Harrastuksen alkuvaiheet!

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Harrastuksen alkuvaiheet!

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Lueskelin tuossa akvaariomaailma lehteä ja sitä kolumnia mitä kirjoittaa se 12 vuotias tyttö...en oikein tajua mitä järkeä siinä kolumnissa on...onko se tarkoitettu huumoripätkäksi vaiko?
Joka tapauksessa rupesin miettimään itseäni, ihan harrastuksen alkuaikoina ja niitä kaikenlaisia virheitä mitä teki. Joten olisi kiva kuulla josko muutkin uskaltaisivat ripittäytyä ja kertoa virheistään...jos uskallatte?

Eli minä aloitan tämän virtuaali ripittäytymisen

Muistelisin, että ihan alun aamenen sain kaverilta jolla oli akvaario niin miljoonakaloja muutaman kipaleen ja ne majailivat tuollaisessa säilyke tölkissä...kunnes...yllätys, yllätys kuolivat
Saman tien kinusin isän ostamaan kunnon akvaarion ja se muistaakseni oli 90 litrainen. Sinne sitten ahdettiin melkoisesti kaloja ja kaikkia en muista, mutta mieleeni on jäänyt, että tässä 90 litran altaassa sulassa sovussa uiskentelivat yksinäinen lehtikala, kultakala sekä lehtikalan ruokaa...neontetroja ja seeprakaloja
Lisäksi myöhemmin tähän jumalattoman suureen akvaarioon muitten kalojen lisäksi hommattiin aasianmutakala. Eli isoja kaloja riitti...
PH oli hämärä käsite jonka tajusin joten kuten, mutta en koskaan mitannut ph:ta...muista vesiarvoista puhumattakaan, kun en edes ollut kuullut kovuuksista saatikka nitriitistä tai nitraatista! Hypistelin kyllä vesitestejä akvaariokaupassa ja ihmettelin, että mihinköhän nämäkin ovat
Hommattiin vielä pari muuta akvaariota joista toinen oli muistaakseni 20litrainen kahdeksankulmainen allas jossa oli ainakin seeprakaloja...lisäksi oli terraario jossa oli tuliliskoja...melkoinen eläintarha!
Yllättäen kuitenkin vaikka suurin osa asioista näin jälkeen päin mietittynä oli pielessä niin seeprakalat lisääntyivät itsekseen ja tuliliskotkin lisääntyivät.
Sitten tulikin monta muuttoa peräjälkeen ja luovuin kaikista akvaarioista...nyt kymmenisen vuoden tauon jälkeen ostin noin vuosi sitten uuden kulma-akvaarion ja tällä kertaa otin asioista hieman enemmän selvää kuin silloin "joskus"

Ja tämä tarina on tosi!
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Eiköhän jokaisella ole noita "alku-vaiheen" muistoja tarjolla,
omalta kohdalta tulee mieleen:

- Joka kuukautiset totaaliset veden vaihdot ja hiekan pesut, kumma kyllä kalat lisääntyivät silloin helpommin
- Tulilisko joka karkasi akvaariosta ja löytyi viikkoa myöhemmin suht kuivassa kunnossa.
- Vesitestit? mitähän ne oli... koulusta taisin joskus "lainata" pätkän pH-liuskaa. Ilman värikartta sillä ei tosin tehnyt mitään...
jne. jne. jne.

Noh... noista jutuista on jo lähes 15 vuotta aikaa,
kun homma aloitettiin uudestaa niin tuli kyllä otettua
selvää asioista hiukan paremmin



