cambodian genotyyppi) + Monivärinen (Cambodian genotyyppi) = 25% Cambodian, 75% Monivärinen(67% Cambodian genotyyppi)
Siis kamputsealaisen näköisiä kaloja, ei kamputsealaisia. En keksinyt parempaakaan tapaa kuvata asiaa, kaltaisia ehkä, koska kaltaisia ei ole sama kuin samanlaisia. Oletuksena siis jos jalostaa keskenään kaloja joilla on hyvin vähän mustaa pigmenttiä on lopulta tuloksena kala jonka vartalo on lähinnä helmen harmaa?
Ahvenia ja monneja.
Ginka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 157
Liittynyt: 21:23, 10.07.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Taistelukalojen viljely vol. 2

Viesti Kirjoittaja Ginka »

Meillä ei vieläkään kude argh! Syytän mun naisia jotka ei lämpene mitä upeimmille ukoille, hyvä kun ei oo puoli allasta kuplapesän peitossa :D

Tässä parempi kuva mun toisesta tuonnista <3

Kuva
140l + 52l Aasia, taistelukalojen kasvatusta. Kesyhiiriä nimellä Ginka's.
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Taistelukalojen viljely vol. 2

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Ginka kirjoitti:Meillä ei vieläkään kude argh! Syytän mun naisia jotka ei lämpene mitä upeimmille ukoille, hyvä kun ei oo puoli allasta kuplapesän peitossa :D

Tässä parempi kuva mun toisesta tuonnista <3

Kuva
Eiköhän se ennenpitkään onnistu. Pidän peukkuja.
Ahvenia ja monneja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”