Vesitestien paremmuudesta.

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Vesitestien paremmuudesta.

Viesti Kirjoittaja jusa »

Täytyy myöntää että mulla ei ole kuin tetran nitriitti testi. Sitäkin olen käyttänyt vain akvaarion persutamisvaiheessa. Muita ei ole tullut hankittua kun ei ole ollut toistaiseksi aihetta.

Mitkä testit on hyviä (siis minkä valmistajan) ja minkä syvältä.

Mielipiteitä.
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Eiköhän tuo JBL valmista ihan laadukkaita testejä. Tetraakin on käytössä, ei huono.

Seraa en osta missään muodossa, älä kysy miksi. On vaan jäänyt jotenkin huono "maku"...
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

Itselläni on tai on ollut Tetran nitriitti, nitraatti, pH ja kH - testit ja olen ollut niihin ihan tyytyväinen.
Nyt tosin hommasin JBL:n pH - testin ja minusta se on hieman parempi ja tarkempi Tetran testiin verrattuna. Näyttää 0,2 asteen välein pH:n, niin saa aika tarkkaan mitattua ja tuntus näyttävän myös oikein. En tosin ole sitä kovinkaan tarkasti testannut...

Seran testejä kannattaa ainakin välttää, ne on aivan syvältä jostain. Näyttävät ihan mitä sattuu ja yleensä samaa arvoa, oli minkälainen vesi tahansa...
Toinen on Tetran 5in1 liuskatestit, näyttävät myöskin ihan mitä sattuu ja värit vastaa tosi harvoin toisiaan, eli joutuu arpomaan, että mitähän tämäkin väri yrittää tarkoittaa...

__________________
Luuletko tietäväsi vai tiedätkö luulevasi
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1313
Liittynyt: 12:38, 06.11.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iekku »

Mitäs testejä pidätte tärkeimpinä, siis merkistä riippumatta. Itse hankin viimeviikolla kh, gh ja no2 testit aiemman ph-testin rinnalle. En tosin ollut/ole varma mitä ne mittaa ja kuinka tarpeellisia ne ovat. Ovat nuo pakkausselosteet aika vähäsanaisia ja kauppiaan myyntipuheita pyrin kuuntelemaan puolella korvalla..
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

quote:
Mitäs testejä pidätte tärkeimpinä, siis merkistä riippumatta. Itse hankin viimeviikolla kh, gh ja no2 testit aiemman ph-testin rinnalle.

Tuossahan ne melkeinpä tärkeimmät. No3 testi voisi vielä olla. Sillä saa ainakin esim. tarpeellisen vedenvaihtovälin ja mahdollisen liikaruokinnan selville, ettei nitraatti - pitoisuus pääse liian korkeaksi.

Juuri perustetussa akvaariossa tärkein on melkeinpä nitriitti testi, että saa mahdollisen nitriittipiikin selville...
Ja yleensäkin nuo testit on alussa tärkeimmät, että saa vesiarvot kaloille sopiviksi ja pidettyä siinä. Sitten "rutiinin" tullessa niitä ei niin paljoa tartte enää mittailla, tietysti silloin tällöin varmuuden välttämiseksi...

__________________
Luuletko tietäväsi vai tiedätkö luulevasi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”