/sam
sam.salonen@abo.fi
+358-(0)40-505 7487
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1234
Liittynyt: 18:22, 21.06.2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Tunnen tuon tytön hyvin, enkä usko että hänellä on kovin tarkasti eriteltyjä tavoitteita, sen enempää kuin tuon ikäisellä, aivan tavalliselta pikku-tytöllä voi ollakaan. Pyyteetön kirjoittamisen ilo uudesta harrastuksesta on varmaan tärkein tekijä, sillä mitään rahaa ei hän jutuistaan saa. Kokeneemman lukijan kannattaisi muistaa, että kyseessä on aloittelija. Omasta mielestäni ko. artikkeli saattaa kiinnostaa muita samassa vaiheessa ja aaltopituudella olevia. Sama tervehenkinen into oli varmaankin myös taannoisen Kalapolskutus-lehden yritteliäillä, mutta vihamielisen yleisön ilmeisesti lopulta lannistamilla, vähän vanhemmilla akvaristi-tytöilläkin!
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Niin no en tarkoittanut pahasti sanoa ja kuten edellisestä viestistä voi lukea niin luulenpa, että itse olin pahemmin pihalla akvaarioiden maailmassa kuin tuo AM lehteen kirjoittava tyttö. Onhan sitäkin palstaa ihan kiva lukea ja muistella juuri omia alkuvaiheen touhuja.
Tämä lienee taas tämä aihe mistä kirjoitetaan aina joka netti-palstalla, kun uusi AM lehti ilmestyy...eli valitetaan ettei lehdessä ollut mitään uutta. Jossain kuitenkin lehden tekijöiden pitää vetää raja...eli tehdäänkö lehteä niille hardcore harrastajille joilla on jotain todella harvinaisia kaloja akvaariossa ja jotka ovat harrastaneet kymmeniä vuosia...heille lehti ei varmasti juuri mitään tarjoakkaan...tai sitten lehteä tehdään kuten nykyäänkin eli tarkoitettuna niille jotka ovat juuri harrastuksen aloittaneet.
Itse tykkään kyllä lehdestä nytkin...on siellä aina joku mielenkiintoinen artikkeli. Ja onhan se ainoa suomenkielinen akvaarioalan julkaisu joten kaipa sitä pitää tukea?
Kuoliko se Kalapolskutus lehti sitten vai? Mun mielestä ne vielä ilmoittelivat tuossa kesän alussa?
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1234
Liittynyt: 18:22, 21.06.2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Sori, että ymmärsin vähän vinoon. Kalapolskutuksesta kuulin senverran, että lehti saattaa vielä ilmestyä - kai maksuttomana, mistä vedin omia päätelmiä.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Akvaarioharrastusta -70 luvun alkupuolelta. Aloitin akvaarioharrastuksen -70 alkuvuosina luokkakaverini inoittamana jonka vanhemmat omistivat kuopion ainoan akvaarioliikkeen. Luokkakaverini mukana useinkin koulunjälkeen menin katselemaan kauniita ja värikkäitä akvaariokaloja. Siitä leimahti rakkaus akvaristiikkaan. Ja tottakai ensimmäinen "akvaario" oli 5 litran Riihimäen lasitölkki kahden onnelisen miljoonakalan kera, ilman minkäänlaista tekniikkaa, pohjalla soraa ja kasvina rasvalehti

Riihimäen lasipurkki tuli päivitettyä jossakinvaiheessa puolet suurempaan, ruhtinaalliset 10 litraa

Sain vanhempani jossakin välissä "ympäripuhuttua" ja seuraava aivan oikea akvaario 70 litraa olikin tosiasia, se tuntui nykyakvaarioihin verrattuna silloin 500 litraiselta. Tekniikkaa ei ollut muuta kuin heikkotehoinen ilmapumppu ja hehkulamppu valaisin, mutta into oli suuri.

Siihen aikaan oli "hiukan" erillainen akvaarionhoito vallalla joka opetettiin paikallisessa akvaarioliikkeessä. Silikooneja ei vielä silloin tunnettu ja akvaario oli tehty siihenaikaan käytetyllä "lyijymönjä kitillä." Joka kuivui suhteellisen nopeasti käyttökelvottomaksi jos altaan joutui syystä tai toisesta tyhjentämään vaikkapa kuukaudeksi, akvaarioon ei voinnut laittaa enää vettä koska lyijjymönjä kitti kuivui ja allas vuosi ja saumat oli vaihdettava uusiin jos akvaarion halusi ottaa uudestaan käyttöön.

Näin meillä aloitettiin akvaarioharrastus. 70 litrainen allas paikoilleen pestiin ja keitettiin hiekat, etsittiin luonnosta kivet ja laitettiin ilmapumppu toimimaan sekä vesi viikoksi akvaarioon seisomaan. Muistaakseni parinpäivän perästä käytiin akvaarioliikkeestä hakemassa akvaarioon kasvit. Muistan vielä aivan elävästi miten toistakymmenvuotiaan pikkupojan mieli oli malttamaton kun kaloista tyhjää akvaariota tuijotteli ja odotti että sinne olisi saannut akvaarion väriläiskät kalat hommattua

Sekin päivä vihdoin koitti ja sain kalat, tarkaan en muista muuta kuin miljoonakalat ja plätyt. Jossakin vaiheessa siellä oli myös pariskunta sinirihmakaloja.

Akvaarion hoito -70 luvulla oli sellaista että "muistaakseni" sinne vaihdettiin vettä kerran kuukaudessa 1/3 osa vesi seisotettiin saavissa ennen vaihtoa 2 vuorokautta. (Kuopiossa käytettiin vedessä silloin hampaiden takia fluoria.)

Kerran vuodessa, keväällä oli akvaarion suursivous. Kalat laitettiin taas vuosisiivouksen ajaksi riihimäen lasitölkkiin, akvaario tyhjennettiin kokonaan, lasit puhdistettiin, hiekat keitettiin ja akvaario annettiin olla seuraavaan päivään asti ilman kaloja. Siis kaikki vesi vaihdettiin uuteen
Tottakai tämä vesi oli ensin seisonut sen kaksi vuorokautta ensin, muistan kun suursivouksen aikaan kaikki astiat äidin pyykkikorvo mukaanlukien oli käytössä veden seisotuksessa.

Seuraavana päivänä kalat palautettiin altaaseen ja voi kun oli iloisia kaloja kun pääsivät siivottuun kotiinsa uimaan. Täytyy vaan todeta että siihenaikaan akvaariokalat olivat kestäviä tämänpäivän kaloihin verrattuna. Silloin ei ollut moottorisuodattimia vielä olemassakaan saatikka vesitestejä, lääkkeitä oli saatavana akvaarioliikeessä, ne olivat kauppiaan itsensä valmistamia salaisen reseptin mukaan.

Ei voi sanoa muuta kuin kyllä on akvaristiikka ja laitteet kehittyneet noista ajoista ja onneksi tietoakin on tullut paljon lisää, akvaarion ja kalojen hoito on tänäpäivänä paljon erillaista.

Kommenteja.

Trv. Timppa.













-------------------------

Ei järki oo kaikki yhden miehen päässä.
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

Avovaimokkeenihan se akvaariosta ensin innostui ja minua ei olisi voinut vähempää asia kiinnostaa, mutta arvelin, että senkun otat, kunhan itse hoidat. No, kuinkas kävikään, ei tainnut kovin montaa viikkoa mennä, kun minä hössötin kaloista enemmän kuin hän...

Alku sujui muuten melko kivuttomasti, paitsi että tuli tehtyä aika perinteinen aloittelijan virhe, eli hommattua teleskooppisilmä kultakala 85 - litraiseen akvaarioon. Johtuen ehkä liian pienestä akvaariosta, kypsymättömästä vedestä, huono vedenlaatu tjs, kultakala ei tervettä päivää kerinnyt akvaariossamme näkemään.

No kun innostus iskee, eihän siinä enää 85 - litrainen allas mihinkään riitä, vaan isompaa piti saada. Nyt on 400 - litrainen allas ja isompaa olen jo kovasti suunnitellut. Tosin hallituksen puolelta on tullut nootti, että ei ennen isompaa asuntoa...

__________________
Luuletko tietäväsi vai tiedätkö luulevasi
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

No kun innostus iskee, eihän siinä enää 85 - litrainen allas mihinkään riitä, vaan isompaa piti saada. Nyt on 400 - litrainen allas ja isompaa olen jo kovasti suunnitellut. Tosin hallituksen puolelta on tullut nootti, että ei ennen isompaa asuntoa...

Älä Pehis välitä naisten jurputuksesta. Meillä käy entinen naapuri aina sillointällöin kylässä, tai pikemminkin entisten naapureiden poika. Muijani <-- siis meidän "mörkö" joka kerran tämän naapurinpojan kuullen tokaisi. Jos meille tulee yhtään suurempaa allasta hän lähtee, siis meidän "mörkö" uhkasi lähteä. Muistaakseni silloin oli joko 375 tai 540 litrainen allas + pienemmät lisäksi.
Aki siis tämä entisten naapureiden poika kylässä käydessään kerran tokaisi. Anne mitä sinä vielä täällä asut ?. Anne siihen miksi en "enää" asuisi johon Aki. No kun uhkasit lähteä jos mökissä akvaariot suurenee, silloin oli altaani koko kotona yli 900 litraa

Että tämmöistä tälläkertaa.



-------------------------

Ei järki oo kaikki yhden miehen päässä.
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

silloin oli altaani koko kotona yli 900 litraa


Jees, olisin varmaan ostanut tuon altaasi, jos en olisi jo kerinnyt nykyistä hommaamaan. No, nyt on pienempi ja kalliimpi allas sitten sen sijaan...

Kait se pitää vielä järki pitää päässä, ettei nyt ihan vielä hommaa isompaa. Kahtoo sitten, kun on enempi rahhoo ja isompi kämppä. Ois se vaan joku ~1000 litranen niin hiaano

__________________
Luuletko tietäväsi vai tiedätkö luulevasi
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Kait se pitää vielä järki pitää päässä, ettei nyt ihan vielä hommaa isompaa. Kahtoo sitten, kun on enempi rahhoo ja isompi kämppä. Ois se vaan joku ~1000 litranen niin hiaano

Naiset, akvaariot ja tietokoneet ovat "hiipivä hulluus." Ainakin minulle, pankoon jokainen mieleiseensä järjestykseen

Olen aina sanonnut että ne menevät "jäseniin" kuin mummoille bingo

Loppujenlopuksi joutuu niiden kanssa olemaan sitten naimisissa (käsittäköön kukin miten asian haluaa) tai k***ssa !.






-------------------------

Ei järki oo kaikki yhden miehen päässä.
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 10:30, 10.08.2001
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Naiset, akvaariot ja tietokoneet ovat "hiipivä hulluus." Ainakin minulle, pankoon jokainen mieleiseensä järjestykseen


Tietokonehulluus. Kyllä.
Akvaariohulluus. Kyllä.

Mutta nuo naiset jätänkin sitten suosiolla teille....



-- Nature does not care whether the hunter slay the beast or the beast the hunter. She will make good compost of them both, and her ends are prospered whichever succeeds. --

Muokattu - Cory on 02/10/2001 15:14:33
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Tietokonehulluus. Kyllä.
Akvaariohulluus. Kyllä.

Mutta nuo naiset jätänkin sitten suosiolla teille....



Hyvä on cory. Jätä sinä naiset minulle niin minä puolestani lupaan pyhittää vaikka kaikki maapallon miehet sinulle



-------------------------

Ei järki oo kaikki yhden miehen päässä.
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 10:30, 10.08.2001
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Hyvä on cory. Jätä sinä naiset minulle niin minä puolestani lupaan pyhittää vaikka kaikki maapallon miehet sinulle


Tarkoitin kyllä lähinnä sitä, että jätän tuon naishulluuden suosiolla miespuolisten yksilöiden pohdittavaksi.....

Mutta kun nyt kerran...... Mitä noihin miehiin tulee, niin minulle riittää kyllä ihan hyvin vain yksi, kiitos vaan. Loput olkoot tämän maapallon muille naisille. Jakakoot kanssasisaret heidät keskenään miten haluavat....



-- Älä kerro ystävällesi mitään, mitä vihollisesi ei saisi tietää.
(tanskalainen sananlasku) --
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

HUOM: Siirretty aiheesta "Alotus muistoja" alkuperäinen kirjoittaja anu.
Alkuperäinen aihe poistettu turhana.


Tuli tuossa mietittyä aloittelian pahoja virheitä ja tuli mieleen oma tarinani, kirjoitin sen tähän luettavaksi:

Aloitin akvaarioharrastukseni viime kesänä (heinäkuussa muistaakseni). Se oli ensimmäinen tilaisuuteni saada lemmikki (kun olen allerginen kaikille karvaisille eläimille). Olin siinä niin täpinöissäni etten osannut enkä tajunnut lukea akvaariokirjoja. Tai no luinhan minä kolmeen kertaan seran akvaario vihkosen...

Akvaario ostettiin ja siinä oli (ja on vieläkin) litroja 89 "olis pitänyt ottaa isompi" Ja ensimmäiseksi kalastoksi tyhmälle aloittelialle huijattiinkin:

4 lehtikalaa
2 leväbarbia
3 miljoonakalaa (1 uros,2 naarasta)
2 partamonnia

Nykyinen kalasto:

2 lehtikalaa (olisimme antaneet ne tuttavallemme isompaan akvaarioon mutta hänelle mahtui vain 2)
1 leväbarbi (toinen hyppäsi pois ja kuoli)
2 miljoonakalaa + 3 poikasta (toinen naaras kuoli)
3 leopardimonnista (aika pieni parvi mutta tarkoituksena joskus kokeilla seka parvea)
2 partamonnia

Kalasto ei vieläkään ole yhteen sopiva (vai onko?) Tarkoituksena on hommata joskus isompi akvaario tai luopua lehtiksistä.

Hoito:
Vaihdan vettä n. 20 litraa/viikko. Pohjan putsaan aina samalla kertaa. Suodattimen siivoan 1-3 viikon välein, joskus olen joutunut siivoamaan samana päivänä kuin vaihdoin vettä kun ei käynnistynyt tukkeen takia.

pH: 7
lämpötila: 25
Muita testejä ei ole...(tavoitteena on hankkia)

Kommentoida saa (pitää)...
Mutta muistakaa että esim. "Luovu lehtiksistä"-kommentit on helpompi sanoa kuin tehdä!

Onko muuten ylikansoitusta?

Kirjoittaja: anu
aku
Member
Member
Viestit: 291
Liittynyt: 16:56, 18.10.2001
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja aku »

Minun akvaario urani ei tosiaankaan alkanut kelvollisesti. Mun eka akvaario oli 23 vuotta vanha äiskän vanha akvaario (ihme kun ei vuotanut!) jonka tilavuus oli 70L. Se silloin näytti lähes vuoren kokoiselta. Kalat tuli hankittua 3 vrk päästä kun äiti vähän neuvoi erilaisia juttuja akvaariosta. (se 3vkr tuntui kolmelta vuodelta) Ja kun mentiin kalakauppaan niin johan hämmästyin kalojen paljoudesta. Ja kotiin lähti nämä kalat: 2 helmirihmakalaa 1tulipyrstö 3 miekkapyrstöä 2 täplämonnista 1 levänuoliainen 1 lehtis ja eikun suoraan akvaarioon! Helmirihmat ja tulipyrstö hyppäs ensimmäisen 2 viikon aikana ulos akvaariosta. Mutta johan olin lentää selälleni kun 3 viikon kuluttua kalojen ostosta valsneria puskasta pilkisti punainen pieni kalanpää ja kun katsoi tarkemmin näkyi monta punaista päätä niitä oli yhteensä 15kpl! ja niin jatkui akvaarion pitäminen kunnes kolmen vuoden päästä hankin vihdoin ja viimein 200l altaan.

Jos kalaan haluat mennä nyt niin takuulla yllätyt....

Muokattu - aku on 04/11/2001 18:30:30

Muokattu - aku on 04/11/2001 18:33:01

Muokattu - aku on 04/11/2001 18:35:10
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

No joo, tulihan niitä virheitä alkuaikoina tehtyä, kukapa ei tekisi.

Itse olen ainakin alkuvaiheessa sortunut aloittelijan tyypilliseen virheesee eli liikaruokintaan pari kertaa.
Ja alkuaikoina pidin myös liian isoja kaloja ja liikaa kaloja pienessä akvaariossa.
Mutta kokemusta kuitenkin tulee vuosien saatossa, niin myös minullekin on tullut.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Voisikohan "näitä" sanoa aloittelian virheiksi, olen löytänyt akvaristiurani aikana omista altaistani jotka ovat olleet liian matalalla tai liian suuria aukkoja peitinlaseissa. -> ( Lasteni tekemänä.)

- Legoja/muita pieniä leluja.

- Pullaa, keksejä, leipää, mandariinia yms ruoka aineita.

Kaikkea en edes jaksa muistaa mutta lapsiperheissä voi kuvitella altaistaan löydettävän vaikka mitä. Suosittelenkin lapsiperheisiin että pidetään kalojenkin lääkkeet turvallisesti lasten ulottumittomissa kuten ihmistenkin lääkkeet. Monet kalojen lääkkeet voivat olla erittäin myrkyllisiä nautittuna.

Ja vielä vinkkinä lapsiperheisiin joissa on akvaarioita. Timpurin pojan ei kannata pikku pojalleen antaa joululahjaksi ainakaan oikeata vasaraa...









-------------------------
Kun ihminen puhuu Jumalalle, sitä kutsutaan rukoukseksi. Kun Jumala puhuu ihmiselle, sitä kutsutaan skitsofreniaksi.
Brattoc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 11:25, 16.10.2001

Viesti Kirjoittaja Brattoc »

Jups, itse pelkään että 2v poikani kaataa tulevan altaan... välillä hän ottaa vauhtia ja tönäisee TVtä lujaa, lukuisista kielloista huolimatta. Mutta akvaariossa ole Puuha Peteä eikä Maisa hiirtä, jos hän jättäisi sen rauhaan :)

B
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Mutta akvaariossa ole Puuha Peteä eikä Maisa hiirtä, jos hän jättäisi sen rauhaan :)


Tuskin... Yleensä muksut tykkää niitä kaloja katella, mutta ne liikkuvat niin hitaasti (ovat tylsiä), että pitää
saada vähän vauhtia niihin.

Ja sitten hakataan nyrkillä akvaariota, että olisi mielenkiintoisempaa katseltavaa

Onneksi meillä käy harvoin "kauhukakaroita" kylässä ja omia ei vielä ole tullut hankittua...
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Onneksi meillä käy harvoin "kauhukakaroita" kylässä ja omia ei vielä ole tullut hankittua...



Et tuohon lastenhankkimiseen apua tarvitseisi...

Minulla olisi hiukan jo kokemusta. = 5 lasta kolmelle eri äidille...






-------------------------
Kun ihminen puhuu Jumalalle, sitä kutsutaan rukoukseksi. Kun Jumala puhuu ihmiselle, sitä kutsutaan skitsofreniaksi.
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Et tuohon lastenhankkimiseen apua tarvitseisi...


Kiitos vaan tarjouksesta, mutta minulla on jo "isäehdokas" katsottuna. Eikä kyllä muutenkaan ole
kiirus perhettä perustamaan, mulla kun tuppaa menemään hermo huonoon kuntoon kersojen kanssa.

Jos nyt joskus tuota hommaa alan suunnittelemaan, niin voin sitten kysyä sinulta hyviä neuvoja...
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minäpäs olenkin aloittanut harrastuksen niin, että akvaario oli 63-litrainen ja kalastona kuusi neontetraa. :-) Hieman myöhemmin sitten ostettiin kaksi levänuoliaista, 80-luvun alussa kun ei leväbarbeja juuri näkynyt myynnissä, mutta en muista levää olleen ongelmaksi asti milloinkaan. Kerran tuli vihersamennus joka hävisi itsestään, muita vaikeuksia en muista alkuaikoina kohdanneeni. Kirjaston akvaariokirjat kyllä luin useampaankin kertaan läpi. Meitä oli kolme tyttöä kaveripiirissä joilla kaikilla oli tuolloin akvaariot ja oppimishalu oli kova.

Kasvien karsinta vedenvaihtojen yhteydessä oli tuohon aikaan kai monilla muillakin turhan "tehokasta", siihen syyllistyin itsekin. Miekkakasvitkin pohjasta irti melkein joka vedenvaihtokerralla. :-) Vaihtelin vettä viikon välein jo tuolloin, toisin kuin monet. Vedenparannusaineen käytön lopetin heti kun luin ettei Espoossa enää lisätty klooria veteen. Silloin taisi olla parempaa vettä muutenkin kuin nykyään, johtuisiko sitten putkistosta, joka nykyisessä asuinpaikassa on parhaat päivänsä nähnyt.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”